Gå til innhold
Hundesonen.no

Når gå over til mature-fòr?


Benedicte

Recommended Posts

Cita blir 8 år i sommer, og burde vel ifg Eukanuba gå over til maturefôr. Når går dere over til mature? Altså, det kan ha ingenting å si, men Cita oppfører seg ikke som en hund på 7 1/2 år overhodet. Jeg vil også at hun skal fortsette å ha masse energi og iver, jeg er redd dette vil falle bort om hun går over til et fôr med mye lavere energi-innhold enn adult har? :D Hun har ikke svekket sanser, er HD og AA fri og har rygg UA, dersom det har noe å si, for det er vel ofte leddene det skal tas hensyn til når man skifter til fôr for eldre hunder.

Eller så bare nekter jeg for at hunden min begynner å bli en voksen dame ;) Jeg må innrømme at jeg er kjemperedd for at hun skal få mindre energi, for hun trenger den energien hun får gjennom fôret sitt nå til å ha sprut og iver på trening, joggetur og skiturer :lol: Tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg satte min hund på mature i høst, hun blir 8 år i mai. Hun har spondylose, så derfor vil jeg gi henne det foret som er mest optimalt for henne. Har ikke merket noe på energinivået, tvert i mot, nå vil hun være med på mer enn tidligere. Når det er som kaldeste (-25) så funker hun ikke noe særlig, så da får hun metacam, men utover det så syns i hvertfall jeg at det fungerer veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Labbisen her i huset gikk over når hun var 7 1/2, da var jeg lei av å sloss mot vekten...

Hun ble sterilisert når hun var 5.

Ble da mye lettere å holde henne i rett vekt på senior for, merket heller ikke noe til energitap :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orry begynte på Mature-fôr for ca en måned siden, han blir 8 år i juni. Foreløpig merker jeg lite forskjell både på vekt og energinivå, men forhåpentligvis fungerer fôret bedre for kroppen generelt :thumbs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toya ble 8 år i sommer og har gått på senior for siden da. Ikke merket noe forskjell på henne. ( hun fikk energi for akkurat under jakta ). Akkurat nå forer jeg 100% på VH og merker ikke noe forskjell nå heller.

Om vi skal tilbake på tørrfor blir det senior for i normale perioder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En som underviste i ernæring på Hint (hundefag), sa at mature-fôr kunne du egentlig gi "når som helst". Bortsett fra valper, så er det ingenting i veien med å gi alle hunder mature-fôr. Husker i farten ikke så mye om hvorfor, men mener det hadde noe med innholdet/sammensetningen å gjøre (eh, hva annet egentlig?). :) Og det var egentlig bare bra å starte litt for tidlig enn litt for sent visstnok. Aner ikke noe om hvordan energinivået blir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...