Gå til innhold
Hundesonen.no

Middag!


malingull

Recommended Posts

Jeg er vokst opp med en far som har laget flesteparten av middagene, og som er kreativ i matveien - på godt og vondt. :icon_confused: Jeg ser ut til å ha arvet den samme egenskapen, noe som fører til at jeg innimellom setter sammen litt uvante ting, men som også gjør at jeg ikke er redd for å prøve ut nye ting og variere med krydder, dressinger og lignende. For en stund siden var mamma og jeg veldig drevne på å lage Kesam-dressinger i utallige variasjoner, og det gjorde hvert måltid forskjellig. Jeg må spørre henne om hvorfor vi sluttet med det.

Mamma kjøpte nettopp Ingrid Espelid Hovig sin basiskokebok til meg, og den anbefales faktisk! Jeg lager ca. aldri mat direkte fra oppskrifter, men elsker å bla i kokebøker og bli inspirert. I basiskokeboken står det hvordan man kan bruke ulike matvarer, og det er også en rekke oppskrifter man kan bli inspirert av og utvikle på egne måter.

Mitt tips er å investere i godt krydder og være flink til å variere maten med det. Hildurs urterarium har for eksempel et helt nydelig viltkrydder og et pizzakrydder det går veldig mye av her i huset, og i innvandrerbutikker kan man også finne en del spennende (ikke vær redd for å spørre om hva som er godt til hva!), men også i helt vanlige dagligvarebutikker kan man kommer over mye godt om man bare ser forbi saltet og pepperet.

Når det er sagt ... er jeg ikke alltid like flink til å være kreativ i hverdagen. Det går mye i marinert kyllingfilet, krydderstekt laks, ovnsgrillete grønnsaker eller ferdiglagede vegetarprodukter med ris, pasta, couscous, kålrot og/eller andre grønnsaker ved siden av. Jeg lager stort sett bare middag til meg selv i ukedagene, benytter meg av mamma og pappas matlager og gruer meg litt til jeg skal være flink og fylle opp matlageret like variert selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En slager hos oss, har blitt "pølsegryte". Veldig godt og enkelt å lage. Du koker potetstappe og skjærer opp noen pølser. Så kan man legge dette i lag med ketchup, mais, kjøttdeig, macaroni eller andre ting man måtte ønske. Til slutt strør man over med ost og setter det i ovnen på 200 grader til osten er gyllen.

En annen ting som jeg er veldig glad i, er å bruke løvtek eller kylling (med creme freche) i tacoen. Har man oppi fetaost da, blir det nesten som gresk gyros :icon_confused: veldig godt.

Det er godt å høre at det ikke bare er jeg som sliter i matveien. Hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig glad i middag, men jeg syns det er utrolig kjedelig å lage mat alene så det går veldig på vane. Det som lages oftest er:

Hjemmelagd pizza.

Hjemmelagde kjøttkaker med brun saus, broccoli, blomkål og poteter.

Hjemmelaget grønnsakssuppe med kjøttboller.

Fiskeboller i hvitsaus med stektepoteter og gulerøtter.

Taco!

Fiskepinner og ris.

Fiskegrateng og makaroni.

Kjøttdeig og spaghetti.

Kyllingfilet med pitabrød, salat, rød løk og soya saus.

Kyllingfilet i biter i tikkamasala saus og ris.

Pytt-i-panne.

Tomatsuppe.

De fire øverste er favorittene og de går igjen ganske ofte. :D Fordelen med grønnsakssuppa er at den dekker gjerne 2-3 dager og dermed er den veldig kjekk de ukene jeg har lite igjen av studielånet! :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laks- og ørretfilet er genial mat. Lett å lage, sunt og veldig godt. Og kan brukes til mye. Selv er noen favoritter:

På grønnsaksseng i ovnen (blandede grønnsaker med sitronpepper, salt og olje).

Teryakimarinert på grønnsaksseng i ovnen (blandede grønnsaker med litt teryakisaus blandet med olje over og laksen gjerne marinert i teryakisaus en times tid før det settes i ovnen)

Begge disse kan stekes i 30min/225grader eller 45min/175grader

Røkelakssaus med pasta (stek røkelaks og laks i terninger, tilsett erter og sopp, bland i hvit saus til ønsket mengde. trenger ikke saltes, røkelaksen er salt nok, men svart pepper er bra)

Findus fiskesuppe (slik ferdig i frysedisken) som du tilsetter ternet lakse/ørretfilet. Blir mer mat og fyldigere suppe :icon_confused:

Kald laks/ørret er veldig godt som pålegg (grovbrød med majones og agurk!)

Sånn, da har jeg slått et slag for rød fisk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, middag er ofte en pine hos oss!

Samboer spiser ikke fisk, bare kokt torsk, så jeg prøver å spise sjømat når jeg spiser ute/ikke hjemme eller er hjemme alene.

Samboer spiser heller ikke svinekjøtt, så det er også noe jeg dytter i meg når jeg er hjemme alene - svinekoteletter, for eksempel, strimlet svinekjøtt, skinke, også videre. Han spiser heller ikke fårekjøtt.

Så da er det å være kreativ med det vi har igjen - kjøttdeig og oksekjøtt.

Hos oss spiser vi ofte lasagne, taco, spaghetti og kjøttsaus, en rett jeg ikke vet hva heter - men vi fyller en ildfast form med potetstappe og godt krydret kjøttdeig i tomatsaus som gratineres i 15 minutter. Vi lager ofte pizza (Nå-bunn, en sjelden gang frossenpizza), biff, løvbiff, lapskaus, pannekaker, medisterkaker, karbonader, burger, pitabrød og biffstrimler. Grøt hvert skuddår. En sjelden gang kjøper vi en eller annen pose med noe som bare skal varmes i panna - pytt i panne og slikt.

Jeg er ikke så glad i medisterpølser og røkte pølser og pølser som sådann, men en sjelden gang har vi det. Så vi er kresne på hver våre ting, kombinert med lite kreativitet og elendige kjøkkenegenskaper. Jeg skulle gjerne ha planlagt en uke om gangen, så en slipper å knirke ut en middagsidé hver dag (og det må jo gjerne en del forslag til fra begges hjerne før en finner noe begge vil ha). Det hadde vært lettere å vite at "i dag skal vi ha ditten", framfor å kjenne etter hva en egentlig har lyst på. Men sambo er ikke enig, han vil spise det han har lyst på, ikke det han fire dager tidligere trodde han kanskje kunne ha lyst på.

Vi er også så abnormt sultne når vi kommer hjem fra jobb, at vi trenger noe som går kjapt. I min egoverden, som da jeg studerte og bodde alene, spiste jeg et lett brødmåltid når jeg kom hjem fra uni, og lagde heller en middag på kvelden som jeg kunne bruke tid på. Men det får jeg ikke gehør for, og strengt tatt er det vel greit å spise middag når en er hjemme fra jobb i sekstiden, og ikke når andre folk spiser kveldsmat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her klarer ikke sambo lage annet enn wienerpølser, og siden vi begge er kresne i matveien merker jeg at det er vanskelig å finne på noe nytt når man er lei det man vanligvis spiser. :D

Vi pleier å spise;

Finnbiff m/ poteter/potetmos

Indrefile m/poteter/ris & brunsaus.

Fiskepinner m/ris & grønnsaksblanding

Fiskeboller i hvitsaus & poteter

Kylling & ris m/grønnsaksblanding

Lasagne m/rundstykker

Grov spaghetti & pastasaus

Taco/Nachos

Pannekaker

Grøt

Prøver å lage hjemmelaget pizza, men bunnen blir veldig bløt å revner når du prøver å løfte et pizzastykke.. :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flinke dere er til å være kreative!

Jeg har en annen god oppskrift på lur. Dette passer best til biffmiddager med bernaisesaus.

Rømmefylte, bakte poteter:

Bak potetene som du pleier i ovnen. Når de er ferdige deler du potetene på midten og skraper ut "potetkjøttet" av skallet. Ha "kjøttet" i en bolle og mos det med en "potetmoser" (vet ikke helt hva det heter :icon_confused:). Deretter har du i en boks med lett rømme og smaker til med salt (gressløk kan også brukes). Putt deretter massen ned i potetskallet igjen og putt potetene i ovnen til du ser at potetene er gyllene (ca. 5-10 minutter). Man kan også bruke en ildfast form hvis man syns det er vanskelig å skrape ut av skallet uten å ødelegge det.

Dette er så utroooolig godt, og det anbefales virkelig hvis man vil ha litt variasjon til fløtegratinerte, bakte eller andre poteter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver å lage hjemmelaget pizza, men bunnen blir veldig bløt å revner når du prøver å løfte et pizzastykke.. :icon_confused:

Bak pizzabunnen, stek den i 10 minutter uten fyll på - ta ut, ha på fyll og ost, sett i ovnen igjentil osten er smeltet og voila - ingen bløt og ekkel pizzabunn. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bak pizzabunnen, stek den i 10 minutter uten fyll på - ta ut, ha på fyll og ost, sett i ovnen igjentil osten er smeltet og voila - ingen bløt og ekkel pizzabunn. :icon_confused:

Nå blir samboer glad! Tusen takk for tipset! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag lagde jeg hjemmelaget fiskesuppe; sei, reker, fiskekraft (evt buljong), melk, litt hvetemel, sellerirot, løk, gulrot, pastinakk, salt, pepper, sitron og hvitløk. Kan ha i nesten hva som helst av grønnsaker, spes. rot grønnsaker er godt. Jeg er ikke så glad i potet, så bytter det ut med andre rotgrønnsaker, i hvert fall nå som det er rotgrønnsaksesong! Ellers er det bare å prøve seg frem med det man liker av krydder, og man kan selvfølgelig ha i fløte og/eller hvitvin. Alle typer fisk og ellers all slags sjømat kan selvfølgelig hives oppi :icon_confused: Veldig godt med (hvitt) brød til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Asiatisk m/hvit ris, div grønnsaker, sopp og kylling/fisk. Alt fra Chilly/basilikum, cantonese soy & sesam, Tom yong kung, vårløk & ingefær/limeblader osv osv. Noen ganger ferdigposer andre ganger lager jeg selv fra bunnen.

Kaste masse grønnsaker og ett stykke fisk inn i ovenen, i ildfast form med lokk på 250 grader med feks sitronpepper. Ha byggris til, rømme eller sweet and sour saus til.

Nakkekotelletter som stekes og sopp. Dette hives i ildfast form sammen med grønnsaker 1 glass salsa saus og fløte som blandes sammen. Stå å puttre i ovenen en liten stund. Poteter eller ris til.

Juleskine/sommerskinke/bayonneskinke som skjøres i passe tykke skiver. En pose brunsaus som du halverer væsken på, tilsetter en boks med hele tomater (jeg bruker også en boks med grovhakkete tomater, liker mye tomatsmak). La dette stå å puttre, ris eller poteter til.

Jeg kryddrer med litt urtesalt, pepper og 1 til 2 spiseskjer med grovsennep.

Steke skinke og sopp. Koke litt grov pasta. Til dette har du en avacado som du blander med maks ett beger rømme (kjøre i mikser). Tilsett litt sitronsaft så den ikke blir brun. Krydre med utresalt og sitronpepper. "Sommer avocadoen" serveres som en kald purre/saus til det andre.

1 eller 2 kalkun stykker som også kastes i ilfastform der det alt ligger grønnsaker og en blanding av Cream Fresh og Sambal Oelek. Puttre til det er ferdig på 250 grader. Ris eller byggris til.

Bruker lapskaus posene endel, hvor jeg tilsetter det jeg evt har i frysen av kjøtt eller vegetar. Tilsetter endel builjong.

Ellers går det i fiskepinner og pomfritt, fiskegrateng, og ferdig pizza når timene ikke strekker til. :D

Men for det meste så gjenntar den samme menyen seg, og jeg er veldig glad i min lille ildfaste gryte med lokk :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaste masse grønnsaker og ett stykke fisk inn i ovenen, i ildfast form med lokk på 250 grader med feks sitronpepper. Ha byggris til, rømme eller sweet and sour saus til.

Nakkekotelletter som stekes og sopp. Dette hives i ildfast form sammen med grønnsaker 1 glass salsa saus og fløte som blandes sammen. Stå å puttre i ovenen en liten stund. Poteter eller ris til.

1 eller 2 kalkun stykker som også kastes i ilfastform der det alt ligger grønnsaker og en blanding av Cream Fresh og Sambal Oelek. Puttre til det er ferdig på 250 grader. Ris eller byggris til.

Lurer på hvordan kjøkkenet ditt ser ut jeg *fnis*

Her blir det mest åpne skapet, kjøleskapet og fryser'n og se hva man har og hva man kan lage av det. Men nakkekottiser i forskjellige varianter står høyt på listen. Tror nesten det er det beste jeg vet jeg *nammis*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde noe nytt idag, og det var veldig godt..

Jeg er utrolig glad i carbonara, men jeg lager jo alltid for mye spaghetti/tagliatelle og saus.. Idag blandet jeg saus og pasta, oppi en ildfast form, litt urtekrydder, ost på toppen inn i stekeovnen i 30 min..

Ellers vil jeg slå et slag for spinatsuppe, det er utrolig godt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har vi hatt bønnecurry med kryderris, raita og naanbrød til. Røde bønner, tomater, olje, finhakket chili, hvitløk, ingefær, salt, sukker, korianderfrø, kummin, sennepsfrø, curryblader og gurkemeie putrer i 20-25 min, Kjempeenkelt så lenge man har tilgang på innvandrerbutikk med de krydderene man trenger. Jeg krydrer risen med karri og hvitløk for å få litt smak på den, og lager enten epleraita eller mynteraita. Epleraita: matyoghurt, eple, salt, pepper og chilipulver etter smak. Mynteraita: matyoghurt, salt, pepper, chilipulver, korianderfrø eller tørket koriander, tørket eller fersk mynte, tomat og agurk.

I går hadde vi enchiladas med bønnestuing og ost, hjemmelaget salsa og guacamole + diverse grønt og hvitløksrømme til.

Elsker å ha tid til å lage ordentlig mat fra bunnen av!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag hadde jeg svinekoteletter med fløtesaus, kokte poteter, kokte gulrøtter og tyttebærsyltetøy. Det betyr rå bein til hundene og snaddermat til meg :D . For å spise slik mat, må man ha gått en skikkelig tur først :thumbs::blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mat er et herk, jeg er skikkelig matlei for tiden og har ikke lyst på noenting. Om økonomien tillater det blir det kjøpeburgere eller pizza, hvis ikke blir det spaghetti/pasta og kjøttdeig i tomatsaus eller taco. Begge deler er jo godt, men særlig spaghetti blir kjedelig når man har hatt det to ganger tidligere i uka. :thumbs:

Er utrolig dårlig på variasjon, så det går mye i det samme. Er glad i å lage mat, men er nok litt kresen (skalldyr og sjømat er æsj, mye krydder liker jeg ikke) og vanskelig å friste utpå..

Så altså:

Spaghetti/pasta og kjøttdeig i tomatsaus

Taco

Fiskegrateng

Hjemmelaget pizza

Kyllingfilet med ris

Burgere og pommes frittes

Lasagne

Risotto

Fiskeboller i hvit saus

Lapskaus

Wokede grønnsaker med kjøtt og ris/nudler

Biff chop suey

Diverse gryter med ris

Biffsnadder

Ovnsstekt kalkunfilet med poteter

Ovnsstekt fisk med poteter

Pølser og potetmos

Pannekaker

Fylt pasta (husker ikke hva det heter)

Koteletter/annet kjøtt med ris/poteter

+diverse grønt og sauser til, men det varierer en del, går mest i bearnaise og peppersaus. Varierer også med ris, poteter, pommes frittes og pommes noisettes. Grønnsaker blir dessverre som regel fra frysepose, men det er jo grønt det og. Salat er kjedelig å lage.

Menyen er helt annerledes om sommeren, da er det kjøtt eller fisk på grillen, potetsalat, ordentlig salat (gjerne med fetaost) og bakt potet som står på menyen, og det blir ikke kjedelig før sommern er over. Nam! (Men pokkers insekter da!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg en som virker da! :thumbs: hehe. Kjæresten min elsker å lage mat ^^

Vil også ha en sånn en.... :blink: "Pent brukt mann som kan å måke snø, bære inn ved, fikse bilen, utdannet elektrikker osv byttes i kokk kombinert med handymann...." (nei, jeg kunne ikke hatt en mann som ikke klarer å ordne ting i hjemmet, eller som rygger bakover av en Ikeapakke)

Så flinke dere er til å være kreative!

Jeg har en annen god oppskrift på lur. Dette passer best til biffmiddager med bernaisesaus.

Rømmefylte, bakte poteter:

Bak potetene som du pleier i ovnen. Når de er ferdige deler du potetene på midten og skraper ut "potetkjøttet" av skallet. Ha "kjøttet" i en bolle og mos det med en "potetmoser" (vet ikke helt hva det heter :D). Deretter har du i en boks med lett rømme og smaker til med salt (gressløk kan også brukes). Putt deretter massen ned i potetskallet igjen og putt potetene i ovnen til du ser at potetene er gyllene (ca. 5-10 minutter). Man kan også bruke en ildfast form hvis man syns det er vanskelig å skrape ut av skallet uten å ødelegge det.

Dette er så utroooolig godt, og det anbefales virkelig hvis man vil ha litt variasjon til fløtegratinerte, bakte eller andre poteter.

DETTE skal jeg prøve... Dette så virkelig godt ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...