Gå til innhold
Hundesonen.no

Er det greit å denge elg?

Carma

Recommended Posts

Guest Gråtass

Er rimelig sikker på at "BLI EN BUSK" fra nå av har en plass i mitt vokabular og tankesett iallefall! :icon_redface:

Funker faktisk i flere situasjoner også, som f eks på danskebåten når du ser at den mannen du reiste sammen med på båten, viser seg å være en kar som pleier å drikke san-fransico parasoll drinker og danser swing med fremmede damer som duske-pong-ponger, da kan det være greit å smyge i nærheten av en yucca-palme og "bli en busk". Eller når man er på discotek og er lei av å si , "nei takk jeg danser ikke" fordi Rytme-Roger ikke gir seg, da sklir man bare ubemerket inn i nærmeste blomsteroppsats og blir en busk. Eller som de tilfellene hvor hunden hopper inn i naboens hekk og kommer ut igjen med naboens katt i munnen, da gjelder det å ha en j..lig god slipp kommando og gode kamuflasje evner. :devilbanana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 108
  • Created
  • Siste svar

Funker faktisk i flere situasjoner også, som f eks på danskebåten når du ser at den mannen du reiste sammen med på båten, viser seg å være en kar som pleier å drikke san-fransico parasoll drinker og danser swing med fremmede damer som duske-pong-ponger, da kan det være greit å smyge i nærheten av en yucca-palme og "bli en busk". Eller når man er på discotek og er lei av å si , "nei takk jeg danser ikke" fordi Rytme-Roger ikke gir seg, da sklir man bare ubemerket inn i nærmeste blomsteroppsats og blir en busk. Eller som de tilfellene hvor hunden hopper inn i naboens hekk og kommer ut igjen med naboens katt i munnen, da gjelder det å ha en j..lig god slipp kommando og gode kamuflasje evner. :lol:

Takk for gode tips :icon_redface::devilbanana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funker faktisk i flere situasjoner også, som f eks på danskebåten når du ser at den mannen du reiste sammen med på båten, viser seg å være en kar som pleier å drikke san-fransico parasoll drinker og danser swing med fremmede damer som duske-pong-ponger, da kan det være greit å smyge i nærheten av en yucca-palme og "bli en busk". Eller når man er på discotek og er lei av å si , "nei takk jeg danser ikke" fordi Rytme-Roger ikke gir seg, da sklir man bare ubemerket inn i nærmeste blomsteroppsats og blir en busk. Eller som de tilfellene hvor hunden hopper inn i naboens hekk og kommer ut igjen med naboens katt i munnen, da gjelder det å ha en j..lig god slipp kommando og gode kamuflasje evner. :icon_redface:

På fest så heter det vel WallFlower eller noe.. men er jo mer ment for de som bare står der og ikk er med på festen liksom da :devilbanana:

Hhahaha.. katta til naboen ja! Da er det greit å ikke bli gjenkjent!:lol::lol:

Ser ut til at man kan bruke triksene for å unngå elg i veldig mange situasjoner!

Sonen burde kanskje skrive sin egen Tur-manual, over alle triks man burde kunne før man går på tur, uansett hvor! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funker faktisk i flere situasjoner også, som f eks på danskebåten når du ser at den mannen du reiste sammen med på båten, viser seg å være en kar som pleier å drikke san-fransico parasoll drinker og danser swing med fremmede damer som duske-pong-ponger, da kan det være greit å smyge i nærheten av en yucca-palme og "bli en busk". Eller når man er på discotek og er lei av å si , "nei takk jeg danser ikke" fordi Rytme-Roger ikke gir seg, da sklir man bare ubemerket inn i nærmeste blomsteroppsats og blir en busk. Eller som de tilfellene hvor hunden hopper inn i naboens hekk og kommer ut igjen med naboens katt i munnen, da gjelder det å ha en j..lig god slipp kommando og gode kamuflasje evner. :lol:

Aaaah, et skikkelig multitriks altså! Ser plutselig et vell av muligheter her!

Du har tatt deg en "syke"-dag og er på butikken for å kjøpe øl, da møter du plutselig sjefen. Løsning: Bli en bruskjøler-busk!

Det ringer på døra og du går for å åpne. Idet døra sklir opp ser du at det er Jehovas Vitne. Løsning: Bli en paraplystativ-busk!

Du er ute og kjører bil. Det går litt fort. Plutselig ser du blålyset i bakspeilet og kjører inn til siden. Førerkortet henger i en tynn tråd. Løsning: Bli en.... eh... eh...?? :icon_redface:

PSonen burde kanskje skrive sin egen Tur-manual, over alle triks man burde kunne før man går på tur, uansett hvor! :devilbanana:

Strålende ide! Lag en sånn! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Bare le dere, men dette er faktisk selvopplevde utprøvde busksituasjoner, som jeg er ett levende bevis på at faktisk fungerer med sin hensikt. Bli en busk er ett svært undervurdert konsept. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare le dere, men dette er faktisk selvopplevde utprøvde busksituasjoner, som jeg er ett levende bevis på at faktisk fungerer med sin hensikt. Bli en busk er ett svært undervurdert konsept. :icon_redface:

Jeg tror deg altså! Men lurer jo på om det er en fordel å se litt ut som en busk for at dette skal fungere skikkelig...? :devilbanana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Du har tatt deg en "syke"-dag og er på butikken for å kjøpe øl, da møter du plutselig sjefen. Løsning: Bli en bruskjøler-busk!

Det ringer på døra og du går for å åpne. Idet døra sklir opp ser du at det er Jehovas Vitne. Løsning: Bli en paraplystativ-busk!

Du er ute og kjører bil. Det går litt fort. Plutselig ser du blålyset i bakspeilet og kjører inn til siden. Førerkortet henger i en tynn tråd. Løsning: Bli en.... eh... eh...?? :icon_redface:

Strålende ide! Lag en sånn! :devilbanana:

Geniale forslag over, de skal lagres i busk-reportoaret.

Men akkurat når det kommer til blålyssaken så tror jeg man skal bare være en humble-busk bøye seg ydmykt og ta bota.. alternativt prøve seg med en passasjer-busk og sjåføren stakk i buskene? Be om å få sone med andre likesinnede buskvekster?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:devilbanana::lol: En slik ting eg aldri ville trodd eg skulle lese :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg tror deg altså! Men lurer jo på om det er en fordel å se litt ut som en busk for at dette skal fungere skikkelig...? :icon_redface:

Neida, bare gode evner til å skli ubemerket inn i miljøet og forsvinne diskret..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ett stort problem her på Borgen da, villmarken her består ikke av busker den. Det er bare jorder her. Hva skal jeg bli da? "Bli en busk" konseptet funker liksom ikke da busken blir noe som syns alt for godt.

Bli usynlig/strutse konseptet har vist ikke funket, for det er vist slik at selv om jeg lukker øynene så ser alle andre meg.

Funker bli ett jorde? Bli piggtrå eller gjerdestolpe funker liksom ikke, så slank er jeg bare ikke liksom :icon_redface: Noen ideer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Geniale forslag over, de skal lagres i busk-reportoaret.

Men akkurat når det kommer til blålyssaken så tror jeg man skal bare være en humble-busk bøye seg ydmykt og ta bota.. alternativt prøve seg med en passasjer-busk og sjåføren stakk i buskene? Be om å få sone med andre likesinnede buskvekster?

Passasjerbusk er jo en ide, men da skal du være kjapp... Blir for utfordrende å bli en sete-busk, kanskje...?

Neida, bare gode evner til å skli ubemerket inn i miljøet og forsvinne diskret..

Det var godt å høre! Nemlig veldig sjelden jeg ser meg i speilet om morgenen og tenker "neimen, i dag ser du virkelig ut som en busk!", ikke engang på virkelig ubarberte dager tenker jeg det.... :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ett stort problem her på Borgen da, villmarken her består ikke av busker den. Det er bare jorder her. Hva skal jeg bli da? "Bli en busk" konseptet funker liksom ikke da busken blir noe som syns alt for godt.

Bli usynlig/strutse konseptet har vist ikke funket, for det er vist slik at selv om jeg lukker øynene så ser alle andre meg.

Funker bli ett jorde? Bli piggtrå eller gjerdestolpe funker liksom ikke, så slank er jeg bare ikke liksom :icon_redface: Noen ideer?

Kanskje bli en stein kan være et bedre konsept for deg? Evt bli en jordklump? :devilbanana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i Bodø har det vært flere tilfeller de siste to årene hvor det har vært "elginvasjon" i byen og i boligområdene. I begynnelsen kom de bare ned om vinteren, da var det en elgku og to store kalver. Jeg og hundene møtte dem for første gang her på haugen hvor vi bor, og jeg har ikke sprunget så fort hjem i hele mitt liv :) Etterhvert utviklet det seg til at det var to "elg-kolonier" eller familier som holdte seg i byen, hele året. De er faktisk enda her, sambo så 3stk stående sammen på jordene (rett i utkanten av byen) igår. Det må ha vært flere elger innom også, for det ble skutt en okse midt på flyplassen(!)

Jeg føler meg ikke LITT trygg engang når det er mørkt og jeg ikke ser hvor jeg går, for sambo holdte på å gå rett på 2 av dem høsten som var når han gikk ute i mørket. De sto ved en fotballbane, og han så dem ikke før han så masse mørk pels foran seg *grøss* Da hoppet han opp i lufta av skrekk og gru og snudde seg rundt mens han enda hadde beina over bakken og når han landet var han godt på tur vekk fra elgene og med hjertet i halsen :lol:

Det som gjør at jeg ikke klarer å slippe skrekken selv om jeg har møtt elgene flere ganger med og uten hunder er jo at jeg har lest så mange artikler i lokalavisa om at elgene har jaget folk med hunder. Jeg tror jo egentlig at disse folkene må ha gjort et eller annet som har gjort at de har blitt oppfattet truende, men så tenker jeg jo, at det kan jo jeg og mine hunder fort gjøre vi og..

Sist gang jeg traff dem med hundene ble Emma stående å ni-bjeffe på dem og tok den jobben helt alene mens My sto 2 meter bak henne og lurte på hva i all verden som skjedde. Da fikk jeg tid nok til å gå bort til My og ta henne i halsbåndet og dra henne med meg vekk og snakke til Emma så hun kom bort så jeg fikk løftet henne opp... Også løp vi vel 30m sånn, krokrygget og med en hund i armene og en holdt jeg fast i halsbåndet med hånda (brukte ikke kobbel siden det var så nært huset) før jeg slapp hundene og lot de løpe fritt etter meg... Også løp vi vel kanskje en halv kilometer før jeg klarte å sakke tempoet :)

Jeg går ut fra at de VILLE hatt et problem jeg! Har sett film av elg som har slått ihjel hunder (slår dem over ryggen så den knekker). Prøvde å finne film av dette nå, men fant ikke i farta. Kuer med kalver er de verste, de hadde jeg aldri sluppet hunden min på!

Ikke si sånt da :) Jeg tør seriøst ikke å gå ned mot der hvor jeg har møtt elgene alene nå som det er mørkt. Hvis jeg får sambo med går det akkurat, men selv da er jeg nervøs kjenner jeg og går og speider rundt meg konstant og hopper av hver lyd fra skogen :P

Mulig jeg er treg, men jeg skjønner egentlig ikke problemet jeg. Mine hunder jager elg rett som det er, de klarer seg alltids, de har ikke blitt skadet til nå og de har holdt på noen år.. Så løs hund, menneske=busk alle er lykkelige og har fått pumpa opp noen hakk, det er bare sunt det :)

Jeg misunner virkelig din evne til å ikke bekymre deg før du må! Det må være en deilig egenskap å ha :lol:

Jeg har hørt om hunder som har trent feltsøk og rundering, og kommet skadet tilbake etter nærkontakt med elg.. Og jeg har hørt om hunder som har forsvunnet under trening i skogen, kommet tilbake med et litt merkelig uttrykk og skepsis men ingen skader... Men når de kommer tilbake til treningsplassen vil de ikke ut i skogen "alene" igjen, antageligvis pga elg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ute og kjører bil. Det går litt fort. Plutselig ser du blålyset i bakspeilet og kjører inn til siden. Førerkortet henger i en tynn tråd. Løsning: Bli en.... eh... eh...?? :)

Strålende ide! Lag en sånn! :lol:

Carma da! Du innser at du må ha eget antrekk for bilen.. altså en heldress i samme stoff som bilsete.. da er det mye lettere bli et... eh... BILSETE! Hvem som kjørte bilen.. nei det kan jo ikke du vite.. du er jo bare et sete! :) Haha, lurer på hva politimannen hadde gjort!

Vi får nesten gjør om tur-manual til Buskemanual.. da metoden fungerer i ALLE situasjoner.. tilogmed i hjemmet.

Funker bli ett jorde? Bli piggtrå eller gjerdestolpe funker liksom ikke, så slank er jeg bare ikke liksom :lol: Noen ideer?

Ta på deg en jakke som har strålignende saker ut på ryggen (evt. bare alt i hvitt nå om vinteren) også legger du deg rett ned på bakken. Bikkjene får det være det samme med.. det er jo ofte sånne er på tur alene, eller har stukket av! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta på deg en jakke som har strålignende saker ut på ryggen (evt. bare alt i hvitt nå om vinteren) også legger du deg rett ned på bakken. Bikkjene får det være det samme med.. det er jo ofte sånne er på tur alene, eller har stukket av! :)

Enn om elgen får lyst på gress da og begynner å spise av Jeanette? Eller er på tur forbi henne - og tråkker på henne på sin ferd? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi være saklige også nå :) .. Jaja. Da er det en faktaopplysning som er vesentlig: Elg kan ikke sparke bakut som en hest, den kan bare bruke frambeina, så om du klarer å holde deg i haleenden av elgen så er du ganske trygg.

Så du skal bli en "henge-fast-i-rævva-på-en-elg"busk??? Snakker vi tornebusk her?

"Bli en busk" er foreløpig favorittrådet her tydeligvis... *se litt for seg scenariet* :)

Ser for meg at denne kan bli brukt jevnlig fremover ja :P Uansett hvilken situasjon du kommer i som du ikke liker, bli en busk..

Men ja, det er frambeina som er farlige. De kan sparke bakut også, men det er nok overlevbart. Dessverre ser jeg for meg at elgen er litt mer mobil i dypsnø enn det jeg er.... :P

Og når sluttet de å brøyte oppe hos dere? Du går da langs veien mener jeg å minnes?

Jeg går ut fra at de VILLE hatt et problem jeg! Har sett film av elg som har slått ihjel hunder (slår dem over ryggen så den knekker). Prøvde å finne film av dette nå, men fant ikke i farta. Kuer med kalver er de verste, de hadde jeg aldri sluppet hunden min på!

Usj usj... Jeg bodde jo med elgen i hagen en periode (vettu). Der slapp jeg alltid bare ut Buffy på morran, og når jeg hørte hu bjeffe mens jeg selv satt på dass, så antok jeg det var naboen eller noen som gikk tur bare. Tuslet jo bare ut som vanlig jeg, for å hente post, tittet ned på jordet og der stod det jaggu ei ku med to kalver.

Kastet bikkja inn, henta kamera og tuslet ned på jordet til dem. Gikk nærmere helt til kua snudde seg med hodet MOT meg og begynte å trampe i bakken, da stoppet jeg, knipset to bilder til og tuslet forsiktig inn igjen.

Vi var venner vi, etter det. Jeg stod på verandaen, de 50 m unna og så på meg. Flere dager. Ja, vi var venner helt til de begynte å titte inn vinduet mitt på kvelden. Da syns både Buffy og jeg at de ble litt for nærgående. Skvatt da ja, da jeg tok maglite'n og lyste ut gjennom vinduet ig tittet inn i to digre øyne ca en halv til en meter fra vindu :)

Men, joda.. På minst 10 m avstand er de ok syns jeg ;)

Jammen, jammen..mine elger SPISER jo busker! Men når jeg snakker til dem, eller går mot dem, så går de sin vei (og det hadde søren meg du gjort også om Monster-Tøfflus hadde kommet mot deg *fnis*).

:):lol: :lol:

Er rimelig sikker på at "BLI EN BUSK" fra nå av har en plass i mitt vokabular og tankesett iallefall! :P

MHM!

Funker faktisk i flere situasjoner også, som f eks på danskebåten når du ser at den mannen du reiste sammen med på båten, viser seg å være en kar som pleier å drikke san-fransico parasoll drinker og danser swing med fremmede damer som duske-pong-ponger, da kan det være greit å smyge i nærheten av en yucca-palme og "bli en busk". Eller når man er på discotek og er lei av å si , "nei takk jeg danser ikke" fordi Rytme-Roger ikke gir seg, da sklir man bare ubemerket inn i nærmeste blomsteroppsats og blir en busk. Eller som de tilfellene hvor hunden hopper inn i naboens hekk og kommer ut igjen med naboens katt i munnen, da gjelder det å ha en j..lig god slipp kommando og gode kamuflasje evner. :D

:D:P:)

*dævver*

*sleng seg ned i brøytekanten, ha hundene under seg og dekk febrilsk til med snø* :P

Så du ble en "slenge-seg-ned-i-brøytekanten-,-ha-hunder-under-seg-og-dekke-seg-til-med-snø"busk???? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carma da! Du innser at du må ha eget antrekk for bilen.. altså en heldress i samme stoff som bilsete.. da er det mye lettere bli et... eh... BILSETE! Hvem som kjørte bilen.. nei det kan jo ikke du vite.. du er jo bare et sete! :) Haha, lurer på hva politimannen hadde gjort!

Hehe, ser for meg scenen her. Tøff politimann kommer litt sånn sintbarskt ut av bilen sin og mot din, kikker inn vinduet og ser deg som sitter helt uskyldig og er en sete-busk. Politimannesen snakker til deg, du sier ingenting... Høh høh, tror å ende opp med likesinnede busker hadde ligget veldig i korta her da! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enn om elgen får lyst på gress da og begynner å spise av Jeanette? Eller er på tur forbi henne - og tråkker på henne på sin ferd? :)

Hmm.. da får Jeanette sørge for at det er ekte gress.. så får den spise litt!:lol: Også får den være laget av sånn materiale som ridesikkerhetsvester.. da blir man ihvertfall ikke drept av at den tråkker over! :lol:

Uff, nei.. kanskje litt dårlig idé..

Hehe, ser for meg scenen her. Tøff politimann kommer litt sånn sintbarskt ut av bilen sin og mot din, kikker inn vinduet og ser deg som sitter helt uskyldig og er en sete-busk. Politimannesen snakker til deg, du sier ingenting... Høh høh, tror å ende opp med likesinnede busker hadde ligget veldig i korta her da! :)

Haha.. hvis alle her følger tipsene.. så blir det et fengsel fyllt av sonis-busker!

*bli en busk* :)

Hahahaha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor også midt i skogen, og ser elg omtrent daglig. Begynner å bli vant til dem, synes til og med de er ganske hyggelige. Men er likevel bittelitt redd... De er jo så store. Jeg løser det slik at jeg hele tiden snakker HØYT med hunden! "Så da Tuf, vi er jo ikke på jakt vi, nei! Nei, for vi liker ikke jakt vi, vi er jo pasifister!" Da forstår nok elgen at vi kommer i fred. Men når jeg møter dem pleier jeg bare å hilse høflig "hei, elgen" og rusle rolig videre. Jeg tror de forholder seg rolig så lenge jeg klarer det. Prøver å virke minst mulig truende. Men så har jeg fortsatt ikke møtt en sur elg heller, da. Om det skjer skal jeg definitivt teste ut å "bli en busk".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt råd er; Bli en busk. Alstå klistre deg inntil ett tre, imiter en palme, tuja, furu eller liten bjørk for den dels skyld. Om Fru elg kommer så er det bare å klistre seg inntil stammen på det nærmeste treet du finner. Har du ikke hunden i bånd, fikser den det sjæl, har du hunden i bånd, sveiver du inn snella fort som fy, tar ett grepa tak rundt gapet på pelsen, så den holder kjeft og hvis du er redd for at kamuflasjen avsløres, så slenger du hunden i brannmannsgrep rundt nakken og ber den for f..n være en Boa en gang i løpet av livet.. lykke til!

:D Genialt triks!

Uhm. Haha! Jeg må le litt. Jeg tror ingen her klandrer deg om du denger løs på en elg som oppfører seg truende, men kanskje du ikke trenger å denge løs hvis den bare tilfeldigvis går rett i nærheten av deg? Trenger kanskje ikke å kaste ting etter den, eller ta med hagla? :P Sånn forresten, fungerer lyd til å skremme elgen? Kanskje hvis du skriker til den, så blir den redd og stikker?

Jo, det er jeg ganske sikker på at man må? :)

Uff har hatt et ikke koselig møte med en ikke hyggelig ungkalv (vet ikke om det var okse eller ku). Men med kuers hat mot hunder, og meg med en hund i bånd var den tydeligvis irritert.

Og kom snøftende mot meg. Reaksjonen min var da klikke av båndet på bikkja (så han fløy av gårde) mens jeg røsket med meg noe busker og hoppet og spratt som en idiot mens jeg lagde ugga-bugga lyder. Hørtes vel ut som en Maya som danset etter regn!

:P

Skal vi være saklige også nå :) .. Jaja. Da er det en faktaopplysning som er vesentlig: Elg kan ikke sparke bakut som en hest, den kan bare bruke frambeina, så om du klarer å holde deg i haleenden av elgen så er du ganske trygg.

Hæ? Var det bare tull? Og jeg som seriøst hadde tenkt å prøve det, for det hørtes i grunnen veldig, veldig lurt ut! :)

Det er aldri greit å slå :lol: Har ikke mamman din lært deg det? :P:lol:

Jeg har faktisk gått en elg, med et dunk. Den stod på tvers over en sti, og bikkja må faktisk ha løpt under elgen :) Vi ble like forfjamset både jeg og elgen, stirret på hverandre noen sekunder før vi løp hver til vårt :D Mamma trodde ikke på meg før hun så elghår på genseren :P

:P Hahaha, og du som det STINKER av elghår! ;)

Jammen, jammen..mine elger SPISER jo busker! Men når jeg snakker til dem, eller går mot dem, så går de sin vei (og det hadde søren meg du gjort også om Monster-Tøfflus hadde kommet mot deg *fnis*).

Oida, dèt hadde jeg ikke tenkt på. En god grunn til å ikke følge bli-en-busk-rådet. :P Vil helst ikke bli spist av elg (redd de får sansen for menneskeblod)..

Du er ute og kjører bil. Det går litt fort. Plutselig ser du blålyset i bakspeilet og kjører inn til siden. Førerkortet henger i en tynn tråd. Løsning: Bli en.... eh... eh...?? :P

Doh.. bli en wunderbaum! :)

Fra spøk til revolver: på vei hit fra Oppdal har de en prøvestrekning på veien hvor det er hengt opp små speil i trærne langs veikanten. Det er masse elg der, og når biler kommer kjørende vil lysene blinke i speilene. Dette skal visstnok skremme elg. Mitt råd er derfor: blink! Blink med mobilen (legg gjerne på lyd, hva med å spille av alle ringetonene du har?) eller blink med hodelykten. Har ikke fått prøvd trikset selv enda, men det er min slagplan dersom jeg møter på en Skogens Kongle. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, elg kan sparke bakover, men da med ett bein. Det går ikke fort, men den kan komme. Faro fikk seg en slik overraskelse, han kunne ikke bli en busk, men han testet tornebuskvarianten. Han ble overrasket av ett slik bakbein.

Carma; det er lov å denge en elg, om busktrikset ikke fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*ler* For en morsom tråd! :)

Det er masse elg på Trandum, og de er ikke overdrevent redd folk heller (det får de jo ikke blitt, når det stadig er en haug av de i skogen deres), men jeg går alltid og prater/synger jeg (det er derfor jeg ikke får gå ut spor selv, for telle skritt, huske hvor jeg har gått OG lage lyd for å skremme elg funker ikke helt for meg :lol: ) i håp om at de skal være mer redd for meg enn jeg er for de - for jeg har stor respekt for elg altså, dyr med så lange ben kan helt sikkert både løpe veldig mye fortere enn meg, og sparke mye hardere enn jeg tåler :) Men hvis de ikke skulle bli skremt av min vakre stemme, så skal jeg prøve trikset til Gråtass! Det funker jo på danskebåter og fester, og elger kan da ikke være så mye glupere enn fulle menn?

Dina går forøvrig i jaktmodus om vi møter elg, så om vi skulle ha skikkelig uflaks og møte på ei sinna ku, så ville jeg sluppet henne. Mye mulig at det er å leke med livet hennes, men jeg klarer ikke å slenge henne på skuldra når jeg leker en busk, eller dra henne etter meg når jeg prøver å løpe fra elg (den sprinten taper jeg helt uten å ha 22 kg groenedael på slep), så da får hun bare klare seg selv. Tipper det hadde kurert jaktlysta hennes en gang for alle, å bli jaget av en elg :lol: hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. da får Jeanette sørge for at det er ekte gress.. så får den spise litt!:) Også får den være laget av sånn materiale som ridesikkerhetsvester.. da blir man ihvertfall ikke drept av at den tråkker over! :)

Uff, nei.. kanskje litt dårlig idé..

Overskrifti i VG: Lekte gress, ble spist av elg!

Begynne gå i sånn drakt som bombefolkene går med, med "strå" farge og påklistret gress. Noe sier meg at runden min ikke kommer til å gå så fort lengre med alt det utstyret :lol:

*ler* For en morsom tråd! :lol:

Det er masse elg på Trandum, og de er ikke overdrevent redd folk heller (det får de jo ikke blitt, når det stadig er en haug av de i skogen deres), men jeg går alltid og prater/synger jeg (det er derfor jeg ikke får gå ut spor selv, for telle skritt, huske hvor jeg har gått OG lage lyd for å skremme elg funker ikke helt for meg :D ) i håp om at de skal være mer redd for meg enn jeg er for de - for jeg har stor respekt for elg altså, dyr med så lange ben kan helt sikkert både løpe veldig mye fortere enn meg, og sparke mye hardere enn jeg tåler :) Men hvis de ikke skulle bli skremt av min vakre stemme, så skal jeg prøve trikset til Gråtass! Det funker jo på danskebåter og fester, og elger kan da ikke være så mye glupere enn fulle menn?

Trandum elgen er jo bare snill :) Faktisk har de ikke jaget eller tenkt på å jage meg en eneste gang.

Men jeg tror Trandum elgen er litt rar med tanke på fly som bråker, skudd i leiren o.l. De kan jo ikke være helt normale akkurat :)

Artikkel om "Survive a Mosse Attack"

Først skal man vist prøve å løpe:

Should a moose attack, you can usually make a run for it and be OK

Funker ikke det så er det Gråtass varianten "Bli ett tre":

try to get behind a large tree

Men det vi ikke viste :)

Once the moose seems to have left the area, be very careful. Moose have been known to return in a short time in an attempt to get you again!

Og går det virkelig ille, bli død (som om man ikke alt er på god vei til å bli det når ting har gått så langt :P )

If a moose succeeds in attacking you, curl up into a fetal position and play dead. Do not attempt to fight back

Og helt sist:

Respect Moose and Survive Another Day

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei alle hundefolk! 😀 Jeg er på jakt etter en ny turkompis og følgesvenn. Jeg har tenkt på rase lenge og ønsker også innspill fra dere, så håper dere kan hjelpe meg. Jeg er tidligere vant med Alaska Husky da jeg har hatt 2 av den rasen, jeg elsker polarhunder og liker veldig personligheten og ærligheten til huskyene, så jeg var i utgangspunktet bestemt på en ny Alaska, men har senere sett mye på Siberian (SH grunnet at jeg liker at de er kraftigere) men så er det som trekker ned at jeg gjerne ønsker en som kan være litt løs i rundt meg når jeg holder på ute uten og stikke av, har også sauer beitende rundt eiendommen så det er jaktinstinktet som er litt vanskelig. Jeg bor på et stort småbruk med masse plass, går mye turer både i skog og på fjellet. Har også sett litt på rasen Lapsk vallhund, da de er litt like i utseende men den er en gjeterhund og har lite jaktlyst, gjeterhunder har jeg lite erfaring med og er redd det kan bli slitsomt mye lyd (helt greit med lyd når de er i aktivitet og lek) men vil ikke ha en som står å bjeffer hele dagen. Er også redd for at den skal begynne å gjete på alt. Jeg har gått litt tom for alternativer på eventuelt flere raser, og der håper jeg dere kan hjelpe. Er også interessert i å høre erfaringer fra folk som har Siberian eller Lapsk.
    • Vesle Yoshi er blitt over 2 år nå. Vi driver stort sett med blåbær løp da han er en smule overivrig på stevner og vil hilse på alle, så vi er avhengig av gjerder. Han har dog startet noen offesielle stevner. Han ble 3. beste agility hund i japaner klubben. Han er fremdeles minstemann i flokken og er kjempeglad for at båndtvangen er over, han elsker å løpe.
    • Han er helt nydelig😍  Blir veldig nysgjerrig på en sånn en dag😅
    • Tusen takk for det. Da er oppdretteren useriøs men jeg visste ikke om det før jeg kjøpte valpen. Ikke alt man kan lese om på dogweb eller Facebook.
    • Nei, seriøse oppdrettere lurer naturligvis ikke valpekjøpere. Useriøse oppdrettere gjør hva de vil.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...