Gå til innhold
Hundesonen.no

Trene hest i mørket ?


MonicaT

Recommended Posts

Hei

På tur med hundene i dag fant jeg et fint sted å gå tur, men dette stedet er tydeligvis et trenings sted for travhester ( traff en hest på vei hjem ).

Mitt spørsmål er om jeg kan gå der om kvelden når det er mørkt med lykt, uten å treffe på noen hester.

Pleier man å trene hester om kvelden når det er mørkt ?

Når jeg drev med hest for mange år siden gjorde vi ikke det, men tidene kan ha forandret seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg regner med at de ikke traver som et lyn gjennom skogen når det er mørkt? Altså når vi rir så rir vi ikke på tur når det er mørkt ute, skal man på tur må man dra så tidlig at man kommer hjem før det blir mørkt, men jeg har jo aldri drevet med trav da. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

På tur med hundene i dag fant jeg et fint sted å gå tur, men dette stedet er tydeligvis et trenings sted for travhester ( traff en hest på vei hjem ).

Mitt spørsmål er om jeg kan gå der om kvelden når det er mørkt med lykt, uten å treffe på noen hester.

Pleier man å trene hester om kvelden når det er mørkt ?

Når jeg drev med hest for mange år siden gjorde vi ikke det, men tidene kan ha forandret seg.

Spør i stallen der traverne står :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Vi gjør som de fleste andre som har jobb, vi trener hestene når vi kommer hjem, ergo er det ofte mørkt, ihvertfall i vinterhalvåret. Vi kjører med hodelykt da. Har du refleks og lykt så vil jo kusken se deg (og hunden) men hvis det er på en privat treningsløype ville jeg nok ikke lagt turen min dit hver kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg regner med at de ikke traver som et lyn gjennom skogen når det er mørkt? Altså når vi rir så rir vi ikke på tur når det er mørkt ute, skal man på tur må man dra så tidlig at man kommer hjem før det blir mørkt, men jeg har jo aldri drevet med trav da. :)

Jeg rir i mørket. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde aldri gjort det, men med litt feit eier og skvetten hest var vel ikke det så rart.

Ja, men da er vel mer pga av hesten. Hvis hunden min hadde vært skvetten (ikke helt vanlig, men finnes jo hunder som er nervøse på tur), hadde jeg kanskje sørget for å gå i nærheten av lykter og sånn på tur.

Hadde du hatt verdens roligste snille kaldblods f.eks. hadde det vel ikke vært noe problem? Jeg ville ikke galloppert i full fart, men skrittet, kanskje travet hvis jeg kjente veien godt og så nok med lykten min :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IA og en venninne dro ned til Holmestrand og red fredag ettermiddag. I bekmørten med stjernehimmel og løssnø. Nå er det jo ingen fare for å møte på annet enn elg i skogen der, men de hadde galloppert på jordene så snøføyka sto og hatt en super tur :blink: Hodelykter? Tviler på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar

Jeg vet ikke hvor denne/disse hestene kommer fra. Veien startet liksom fra en annen vei - og jeg er ikke kjent der. Det stod ikke merket at det var privat vei heller.

Ikke planlagt å gå der så ofte, men det kan være en grei avvekslings vei når jeg er lei den vanlige runden vår. Da får jeg se om jeg drister meg ut dit en dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IA og en venninne dro ned til Holmestrand og red fredag ettermiddag. I bekmørten med stjernehimmel og løssnø. Nå er det jo ingen fare for å møte på annet enn elg i skogen der, men de hadde galloppert på jordene så snøføyka sto og hatt en super tur :rolleyes2: Hodelykter? Tviler på det.

Tja, men da var det jo stjernehimmel.. og snøen gjør det ganske mye lysere. Og nå ser man jo like lite på jordene om vinteren uansett om det er dag eller natt.

Mens når det faktisk er høstmørkt og virkelig så bekmørkt at du knapt ser forskjell på grus og gress rett foran deg, da er lykt en god idé!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rir ofte på tur når det er mørkt ja :rolleyes2: fungerer helt fint det, bare å ha på masse reflekser :lol: Går somregel fint å trave og galoppere, så sant det er litt klart ute og man blir vandt med mørket :lol:

Håper/tror hesten ser bedre enn meg i mørten :lol: har i hvertfall ikke opplevd at de sliter med å oppdage ting på bakken selv om det er mørkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

IA og en venninne dro ned til Holmestrand og red fredag ettermiddag. I bekmørten med stjernehimmel og løssnø. Nå er det jo ingen fare for å møte på annet enn elg i skogen der, men de hadde galloppert på jordene så snøføyka sto og hatt en super tur :icon_cry: Hodelykter? Tviler på det.

Tja, men da var det jo stjernehimmel.. og snøen gjør det ganske mye lysere. Og nå ser man jo like lite på jordene om vinteren uansett om det er dag eller natt.

Mesteparten av turen var midt i skogen, og der lyste verken månen eller stjernene opp. Snøen gjør det bedre, men det gjør den vel for travere og? :whistle:

Jeg ville nok ikke lagt turen min til den løyp, om den er privat. Det kan fort ødelegge mye for de som trener, og både du og hunden kan få noen skremmende oppleverser. Selv om du har refleks og lykt, betyr det ikke at hesten har det. Og det å måtte avbryte en gira hest midt i en vellykka treningsøkt fordi noen hadde bestemt seg for å gå en tur på min private løype, hadde iallefall gjort meg ganske irritert.

Så hør først i stallen, mener jeg :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, jeg både rir og kjører i mørket, masse reflekser null hodelykt. Er det helt bekkmørkt så holder jeg meg i skritt ettersom jeg da har nok med og holde meg på veien og det mest sannsynlig er for hardt til og trave/galoppere, men er det slik som nå med litt snø og kanskje måneskinn så kan jeg både trave og galoppere, prøver nå da uansett og ta hensyn til andre på veien.

Folk med hest er jo stort sett i jobb som 'vanlige' folk og har andre gjøremål enn hest og da må man ut i mørket innimellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde aldri gjort det, men med litt feit eier og skvetten hest var vel ikke det så rart.

Mente selvfølgelig FEIG, ikke feit! ;)

Rir, kjører med vogn eller slede.. Ellers hadde jo hesten bare fått tur i helga :)

Inni skauen? Når du nesten ikke ser hånda forran deg? Er det bare her det er helt mørkt?

Ja, men da er vel mer pga av hesten. Hvis hunden min hadde vært skvetten (ikke helt vanlig, men finnes jo hunder som er nervøse på tur), hadde jeg kanskje sørget for å gå i nærheten av lykter og sånn på tur.

Hadde du hatt verdens roligste snille kaldblods f.eks. hadde det vel ikke vært noe problem? Jeg ville ikke galloppert i full fart, men skrittet, kanskje travet hvis jeg kjente veien godt og så nok med lykten min ;)

Jo, med lykt hadde det vel vært greit. Men jeg hadde allikevel i ridd inn i skogen når det er kjempemørkt. Kan ha noe med at en her ble påkjørt på grusvei av en bil, med full refleks og alt.

Når jeg svarte at jeg ikke trodde folk red i mørket så jeg jo for meg en traver som skulle trenes, og ikke skritte rolig bortover. Altså travet fort gjennom skogen, og det kan jo ikke være forsvarlig når det er kjempemørkt! Man ser jo ikke nok forran seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mente selvfølgelig FEIG, ikke feit! ;)

Inni skauen? Når du nesten ikke ser hånda forran deg? Er det bare her det er helt mørkt?

Jo, med lykt hadde det vel vært greit. Men jeg hadde allikevel i ridd inn i skogen når det er kjempemørkt. Kan ha noe med at en her ble påkjørt på grusvei av en bil, med full refleks og alt.

Når jeg svarte at jeg ikke trodde folk red i mørket så jeg jo for meg en traver som skulle trenes, og ikke skritte rolig bortover. Altså travet fort gjennom skogen, og det kan jo ikke være forsvarlig når det er kjempemørkt! Man ser jo ikke nok forran seg.

Å så, jeg kjenner veien. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare tenker, enn om det ligger noe i veien som du ikke ser? Enn om hesten snubler, om du rir inn i noe, om det pluttselig spretter noe ut fra skogen osv. osv.

Men det er min mening, og sånn er den, og jeg orker ikke diskutere det. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vinterhalvåret er vi stortsett alltid ute i mørket såklart. Folk jobber/går på skole, og er ferdig når mørket senker seg. Hva skal man gjøre da? La hesten stå hele vinteren? Gikk på tur med hunden i bekmørket også. Akkuratt det samme. Så ja, vi trener i mørket. Og travere spesielt, som ikke har fancyschmancy ridehus å skritte på "tur" i. :whistle:

Men alvorlig, det tar øynene null tid å vende seg til mørket - og om man vil ha hodelykt istedet så bruker man det. Har aldri hatt problem med å være ute i mørket. Du kan jo stille spørsmålet rundt da?

Skal hestefolk spørre seg selv - er det hundefolk på tur nå? Fysjåfy, hvorfor det? :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Vi trener når det er mørkt ja, hodelykt er en knall oppfinnelse, pluss at jeg bruker å henge en lykt rundt halsen på hesten, også har vi masse reflekser.

Men til deg so mvar redd for å treffe på hestene brått om du går der på kvelden, så har sikkert de også lys på, og dermed SER du dem jo i mørket...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • De fant vel SM hos det meste av småraser i Finland (og i Nederland, der mener jeg de droppa hele prosjektet fordi de ikke fant noen raser som var "gode nok" for en utkrysning). Men såvidt jeg har skjønt er SM multigenetisk, sånn at det uansett vil være positivt å få inn nytt avlsmateriale. En ny hund ligger uansett litt frem i tid for min del (forhåpentligvis, det blir ikke så lenge hun jeg har nå fortsatt er her), så dra krysser jeg fingrene for at de er kommer litt videre mtp. helse  
    • «Rette tidspunkt» eksisterer nesten aldri. Det er alltid gode grunner til å gjøre noe og til å la være. Å skaffe en hund kommer til å være kjempeslitsom, utrolig artig, lærerik, givende og en utfordring for deg som person og dere som par. Dere har gjort de refleksjonene og ønsker å legge til rette livsstilen deres. Det kommer uansett til å dukke opp et eller annet, stort eller lite man aldri kan forberede seg på. Det er sånn livet er. Jeg kommer selv fra en ikke-hundeglad familie og fikk høre det samme selv helt frem til jeg var 30. ikke la ypotetiske fremtidige sydenturer, studier i utlandet eller «hva om dere slår opp» stanse dere fra å gjøre noe som helst.    hilsen nylig hundeeier som er superstolt over sitt valg 👏
    • Den blandingen kunne jeg nok også ha sett for meg om jeg skulle hatt litt mindre hund, om det ble gjort riktig fra et sånt prosjekt, men leste at SM ligger til engelsk cocker også fant man ut siden denne innkryssingen er testet i Finland? Ellers kan jeg ikke svare på det du spør om.
    • Har fått høre at vi er unge og "binder" oss fast ved å gå til anskaffelse av hund. Så klart blir en mer stengt. Men vi har ikke behov for å reise masse, og dit vi reiser kan vi jo ta med hunden. Både jeg og samboeren min er veldig hjemmekjære, og reiser for det meste innenlands, med unntak en Danmarkstur i året. Vi har jo allerede katt, så da blir vi vel "stengt" på grunn av den også da...🤷‍♀️
    • Nei, du kan nok ikke få championat (med mindre de registreres som renraset slik det er snakk om over), men du kan få mellomtitler vet jeg ihvertfall.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...