Gå til innhold
Hundesonen.no

Middag!


malingull

Recommended Posts

Jeg og samboeren min sliter med det samme hver uke. Hva skal vi ha til middag? Ja, jeg inrømmer at vi ikke er så kreative i matveien. Det går som regel i Taco, Tikka, Kylling og ris eller liknende (noe som er veldig godt, men litt kjedelig når det kommer til stykket).

Så da lurer jeg på.. Hva står på menyen hos deg/dere? Vi trenger virkelig noen kreative tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag skal jeg improvisere en Thaigryte med Scampi, tenkte jeg. Kokosmelk, currypaste, koriander (fersk urte eller krydder), lime, ingefær (enten fersk rot eller i paste), grønnsaker og Scampi. Hiver alt i gryten samtidig, og lar det putre til grønnsakene og Scampien er ferdig (noen minutter bare). Kan evt steke grønnsakene litt først. Serveres med nudler/ris/linser/naanbrød alt etter smak. Her blir det nok noen krydrete linser til.

I går hadde vi Falafel, også veldig kjapt og enkelt. Kjøpte ferdige Falafel (kan kjøpes frosne eller ferske, også rimelig greit å lage selv), pitabrød, salat og diverse grønt, løk, hummus (kjøpes ferdig i glass eller som pulver) og en mynteraita med agurk og tomat. Funker også fint med hvitløksdressing eller hvitløksrømme. Kan selvfølgelig bruke den sausen man vil, noen vil kanskje ha ketchup til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

koteletter, kjøttkaker/karbonader, ørret, torsk, fiskegrateng, kylling i div saus, spagetti, skinkesteik, flesk &duppe, hjemmelagd pizza, pannekaker, elg i forkjellig fasonger, salat med litt attått, gryterett.

Vi spiser ofte poteter til middag, men endel kan man jo variere med ris og pasta evt salat om man ønsker det. Vi har nok ett ganske typisk norsk tradisjonelt kjedelig kosthold. Helt enig med deg, det er vanskelig å finne på middagsretter og ikke minst få god variasjon. Fisk må jeg ha minst en gang i uka, men helst litt oftere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag skal jeg improvisere en Thaigryte med Scampi, tenkte jeg.

Høres veldig spennende ut. Liker eksotisk mat utrolig godt. Men kan jeg spørre hva Falafel er? :)

Helt enig med deg, det er vanskelig å finne på middagsretter og ikke minst få god variasjon. Fisk må jeg ha minst en gang i uka, men helst litt oftere.

Ja, det er utrlig vanskelig å være kreativ. Spessielt når man er på veit ut døra for å dra på butikken. Fisk er viktig, men er ikke noe flink til å lage det til vanlig. Men fiskegrateng er det lenge siden jeg har spist, så det må prøves snarest!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååå det er så tungt å finne på middager! Og gubben min som har høyt blodtrykk og anlegg for hjerte-&kar-sykdommer (arvelig) skal ikke ha mat med salt eller animalsk fett. Og han er himla kresen, det eneste han liker er salt og animalsk fett.. sukk. Og jeg er idiot med matlaging, så det er et styr.

Idag skal vi ha noe som heter "kylling marengo" (Espelids kokebok - den kan anbefales altså - mye rart der!). Og det er kylling med sopp, tomat, løk, hvitløk.. øh.. noe mer. Serveres med ris, potet eller pasta til.. siden jeg synes det er gørr kjedelig å skrelle poteter og vi ikke har noe boil-in-bag ris (veldig lettvint), så blir det med pasta idag.

Imorgen blir det.. øh.. stekt fiskepudding tenker jeg, sammen med grønnsaksrester vi måtte ha i kjøleskapet (gulrot, blomkål, asparges, litt kålrot og litt selleri). Liker ikke fiskepudding jeg, men det er det vi har lett tilgjengelig og det er ikke så slitsomt å lage.. (hater å lage mat)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Høres veldig spennende ut. Liker eksotisk mat utrolig godt. Men kan jeg spørre hva Falafel er? :)

Ja, det er utrlig vanskelig å være kreativ. Spessielt når man er på veit ut døra for å dra på butikken. Fisk er viktig, men er ikke noe flink til å lage det til vanlig. Men fiskegrateng er det lenge siden jeg har spist, så det må prøves snarest!

Fisk er egentlig veldig enkelt. Vi pleier ofte å ha småørret som vi steiker i panna og spiser på brødskive med rømme og vårløk, nam nam. Ellers så kan man lage fisk i folie i ovnen, det er også lettvindt og sunt. Jeg er veldig glad i kokt torsk med eggesmør, noen liker kokt laks med sandefjordsaus, det er masse gode oppskrifter på nettet. En av mine favoritter er pangiusfilet (kjøpes i frysedisken på rema 1000) for den tiner fort og steikes i panna, kan spises med ris, poteter, brød, med rømme, dip, saus og ett hav av kombinasjonsmuligheter. Hvis man er avansert så lager man fiskewok (findus har ferdig fiskblanding i frysedisken) eller fiskesuppe.

TonjeM: jeg hater også å lage mat, det er derfor man har en mann!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååååh, jeg eeelsker å lage middag og mat! :)

Idag blir det flaut lettvint da... For min kjære bror har bestilt pølse og hjemmelaget potetmos. :lol:

Her i huset har vi veldig NORSK mat, da ingen av oss er særlig glad i alskens krydder.. Hvitløk slippes ikke innenfor dørene :P

Men ja, Hjemmelagde kjøttkaker, med poteter og ertestuing -nom

Fiskeboller i hvit saus, med poteter og raspede gulrøtter

Koteletter i brun saus, med ris eller poteter. Paprika og løk biter i sausen.

Kjøttboller i hvit kraftsaus, potet som tilbehør er favoritt her i huset. Sammen med kokte gulrøtter.

Svinestrimler og wokgrønsaker, samt ris.

Svinestrimler i sjysaus og bakt potet.

Bakt potet med fyll, kan fylles med det som måtte ønske av kjøtt og grønnsaker. Favoritt her i huset er biff og bacon/svin.

Laks bakt i ovnen

Kyllingfileter, stekt på 170 grader i 40 min, med poteter/ris og fløtesaus.

Potetmos som er "grillet" litt i ovnen også svin/kjøtt til.

Fiskekaker i brun saus.

Hjemmelaget gryterett.

Kjøttdeiglapskaus (også flaut enkelt)

Kalkunstek..

Mjah, det var vel det jeg kom på i farten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TonjeM: jeg hater også å lage mat, det er derfor man har en mann!

Da har jeg en mann som ikke virker... :lol:

Idag skal vi ha hjortestek rester... Potet, viltsaus og hjortestek. Enkelt og greit.

Ellers er vi også veldig kjedelige i maten. Spiser det jeg syns er godt og enkelt å lage. Og det man har i fryser :) Så det blir MYE biffstrimler, pommesfrites og peppersaus her.

Og lasagne og taco og tandori... :P

Men bakt potet med skinke og ost?

Kjøttkaker på lompe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååååh, jeg eeelsker å lage middag og mat! :)

Så bra at du liker det! Det er mere enn hva jeg kan si :lol:

Men ja, Hjemmelagde kjøttkaker, med poteter og ertestuing -nom

Fiskeboller i hvit saus, med poteter og raspede gulrøtter

Koteletter i brun saus, med ris eller poteter. Paprika og løk biter i sausen.

Kjøttboller i hvit kraftsaus, potet som tilbehør er favoritt her i huset. Sammen med kokte gulrøtter.

Svinestrimler og wokgrønsaker, samt ris.

Svinestrimler i sjysaus og bakt potet.

Bakt potet med fyll, kan fylles med det som måtte ønske av kjøtt og grønnsaker. Favoritt her i huset er biff og bacon/svin.

Laks bakt i ovnen

Kyllingfileter, stekt på 170 grader i 40 min, med poteter/ris og fløtesaus.

Potetmos som er "grillet" litt i ovnen også svin/kjøtt til.

Fiskekaker i brun saus.

Hjemmelaget gryterett.

Kjøttdeiglapskaus (også flaut enkelt)

Kalkunstek..

Mange gode retter! Ble sulten..

Da har jeg en mann som ikke virker... :lol:

Da har jeg en som virker da! :P hehe. Kjæresten min elsker å lage mat ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset har vi veldig NORSK mat, da ingen av oss er særlig glad i alskens krydder.. Hvitløk slippes ikke innenfor dørene :P

Kjenner jeg grøsser hehe, her er det helt omvendt- Jeg elsker å eksperimentere med krydder og urter etter at jeg lærte mer. Bruker endel spennende smakstilsetninger og det er gøy å prøve nye ting.

Har endel forskjellig, spørs om jeg er alene eller ikke. Idag skal jeg lage en morsom lasagne med en litt spesiell kjøttsaus og tomater på toppen og hjemmelagd hvitløksbrød& salat med paprika og avokado i.

Kjæresten kan ikke sies å være så kreativ i matveien, men han lager grei mat... Godt jeg pleier å ta meg av den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et evig stress å planlegge middagen ja, heldigvis har jeg ikke noen barn jeg skal mette enda :P

Idag skal vi ha fiskeboller i hvitsaus (med karri),raspede gulerøtter (med sitrondroper)og poteter.

Imorgen skal vi ha en liten favoritt, nemlig Calzone.

Her er oppskriften om noen vil prøve (4 porsoner):

Bolognesen:

500gkjøttdeig

1 løk

2 stilker selleri

1 gulerot

60g bacon

1/2 - 1 ts salt

1/2 ts pepper

1/4 muskat

2ss tomatpure

3dl kjøttkraft

¨1 boks hermetiske tomater

La alt sammen koke i ca. 20 min.

Deig:

ca.200g hvetemel

25g gjær

2ss olivenolje

1 1/2 dl lunkent vann

1/2 ts salt

Fyller deigen med bolognesen, former de som en halvmåne. Pensler de først med egg så med tomatpure, drysser ost på toppen før du krydrer de med oregano :)

stekes på 225 grader i 20-25 min.

Bon appetitt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matprat.no er min store redning i menyen. Og så setter jeg opp meny for en uke av gangen som oftest, og handler inn stort sjeldent, i stede for å småløpe i butikken for å handle litt og litt. Det er mer økonomisk, siden det blir mindre impulskjøp. I tillegg er jeg avhengig av å ha med mat på jobb (for det er dyrt og usunt å ikke ha det...). Er en del ting jeg ikke spiser (helse, ikke pga at jeg er barnslig kresen), så en del ting man må styre unna.

Lettere å få variasjon når man planlegger for en uke av gangen. Evt så går det an å sette opp flere ukesmenyer, og så la de "rullere" uke for uke. Bare husk å lag stor nok variasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pannekaker

Hjemmelaget pizza

Kjøttboller i brun saus

Kyllingfilet med pasta eller ris

Laks med pasta eller potet

Biff med pasta eller ris

Løvstek med potetbåter

Steak pie

Tortillas

Spaghetti med kjøttsaus

Wok

Skinkesalat i tortillas

Gryterett i pitabrød

Bruschetta

Minestrone

Tomatsuppe

Fiskesuppe

Lasagne

Variér med krydder, sauser, grønnsaker/salat og tilbehør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Middag er alltid vanskelig. Jeg er vanedyr da - så middager går i perioder her.

Pizza er alltid greit, lager store deiger og forhåndssteker bunner og fryser dem ned med eller uten fyll på.

Kyllingfillet med ris/pasta og sauser.

Ovnsbakt laksefillet med ovnsbakte potetbåter og grønnsaker (nam!).

Spagetti med kjøttdeig og sause er også enkelt og greit.

Lasange i forskjellige varianter (man tager hva man haver - funker bra her).

Løvbiff med pommes frites og saus og salat.

Bakt potet hender også.

Strimlet svinekjøtt/biff/svinefillet med pomesfrites/poteter og saus.

Chicken tikka med ris.

Oh - glemte jo Taco!

Nå ble jeg sulten nå, og innser at jeg har en meget lite variert middagsmeny.

Og det er ugudelig kjedelig å lage middag til bare en person.

Enkleste som finnes er å steke en halv pakke kjøttdeig (eller ønsket mengde) litt løk og blande med en boks eller to hakkede tomater med krydder i. Enkelt og smaklig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går, og forsåvidt restene i dag, hadde jeg mammas digge form som jeg har fått hjemme siden jeg var liten og som jeg nå har begynt å lage på hybelen selv. lett og greit å lage. Bland bare sammen kokt ris, hvit saus, kokte egg, bogskinke og ha dette i ildfast form. Strø over ost. Digger det! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe som eg kan anbefale er en kryddret ørret som er å kjøpe på rema 1000. Putter den bare inni, koker noen poteter og gullrøtter. Eg utrolig godt, og min bror som ikke spiser fisk, spiser dette.

Ellers er min mor veldig kjedelig på krydder og smaker så blir tradisjons mat, som nevnt over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matprat og ukesmenyer er genialt. Mitt nyttårsforsett var å prøve en helt ny rett i mnd- vi får se hvor lenge det holder. Vi spiser veldig mye wok (det kan varieres så det smaker ulikt), mye salater, noe pasta, gryteretter, endel vilt, ørrett i ovnen med grønnsaker og poteter, torsk smørstekt i panne med poteter og grønnsaker og så videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TonjeM: jeg hater også å lage mat, det er derfor man har en mann!

Da har jeg en som virker da! :) hehe. Kjæresten min elsker å lage mat ^^

Signeres :lol: :lol: :P

Disse er sikkert nevnt allerede men må se hvor mye jeg kommer på...

Taco, hjemelaget pizza, lasagne, Kylling / grønnsaksrett i tre forsjellige varianter med ris, ovsnbakt laks og poteter med grønnsaker, kyllingsalat, Reker, Pasta i forsjellige varianter, risengrynsgrøt, rømmegrøt, kyllingvinger, fyllte paprikaer, kjøttboller med poteter brun saus og brokkoli + gulrøtter, juletallerken, Pepperbiff med føtegratinerte poteter og rødvinsaus, tomatsuppe, gryterett, Grillmat om sommeren med bakt potet og mais, hjemmelaget hamburger, pølse og potetstappe, torsk, poteter gulrøtter og smør, wokede grønnsaker, svinefilet med fyll og ovnsbakte poteter, hmmmm tenke mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av mine rask og lettvint favoritter er stekt laksefilet i fersk pasta med fløtesaus og sitronpepper. *nam* Tar knapt 10 min å lage.

Og siden jeg elsker bacon og sopp er Brennende kjærlighet en ny favoritt - supergodt! Andre favoritter er Kalkunfilet stekt som biff med rotgrønsaker, en annen gammel slager er flesk og duppe - kan aldri bli feil. :icon_confused:

Ble sulten nå jeg..!

Det kan lønne seg å lete litt rundt på matprat.no, egg.no og aperitif.no for å finne inspirasjon. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Uff, kjipt med UVI. Men bra du fikk sove 6 timer sammenhengende, det er jo ganske lenge.  Jeg tror det allerede er blitt en vane for han å våkne i 4-tiden. Han våknet igjen i natt. Lå litt å tygget på sengen og styrte, så sovnet han etterhvert. Og igjen når alarmen går klokken 7, så vil han bare sove videre, så det er virkelig ikke noe stort behov for å tømme seg. Så nå er det bare å få bort den vanen tenker jeg, så får jeg sove natten igjennom 😊
    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...