Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan laerer man inn kryping?


Mirai

Recommended Posts

Krype

Start med å ha en godbit i hånden og frist hunden til å legge seg ned. Før godbiten langs gulvet/bakken foran hunden. i begynnelsen kan hunden få godbiten så snart den har krøpet noen centimeter bortover. Etter hvert krever du mer. Bakparten til hunden må være nede på bakken når du belønner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lær inn at hun skal røre borti targetsticken (eller noe annet, men targetstick er greit for da kan du stå oppreist) med snuten sin. Etterhvert tar du targetsticken nærmere og nærmere bakken, sånn at hun til slutt legger seg ned. Så kan du begynne å ta den bittelitt (det er snakk om et par-tre cm) bortover bakken sånn at hun må strekke seg etter targetsticken for å røre den. Ta dette veldig gradvis, til hun etterhvert kryper bortover bakken. Om hun reiser seg avbryter du hele greia. Det er veldig viktig å belønne ofte, da dette er en uvant øvelse, og det vil for de fleste hunder føles mye mer naturlig å reise seg opp og gå etter targetsticken.

Eventuelt kan du bytte ut targetsticken med godbiter, og følge samme prinsipp - bortsett fra at du lokker med godbitene i stedet for å bruke targetsticken.

Når du lærer inn "kryp" kan det være greit å begynne på mykt underlag, f.eks. gress, så blir det mer behagelig for hunden å krype, ift om du lærer det inn på f.eks. asfalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lær inn at hun skal røre borti targetsticken (eller noe annet, men targetstick er greit for da kan du stå oppreist) med snuten sin. Etterhvert tar du targetsticken nærmere og nærmere bakken, sånn at hun til slutt legger seg ned. Så kan du begynne å ta den bittelitt (det er snakk om et par-tre cm) bortover bakken sånn at hun må strekke seg etter targetsticken for å røre den. Ta dette veldig gradvis, til hun etterhvert kryper bortover bakken. Om hun reiser seg avbryter du hele greia. Det er veldig viktig å belønne ofte, da dette er en uvant øvelse, og det vil for de fleste hunder føles mye mer naturlig å reise seg opp og gå etter targetsticken.

Eventuelt kan du bytte ut targetsticken med godbiter, og følge samme prinsipp - bortsett fra at du lokker med godbitene i stedet for å bruke targetsticken.

Når du lærer inn "kryp" kan det være greit å begynne på mykt underlag, f.eks. gress, så blir det mer behagelig for hunden å krype, ift om du lærer det inn på f.eks. asfalt.

Det som er så bra med å lære inn med targetstick er at du ikke lokker og lurer. Du slipper å ta i bruk så mye hjelp (siden du kan stå oppreist med taregtsticken slipper du bl.a å gradvis lære hunden å krype selv om du står og ikke lokker med godbiten nede på bakken)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kan jeg bruke noe annet i stedet for en targetstick? Tror det kommer til å gå dårlig med f.eks pinne.

Selvsagt kan du bruke noe annet enn en targetstick. Du kan f.eks. ta en målestokk og teipe på et eller annet (en barkebit eller hva som helst) sånn at hun får noe eksakt å putte snuten mot (ikke bare enden på pinnen, men barkebiten liksom). Om jeg forstod spørsmålet ditt riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min hund får ikke rompa si ned. Rompa er høyt opp i været. Dytter jeg den ned kommer den like fort opp igjen når hunden prøver å krype fremover. Så jeg får ikke rost noe spesiellt siden rompe er oppe .

Har hun rompen oppe når hun ligger i dekk? Du kunne jo i så fall ha prøvd med targetsticken, og holdt den rett foran henne, slik at hun bare måtte strekke hodet for å touche den, og så øke kravene gradvis slik at hun til slutt må krype flere meter før hun når targetsticken. Dersom hun ikke kryper, men tar rompen opp, så tar du bare targetsticken bak ryggen og venter til hunden legger seg frivillig igjen - og da tar du den fram. Og jeg er ikke sikker på om du har lært inn klikkeren? I så fall kan du klikke akkurat når hunden strekker ut det ene bakbeinet uten å løfte rompen, så forsterker du akkurat krypingen :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg også skulle lære inn kryping, men så måtte jeg først lære inn targetsticken da.. Først rørte han den med snuten- og jeg klikket og belønnet... Så gjorde han det noen ganger, men fant til slutt ut at han skulle bite på den :? men det skal han jo ikke [-X hehe.. Og han fortsatte å bite på den i håp om å få godbiten.. Prøvde å avslutte når han bet i den, men det hjalp liksom ikke og til slutt ga han opp å berøre den i det hele tatt :-o Hva skal jeg gjøre da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg også skulle lære inn kryping, men så måtte jeg først lære inn targetsticken da.. Først rørte han den med snuten- og jeg klikket og belønnet... Så gjorde han det noen ganger, men fant til slutt ut at han skulle bite på den :?  men det skal han jo ikke [-X  hehe.. Og han fortsatte å bite på den i håp om å få godbiten.. Prøvde å avslutte når han bet i den, men det hjalp liksom ikke og til slutt ga han opp å berøre den i det hele tatt :-o  Hva skal jeg gjøre da?

Bare hold targetsticken foran han, og hvis han biter venter du tålmodig til han slutter og toucher den med snuten. Hold den gjerne bak ryggen i noen sekunder i begynnelsen, og ta den fram når Sico har kontakt med deg. Da vil de fleste hunder av nysgjerrighet snuse på targetsticken, og du klikker og belønner. Hvis han ikke viser interesse for targetsticken i det hele tatt kan du gjerne klikke 3-4 ganger for at han tygger på den - bare for å fortelle han at det dreier sge om sticken, og ikke å tilby atferder som f.eks dekk og sitt. Men bare klikk 3-4 ganger for det, slik at han ikke fortsetter. Ha små krav i begynnelsen og hvis han fort gir opp tar du bare korte økter med 3-6 repitisjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...