Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan ser dagene deres ut med aktivisering av hunden?


Ville

Recommended Posts

Jeg trener to jaktlabber til jaktprøver, men må innrømme at vintern er roligere aktvitetsmessig enn sommerhalvåret. På sommern er det luftetur om morgenen, 20 min sykkeltur når jeg kommer hjem fra jobb, så 1 times hardtrening på kvelden og lufting seint. Men nå er det luftetur om morgenen, luftetur når jeg kommer hjem fra jobb og 20 minutter lydighetstrening på kvelden og sen luftetur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke på at man får en plaget og stressa hund om den brukes, det er ikke mengden den brukes, det er hvordan den brukes.

Nå har ikke jeg en brukshund, eller noen krevende rase, har en dvergpuddel. Men hun får 10-15min tisserunde på morgenen, 1-2t tur i løpet av dagen en gang (varierer med dagsplanen når denne blir) hvor vi nå om vinteren går i parken med en del lydighetsøvelser (hverdagslydighet mest) flettet inn. Vanligvis finner vi hunder hun får leke med en stund. På kvelden blir det ny liten runde, 10-20min.

Så fort det blir bart blir det minst 2 skikkelige runder i skogen i uka. Det skal også bli mer treninger, da i lydighet og agility. Ellers er hun med på det aller meste.

Hun er, tross mye aktivitet (sammenliknet med påstanden om at 20-30min er nok), en veldig rolig og stabil hund. Hun har en velfungerende av-knapp og er en drøm å ha i hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund er ei fox terrier tispe på 21mnd.

Hverdager med skole:

15 - 20 min med tisserunde på morgenen.

1,5 til 2,5 timers tur når jeg har kommet hjem (hun er sjelden alene mer enn 5 timer). Da går hun løs, vi trener innkalling, fvf, godbitsøk, kaster ball etc. Går regelmessig på tur med andre hunder så hun får leke.

På kvelden blir det 15 - 20 minutter med tisserunde og eventuelt litt løs og kaste litt ball i parken.

Hun er med i stallen to dager i uken, og da går hun løs sammen med de andre hundene. Da blir det ikke så lang tur, men da er hun ganske sliten etter å ha vært i stallen.

I helgene så varierer det hva vi gjør. Noen ganger drar vi på treff, lange turer osv. Regelen er at jeg prøver å gå på tur/trene minimum 1,5 time hver dag pluss tisseturene.

Til det Ross skriver om Turid Rugaas vil jeg si at jeg tror dette kan være en effektiv "kur" for en hund som sliter med stress og nervøsitet. Jeg har selv hatt hjelp av Turid til Colliehannen jeg tidligere hadde, som hadde denne problematikken. Der fikk vi råd om å slappe av mest mulig, og at alt skulle gå rolig for seg, men det var i en viss tidsperiode for å roe han ned. Søvn avler søvn, og hvis hunden ligger inne å sover hele dagen blir den trøttere. Jeg ser ikke så mye positivitet og spenning i en hundehverdag som går ut på å ligge inne nesten hele døgnet. De blir passive og kjeder seg.

Hunder som blir godt aktivisert og klarer å slappe av inne ville nok kjedet seg hvis det plutselig ble så lite aktivisering. Det er viktigere å starte med ro trening fra de er valper hvis man ser at hunden sliter med å slappe av etter tur. I ekstreme tilfeller kan det du snakker om her fungere og gjøre hunden mer avslappet. Hva mener hun at hensikten er med dette på normale hunder da`? Hva er begrunnelsen til at hunden ikke skal trenes med? For å forebygge eventuelt stress som mange hunder aldri sliter med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med unntak av de to faste arbeidsdagene i uka, har jeg en hverdag som uten Aiko lett kunne blitt veldig stillesittende, da jeg skriver på masteroppgaven min. Takket være henne ser mine lufteturer slik ut:

Morgen: Står opp, prøver å vekke hunden for å komme meg på tur. Til slutt bestemmer hun seg for å åle seg ut av buret, etter å ha lagt potene over øynene i forsøket på å overbevise meg om at hun ikke er der. Jeg venter i spenning på å få komme ut mens hun spiser frokost. Så går vi ut og er vanligvis i snøen i rett under 1 time. Da baser vi, aker, leker med andre hunder mens vi trener innkalling og søker.

De dagene jeg er på jobb, går Claudio (min ene sambis) ut med Aiko da han våkner. Det pleier å passe bra med sovetrollets døgnrytme.

Ca kl 15: Går ut for tur nr 2. Nå er Aiko mer enn villig til å lufte meg, så vi går en runde for å titte på livet. Er ute minimum 30 min, men de dagene vi skal noe, tisser hun bare, før vi går opp og spiser før vi etter et par timer igjen drar ut for å finne på kule ting sammen. Dette holder vi da gjerne på med resten av ettermiddagen/kvelden (for det er bittelitt morsommere å være sammen med henne, bror Mio og eieren hans Ailin enn å skrive oppgave, nemlig..).

Om vi ikke har planer sammen med andre, drar vi gjerne opp til Stensparken hvor trollbolla presenterer meg for mange hunder og menneskene deres. Jeg koser meg med de på to bein, mens hun stormer rundt og sjarmerer alle, før hun begynner å sette seg på avstand og bare titte. Det er sånn hun forteller meg at det er på tide å gå hjem igjen. Nå sover hun gjerne fram til vi voksne skal legge oss, og da går vi ned for å tisse litt. Dersom det ikke har blitt så mye herjing, men vi heller har trent hjemme (som vi gjør omtrent 2-3 ganger i uka) tar vi en runde på ca 30-40 min for å avslutte dagen.

Aiko er kjemperolig inne når det er naturlig, men samtidig veldig kreativt rampete. Hverdagene er stort sett ganske morsomme, hehe. Jeg har vært veldig bestemt på at jeg ikke vil at hun skal lære seg at herjing inne er greit, så det er ute vi tar ut energi og lekelyst. Vi er fortsatt i undersøkelsesfasen for hvor mye hun orker og trenger, men sjøl om jeg bare har hatt hund i 4 mnd, har jeg tenkt selvstendig i omtrent 27 år, så jeg regner med at dette vil løse seg naturlig, Turid Rugaas eller ikke. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...