Gå til innhold
Hundesonen.no

Rottweiler og Samojed?


Gjest

Recommended Posts

Er ikke aktuelt før om 4-6 år, men jeg snuser litt på nye raser. Bare for morro skyld. Jeg vil ha en god turhund. Ikke noe "Lars Monsen på tvers over grønland"-tur-hund, men en hund som gledelig drar deg på ski, kløver, trekker pulk, telter og er med på slikt. Samtidig som den er positiv, frampå, nysgjerrig og har en god buffer for uhell (dvs at den ikke blir redd bussen av å bli trødd på en fot på tur inn bussen, og liknende).

2 hunderaser er meget interessante, mens den siste er en liten joker;

Samojeden har jeg fått for meg er en god turhund, en fin familiehund og en hund som ikke er overdrevent reservert eller har dårlige nerver. Her er jeg redd for bjeffing og "særheten" av spisshundene, har lite erfaring med spisshunder. Pelsen frister ikke veldig i det klimaet vi har fått nå, med regn og slaps store deler av året. Hvor "sær" er den egentlig? Hvor stor buffer for feil har den? Er det mye vokt og/eller kjønnsaggressjon eller liknende? Er de veldig vanskelige å ha løse? Hvor førerfokuserte er de?

Rottweileren (TISPE) har jeg mer erfaring med, en god turhund som kløver og trekker med stor glede. Den er førerknyttet og glad i fremmedfolk uten at det blir overdrevent. En pels jeg er vant med. Men jeg er og blir usikker på vokten i denne rasen. Hvilke linjer er det lurest å kjøpe fra, om man vil ha en turhund som samtidig ikke vokter huset? Vil ikke ha en tett og massiv Rottweiler heller. De hundene jeg har møtt til nå har vært skikkelig herlige hunder, men er det lett å "ødelegge" et slikt stødig sinn hos Rottweileren? Hvis den blir tatt hardt i lek av en schäfer, går de rundt og er redde schäfere for alltid? (Igjen går dette på bufferen for "feil", stor/liten?). Hvor greie er de å ha løs blandt rein/vilt?

Sist men ikke minst ser jeg på Lapsk Vallhund. Men bjeffingen trekker fryktelig ned og jeg vet ikke om den er aktuell i det hele tatt pga dette....

Tanker for/i mot noen av disse? Utover fysisk mosjon vil de selvsagt trenes psykisk også; spor/lp/triks (spesielt sistnevnte :wub: ). Utstilling er meg rivende likegyldig i alle tilfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke bekymret meg for bjeffing på samojeden ihvertfall. På vallhunden kan det trenes bort, og hvis den ikke er mye sammen med andre gneldrebikkjer så går det ganske bra.

Har kjent et par samojeder, og de står for meg som litt de andre rasene den er i nær slekt med, som eurasier og chow. Ikke noe happy-go-lucky typer, men en grei hund som er med på det meste. De trenger en god del motivasjon for å gidde å trene lange og kjedelige økter i f.eks. lydighet. Da ville jeg nok heller valgt en av de andre. De kan også være litt egne og sære, men ikke veldig vanskelige hunder. Og du bør nok like å stelle litt pels, selv om de er greie å børste gjennom når sølen er tørket. :wub:

Har sett en del på vallhunden som rasevalg selv, og tror den kan passe deg bra hvis den får nok aktivisering. Ift. vokting ville jeg heller valgt vallhunden enn rottis, selv om vallhunden også kan vokte litt (den er jo en gjeterhund).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samojeden har jeg fått for meg er en god turhund, en fin familiehund og en hund som ikke er overdrevent reservert eller har dårlige nerver. Her er jeg redd for bjeffing og "særheten" av spisshundene, har lite erfaring med spisshunder. Pelsen frister ikke veldig i det klimaet vi har fått nå, med regn og slaps store deler av året. Hvor "sær" er den egentlig? Hvor stor buffer for feil har den? Er det mye vokt og/eller kjønnsaggressjon eller liknende? Er de veldig vanskelige å ha løse? Hvor førerfokuserte er de?

Tanker for/i mot noen av disse? Utover fysisk mosjon vil de selvsagt trenes psykisk også; spor/lp/triks (spesielt sistnevnte :o ). Utstilling er meg rivende likegyldig i alle tilfeller.

Slår ett slag for samojeden.

Rolig, tålmodig, nervesterk, snill, vennlig og barnekjær. Vakre er de også.

Bjeffet til en samojed kan være/er skarpt.. men jeg vil ikke si at det er en bjeffete rase. (Ofte så holdes jo polarhunder/trekkhunder i flokk ute og da kan det nok oppfattes som mye bjeffing?? Og derav ryktet??).

Sasmojeden er en lite aggresiv rase.. Som med alle hunder er jo god/riktig miljøtrening/tilvenning for andre hunder viktig i ung alder. Etter min mening er samojeden en MYE enklere hunderase i forhold til andre hunder(kjønn elller rase)enn Rotweileren.

Røytrperioden 2 ganger i året er ikke ubetydelig... men en god strategi på litt ekstra børsting og ett bad i denne perioden kan man redusere og kontrollere bra.

Når det gjelder søle og skitt så er min anbefaling å skaffe seg en god blåser. Da er det bare å blåse pelsen tom for sand og skitt... kvist og kvast etter turen (5 min jobb). Blåseren er også fin å bruke i røyteperioden :wub:

Vanlig pelsstell er kanskje ett bad hver 3-4 mnd.. og litt børsting bak ørene og på halen hver 14 dag.

Samojeden kan være sta/uinteressert i pirk.. Den blir ikke aggressiv.. den bare vill ikke.. men er fortsatt like snill, rolig og tålmodig..

Jeg trener agility med min lille samojedtispe 1-2 ganger i uka.. Hun synes det er gøy.. men verken jeg eller henne har noen ambisjoner :)Vi er også med på enkel lydighetstrening.. Jeg er sikker på at hun hadde greid LP kl 1.

Valpen jeg har nå (4mnd 14 dager) er glad, trygg, rolig og grei. Han er lett å snakke til.. og er veldig kjærlen.

Med samojeden får du en rolig, tålmodig og snill hund som er glad i og trenger mere fysisk stimulering en "mentalt".. Med det mener jeg selvfølgelig at den også må mentalt stimuleres, selvfølgelig. MEn en samojed blir nok fort rampete og urolig om den ikke får jobbe med musklene sine 2-3 ganger i uka .. Feks trekke sykkel, ski, vogn, pulk, slede, deg e.l. Bære klvø.. Selvfølgelig trenger den vanlige turer de andre dagene :lol:

Tidsmessig vil jeg si at samojeden ikke krever noe mere en en vanlig hund.. bare at du må putte litt fysisk muskelarbeid inn på timeplanen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du titter på Samojed, kan du jo også titte litt på Eurasier, den skal ha mindre bjeffing enn resten av spisshundene, men slekter jo en del på Samojeden. Pluss for at den ikke er hvit, og har ellers veldig lettstelt pels; tørker fort, skit osv 'preller' av, børstes kjapt ca annenhver uke, kanskje litt oftere bak ørene, og bades så lite som mulig (mener jeg i hvert fall..). Det skal regne mye for at han skal bli særlig våt.

Min Eurasier har i hvert fall stor 'buffer' for feil, lar seg liksom ikke affisere av noe. Liker å leke 'røft' og tåler godt litt 'røff' behandling uten å bry seg (nei, snakker ikke om¨å 'ta' hunden;)). Ingen vokt, men litt vakt. Kjempefin å ha løs; lite jaktinstinkt og holder seg innen synsvidde. Glad i mennesker, men hilser ikke på fremmede med mindre de tar initiativ til det. Glad i andre hunder og går overens med alle, men nå er han enda ung da (8mndr). De er jo ikke kjent for å være veldig førerorienterte hunder, men vi har trent mye kontakt med vår (som man bør med en Eurasier), og han er kjempeflink på det. Kjempeglad i spor/søk, det er vel det han trives best med av trening og virkelig konsentrerer seg om, men synes også det er gøy å trene hverdagslydighet og triks. Lærer fort med rett motivasjon:) Bare spør om det er noe spesifikt du lurer på:wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg personlig ville holdt meg LANGT unna samojed etter de erfaringene jeg har med dem. Veit en tispe som aldri kan være aleine hjemme, for da bjeffer hun konstant. Og tisser inne. Selvsagt seperasjonsangst, men hun bjeffer veldig mye ellers også. Også når eieren er hjemme. Og den stemmen! Vedder på det er på linje med grisunger som hyler. Når hun er på pensjonatet her(som jo blir litt ofte, iallefall et par ganger i mnd, hver gang eiern skal bort på noe bikkja ikke kan være med på, selv om hun er med på jobb og sånn) så må jeg gå med øreklokker, jeg klarer ikke den bjeffingen.

Finnes fine individer helt sikkert, men jeg kommer aldri til å vurdere rasen engang i redsel for å få noe sånt. Broren er en helt annen type, men også veldig bjeffete. Det gjelder forsåvidt de fleste spisshundraser jeg har møtt, sånn utenom basenjien som jo ikke kan bjeffe. :D

Jeg ville absolutt vurdert rottweileren nærmere, men personlig ville jeg sett mer på hannhund enn på tispe på den rasen. Føler tispene er mer grinete mot andre hunder av samme kjønn(ikke alle selvsagt, men ofte), selv om de jo er mindre og litt lettere å ha med å gjøre.

De er lettlærte, førerorienterte. Noe vokt vil du nok få, men sjekker du opp oppdrettere og linjer skikkelig, så vil du nok kunne finne noe som ikke har fullt så mye vokt i seg. :wub: Bjeffe når det ringer på døra gjør de nok, om du ikke trener mye på det. Men de er aldri sinte mot folk som kommer! De kan derimot nekte en innbruddstyv å gå igjen. Det er slik rottweileren vokter, etter hva jeg har lært(av rottis-folk, jeg vet dog ikke om det stemmer 100%), den slipper folk inn i huset, men ikke ut igjen. :D

Ellers så er de jo heeerlige hunder. :D

Lykke til med valget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da en uvanlig anbefaling ang. Rottweiler, hvor raseklubben (eller husker jeg feil?) anbefaler tisper for førstegangseiere? :wub: Nå er jeg jo ikke førstegangseier, men jeg er såpass egoistisk at jeg ikke gidder å la hundeholdet ta over livet mitt. Misforstå meg ikke, jeg har ikke noe i mot normal valpeoppdragelse og miljøtrening og slikt - men noe "større utfordring" har jeg ikke lyst på. Har også lest om flere hanner enn tisper som er kjønns"rasister" (om de nå enn ikke er aggressive så gjør de utfall/reagerer ved passeringer/møter).

Eurasieren har jeg forøvrig litt lunken holdning til, blir en litt for ny rase for meg. Føler man ikke vet helt hva man kan få? Noe er det iallefall med den som gjør at jeg ikke er interessert, trooor kanskje det er mangelen på "glede for trening".

Jeg tror jeg må få møtt meg en Samojed eller tre og sett på personligheten/væremåten, siden det er mest den jeg er usikker på hos Samojeden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan liksom ikke se for meg deg med noe annet en labrador jeg da :wub:

Tispe anbefales jo til de aller fleste førstegangseiere, uansett rase har jeg inntrykk av. Jeg personlig synes hannene er mye greiere jeg da, men skal ikke la det bli en tispe vs hanne-diskusjon. Rottis har jeg heller ingen erfaring med, men sånn umidelbart tror jeg den ville passet deg bedre en samojed.

Men hva med finsk lapphund? Eller blir den for liten?

Og dalmatiner? Selv om den kanskje blir litt for mye, forstå meg rett, har ingen tvil om at du hadde taklet en dalmatiner, men jeg vet ikke hvor interressert du er i "krumspring og ramperier" :D Ellers synes jeg den passer til dine kriterier iallefall, bortsett fra at den nok ikke er den beste vinterhunden, men det løses med dekken da. Nei sorry, du spurte om tre raser, jeg skal ikke komme rekende med flere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en lur idè. Se til å få hilst på noen samojeder. :icon_redface:

Aner ikke hvor du bor. Kanskje du kan gå på utstilling for å se og snakke med samojeder.

(mulig "taktikk" da kan jo være å gjøre deg kjenne først.. og spørre om du kan komme tilbake å snakke med folka/hundene etter BIR/BIM finalen???)

(Jeg har bodd i leilighet nå i 4 mnd.. og har nå 2 samojeder her.. Jeg har ikke fått noe klage på bjeffing enda.

Men ja.. det lyd i en samojed.. Jeg synes nå det er litt sjarmerende at de snakker med litt bjeffing/uling og hooooing).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gå inn på www.polarhund.no, så finner du samojedoppdrettere . pass på å velge oppdretter som tar arbeidsviljen (trekkvilje) med som kriterie i avlen, ikke bare eksteriør, om du ønsker en som trekker bra.

og så kan du gå inn på svensk polarhundkubb også. www.sphk.se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En samojed er ikke bare en "samojed" - det er ganske stor forskjell på de. Utstillingsvarianten har jeg passet et fint eksemplar av, og hun kunne gå løs over alt, trakk ikke i båndet (virket ikke som om hun klarte å trekke), men hun bjeffet en del mener jeg å huske. Masse pels, tyngre kropp, mer kortbeint. Trekkvarianten har mindre og mer praktisk pels, og flere av de kan ikke gå løs pga jaktinstinkt. Og selvsagt trekker de.. Vet ikke hvordan det er med bjeffing/lyd der, men ser ikke for meg at de kan sammenlignes med buhund eller svart elghund akkurat..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JOA.. se opp for useriøse oppdrettere... og vit hva du får.

ang utstillingshunder.. min oppdretter stiller ut sine samojeder titt og ofte de.

For 2 uker siden ble pappan til min hund NUCH.. i helgen tok han polarhundtesten. (1 mil på 1time med 30 kg i pulk med fører etter på ski). Den testen er det faktisk ikke mange som tar.. og langt fra færre som består.

På den nevnte utstillingen fikk min oppdretter en NUCH og 1 cert på "egenprodusert" tispe og en BIM på "egenprodusert" valp.. Dommeren var en svensk polarhundekspert..

Håper ingen misforstår meg.. jeg er for å ivareta samojedens arbeidsevne! Eneste grunnen til at jeg nevner det jeg sier at jeg har oppdaget at det ofte blir malt ganske sort/hvit at alle samojedoppdrettere som liker å gå på utstilling ødelegger rasen.. Man kan nemlig også se det på den måten at enkelte oppdrettere som satser bare på trekk leverer hunder som ikke er godt nok sosialisert til aktive mennesker/familier.

Min varning blir.. uansett hvilken hunderase du velger bruk gooood tid.. mail og ring mange forskjellige oppdrettere. Oppsøk folk som har rasen du tenker på eller fra oppdrett du vurderer. Orienterer du deg godt vil du helt sikkert finne planlagte parringer med hunder DU synes høres interessant ut. Surf rundt på hjemmesidene til ulike oppdrettere. Dette er jo gammelt nytt.. men kan ikke få sakt ofte nok

En av mine hunder kommer fra en oppdretter jeg IKKE er stolt av.. og igrunnen ikke vil representere...

Det er igrunnen litt trassig... Men heldigvis ELSKER jeg hunden min.. og hun fyller sin roll i vår familie. Hun trekker da i båndet om vi ikke jobber med henne fra starten av turen.. og stikker på rådyrspor.. og hun har UTROLIG korte bein (stakkars).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gå inn på www.polarhund.no, så finner du samojedoppdrettere . pass på å velge oppdretter som tar arbeidsviljen (trekkvilje) med som kriterie i avlen, ikke bare eksteriør, om du ønsker en som trekker bra.

Nå har jeg en reinavla utstillingslabrador per i dag, tviler på at jeg kommer til å tenke "nei gud så dårlig den er til å trekke" med en utstillingsavlet samojed.... :icon_redface: Det være sagt - så er det jo et kompleks med brukshund som eliminerer mye av "slappe dager hjemme" og "mulighet for løsslipp" - mens utstillinsghund betyr dårligere brukskropp (inkl pels) og en bedre "familiehund". Vanskelig vanskelig vanskelig.

----

Generelt sett kan jeg nevne følgende; jeg har f.eks også sett på korthåret collie, men den ekskluderer seg selv fordi man kronisk må lete etter rette individer som har rette mentalitet (nysgjerrige/ikke reserverte/ikke nervøse av seg). Jeg vil ha en hunderase hvor det er en selvfølge at hunden er nettopp nysgjerrig og lite reservert - men som samtidig beholder førerfokus. Og en hund som beholder førerfokus uten at den blir for ekstrem mtp aktivitet. Og ikke minst at denne hunden fungerer som kløv/snørekjøring/turhund generelt. Den trenger ikke kunne trekke åttespann over grønland, eller løpe mila på 1 time. Jeg er ikke storforlangende på den måten. Bare en hund med grei fysikk, pels og lynne etter min smak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke så sikker på om det er noen forskjell på jaktlysten på utstillings/bruksavla sammis egentlig. Av mine 3 ("bruksavla") er det kun ei jeg ikke kan ha løs, og hun overtok jeg som ganske så uoppdragen voksen hund. De andre 2 kan fint gå løse uten å stikke til skogs. De får naturlig trening i å holde seg i nærheten som unge da de løper etter spannet før de er gamle nok til å spennes inn.

Jeg har hovawart og BC sammen med mine samojeder, og samojeden blir en drøm på alle måter sammen med disse altså :lol: Pleier å spøke med at det går 5 samojeder på en hovawart... :devilbanana: Da tenker jeg på at de er så sabla ukompliserte, de er bare med, det som skjer det skjer. Klart man kan ha en mening om hvordan de vil ha det, men det er ingenting sammenlikna med fks hovawarten som har en mening om alt.... (ikke et vondt ord om hoffen altså:D )

Når hovawarten bjeffer på noe ute ligger samojedene på ryggen med beina i været og snorker.

Nå har jeg 2 lydløse samojeder og ei som kan bjeffe, det er den jeg overtok som understimulert uoppdragen sak som bjeffer også, men vi jobber med det og det blir mindre heldigvis. De 2 lydløse kan lage waaaaoooowwwwff lyder, men det er mer som en hilsen når de har noe de skulle ha fortalt etter å ha sovet/vært hjemme alene. Litt hyling når jeg monterer opp sleden, men det må være lov altså :icon_redface:

Kjønnsaggressjon har jeg ikke sett noe til på mine, lite å se rundt ringen her oppe også. Jeg synes de er ganske førerorienterte jeg, ingen border collie så klart, men på linje med hovawarten der, trening er gøy så lenge treneren evner å gjøre det gøy for hunden. Pelsen er genial, når pelskvaliteten er god. Vann og lort preller av veldig fort.

Synes ikke samojeden er så sær jeg, men det kommer nok an på hva man er vant med!

jeg vet hva jeg ville valgt av rottis og samojed :lol:

Denne er en av de peneste samojeder jeg ser (her blir han BIS 4):

Tritzespringer.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo altså, jeg vil ikke ha noe border collie heller - mtp førerorientering. Bare en hund som blir GLAD for å se deg, i motsetning til Labradoren min som logrer bort til taxisjåføren når jeg har vært 1 uke borte fra heimen :icon_redface: (litt overdevent, men.... that's the general idea). At den dermed er litt mer fokusert på deg på tur, i stedet for å krasje i beina dine mens den speider lengselsfullt etter fremmedfolk den ikke får hilse på. Etc etc...

Nei nå må jeg få møtt en samojed eller fem! Og ikke bare på utstillinger :devilbanana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da en uvanlig anbefaling ang. Rottweiler, hvor raseklubben (eller husker jeg feil?) anbefaler tisper for førstegangseiere? :icon_redface: Nå er jeg jo ikke førstegangseier, men jeg er såpass egoistisk at jeg ikke gidder å la hundeholdet ta over livet mitt. Misforstå meg ikke, jeg har ikke noe i mot normal valpeoppdragelse og miljøtrening og slikt - men noe "større utfordring" har jeg ikke lyst på. Har også lest om flere hanner enn tisper som er kjønns"rasister" (om de nå enn ikke er aggressive så gjør de utfall/reagerer ved passeringer/møter).

Ja, jeg aner ikke hva raseklubben sier, jeg, jeg bare uttaler meg i forhold til hva jeg ser på pensjonatet. Ville hatt tispe av alle raser unntatt schæfer og rottweiler, jeg. Der ville jeg ha valgt hannhund fremfor tispe om jeg skulle hatt en av de to rasene, noe jeg ikke skal. :lol:

Tispene er sikkert enklere enn hannhundene på mange måter, men føler det er mye mindre "diller" med hannhundene, og der vet man hva man har. Ja, kanskje de ikke liker andre hannhunder så godt, men da er det generelt. Da er det ikke sånn at "ja, den der var ok, eller, nei, det var den ikke" *knurreglefsebrøle* som jeg føler tispene er iblant. (nei, vi har ikke hatt noe slåsskamper med rottis innblandet her oppe uavhengig av kjønn.) Og føler også tispene er mer sånn at de kan være grinete mot begge kjønn, pluss at det kan komme mer "overraskende" med tispene. Med en hannhund så vet du hva du har, og kan da jobbe utifra det, og iom de er såpass førerorienterte, så er det relativt lett å få til passeringstrening osv.

Men, såklart, tispene er flotte de også altså! Jeg bare føler de er mye "særere", om du skjønner hva jeg mener.

Jeg forstår også at jeg tydeligvis har vært uheldig med mine møter med Samojed, og håper jeg treffer noen mindre kompliserte, stressete, ukonsentrerte og ikke-førerorienterte individer etterhvert. :devilbanana:

Edit: endret litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke dy meg: Er du riktig heldig, finner du et blandingskull av samojed og rottweiler! :lol:

Aiko har en lekekompis som heter Gibson, som er blanding av nettopp nevnte raser. Han ser ut som en rottis, men bare med litt lengre pels og dypere og breiere bringe. Det brune på rottisen er lysbrunt og flagrende på Gibson, og i tillegg har han en diger, svingende berner-hale.

Gemyttet hans er noe av det beste jeg har opplevd, han er super med alle hunder han treffer, og kjent over hele Oslo sentrum som den beste å sosialisere små valper med for at de skal bli trygge på store hunder. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var faktisk bitte litt inne på tanken om Rotweiler.. I forbindelse med at min venninne hadde ett Rotweiler rundt jul for 2 år siden.

Jeg valgte ikke Rotweiler fordi: 1 stor, 2 trenger MYE sosialisering på andre hunder(både kjønn og raser), 3 Utfordres lett via blikket, 4 Ganske mange er redde for Rotweilere 5, Skulle en Rotweiler havne i bråk kan konsekvensene bli store (skader)

Kommentar til punkt 4. Jeg vet også at det er maaaange som elsker Rotweilere og omtrent blir virkelig overlykkelig når de ser Rotweilere på tur.

Fordeler: 1 Rolig og stødig kroppsspråk, 2 Trenings- og arbeidsvillig 3 En virkelig god all-round rase

Jeg har sett Rotweilere angripe andre hunder for det jeg vil kalle INGEN TING..

Det er litt morsomt for samme venninne har hatt en samojed i 1,5 år.. Hennes samojed var ganske uinteressert i folk og vistnok med høy smerteterskel (altså vanskelig å korrigere).. men snill og ustressa. Oppdretter tok hunden tilbake.. seinere utviklet hun øyesykdom. Dette er ca 8-10 år siden. Denne hunden kom fra ett "trekkhundoppdrett".

Det skal sies at jeg avogtil tenker at hun nok ikke viste nok om hunder og rasen på den tiden.

Personlig så føler jeg at jeg kan slappe mere av med en samojed... i alle sammenhenger og settinger.. Ved siden av at jeg liker bruksegenskapene til samisen

DA jeg nå skaffet meg samojed nr 2 nå nettopp.. kjente jeg litt på at jeg tapet av en sterkt føreorienter hund med tanke på at jeg "tusker litt" med agility .. Det er da sammenlignet med storpuddelen jeg har på fôr for førehundskolen.

Som elsker å lese kroppsråket mitt.. og søker ofte blikkontakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klippe*

Eurasieren har jeg forøvrig litt lunken holdning til, blir en litt for ny rase for meg. Føler man ikke vet helt hva man kan få? Noe er det iallefall med den som gjør at jeg ikke er interessert, trooor kanskje det er mangelen på "glede for trening".

Rasen er ganske ny ja, og ikkje så veldig homogen ennå. Men det jobbes med det :) Med tanke på treningsglede, så har eg en 10mnd gammel hannhund her, som jobber for småstein om det så er :lol: Lett å belønne, og lett å få til å jobbe, så lenge han vet at han "får noe igjen for det". Men, en kan også ende opp med det motsatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha en hund som gjerne vil jobbe fysisk, der oppe i nord, så synes jeg slett ikke samojed er et dårlig valg. Samojeden er en spisshund, ja, så sta er den nok, og sikkert ikke den rasen som scorer høyest på førbarhet, men ut i fra det jeg har sett av rasen i løpet av mitt liv, vil jeg tørre å påstå at den er en gjennomgående stabil og trivelig familiehund hvis den får utløp for sine fysiske behov.

Når det kommer til bjeffing, så har jeg ikke hørt utpreget mye av det, verken i jobbsammenheng eller ellers. Naboen min (før jeg flyttet) er på sin tredje samojed nå, og jeg har aldri hatt noe å utsette på noen av disse, og de er og har kun vært "bare" familiehunder, men matfar går mange, lange turer, bare sånn at det er sagt.

Jeg regner med at det ikke er så fryktelig mange som avler samojed utelukkende for trekk i dag, og jeg vil påstå at showvarianten er mer en god nok for ditt, og de aller fleste andre sitt bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal eg ikkje utgi meg for og være nokon ekspert på området.

Eg har selv nettopp kjøpt meg samojed og får denne 20 februar. Eg brukte veldig mye tid på og lese om rasen rundt om på forskjellige nettsider. polarhund.no samojedhund.no og stort sett på hjemmesidene til forskjellige oppdrettere. Eg er også så heldig og ha en oppdretter som hele veien har vert ærlig med meg om dem positive og negative sidene med og ha en samojed i hus. Eg har selv tidligere hatt engelsk cockers spaniel så spranget til samojed vil bli stort. På den andre siden trenger eg en stabil og robust hund som tåler og være med meg på turer i skog og mark, sommer som vinter. Samt også og kunne være med meg på jobb fra mandag - onsdag da det til tider vil bli lange dager i bil på anlegg da eg desverre må ha hunden med på jobb.

Eg jobber også litt med og opprette min egen blogg slik at folk kan få se hvordan og hva eg gjør med hund i hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...