Gå til innhold
Hundesonen.no

XO F-kull

Kennel XO

Recommended Posts

Jeg ble oppfordret til å lage en valpetråd om det siste kullet vårt. Og det gjør jeg jo gjerne, vi liker vel alle oppdrettere å snakke, skrive og legge ut bilder av småttisene som opptar tiden vår 24/7 i mange uker :) Så planen min med denne tråden er å legge ut bilder, skrive om utviklingen og pregingen av valpene fra nå og til levering.

01.02.2010 ble F-kullet vårt født. Og er så langt det største kullet jeg har hatt med 10 stykker. Vi har på det meste hatt 8 før, så jeg regner med det blir noen aktive uker fremover. Så langt går det supert med mor og barn og valpene virker livskraftige.

Mor til kullet er IPO III SchH III SL III FH I Molars Twix til daglig kaldt "Wicca"

Wicca er 7,5 år og dette er hennes 4 og siste kull. Hun er nå mor til 31 avkom.

Image4.jpg

Far til kullet er SchH 1 KORAD Lenn vom der Amsche Wiese. Han blir 5 år nå i vinter og er en import fra Tyskland. Lenn eies av en god kompis av meg og jeg kjenner hunden godt. Han bodde bl.a hos oss 7 uker nå i høst. En utrolig arbeidsom og trivelig gutt som det er lett å bli gla i.

Image7.jpg

Og her er valpene... :lol:

Det er 10 stykker. 3 hannhunder og 7 tisper. I kullet er det 5 svarte og 5 grå valper.

f-kull3.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 99
  • Created
  • Siste svar

Tusen takk alle sammen! Akkurat i denne alderen er jo ikke valper spesielt søte synes jeg..De ser ut som små rynke tryner eller mini flodhester med pære form :ahappy:

Alt går så langt veldig bra i valpekassen og alle valpene legger på seg som de skal og ingen utmerker seg til å være mye mindre eller tynnere enn de andre valpene. Da de ble født var de også veldig jevne i størrelsen og den minste var 450 gram mens den største var 500 gram, men de fleste lå mellom 470 og 480 gram.

Jeg var litt spent på hvordan det skulle bli med 10 valper og 10 patter. Det blir jo veldig trangt om plassen.. Om det skulle bli mye uro og kamping om å komme seg frem, men det har til nå ikke vært noe problem og det ser ut som de spiser i puljer. Et lag spiser, mens det andre laget sover gjerne oppå eller mellom bak beina på Wicca. Det er litt morro å se sånne forskjeller på kull. Jeg har aldri tidligere hatt valper som så fremtredende søker kroppsvarmen til tispa og gjerne ligger oppå henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...