Gå til innhold
Hundesonen.no

huff å huff ekkel opplevelse med mira


~Marlene~

Recommended Posts

mira var en skikkeli skummel hund i dag...hun satt i stolen tter hn hadde spvet, å da jeg tok henne opp, så murrety hun så tok jeg henne strengt opp mot ansiktet mitt å sa streng NEEEI! å da glefsa hun etter me! :lol:

jeg har misslykess som hundeier...hva sjedde her? :D

jeg er såret...trodde hun skulle bli en fin å søt å grei hund, huff...trenger råd hvorfor hun gjør slik!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må aldri kjefte på henne når hun knurrer på deg.

Knurring er et signal som sier "pass deg nå ellers..." og hvis du straffer bort dette så kan du risikere at hun går bare rett på glefsinga neste gang for hun vet at hvis hun advarer deg først så får hun straff.

Det du kan gjøre hvis hun knurrer til deg er kanskje å bare ta henne rolig ned uten å si noe som helst. Hun skal verken oppnå goder eller kjefting med å advare deg mot å sette deg i stolen. Ta henne ned og overse henne. Neste gang hvis hun tåler at du tar henne ned så kan hun få en godbit og ros :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på situasjonen. Hadde det vært MIN hund så hadde jeg nok mest sansynlig filleristet han, og fortalt han slik oppførsel IKKE blir tolerert!

Deretter hadde jeg bedt han gå å legge seg.

(Og dere som mener at det er mishandlig å filleriste hunden ved slik oppførsel trenger ikke komentere mitt innlegg. Hold dere heller til topicen.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:-o ikke bra! det jeg ville ha gjort, er å fra nå av forbydd henne å sitte i stolen. kan være hun følte at stolen ar hennes eiendom, og dermed noe hun måtte beskytte. så ville jeg lært inn komandoen ned, altså at hun skal hoppe ned fra stolen, så du slipper og løfte henne. føysj henne heller ned om det ikke funker og si ned.

nå har du kommet opp med to episoder der hun har reagert agresivt i mine øyne..ikke bra..!

hvordan trener du? klikker? visst ikke: vet mira at det er du som bestemmer? vet hun at hun er under deg og alle andre i familien? :lol:

(sier som wulfi, ikke komenter mitt innlegg,hold dere til topicen) :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tror jeg ikke at Mira forsvarer stolen pga rang men pga at hun lå så godt og likte dårlig å bli flyttet :wink: Tror hunden heller må skjønne at den ikke oppnår noe ved å knurre men heller får kos og godbiter når den oppfører seg fint :lol: Hunden trenger ikke bli "tatt" for å skjønne det uansett hvilke treningsmetode man bruker :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekkel situasjon dette. Vet ikke om hunden din får sitte i møblene sånn til vanlig? Hvis den gjør det så vil den nok være litt sjef og prøve seg på dere. Jeg ville ha kommandert NED og peket på plassen og sett om hunden har gått ned av seg selv. Og så rose masse. Hvis ikke prøvd med en leke og lokket og være litt bajas. Når det gjelder sånn knurring og sånn er jeg redd for å gjøre saken værre, så ville nok ha tydd til litt lokking og sånn. MEN hvis hunden ikke får lov å sitte i møblene og da sittet der hadde jeg automatisk tatt hunden og hevet den ned og kjeftet. Sånn helt automatisk. Sikkert så fort at hunden ikke får tid til å knurre engang. Vet jeg motsier meg selv nå, men jeg mener at det er to forskjellige situasjoner. Det er bare sånn jeg ville ha gjort det ihvertfall. Tror jeg.. Er ikke helt sikker for det har ikke skjedd meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tror jeg ikke at Mira forsvarer stolen pga rang men pga at hun lå så godt og likte dårlig å bli flyttet :wink: Tror hunden heller må skjønne at den ikke oppnår noe ved å knurre men heller får kos og godbiter når den oppfører seg fint :lol: Hunden trenger ikke bli "tatt" for å skjønne det uansett hvilke treningsmetode man bruker :D

sa ingenting om og ta hunden, men om hun ikke trener klikker, men trur på lederskap, så må hunden vite hvor den ligger, og den SKAL ( i mine øyne) tåle og bli flyttet på. om mira stoler fullt og helt på marlene, så trur jeg ikke hun ville knurret..hva om marlene bare skulle ta henne opp for å kose?eieren bør bety trygghet, uansett hvilken situasjon du befinner deg i.. men hun er jo ung enda, kan ikke vente mirakler i en så ung alder :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mira trenes ikke med klikker, hun kan være litt bajas av å til, hu ner egentli en veldig vennlig hund, men hun var den mest rolige å nervøse i kullet, så da er det vell noe arv her...men hun er en sjikkeli go jente som jeg er kjempegla i, å jeg skal ikke snakke stygt når hun knurrre, bare overse, så skal jeg rose når hun ikke knurrer, det skal visst funke, å små hunder er jo mere nervøs så :lol:

men takk for tips jeampi:D

hun er litt umulig ved å komme, hun tar å kommer men vill ikke fanges, går ikke ann å bære henne inn:P litt vanskli å få tak i henne allså, men jeg er begynt å trene for fullt, å jeg føler at mira har respekt for meg, men bare måtte forsvare seg i det øyeblikket for jeg snakket veldig høyt å strengt, å det har akkurat vært bursdag her så hun er lei støy, hun får sitte i sofaen med meg, det gjør ikkeno, å hun er lydig, men hun liker ikke når man snakke stygt å strengt, bedre å si bestemt nei å ikke brøle, skal slutte med det :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sa ingenting om og ta hunden, men om hun ikke trener klikker, men trur på lederskap, så må hunden vite hvor den ligger, og den SKAL ( i mine øyne) tåle og bli flyttet på. om mira stoler fullt og helt på marlene, så trur jeg ikke hun ville knurret..hva om marlene bare skulle ta henne opp for å kose?eieren bør bety trygghet, uansett hvilken situasjon du befinner deg i.. men hun er jo ung enda, kan ikke vente mirakler i en så ung alder :D

Hvis hunden har funnet en plass den vil ligge og eiren kommer mot og sier at den skal ned så tror jeg ikke at det første hunden tenker er "trygghet". :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt usikker på hvor jeg skal begynne her...

Men først og fremst:hvis en hund knurrer så er det ikke særlig smart å stikke ansiktet bort til den,stirre den inn i øynene og kjefte...Mest sannsynlig vil den da forsvare seg.Det er ganske sterke signaler du ga hunden din der,spesiellt hvis du holdt den løftet i samtidig.

Hvis hunden din ikke har hatt som vane å knurre,glefse etc tidligere ville jeg tatt henne med til dyrlegen og fått henne nøye sjekket,er hun frisk ville jeg tenkt litt igjennom hundeholdet mitt.Om hvordan hunden ser meg.Betyr du trygghet og stabilitet eller er det en mulighet for at hun kan være usikker på deg?Er du konsekvent i reaksjonene dine? Er alle i familien det?

kanskje det vil være en idè å bruke "slips"på henne en periode?Istedet for å løfte henne ned fra sofaen etc kan du vel eventuellt lære henne å gå ned på komando,eller kanskje slutte å la henne hoppe opp?

Nok engang mitt yndlingsråd:få noen til å komme å se på henne først som sist,før tilliten dere i mellom blir skjørere,jeg tror du er litt usikkker på hunden din nå(forståelig),det vil nok være til stor hjelp å få noen uavhengige og proffesjonelle til å se på henne...jeg kan sikkert anbefale noen eller ev noen som kan anbefale noen der du bor.

For dere som hyler opp om lederskap:det er svært,svært ,uhyre svært sjelden en hund som knurrer gjør det for å utfordre på noen måte.Stort sett er det usikkerhet,spesiellt hos en så ung hund.(jeg snakker om ca 90% av tilfellene her,sannsynligvis mer...)Da er det lite klokt å begynne å straffe eller kjefte,dette har ingenting med at jeg klikkertrener å gjøre dette er den gjengse meningen blandt de fleste med litt erfaring og kunnskap uansett treningsmetode.

Loke er vel faktisk det eneste unntaket jeg personlig har møtt,han er faktisk dominant.(de finnes.. :wink: )Ikke for å virke besserwisser,men dette har jeg pløyd mellom utallige bøker om og pratet med en hel haug eksperter (og mange ikke fullt så eksperter) om.Aggresjon og atferdsvansker er noe jeg (desverre) kan etterhvert en hel del om :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loke og Jeampi =D>

Du må ikke henge deg alt for mye opp i dette, men heller ikke bare la det gå sin gang. Hvis hun knurrer eller noe når du løfter henne opp, så bare overser du henne og løfter henne for det. Ikke slipp henne ned når hun knurrer! Da skjønner hun at det hjelper. Bare hold henne rolig i armene til hun slapper av, da slipper du henne ned igjen. Du kan godt løfte henne opp og gi henne en godbit flere ganger om dagen for å venne henne til det. Bare ikke bli sint eller noe når hun gjør sånt, det gjør bare saken verre. Og husk å snakk til henne før du tar på henne, sånn at hun ikke blir skremt, særlig hvis hun sover. Det er viktig at hun blir trygg på deg, og ikke opplever deg truende (som når du kjefter og glor henne i øynene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...