Gå til innhold
Hundesonen.no

Sølenkurs

Benedicte

Recommended Posts

Dere som drar på Sølenkurs, hvilken klubb drar dere med og hvem anbefaler dere? NBF har vel Sølenkurs, Canis og den belgiske fårehundklubben?

Linker til info om tidspunkt og instruktører (dersom det er satt hos de ulike klubbene) er også fint, for det finner jeg ikke :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Dere som drar på Sølenkurs, hvilken klubb drar dere med og hvem anbefaler dere? NBF har vel Sølenkurs, Canis og den belgiske fårehundklubben?

Linker til info om tidspunkt og instruktører (dersom det er satt hos de ulike klubbene) er også fint, for det finner jeg ikke :lol:

NBF sølen kurset er ikke lagt ut enda, så det er ikke så rart du ikke finner det. NBF har også Evje kurset litt tidligere enn Sølen.

Tror de akkurat har funnet ansvarlige for begge de kursene så det dukker opp etterhvert. Mener huske det er April PM skal inn, da skal også instruktørene være klare.

Flateby hk holder også Sølen kurs i slutten av mai.

NBF Sølen kurset er uke 28.

Generellt vil jeg si at alle kursene er omtrent like bra, da det hele kommer ann på instruktøren :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man melde interesse hos alle de forskjellige klubbene mtp på sølenkurs?

Det var et lignende tilbud for oss i nord, men da det ble så få påmeldte år på år så gikk det vekk. Jeg syns det er trist, for jeg gikk lenge å fantaserte om å dra på et slikt med My før jeg hadde fått henne :thumbs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 months later...

Jeg skal oppover, men jeg har dessverre allerede et par hunder ekstra i bilen (Dinamor skal jo være med, i tillegg til at jeg passer ei frøken den uka). Håper det ordner seg for deg! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal nok ordne seg :whistle: Hvor i Norge ligger Stølen? Forstod meg ingenting på forklaringen i akkurat nå-tråden

Det heter SØLEN (uten t :)).

Man kjører rv 3 til Elverum, så videre til Trysil og oppover til Engerdal (rundt 5 mil fra Trysil eller noe sånt). Veldig lett å finne. Det er vel sånn ca 30 mil fra Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, men, men, ... det var jo MYE dyrere jo. Jeg skal jo reise helt fra Stavanger... ikke har jeg brukshund heller, så det blir muligens i dyreste laget da. I tillegg skal jeg jo betale 12 saftige for hund :whistle: Må nok bli en annen gang, nå fikk jeg vondt i arvepengene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, men, men, ... det var jo MYE dyrere jo. Jeg skal jo reise helt fra Stavanger... ikke har jeg brukshund heller, så det blir muligens i dyreste laget da. I tillegg skal jeg jo betale 12 saftige for hund :) Må nok bli en annen gang, nå fikk jeg vondt i arvepengene...

Men det er jo ikke mye dyrere :whistle:

NBF m/Kost og losji: Kurspris: 4.950,-

Belgerkurset: Kursavgift inkl. kost og losji Kr 5000

Eneste forsjellen er at Belgerkurset også oppgir pris uten kost. Om du kontakter NBF så tipper jeg du får ca samme prisen uten kost hos de også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, men, men, ... det var jo MYE dyrere jo. Jeg skal jo reise helt fra Stavanger... ikke har jeg brukshund heller, så det blir muligens i dyreste laget da. I tillegg skal jeg jo betale 12 saftige for hund :whistle: Må nok bli en annen gang, nå fikk jeg vondt i arvepengene...

Det er et kurs på Evje også, 16.-20. juni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et kurs på Evje også, 16.-20. juni.

Jeg har tittet litt på det :P Jeg får droppe det til neste år, må ha strenge soniser som kan backe up meg og den ûberkule "brukshunden" min.. :) , foreløpig tror jeg jeg må prioritere forsikring - vaksiner og utstilling jeg allerede har meldt på til. Jeg har funnet meg en idiotisk dyr hobby :whistle: Neste år, jeg lover!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal også på Sølenkurs, men i uke 28. Ingen som skal da?

Sølen ligger i Rendalen, som noen andre beskrev oppover mot Elverum og retning Tynset. Jeg har faktisk hytte med utsikt rett på Sølenfjellet :whistle:

Edit: ikke så alt for langt fra Femund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koster det bare 3500kr hvis man tar med mat selv eller har jeg misforstått?

Ja, det stemmer. Hvis du ikke skal ha mat, så koster det 3500.

Det skal nok ordne seg :) Hvor i Norge ligger Stølen? Forstod meg ingenting på forklaringen i akkurat nå-tråden

Ordne seg som i at du kommer?? :P:whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun skal visst på NBF sitt, for da er det soniser der. Du og jeg er ikke soniser vi, Carina :whistle:

*hmpfr* :)

Ja, hvis jeg nå får positiv tilbakemelding på mailen min. Blir ikke NBFK da :P

:D Sviker!

Skjønner ikke alle disse raringene som ikke har lyst til å være med meg og Tone altså. :D Kanskje det er et hint? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er mange måter å gjøre dette på. Og man bør definitivt ha en plan, for alenetrening fram til en hel arbeidsdag kan ta tid. Med den siste hunden vår tok det 6 mnd. Jeg var da delvis ufør, så mannen hadde ham med på kontoret de dagene jeg var på jobb. Personlig mener jeg at man bør være hjemme med valpen minimum en uke, helst to, for å bruke tid sammen, bli kjent både med hverandre og den nye hverdagen, og etablere litt rutiner, før man i det hele tatt kan starte alenetreningen gradvis. Så bruker man tiden man har, men minst et par uker med systematisk alenetrening hjelper for de fleste. Når man må tilbake på jobb er det mange muligheter. Det viktigste er å ikke pushe valpen for lenge for tidlig, da risikerer man i verste fall å få en hund som ikke tåler å være alene hjemme i det hele tatt, og det er ganske slitsomt. Hjemmekontor. Ta med hunden på jobb.  Hundepasser/hundebarnehage (NB! Vær ekstremt nøye på hundebarnehage, der trenger valpen også tilvenning, og 5 dager i uken er alt for mye. Det er MYE stimuli, stress og påvirkning på slike steder, og det bør være en god plan for hvordan hundene får nok ro i løpet av dagen. Sjekk gjerne at de som håndterer hundene til daglig, altså ikke bare daglig leder, har kursing og faktisk kunnskap om språk og adferd hos hund, å "bare være glad i hunder" er ikke nok på slike steder). Om man er flere i huset, kan man flekse på jobbtid slik at en kan dra tidlig på jobb og komme tidlig hjem, og den andre drar sent. Nabo/familie/venn som passer valpen på dagtid og etterhvert stikker innom og lufter. Omplasseringshund som er vant til å være alene hjemme, heller enn valp. Da bør man også bruke tid på å bli kjent, og starte rolig og gå forsiktig frem med alenetrening på nytt sted, men så lenge de er vant til (og komfortabel med!) å være alene så bør treningen gå ganske raskt.  
    • Jeg lurer på hvor lenge man bør ta fri fra jobb for å være hjemme med den nye valpen, dersom man ikke har mulighet for hjemmekontor? Jeg har en valpebok der det anbefales 5-6 uker, men dette er jo ikke så enkelt i praksis. Det kan sikkert variere mye når valpen er tilvendt å være alene hjemme også. Noen tips?
    • Har ikke egenerfaring, men omgåttes en håndfull whippets. Tur i typisk norsk skog er meg bekjent ikke noe nevneverdig problem. Herjer hunden i skogen kan det såklart bli en skramme her eller der uavhengig av rase, men jeg har aldri hørt at det er noe vesentlig verre med whippet. Når det gjelder munnkurv mtp. jaktlyst så vil det hindre skade og drap av byttedyr, men jagingen og stresset blir jo det samme. Hunden skal ikke jage vilt (eller tamt strengt tatt) så du bør ha tilgang til åpne og/eller inngjerdede områder som hunden kan få løpe fra seg på. 
    • Ser at det er nesten 6 år siden noen har skrevet her, men jeg prøver likevel:  Har et par spørsmål om whippet som jeg lurer på. 1) Leser her og der at det er veldig lett at de får overflatiske skader på kroppen, pga av full fart under "fri leik". Hvordan er det å kombinere tur  i typisk norsk skog med en løs whippet?  2) Whippet har jo jaktlyst. Er det mange som har erfaring med at naboens katt har fått en ublid skjebne? 3) Når det gjelder jaktlyst; er det helt "på trynet" å sette munnkurv på en whippet som skal få rase fra seg i fritt løp? Bare noen spørsmål fra en som har whippet på lista over "hunder jeg kanskje kunne tenkte med, når den hunden jeg har nå rusler til de evige jaktmarker"...
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...