Gå til innhold
Hundesonen.no

Norgesferie

SiriogDiego

Recommended Posts

Skrevet

I år vil jeg reise på ferie i Norge i stedet for til syden, men hvor skal vi dra?

Jeg vil til et sted med fine tur muligeheter, fin natur og ikke masse folk. Om det er langs kysten eller innlands spiller ikke så stor rolle.

Noen som har noen gode tips?

Skrevet

Nordnorge! Jeg ville definitivt reist til "mitt barndoms paradis" Steigen. Det finnes ikke vakrere sted i Norge, utrolig flotte turmuligheter, koselige mennesker, herlige sandstrender og nyyydelig natur. Overnattingsmuligheter kan f.eks være Naustvik Camping, eller her. Fineste plassen på jord!

EDIT: Sjekk denne oversikten

Skrevet

Nordnorge! Jeg ville definitivt reist til "mitt barndoms paradis" Steigen. Det finnes ikke vakrere sted i Norge, utrolig flotte turmuligheter, koselige mennesker, herlige sandstrender og nyyydelig natur. Overnattingsmuligheter kan f.eks være Naustvik Camping, eller her. Fineste plassen på jord!

Kunne ikke vært mer enig! :) Bor her selv, og jeg blir aldri lei!

Sjekk også se mange flotte bilder her

Ellers er resten Nordland og Lofoten noe å sjekke ut, og Troms. Har du ikke vært her før, så vil du få en opplevelse :P

Skrevet

Vesterålen :) Lei deg inn på en rorbu-hytte! Jeg gjorde det i mai 2009 og det er desidert det vakreste stedet jeg har vært i mitt liv- det slo både Cuba og rødehavet :P

edit:

Kunne ikke vært mer enig! :P Bor her selv, og jeg blir aldri lei!

Ellers er resten Nordland og Lofoten noe å sjekke ut, og Troms. Har du ikke vært her før, så vil du få en opplevelse :P

Nydelig! Der vil jeg bo!!

Skrevet

Noe sånt kunne jeg tenke meg. Det så utrolig pent ut.

Romsdalen, Oppdal, Nissedal, Hardangervidda... Men egentlig er det utrolig mange fine turområder. Må bare dra et sted. :P

Problemet er å velge mellom alle stedene :P Jeg har også tittet litt på Stadt og Femunden.

Kunne ikke vært mer enig! :) Bor her selv, og jeg blir aldri lei!

Jeg har tenkt på Nordland. Syns det ser veldig pent ut, og de bildene bekreftet det. Det er langt å kjøre, men kunne evt tatt noen dager litt lenger sør også kjørt opp.

Skrevet

Vesterålen :) Lei deg inn på en rorbu-hytte! Jeg gjorde det i mai 2009 og det er desidert det vakreste stedet jeg har vært i mitt liv- det slo både Cuba og rødehavet :P

Oooh, hvor i Vesterålen var du? Gikk dere noe tur i området? :P

Anbefaler også Vesterålen, er Lofoten light uten alle de ekle turistene. Mange fine fjell å gå i, midnattsol og sjøbris. Sukk akk sommer hvor var du igjen?

Skrevet

Oooh, hvor i Vesterålen var du? Gikk dere noe tur i området? :)

Anbefaler også Vesterålen, er Lofoten light uten alle de ekle turistene. Mange fine fjell å gå i, midnattsol og sjøbris. Sukk akk sommer hvor var du igjen?

Var der i 4 dager (kjørte bil fra Pasvik til Sande - altså gjennom hele Norge på vei hjem på folkehøyskolen), så var litt rundt om kring. Blandt annet innom en god venn i Stokmarknes. Men vi bodde på et sted som heter offersøyferiesenter - med utsikt ut mot stedtind (norges nasjonalfjell for de som ikke visste det).

Gikk litt tur, ja. Kjempe fint der! Jeg elsker fjellet og her har man både fjell og sjø = perfekt for meg :P Der jeg var skal jeg ikke påstå at turmulighetene var utrolige, men jeg tror det er fantastisk å ta en sykkelferie i området!

Har bare et dårlig mobilbilde her:

14052009048.jpg

Skrevet

edit:

Nydelig! Der vil jeg bo!

Det så også fint ut. Sukk. Hvordan skal jeg velge? 4 uker bilferie i Norge hadde vært noe. Mange steder man burde besøke.

Skrevet

Stokmarknes er forøvrig også knall! Der var jeg på rideleir en gang, kjempefint!

Skrevet

Var der i 4 dager (kjørte bil fra Pasvik til Sande - altså gjennom hele Norge på vei hjem på folkehøyskolen), så var litt rundt om kring. Blandt annet innom en god venn i Stokmarknes. Men vi bodde på et sted som heter offersøyferiesenter - med utsikt ut mot stedtind (norges nasjonalfjell for de som ikke visste det).

Ja da har du vært litt lengre sør enn det jeg så for meg... Vi har hytte på "yttersia" av langøya, og der er det veldig fint med mye "knaus og lyngfjell" (favoritten min :) ). Her er det også kort vei til Nyksund, hvor kan man oppleve et sted hvor tiden har stått stille veldig lenge (men så har turismen også satt sitt preg ...) - og man kan gå "dronningruta" mellom Stø og Nyksund. Herfra har man utsikt til "Amerika".

Men langt åt kjøra, langt åt kjøra! :P

Skrevet

Hemsedal!

En rideferie på fjellet, med klar og frisk fjelluft, vakker natur.. hva mer kan man ønske seg? :)

Skrevet

Jeg elsker Vinstra...opp i fjellene der, og gåturer i rondane er helt fantastisk! Der kan man virkelig finne roen..men action er det kanskje ikke så mye av...

Skrevet

Slår et slag for hjembyen min Bergen jeg:) Ellers er det mange fine steder bortover her som jeg bor nå.. :P Bare fantasien som setter grenser egentlig... :)

Er forøvrig et vakkert land vi bor i uansett... det kan ingen ta i fra oss! :P

Skrevet

Lofoten! Jeg vil til Lofoten igjen.

Jeg sliter litt med å takle kleggen på størrelse med en jumbojet oppi Tromsø, ellers sku jeg gjerne blitt der en uke eller tre på sommern også :)

Alternativt, noe stikk motsatt, Fredrikstad. Der trives jeg også godt.

Skrevet

Lofoten! Jeg vil til Lofoten igjen.

Jeg sliter litt med å takle kleggen på størrelse med en jumbojet oppi Tromsø, ellers sku jeg gjerne blitt der en uke eller tre på sommern også :P

Alternativt, noe stikk motsatt, Fredrikstad. Der trives jeg også godt.

Wait what? Jumbojet-klegg her? Hvor? :)

TS: Jeg hiver meg med alle de som prøver å gjete deg nordover :P Kyst og fjell og skog er det nok av, får du plutselig by-lengsel stikker du innom Tromsø og tar en runde! :P

Skrevet

Lofoten og Vesterålen. Da må du også få med deg Nyksund som ligger ytterst på Langøya. Et nedlagt fiskevær som er restaurert, utrolig sjarmerende.

Eller er jo Hardangervidda eller Rondane/Dovre flotte steder, om du vil bruke beina mer enn bilen. Eks kan du ta toget til Hjerkinn og gå til Otta. Tar ca en uke og er en flott tur. Men usikker på hvordan det er med hund på hyttene (vi hadde telt og ikke hund med, men sov i en skistall gratis en natt det regnet sykt mye. :) )

Skrevet

Ved Femund er det kjempefint, har hytte i nærheten :)

Ellers er det mange fine tips til Norgesferie her, mulig jeg kan bruke noen av de selv:)

Skrevet

Wait what? Jumbojet-klegg her? Hvor? :)

Altså, BEVEGER du deg utenfor døra og sentrum du eller???

Skal vise deg jumojet-klegg jeg!!

DSC_0453.jpg

Du ser hva som er ringet rundt her, sant?? DET er jumbojet-klegg! Den er på størrelsen med NESEN til Arn jo!! Og aggressive er de også! Det er mye som skal få meg ut av fokus når jeg tar bilder altså, men det var jo beint umulig å fotografere med de monstrene der som satte seg på en! Ikke nyttet det å slå dem ihjel heller, de lo jo bare oppi trynet på deg, sa de var oppdratt av Lars Monsen, og plaget videre! :P:P

Skrevet

A

Du ser hva som er ringet rundt her, sant?? DET er jumbojet-klegg! Den er på størrelsen med NESEN til Arn jo! Og aggressive er de også! Det er mye som skal få meg ut av fokus når jeg tar bilder altså, men det var jo beint umulig å fotografere med de monstrene der som satte seg på en! Ikke nyttet det å slå dem ihjel heller, de lo jo bare oppi trynet på deg, sa de var oppdratt av Lars Monsen, og plaget videre! :getlost::hmm:

:icon_redface::innocent::blink:

Skrevet

Må bare skrive under på at Lofoten og Vesterålen er veldig spesielt. Variert, vilt og vakkert. Har vært ganske mange steder i landet (ikke Sørlandet, faktisk), men få steder kan måle seg når det gjelder storslagen natur (selv om det er fint her på Helgelandskysten også).

Skrevet

Og taes turen innom Vesterålen så er Andøya et must. Det er faktisk det vakreste stedet i hele Vesterålen, ja Norge faktisk. (men jeg er muuligens en smule partisk siden det er hjemkommunen min :innocent: ). Nei, jeg slår et slag for Vesterålen jeg også! :icon_redface:

Skrevet

Altså, BEVEGER du deg utenfor døra og sentrum du eller???

Skal vise deg jumojet-klegg jeg!

DSC_0453.jpg

Du ser hva som er ringet rundt her, sant?? DET er jumbojet-klegg! Den er på størrelsen med NESEN til Arn jo! Og aggressive er de også! Det er mye som skal få meg ut av fokus når jeg tar bilder altså, men det var jo beint umulig å fotografere med de monstrene der som satte seg på en! Ikke nyttet det å slå dem ihjel heller, de lo jo bare oppi trynet på deg, sa de var oppdratt av Lars Monsen, og plaget videre! :lol::D

:icon_redface::hmm::D

Ja, jeg gjør da det, men jeg ser bare strengt på kleggen og sier med kvass stemme: "Fjærn dæ!" så forsvinner de :innocent: Om de ikke forsvinner drepes de, null problem! :getlost:

Du lukter sikkert godt siden de er oppe i ansiktet på deg! :blink:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg brukte for det meste lek som belønning med puddelen, han krevde en del aktivisering men han begynte ikke å bli destruktiv eller pipete om jeg var litt treg en dag eller to, det var greit. I tilfelle det er interessant har jeg en video av en ekstra lang treningsøkt ute en kveld da han trengte litt ekstra hjelp til å få ut energi. Slikt går helt fint, så lenge hunden ikke sier ifra ved å ødelegge ting 😅   Kan jo hende det blir puddel igjen, men kjekt med input i tilfelle det var noe jeg ikke hadde vurdert. Spaniel var ikke på radaren min, vet ikke om det inntrykket jeg har av dem er helt riktig for meg. Og en tråd jeg fant her inne snakket om at de luktet sterkt for noen, det gjør meg litt skeptisk, lukt er grunn til at jeg ikke ville hatt Golden retriever feks 🫣 Korthår collie så jeg på for en del år tilbake men falt ikke helt i smak. Vurderte også chodsky pes, basenji, lundehund, sort elghund, whippet etc, veldig forskjellige raser med forskjellige behov 😅 
    • Det kommer jo litt på ambisjonene mtp lydighet og sånt også. Hunder som er lette å trene krever ofte også mer aktivisering.  Med labrador er det på godt og vondt mye matfokus, det er et godt verktøy i treningen, men også en utfordring. På samme måte som at mange pudler er kresne og vanskeligere å belønne med mat. Spaniel er generelt også mer matglade, men kanskje ikke så ekstreme som labrador.  Gjeterhundrasene har ofte også en del stress, og gjerne lyd med det.  Korthårscollie er en av de jeg synes er litt annerledes og som er ok hunder på aktivitet, de røyter en god del, men ikke noe pelsstell utover børsting og støvsuging. Jeg er litt usikker på lydnivå der. Men kan være verdt en titt.
    • Takk for svar 😁 Har vurdert labrador ja, men litt redd for at den hadde spist alt den kom over 😂  Har absolutt vurdert puddel på nytt, men fra en annen oppdretter. Jeg gjorde mye research og kontaktet flere oppdrettere da jeg fikk min første, men det endte ikke så bra allikevel. Var også ikke klar over at de brune var kjent for å være ekstra gal. Jeg startet en puddelgruppe i området da jeg fikk ham og vi dro på jevnlige treff der, så vet jo at ikke alle er like ikke, men det var en del av guttene som var vanskelige å ha med å gjøre.. så hadde valgt tispe om det ble puddel, tenker jeg. Springer spaniel har jeg ikke sett noe på, har ikke særlig erfaring med den type hund. Pelsstell går helt greit. Alle har jo noe stell. Puddel var ganske mye innimellom, men det var jo ikke verre enn at jeg bare kunne glattbarbere ham om jeg ikke orket en periode. Har også blitt klok av skade og innsett at jeg må prioritere trening på ro ute 🫣
    • Ah perfekt! Takk skal du ha for heads up! Hadde litt guffen magefølelse. Takk for tips, sjekker ut disse nærmere  
    • Nydelig puddel! Selv om du var uheldig med denne så finnes det nok stabile og roligere puddler av begge kjønn. Det handler mye om gener og litt om trening. Men jeg tenker med en gang standard labrador av beskrivelsen din. Det er sjelden mye lyd, de er arbeidssomme, men (som alle raser) tåler en rolig dag så lenge de ellers får det de trenger av aktivisering både mentalt og fysisk. Ellers ville jeg kanskje tatt en titt på springer spaniel, men de kan ha litt lyd. Faktorer som spiller inn er hvor mye aktivitet du ser for deg i hverdagen, og hvor mye pelsstell som er ok. Med puddel er du jo litt vant til pelsstell, så jeg antar det går fint?  Puddel med litt bedre research både på oppdretter og linjer kan jo også være en mulighet. De er flotte arbeidshunder, og det er jo en grunn til at de er brukt som servicehunder - da skal de tåle det meste av ulike situasjoner i ulike omgivelser. Hvis det kun var stresset hos denne hunden du ikke likte med puddelen så ville jeg dratt på noen puddeltreff og snakket med noen oppdrettere.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...