Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan ser dagene deres ut med aktivisering av hunden?


Ville

Recommended Posts

Bare litt nysgjerrig..

Hvor mye tid bruker du/dere ca på aktivisering på hunden hver dag??

Tenker ikke nødvendigvis bare på trening på kurs/ hundeklubber og lignende.

Men hva gjør du med hunden i løpet av en heldag og opp til en uke.

Vet at der er forskjellige aktivitetsbehov i forhold til hunderase, individ og alder.

Synes det var litt moro å lese hvordan dagen deres ser ut...

Å har du Golden Retriever synes jeg det er ekstra stas å lese, men moro å se hvordan dere med annen rase også har det i løpet av en dag. :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare litt nysgjerrig..

Hvor mye tid bruker du/dere ca på aktivisering på hunden hver dag??

Tenker ikke nødvendigvis bare på trening på kurs/ hundeklubber og lignende.

Men hva gjør du med hunden i løpet av en heldag og opp til en uke.

Vet at der er forskjellige aktivitetsbehov i forhold til hunderase, individ og alder.

Synes det var litt moro å lese hvordan dagen deres ser ut...

Å har du Golden Retriever synes jeg det er ekstra stas å lese, men moro å se hvordan dere med annen rase også har det i løpet av en dag. :icon_confused:

Hverdager:

o Morgentur rundt kvartalet 15 - 20 minutter. Samme tur hver morgen. Trene litt lineføring langs Enebakkveien og passering, hvis noen dukker opp.

o Langtur etter jobb. 1,5 - 2 timer. Nå om vinteren blir det tur i bånd, frislepp og fysisk trening i løssnø. Leking hundene imellom. Innkalling trenes alltid når hundene er løse. Litt innslag av FVF og lite planlagte øvelser. Ettersom vær, føreforhold og ork.

o Kveldstur på en halvtimes tid med frislepp hvis det passer seg slik.

Om sommeren blir det lengre turer i skauen¨, AG trening, sportrening (herregud, Fibi finner ikke en tennisball i snøen engang), bading og i det hele tatt et litt høyere aktivitetsnivå. Er det skikkelig varmt, gjør vi minst mulig.

Jeg har nok etterhvert et rimelig hvermannsen hundehold og trives godt med det :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har det litt varierende, men noe sånt som... :

* 10 min i hagen på formiddagen

* 1-2 timers tur/trening på ettermiddagen (eller stallen)

* litt småtrening før han får kvelds

* 10 min i hagen før det er natt

... tror jeg gjelder mange dager :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid trodd at det er viktig med mye trim og stimulering men etter jeg begynte på hundetrener skolen og lærte om stress, symtomer og sykdommer ved dette osv så lærte vi at alle hunder gjør så allt for mye hver dag,vi mennesker tror de må ditt og dat for å ha det bra, men desverre kan dette værte fryktelig missforstått.

Det beste er faktisk å gjøre masse av ingenting, dette hørtes veldig rart ut syntes jeg når jeg hørte det og ville tenke at da vil jo hunden min bli helt kokko. MEN jeg ville teste det ut over 2 mnd og gikk fra 1-3 timers turer til max 15-30 min to ganger om dagen pluss masse søvn og slappe av for hunden og til min forundring er hunden min blitt mye roligere... så ja... min konklusjon er at man skal stresse ned, legge opp trening fra dag til dag og variere... vil si det er viktigere med mentral trening enn å gå tur.

Dette er bare min ahha-opplevelse og noe jeg oppfordrer andre å prøve med sin hund;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid trodd at det er viktig med mye trim og stimulering men etter jeg begynte på hundetrener skolen og lærte om stress, symtomer og sykdommer ved dette osv så lærte vi at alle hunder gjør så allt for mye hver dag,vi mennesker tror de må ditt og dat for å ha det bra, men desverre kan dette værte fryktelig missforstått.

Det beste er faktisk å gjøre masse av ingenting, dette hørtes veldig rart ut syntes jeg når jeg hørte det og ville tenke at da vil jo hunden min bli helt kokko. MEN jeg ville teste det ut over 2 mnd og gikk fra 1-3 timers turer til max 15-30 min to ganger om dagen pluss masse søvn og slappe av for hunden og til min forundring er hunden min blitt mye roligere... så ja... min konklusjon er at man skal stresse ned, legge opp trening fra dag til dag og variere... vil si det er viktigere med mentral trening enn å gå tur.

Dette er bare min ahha-opplevelse og noe jeg oppfordrer andre å prøve med sin hund;)

Nå vet jeg ikke hvilken hundetrenerskole du går på, men vi har lært noe liknende på kurs. Nå har jeg hunder som stort sett sover når de er inne uansett, men de dagene de bare får korte lufteturer i nabolaget her, blir både hundene og jeg overlykkelige når vi kan lange ut i skogen igjen. Mental stimuli er selvfølgelig viktig, men for en passe avbalansert hund, tror jeg mosjon på et par timer om dagen ikke gjør noen skade. Det er også stor forskjell på å være løs i skogen en mil eller to, gå tur på grusveier i bånd en mil eller to, løpe i en springer en mil eller to, eller trekke på ski en mil eller to.

Det der at hundene blir avhengige av langturer hvis de får for mye av det, tror jeg ikke noe på. Finner du en balanse mellom fysisk aktivitet (skauturer i ulendt terreng og svømming er i mine øyne det beste), mental stimuli og hvile, vil hunden klare fint å veksle mellom dager eller perioder med mye stimuli og lite. Dessuten går jeg tur like mye for min egen del og skal jeg liksom la bikkja være hjemme mens jeg trasker i skauen, fordi den kan bli stressa av å bli med til Mariholtet? Nei, den biter jeg ikke på, selvom jeg har stor respekt for han jeg hørte det av første gangen. Han sa vel også noe om at vi aldri vil klare ågi hunden nok mosjon, hvis vi skal sammenlikne med ulvens vandringsmønster, så vi kan like gjerne satse på mental stimuli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok,tusen takk for svar.

Har ofte dårlig samvittighet ovenfor hunden min.

Men ser at vi ligger ca likt med andre her.

Slik ser ca vår dag ut:

- Morgentur på ca. 15-20. min ( man-fre.)

- Etter morgenturen kjører jeg henne ned til mor og far.

Hun kan fint ligge alene, men synes det er veldig deilig å ha denne ordningen da pappa er pensjonist jobber noe

men ikke fulle dager.Da slipper hun 8. timer alene hverdag.

- På ettermiddagen/ kvelden ( varierer litt med før eller etter middag min) Tur på ca. 1. time.

Utenom mandager da vi er i hundeklubben på en sosialiseringsgruppe/turgruppe. Da er det ofte lek før og etter turen,

Og tur er på ca 1-1,5time.

- Så er det ca. 1 dag i uken lek med en annen hund løs i hagen min eller i skogen.

- utenom dette er det leking, kosing, mat og stell. ( da sammen med meg. )

- hun er med i bilen om jeg skal på butikken.

- bitte-litt trening inne eller ute.

I helgene blir det ca. 1,5- 2 timers turer, besøk hos venner eller familie.

Ofte er vi på hytta, med gode turer og der kan hun være så mye fri ute som hun vil.

Men ser jeg kan være flinkere med mentalltrening med henne.

Kanskje jobbe noe mere med det??

Noen som har tips til mentalltrening??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok,tusen takk for svar.

Har ofte dårlig samvittighet ovenfor hunden min.

Men ser at vi ligger ca likt med andre her.

Slik ser ca vår dag ut:

- Morgentur på ca. 15-20. min ( man-fre.)

- Etter morgenturen kjører jeg henne ned til mor og far.

Hun kan fint ligge alene, men synes det er veldig deilig å ha denne ordningen da pappa er pensjonist jobber noe

men ikke fulle dager.Da slipper hun 8. timer alene hverdag.

- På ettermiddagen/ kvelden ( varierer litt med før eller etter middag min) Tur på ca. 1. time.

Utenom mandager da vi er i hundeklubben på en sosialiseringsgruppe/turgruppe. Da er det ofte lek før og etter turen,

Og tur er på ca 1-1,5time.

- Så er det ca. 1 dag i uken lek med en annen hund løs i hagen min eller i skogen.

- utenom dette er det leking, kosing, mat og stell. ( da sammen med meg. )

- hun er med i bilen om jeg skal på butikken.

- bitte-litt trening inne eller ute.

I helgene blir det ca. 1,5- 2 timers turer, besøk hos venner eller familie.

Ofte er vi på hytta, med gode turer og der kan hun være så mye fri ute som hun vil.

Men ser jeg kan være flinkere med mentalltrening med henne.

Kanskje jobbe noe mere med det??

Noen som har tips til mentalltrening??

Nå vet jeg jo ikke noe om hva dere har gjort fra før, så dette er kanskje litt grunnleggende:

o Kontakt. Hunden får godbit for å se på deg. Gradvis må den se litt lenger på deg før godbiten kommer. Kontakt er utgangspunktet for all trening.

o Godbitdøk. Kast noen godbiter utover bakken som hunden må finne. Kast godbiter, sitt, kontakt og: "Værsågod".

o Hunden må vente på værsågod før den får ta godbiten. Legg en godbit f.eks på ditt kne og dekk den med hånden i det hunden prøver å ta den. Gjenta til hunden gir opp og titter opp på deg (kontakt, ikke sant) for å finne ut hva i all verden du driver med. Da sier du "Værsågod". Utvid tiden gradvis, legg så godbiten stadig nærmere hunden og snart har den godbiten på snuta eller labbene til du sier: "Værsågod". Denne øvelsen kan selvfølgelig brukes med ball, eller hva som helst. Kalles for øvrig "Doggie zen" på fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg jo ikke noe om hva dere har gjort fra før, så dette er kanskje litt grunnleggende:

o Kontakt. Hunden får godbit for å se på deg. Gradvis må den se litt lenger på deg før godbiten kommer. Kontakt er utgangspunktet for all trening.

o Godbitdøk. Kast noen godbiter utover bakken som hunden må finne. Kast godbiter, sitt, kontakt og: "Værsågod".

o Hunden må vente på værsågod før den får ta godbiten. Legg en godbit f.eks på ditt kne og dekk den med hånden i det hunden prøver å ta den. Gjenta til hunden gir opp og titter opp på deg (kontakt, ikke sant) for å finne ut hva i all verden du driver med. Da sier du "Værsågod". Utvid tiden gradvis, legg så godbiten stadig nærmere hunden og snart har den godbiten på snuta eller labbene til du sier: "Værsågod". Denne øvelsen kan selvfølgelig brukes med ball, eller hva som helst. Kalles for øvrig "Doggie zen" på fint.

Dette her kan hun. :lol:

Det er endel av treningen vår samt kontakt-trening, sitt, ligg, lineføring, bli osv...

Har lagt inn noe nytt så nå øver vi på å gå slalom melleom beina.

Min hund er en Golden på 16 mnd.

Vi har en utfordning vi må øve og pugge mere på, det er slipp. Spesielt når vi skjener med skjenebrettet.

Dette bare elsker hun, men er så kip på å slippe selv med godis. Har to brett og bytter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig med Ida.Noen hunder "forventer" vel mye aktivisering om får det hver dag men,ofte er de jo veldig tilpassingsdyktig.Hunden jeg har er jo ute endel timer om dagen for det meste løs.Da hun skadet kneet i fjor måtte hun gå en uke i bånd(aldri gjort det før) og fikk kun små turer.Etter den uken kunne hun gå litt mere og løs så lenge ikke leket med andre hunder.

Tenkte ikke det skulle gå nå særlig men,gikk kjempe fint.Ingen masing eller noe.Er bestandig veldig rolig inne da.Selv om det sikkert fungerer fint for mange hunder redusere aktiviteten har det for min del blitt kjipt.Har jo hund for liker gå turer :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv prøvd ut dette på egen hund da vi selv før var myyye ute å gikk, for jeg som dere trodde jeg gav min allt for lite trening. På sommeren gikk vi gjerne lange turer både løs og i bånd men da hunden min ødlagte ei sene i beinet var vetrinærhøyskolen klar på at dette ville ta tid og at det ikke ville bli turer. Jeg trodde jo at dette ville bli et sant ******* pga den trenger jo å komme seg ut trodde jeg. Men nå etter 4 mnd uten tur har jeg rett og slett aldri hatt så rolig hund... nå er han bra igjen og vi har begynt opptreningen, men denne gangen skal jeg høre mer på hva hundens kropps språk forteller meg og ikke hva andre mennesker mener om trening.

Jeg går forresten på hundetrenier skolen til Turid Rugaas. jeg tror at man alltid kan bli bedre men for å bli bedre må man være villig til å forandre på ting man tidligere har trodd vært riktig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om sommeren blir det lengre turer i skauen¨, AG trening, sportrening (herregud, Fibi finner ikke en tennisball i snøen engang), bading og i det hele tatt et litt høyere aktivitetsnivå. Er det skikkelig varmt, gjør vi minst mulig.

Jeg har nok etterhvert et rimelig hvermannsen hundehold og trives godt med det :whistle:

Jeg tror akkurat det er ganske vanskelig for dem altså :ahappy:

Ellie får lange turer / løs i stallen noen timer / evt. lydighetstrening eller spor - noen ganger alt på samme dag, eller bare to eller en av tingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy for ett kjedelige hundeliv, bare ligge å sove og hvile hele dagen bortsett fra ett par knøtteturer pr dag, for å unngå stress. Det der blir jo hunden bare passiv av og det er jo heller ikke så voldsomt bra. Da finnes det mye annet fint vi kan kjøpe i leketøysbutikkene, som ikke trenger luft i det hele tatt.

Nok surr:

Uta får halvannen til to timers tur pr dag, inkludert trening på maks en halvtime. Så er tisseturer fordelt utover dagen, + at hun er med meg i bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må nå si at jeg lurer litt på hva man skal med hund når man syns det er bra med bare 15-20 min rusletur og hund som sover hele dagen :whistle:

Ikke minst tror jeg overhode ikke er det bra for hunden å bygge så lite muskelatur og kondis. Ikke minst om det er frislipp i 15-30 min, så burde man jo brukt 10 min bare på oppvarming før hunden slippes.

Beklager, men jeg kjøper ikke at det er bra for hunden. Jeg tror heller at man får en hund som går inn i pasivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy for ett kjedelige hundeliv, bare ligge å sove og hvile hele dagen bortsett fra ett par knøtteturer pr dag, for å unngå stress. Det der blir jo hunden bare passiv av og det er jo heller ikke så voldsomt bra. Da finnes det mye annet fint vi kan kjøpe i leketøysbutikkene, som ikke trenger luft i det hele tatt.

Så enig!

Jeg har whippet,og whippeter er faktisk(sånn som jeg har erfart det) mer glad i gå en skikkelig løpe og herje-tur enn å trene lydighet. Min får minst en times tur om dagen og ellers lufteturer og er med meg stort sett overalt. Det eneste vi trener "ordentlig" på er innkalling,og det gjør vi nesten hver dag.

Stakkars den whippet(andre hunder og for den del) som får to korte lufteturer om dagen og ellers masse "ro og avslapping"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette her kan hun. :)

Det er endel av treningen vår samt kontakt-trening, sitt, ligg, lineføring, bli osv...

Har lagt inn noe nytt så nå øver vi på å gå slalom melleom beina.

Min hund er en Golden på 16 mnd.

Vi har en utfordning vi må øve og pugge mere på, det er slipp. Spesielt når vi skjener med skjenebrettet.

Dette bare elsker hun, men er så kip på å slippe selv med godis. Har to brett og bytter.

Glemte denne her, jeg. Ville nok trent inn apport som en øvelse for seg selv. "Levere" er en delferdighet der. Det med godbitbytte er liksom en annen greie. Du kaster, hun henter og leverer. Det blir mer en apportgreie.(Så faglig språket ble plutselig, da :) ) Hun kan gjerne lære å vente med å hente til du sier værsågod, så er det enda nærmere apporttrening. (Sier hun med en bikkje som tar av før ballen er i lufta. :) Men hun kan levere, altså. Sånn egentlig.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slepper ut Akita om morningen. Får ho løpt et par runder rundt huset, tisset og bæsjet. Er nesten aldri med ho ut lengre. Bjeffer når ho er ferdig med sitt. Og siden ho aldri har stukket av og vi bor midt i skogen funker det veldig bra.

Vi har ingen faste tur tider og lengder. Merker at visst vi har det i 2 uker, blir ho galen visst ho ikkje får turen sin.

Men iløpet av en dag så har ho ikke stort å klage på.

En liten tissetur om kvelden.

Er ho med på jobb så blir det ikke stort av tur. Då er ho næmlig dausleten når vi kommer hjem siden vi har en frizbee på jobb.

En gang i uken er det også svømmetrening og da kan vi ikke gjør stort mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror akkurat det er ganske vanskelig for dem altså :)

Ellie får lange turer / løs i stallen noen timer / evt. lydighetstrening eller spor - noen ganger alt på samme dag, eller bare to eller en av tingene.

Nei,det er skikkelig vanskelig å se den ene gropa i snøen, akkurat omtrent der hvor hun så ballen lande. Trenger ikke bruke nesa engang, Men nei, virre rundt og bli forvirra. Ballen miiiin. Kanskje noen har noen vintersportips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy for ett kjedelige hundeliv, bare ligge å sove og hvile hele dagen bortsett fra ett par knøtteturer pr dag, for å unngå stress. Det der blir jo hunden bare passiv av og det er jo heller ikke så voldsomt bra. Da finnes det mye annet fint vi kan kjøpe i leketøysbutikkene, som ikke trenger luft i det hele tatt.

Nok surr:

Uta får halvannen til to timers tur pr dag, inkludert trening på maks en halvtime. Så er tisseturer fordelt utover dagen, + at hun er med meg i bilen.

Enig!!

Jeg lurer litt på om den er like bra fysisk i stand som den da er mentalt, knøtte turer vil vel ikke bygge opp en sund og god kropp å leve i?

Min får ca 3timer tur fordelt utover dagen, da stopper vi opp på en av turene og har litt trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen hørt om Turid Rugaas, internasjonal hundetrener? noen som vet hvorfor hun har 300 reisedager som hundetrener i året i utlandet?

JO, denne damen KAN hund er a alltid ute å holder kurs i verden, og når man omgås så mye mennesker og ser så mye forskjellig og når man er internasjonalt kjent så MÅ man kunne hund og man MÅ kunne trening. Denne dama er uovermåtelig flink på det meste og selv om ting kan virke helt hull i hue innimellom må man ikke slå det rett ned før man i det minste har prøvd hennes metoder. Det er mitt syn, og det deler jeg med dere fordi jeg selv har opplevd en forandring på hunder på en posetiv måte som jeg ønsker å vidre formidle... om dere synes det er hull i hue og mener det er sykt så er det helt greit, men heldigvis er man aldri utlært.. men lærer av å prøve å feile;)

Hunder er idivider og alle er forskjellige;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg bare kunnet gå 15-30 min turer med dyrene mine, ja da hadde det vel ikke vært stort vits for noen av oss :) Her i huset elsker hvertfall dyrene å være ute, jo mer jo bedre! Vi har per dags dato en Bichon frise gutt på snart 7 år, og i vinter har det blitt lite med turer pga den sinnsyke kulden. Han har rett og slett pintes ute, men han har heller ikke hatt godt av å få så lite turer :P Nå som det er litt mildere har vi endelig hatt mulighet til å gå lengre turer igjen å han har nå blomstret til sånn som han bør være; Godt humør og god og sliten. Ikke masse innestengt energi fordi han ikke har fått rørt seg nok i løpet av en dag... Og han har fått dårligere kondis av denne vinteren også

I tillegg har han blitt rund :) Noe vi nå selvfølgelig trimmer bort da :)

Men sånn tilbake til TS: Om sommeren varierer det egentlig utifra varme og alt sånt, men sånn alt fra 1-7 timer i skogen, langs stier med selvfølgelige pauser og bading osv. Om vinteren noe mindre. Hvis det er veldig kaldt så blir det minimalt. Jeg går turer med dyra mine jeg, slappe av kan de gjøre når de faktisk er sliten og fornøyd med en dag med innhold! (OG de slapper da av ute også :P ) Uten gode turer i løpet av en dag så er det klart de ikke gidder å slappe av hele dagen :) Min oppfatning med mine hunder hvertfall :) Godt mulig Turid Rugaas sine råd funker for noen hunder, men ikke mine dyr assa :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen hørt om Turid Rugaas, internasjonal hundetrener? noen som vet hvorfor hun har 300 reisedager som hundetrener i året i utlandet?

JO, denne damen KAN hund er a alltid ute å holder kurs i verden, og når man omgås så mye mennesker og ser så mye forskjellig og når man er internasjonalt kjent så MÅ man kunne hund og man MÅ kunne trening. Denne dama er uovermåtelig flink på det meste og selv om ting kan virke helt hull i hue innimellom må man ikke slå det rett ned før man i det minste har prøvd hennes metoder. Det er mitt syn, og det deler jeg med dere fordi jeg selv har opplevd en forandring på hunder på en posetiv måte som jeg ønsker å vidre formidle... om dere synes det er hull i hue og mener det er sykt så er det helt greit, men heldigvis er man aldri utlært.. men lærer av å prøve å feile;)

Hunder er idivider og alle er forskjellige;)

De aller fleste av oss, tipper jeg. Har sett henne på TV også. For lenge siden. Har lest "på talefot med hunden" og syns det er greit å kunne identifisere ulike dempende signaler. Men hun er ikke noen guru i mitt hundehold. Jeg har brukshunder. De trenger å jobbe for å ha en brukbar livskvalitet og til det trenger de styrke og kondis. Eller den ene hunden min er det ikke godt å si hva er for noe, men han ser ut til å trives med aktivitetsnivået her. Skjønt, jeg mistenker ham for å ville trives med en armkrok, mat og doturer, også. I den rekkefølgen.

Før jeg slår henne rett ned som du sier, kan du fortelle litt om hvilke innlæringsteknikker hun bruker? Jeg vet bare om all denne roen og de dempende signalene, men egentlig ingenting om hvordan hun egentlig trener. Det har du helt rett i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen hørt om Turid Rugaas, internasjonal hundetrener? noen som vet hvorfor hun har 300 reisedager som hundetrener i året i utlandet?

JO, denne damen KAN hund er a alltid ute å holder kurs i verden, og når man omgås så mye mennesker og ser så mye forskjellig og når man er internasjonalt kjent så MÅ man kunne hund og man MÅ kunne trening. Denne dama er uovermåtelig flink på det meste og selv om ting kan virke helt hull i hue innimellom må man ikke slå det rett ned før man i det minste har prøvd hennes metoder. Det er mitt syn, og det deler jeg med dere fordi jeg selv har opplevd en forandring på hunder på en posetiv måte som jeg ønsker å vidre formidle... om dere synes det er hull i hue og mener det er sykt så er det helt greit, men heldigvis er man aldri utlært.. men lærer av å prøve å feile;)

Hunder er idivider og alle er forskjellige;)

hihi, nå må ikke du glemme at de som svarer deg her nå, har enten en utdannelse selv eller har holdt på med hund i noen år de å :) Så TR vet vi nok hvem er ja :) At TR er stor i USA sier jo strengt tatt ikke så mye om vi ser på Milan mener jeg. Ytterpunktene sine det tenker jeg *flir*

Jepp, har til og med vært på kurs og lest bok og funnet ut at det der passet slettes ikke inn i mitt hundehold. Så avkastet som guru og en jeg vil ta råd av. Damen er kjempeflink til å lese hunder seg i mellom, og der har jeg hentet ekstremt mye, men hund og fører, nei tror ikke det. Jeg er overhodet IKKE en hund og jeg har IKKE evner nok til å oppføre meg som en hund heller. Noe svært svært få kan klare (bla TR vil jeg tro).

Hun har jo klart ett poeng i at man ikke trenger å stresse en hund opp i uante høyder, men å gå fra ørten timers sykkeltur med innlagt ballkasting og pinnelek, ned til 20-30 min tur pr dag er litt overkill for min del. Om ikke hundene tåler halvannen times tur ++ pr dag, så er det ikke liv laga spør du meg (rekonvalens er noe annet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hihi, nå må ikke du glemme at de som svarer deg her nå, har enten en utdannelse selv eller har holdt på med hund i noen år de å :) Så TR vet vi nok hvem er ja :) At TR er stor i USA sier jo strengt tatt ikke så mye om vi ser på Milan mener jeg. Ytterpunktene sine det tenker jeg *flir*

Jepp, har til og med vært på kurs og lest bok og funnet ut at det der passet slettes ikke inn i mitt hundehold. Så avkastet som guru og en jeg vil ta råd av. Damen er kjempeflink til å lese hunder seg i mellom, og der har jeg hentet ekstremt mye, men hund og fører, nei tror ikke det. Jeg er overhodet IKKE en hund og jeg har IKKE evner nok til å oppføre meg som en hund heller. Noe svært svært få kan klare (bla TR vil jeg tro).

Hun har jo klart ett poeng i at man ikke trenger å stresse en hund opp i uante høyder, men å gå fra ørten timers sykkeltur med innlagt ballkasting og pinnelek, ned til 20-30 min tur pr dag er litt overkill for min del. Om ikke hundene tåler halvannen times tur ++ pr dag, så er det ikke liv laga spør du meg (rekonvalens er noe annet).

Veldig enig med du :)

Jeg vil ha hunder for å bruke dem til noe, og skal man ha konkurransehunder må de jo kunne tåle å kjøres opp uten å få masse problemer for det...

Våre dager ser aldri helt like ut, men de består alltid av min. 2 turer ala 40-50 min løse på tur. I tillegg går hele gjengen nesten hver dag i godbit søk i hagen, alt fra 10 min til 1 time. De er med på jobb som figuranthunder når det passer, og jeg prøver å trene alle slik at de får lyidghet, bruks eller ag-trening min. noen ganger per uke nesten hele året, samt at de er på hundetreff en gang i uken.

I vår/sommnersesongen trener vi MYE i skogen og ellers, og da blir det trening nesten hver dag i perioder. På sommern går de ut og inn om de vil fra 8-17 og er med meg på jobb fra 17-21, og de er stort sett ute, tusler, leker med hverandre eller bare finner seg en busk og sover i skyggen...

Vi har mest treningsfri i desember, og hundene er stort sett like trøtt som meg i mørket her i nord. :)

Jeg tror hunder er like oss mennesker når det kommer til viktigheten av å bruke kroppen fysisk, samt psykisk. Min erfaring er at problematferd blir mye verre med understimulering eller feil stimulering (feks bare pinnekastestress). Og det er selvfølgelg forskjell på raser og individer.

Et individ tilpasser seg jo etterhvert det aktivitetesnivået de lever under, og jeg tror hunder også gjør dette. Se på mennesker som blir atbeidsledige..først blir de rastløse og litt utilpass av endringen, men etterhvert blir det sløvere og sløvere, og vant til å ikke gjøre så mye i løpet av en dag. Likevel sier de fleste at de har det bedre når de GJØR noe, både fysisk og har noen utfordringer i hverdagen de mestrer.

Jeg hadde en gang en omplasseringshund som ikke hadde vært ute noe særlig på 2 år. De gadd tilslutt ikke gjøre mer enn å ta henne ut i hagen i 5 min noen gang per dag. Denne hunden var veldig rolig, dvs hun bare lå på gulvet og stirret tomt ut i luften. Praktisk for noen kanskje, for meg var dette en veldig deprimert hund. Hun endret seg gradvis og ble er skikkelig sporty tur hund, med mye livsglede. Jeg pleier å si at at om hunder bare ligger, men ikke sover over lang tid når de er i ro, så er det stor sjanse for at de bare er passive og kjeder seg for mye i livet. Jeg tenker slik at en rett brukt hund stort sett SOVER når den er i ro:)

Så for meg blir det ikke slik at jeg bare ser på om hunden er rolig fordi det er praktisk for meg, men at den har et aktivt liv med nye ting den skal mestre, og prøver så godt jeg kan å få tiden min til å strekke til, så alle er fornøyde:)

Jeg kunne ønske jeg fikk trimmet hundene mine enda mer fysisk (mer kondistrening ala sykkel, spark mye oftere) da dette hjlper på utholdeheten deres på mange måter.

Får ta meg sammen og grave frem sparken (eller evnt firhjulingen, så jeg slipper å trimme så mye :) )

mvh Marita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...