Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan få hunden til å like hundebur?


MariaN

Recommended Posts

Vi er på utkikk etter ny bil. Stasjonsvogn er jo genialt mtp på plass til (u)dyret mitt :lol:

Da må han jo selvfølgelig få seg ett BUR under kjøreturen.

Spørsmålet er:

hvordan gå fram for å venne han på det?

Mange sier; "du spør aldri en belger", "en belger skal aldri få muligheten til å tenke" osv.

Skal jeg bare knørve han sammen og trykke han inn i buret da eller?

Det høres jo helt feil ut. Pluss at bikkja er 32 kg. Vanskelig for lille meg å sloss med et sånt beist.

Han steiler og blånekter når det er noe han virkelig ikke vil og har dårlig erfaring med, som feks på vei inn til dyrelegen -hvor de er slemme og setter sprøyter i baken :)

Prøvde å få han baki bagasjen en gang tidligere, da vi lånte en bil. Jeg brukte en halvtime for å få han inn. Og dette uten bur.

Jeg skjønner jo at tålmodighet, ros og godbiter er nøkkelordet her.

Og vil han noen gang trives med å kjøre bil? Blir det bedre med bur for han, enn at han sitter løst??

(Vi hadde sele til han, men han sitter så framover lent at selen presser rundt halsen/brystkasse. Sånn standard bilsele fra Zoo)

Han har sittet baki bil før(ikke baksetet, men bagasjen), og han er desperat etter å komme fram til meg. Stresser og sikler også veldig mye under kjøretur.

Jeg håper ikke at han kommer til å ha det enda mer ubehagelig i bur.

Tips og triks for å gjøre kjøreturen mer behagelig for han, vil jeg gjerne høre om :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruke type veldig lang tid på å venne han til den? Slik som vi gjør med hjemme alene tiden. Inn i bilen ut igjen x noen ganger, inn i bilen, vær der litt x noen ganger, inn i bilen lukke nesten igjen luka x noen ganger osv. La det skje noe morsomt etterpå, så han har noe å se frem til :lol: Andre lure forslag har jeg ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare "knørver og trykker", jeg.. Med voksne hunder som plutselig finner det for godt å ikke ville inn i buret jeg har bestemt de skal inn i.

En valp løfter jeg rolig, men bestemt, setter den fra meg der den skal være, lukker grinden og reiser avgårde.. :)

Hvis man skal gjøre det snillere - ja da ville jeg ha ventet til våren, hatt bilen stående åpen utenfor huset - latt hunden få godiser, ben, kanskje til og med middagen sin servert inne i buret i bilen. :lol:

(Forutsetter at man har bilen på egen gårdsplass, da)

Alt 2 - at man tar med hunden en tur i bilen foran hver eneste hyggelige tur i skog og mark. Dvs inn i bilen - vips ut igjen og avgårde på tur! (Hvis man ikke nødvendigvis må kjøre for å komme til skog og mark, såklart). Og viser tydelig - ikke inni buret = ikke noen tur.

Alt 3 - hør med noen som har en løpetispe - la henne hoppe inn først, og han etter. Flere ganger. Også kanskje han forbinner buret med noe veldig positivt etterpå. :)

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. Nei.. Altså.. Jeg spør ikke mine belgere om de vil noe jeg, men jeg hverken sloss eller er slem med de av den grunn. Belgere er lettlurte hunder, om du later som at det har gått bra hver dag i deres liv, så gjør det som regel det (teite bikkjene :icon_redface: ).

Om det ikke funker, så pælmer jeg inn en pølsebit, løfter bikkja og dytter h*n inn mens jeg sier "hopp". Når man har gjort det X antall ganger, så er hunder ganske greie sånn at de til slutt tror at hopp betyr det å være inni buret, og hopper inn selv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å kuppe tråden din. Men hvordan er fremgangs måten på valp?? Skal man liksom bare putte de inn i buret å kjøre et stykke, for å så ha det KJEMPEGØY når man kommer frem?? Og skal man overse/høre skrikingen hun garantert kommer til å lage? Sitte på fanget er helt ok, bryr seg overhode ikke, men i dag skal vi endelig kjøpe bilbur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stort sett hatt hunder som synes det er greit å sitte bak i bur i bilen. Så dermed vet jeg ikke så mye om hvordan det er å ha en som hyler og ikke vil.

Jeg har rett og slett bare putta valpen inn. En sånn ting som å venne hunden til bilbur er noe jeg aldri har tenkt på at man skal trene på. Har bare gjort det. Og det funker greit. Salukivalpen min er ikke overbegeistra og trekker gjerne i båndet bort fra bilen. Jeg bare løfter henne inn og lukker igjen. Da legger hun seg ned og sover sammen med "storesøster". Men skjønner at ikke alle reagerer slik. Hyl og skrik ville jeg nok bare oversett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, med alle de valpene jeg har kjørt med, så er det fåtallet som hyler og skriker. Så det ville jeg absolutt ikke regne med som en selvfølge.

Jeg putter valpen i bur - har gjerne buret slik at den kan se meg, et eller annet menneske eller en/fler av de andre hundene. Alle andre er jo rolige i bilen - hvorfor skal da valpen gå helt bananas?

Skulle den pipe litt, snakker jeg litt eller synger (fortrinnsvis hvis jeg er alene i bilen, da!) - og da pleier de å roe seg ned og sovne så søtt.

Er det en riktig liten valp (dvs lite bur), setter jeg det på setet ved siden av meg - da er det jo aldri noe problem.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. Nei.. Altså.. Jeg spør ikke mine belgere om de vil noe jeg, men jeg hverken sloss eller er slem med de av den grunn. Belgere er lettlurte hunder, om du later som at det har gått bra hver dag i deres liv, så gjør det som regel det (teite bikkjene :) ).

Om det ikke funker, så pælmer jeg inn en pølsebit, løfter bikkja og dytter h*n inn mens jeg sier "hopp". Når man har gjort det X antall ganger, så er hunder ganske greie sånn at de til slutt tror at hopp betyr det å være inni buret, og hopper inn selv..

*nikke*

Ikke for å kuppe tråden din. Men hvordan er fremgangs måten på valp?? Skal man liksom bare putte de inn i buret å kjøre et stykke, for å så ha det KJEMPEGØY når man kommer frem?? Og skal man overse/høre skrikingen hun garantert kommer til å lage? Sitte på fanget er helt ok, bryr seg overhode ikke, men i dag skal vi endelig kjøpe bilbur!

Jepp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vendt de til bur fra valpestadiet, og framgangsmåten er å ha buret tilgjengelig hele tiden, gi godbiter og bein inni der, og er valpen søvning, bære den inn der og la den sove, og så lukke igjen døren. Ikke åpne før den er stille hvis den piper, og så flytte buret til soveplassen for natten, og gjør buret til hundens plass, på samme måte som en kurv.

Da blir hunden vandt, og kan lett legges i bur i bilen. Men helt ibegynnelsen har jeg valpen på fanget i bilen.

Men når det er en voksen hund det er snakk om, ville jeg vel egentlig bare tatt den inn der og lukket igjen, og oversett bråket og kjørt avsted. Gitt et tyggebein eller noe for å distrahere. Så vil nok hunden venne seg til buret etterhvert, når han innser at det ikke nytter å gjøre motstand eller bråke. Er det ille, ta på hørselsvern. Det gjorde jeg med første valpen. Hun skrek som et uvær i begynnelsen. Er han virkelig ille, ville jeg tatt med buret innomhus og trent på det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke buret som er problemet, men å sitte adskilt fra deg, da? Hiv noen godbiter inn og hiv bikkja etter. Må du sloss med ham en halvtime, trenger du hjelp slik at det blir en kort og grei og "her er det ikke rom for noe dill, for det er faktisk sånn det skal være", prossess. Så får han heller sitte baki der og hyle, uten å gi noe oppmerksomhet på det, whatsoever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte bare jeg skulle si at kjøreturen gikk kjempefint. Vi fant nemlig en fint bur på tilbud i dag, så vi dro å kjøpte det. La henne i buret, ga hu litt små godis runt i buret og kjørte avsted. Hu "kvitra" og peip en 5min, så la hu seg for å sove. Vi måtte stoppe innom svigers, så på neste kjøretur var det piping 1min eller noe før hu roet seg!

Så takk for tipsene.

(skal slutte å kuppe tråden til trådstarter nå :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. Nei.. Altså.. Jeg spør ikke mine belgere om de vil noe jeg, men jeg hverken sloss eller er slem med de av den grunn. Belgere er lettlurte hunder, om du later som at det har gått bra hver dag i deres liv, så gjør det som regel det (teite bikkjene :) ).

Om det ikke funker, så pælmer jeg inn en pølsebit, løfter bikkja og dytter h*n inn mens jeg sier "hopp". Når man har gjort det X antall ganger, så er hunder ganske greie sånn at de til slutt tror at hopp betyr det å være inni buret, og hopper inn selv..

Enig. Belgere er lettlurte (nei, ikke prøv å si noe annet. Jeg har Border collie ;) ), si at "sånn fungerer verden", så tror de det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er smarte, de små(store) beistene. Men heldigvis kan man lett lure de litt :)

Han skulle bare ha vært en liten Chi, som jeg bare kunna ha løftet rett inn i buret.

Med mine stakkars få kg, veier jeg jo nesten like mye som bikkja og knekker ryggen om jeg skal løfte han :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Tusen takk, alle, for deling av erfaringer. Nå er det slik at hunden har fôrallergi, og går på et Specific-fôr. Så jeg tør ikke skifte fôr uten videre, til for eksempel Hills. Men ringte dyreklinikken i dag, og fikk time i morgen, siden det nå har pågått i to uker. Vet ikke hvor lenge mage-/tarm-infeksjoner kan vare? Kjenner jeg er veldig spent, håper på en relativt "grei" diagnose. Men takk igjen for innspill! 
    • Personlig er jeg fortsatt litt skeptisk til miniaussie. Selv om det er blitt en mer etablert og godkjent rase så har det vært mye rusk på dem (dårlig mentalitet, og jeg aner ikke hvordan det er med leddproblematikken), og jeg aner ikke hvordan de er bruksmessig. Jeg ville ikke hengt meg så veldig opp i det med førstegangshund, så lenge dere er innstilte på å sette dere inn i hundehold og trening, og prioritere det hunden trenger. Om lydighet og agility er målet ville jeg valgt sheltie av de alternativene du nevner. De kan bjeffe en del, og krever litt pelsstell (børsting regelmessig), men er fine familiehunder, aktive og som oftest ganske lette å trene. Selv er jeg ganske svak for kooikeren, men den er litt særere og mer krevende å trene. Anbefaler dere å lese rasestandarden og RAS-dokumentet på NKK eller raseklubb-sidene, og dra gjerne på noen treff eller arrangement der dere møter flere hunder av rasen og får se hvordan de er. Snakk med eiere og oppdrettere og få ulike erfaringer, så blir det kanskje litt lettere å velge.
    • jeg har lyst på en førstegangangs hund(og agility eller lydighet hund)vi er 4 i familien (vi har katt) men alle vil ha forskjellige hunderaser  det er:kooiker, sheltie , og mini aussie men hvem av de rasene er best førstegangangs hund?    
    • Hahah frykter absolutt puberteten med første hannhund! Wææ!😬
    • 5 mnd og en stund er det fint. Og så kommer puberteten. Da er det ikke fred å få på et par år.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...