Gå til innhold
Hundesonen.no

Å få registrert igjen en tidligere blanding


PsychoLynx

Recommended Posts

Hvor mange ledd må til i en stamtavle med "renraset" parring for at hunden kan ses på som renraset igjen og bli registrert? Er det mulig?

Feks, jeg har en schæfer/aussie miks, parrer den med en aussie. Får jo da 75% aussie og 25% schæfer. Parrer avkom der igjen med ren aussie. Og fortsetter sånn fremover. Vil det etterhvert bli mulig å få registrert igjen avkom her? Eller er slik umulig?

Bare nysgjerrig jeg :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig usikker, men jeg tror du må få den bedømt av en utstillingsdommer eller to i tillegg til å ha slike stamtavlepapirer i orden. Det kan godt hende at forskjellige raseklubber har forskjellige regler også; slike krysninger er jo bla blitt gjort på gordon setter (med engelsk setter), men da bevisst for å bedre rasen, og dette ble nøye fulgt opp av raseklubben. Sånn praktisk sett, så tviler jeg på at du får en 95% aussie 5% schäfer registrert som ren aussie, uten noen slik form for oppbacking av raseklubben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette vil vel i utgangspunktet være aktuelt for raser med få individer da? Tror vel kanskje at aussie ikke er en rase de ville brydd seg med uansett, men interessant tanke!

Hva med Buffy da? Hun er renraset bc, men mangler papirer. Far har papirer og mor har 1/2 papir, dvs bestemor er papirløs (av typen brukt som gjeter på gård i trøndelag som sine foreldre som deres foreldre igjen, papirer er da ikke så nøye). Har ikke hørt med oppdretter om det i det hele tatt kan la seg gjøre å nøste opp stamtavlen der, men la oss gå ut fra at det ikke lar seg gjøre. Kan hun bli godkjent som renraset ved vurdering av dommer? Selvfølgelig ingen som gidder siden det finnes ekstremt mye bc i verden, men teoretisk? Siden bestemor ikke har papirer kan man jo umulig si 100% at det ikke er noe annet der, men oppdretter har bestemor og kjenner foreldrene til denne igjen osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I prinsippet er vel reg. papirer for foreldrene forutsetning for å få registrere valper. Jeg går ut ifra at parring av hunden din var helt hypotetisk...? :wub:

Dersom en rase har få individer/for liten avlsbase kan man få mønstret inn hunder i rasens hjemland av dommere med visse forutsetninger (som jeg ikke kjenner til), eller "supplere" med raser som ble brukt i dannelsen av denne rasen på et tidligere tidspunkt. Dette foregår da systematisk over flere ledd (5 tror jeg).

Så eksempelet du nevner med å avle blandingen din med renrasede framover i flere ledd vil ikke muliggjøre registrering av valpene på et fremtidig tidspunkt, nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel kun mulig i raser med åpen stambok slik dsg/jrt ol. har hatt. I vanlige raser så vil man aldri kunne registrere den uansett hvor mange generasjoner det er siden det var schæfer i den. Untaket er selvsagt dersom det er en kombinasjon gjort med hensikt via raseklubb for å forbedre genpol.

Dette har blitt vurdert på SPriesen vet jeg - blande inn store SPstandarder for å få øket genpolen, rasen sliter med epilepsi og liten genpol gjør at det er fryktelig vanskelig å avle på linjer uten epilepsi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er blitt gjort for å få den haleløse bokseren. Bokser ble kryssa med bobtail corgi, og haleløse avkom tilbakekrysset med bokser * X, til man tilslutt hadde en (så godt som) renraset bobtail bokser. Akkuratt hvor mange generasjoner med tilbakekryssing som skulle til for å kalle avkommet renraset er jeg usikker på men tror det var rundt 7. Det er vel også forutsatt at alle foreldredyrene, inkl corgien var registrert.

Dette har blitt vurdert på SPriesen vet jeg - blande inn store SPstandarder for å få øket genpolen, rasen sliter med epilepsi og liten genpol gjør at det er fryktelig vanskelig å avle på linjer uten epilepsi.

Hvorfor ikke bare krysse inn vanlig, svart riesen??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke bare krysse inn vanlig, svart riesen??

Du kan så si, men for en norskregistrert SPriesen så blir det ikke noe bedre eller verre enn å krysse inn en stor SPstandard, siden man ikke blander fargene her. Det er vel forsåvidt gjort med sort riesen også tror jeg - tidlgiere - men problemet blir få til riktig SPfarge av et sort/spkull. Samt at SPriesen og SPstandard er likere i mentalitet enn sort riesen og SP riesen. Det er nemlig stor forskjell på sort og SP riesen - så for å bevare særtekkene i rasen (nå kan man garantert ta en diskusjon på om rasen er verd å redde når det er så mye helseproblemer på den - men det blir en helt annen diskusjon.) så vil det være mer naturlig med SPstandard + sp riesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg vet tror jeg ikke det går ann? Det er jo en "blanding" uansett hvor mye du avler "rent" etterpå? Angående stamboksføring (innmønstring) av dsg, så er ikke dette lenger tilatt i Norge, men det er fremdeles mulig, dersom du er dansk statsborger og få innmønstret hund, men det er ganske omfattende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...