Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpetreff i sarpsborg


Stanova

Recommended Posts

  • Svar 68
  • Created
  • Siste svar

Nei, det er dårlig med inngjerdede steder i Sarp, og i barnehagene er det ikke lov. Så jeg har ingen forslag på inngjerdede steder. Valper løper ikke langt og jeg har gått ut i fra at man har innkalling på voksne hunder, så jeg så ikke problemet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er dårlig med inngjerdede steder i Sarp, og i barnehagene er det ikke lov. Så jeg har ingen forslag på inngjerdede steder. Valper løper ikke langt og jeg har gått ut i fra at man har innkalling på voksne hunder, så jeg så ikke problemet :)

vil fortstt kalle min valp, har bare betraktelig lenger bein enn din :) og en valp på f. eks 6mnd kan være ganske selvstenidg og dauhørt, desverre. Ikke alle som får en 100% innkalling selv om hunden er voksen. ja innkalling funker noen ganger, men hjelper jo ikke hvis andre hunder kommer bort som Siri, eeeh Siri og Diego sa...

kan høre med ei venninde som bor i særp, om ho veit om noe sted :):P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har evt glengshøln (vet ikke om jeg skriver det rett). Det er ikke gjerdet inn, men det er e stor gressplen. Der og er det sjans for at det vil komme andre hunder, men mindre sjans enn ved tunevannet. Det er nok ingen inngjerdet stedet.

Og ang innkalling: bare vent til din nærmer seg halv året/året og begynner og teste litt grenser så tror jeg ikke du har 100 % innkalling heller. En unghund er verken valp eller voksen. Så den løper utrolig fort (i hvertfall lille rakketen min) også har men 100 % innkalling noen dager og 0 % innkalling andre dager. Da må man bare smøre seg med tålmodighet og vente på at de skal bli voksne :)

Og et lite tips. Hvis du ike tør å ha valpen løs med store hunder du ikke kjenner, så ville jeg ha prøvd og finne en eller to trygge og rolige store hunder du stoler på. Om enten familie eller venner har noen. Slik gjorde i hvert fall vi det når Diego var valp, og han var nok på størrelse med din vil jeg tro. Hunder har et helt annet språk når de er i bånd enn når de er løse, så ved å bare hilse i bånd lærer de ikke særlig. Er derfor mange aldri lar hundene sine hilse når de går i bånd, men kun løs. Du bør helle ikke bare vurdere størrelse på rasen, men leke måten. Terrieren min f.eks leker på en mye "tøffere" måte en Kita f.eks. Så av de to ville jeg heller ha valgt Kita selv om hun er mye større. Grandis er en mye roligere rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har evt glengshøln (vet ikke om jeg skriver det rett). Det er ikke gjerdet inn, men det er e stor gressplen. Der og er det sjans for at det vil komme andre hunder, men mindre sjans enn ved tunevannet. Det er nok ingen inngjerdet stedet.

Og ang innkalling: bare vent til din nærmer seg halv året/året og begynner og teste litt grenser så tror jeg ikke du har 100 % innkalling heller. En unghund er verken valp eller voksen. Så den løper utrolig fort (i hvertfall lille rakketen min) også har men 100 % innkalling noen dager og 0 % innkalling andre dager. Da må man bare smøre seg med tålmodighet og vente på at de skal bli voksne :)

Og et lite tips. Hvis du ike tør å ha valpen løs med store hunder du ikke kjenner, så ville jeg ha prøvd og finne en eller to trygge og rolige store hunder du stoler på. Om enten familie eller venner har noen. Slik gjorde i hvert fall vi det når Diego var valp, og han var nok på størrelse med din vil jeg tro. Hunder har et helt annet språk når de er i bånd enn når de er løse, så ved å bare hilse i bånd lærer de ikke særlig. Er derfor mange aldri lar hundene sine hilse når de går i bånd, men kun løs. Du bør helle ikke bare vurdere størrelse på rasen, men leke måten. Terrieren min f.eks leker på en mye "tøffere" måte en Kita f.eks. Så av de to ville jeg heller ha valgt Kita selv om hun er mye større. Grandis er en mye roligere rase.

Kunne ikka sakt det bedre selv :P takk for godord om Kitamor :)

hvor er "glengshølen" i særp da?? hjelper jo med god oversikt, så man kan oppdage ting før hundene gjør det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne ikka sakt det bedre selv :) takk for godord om Kitamor :)

hvor er "glengshølen" i særp da?? hjelper jo med god oversikt, så man kan oppdage ting før hundene gjør det :P

Ho er jo bare god :)

Vet du hvor togstasjonen ligger? Det ligger på nedsiden der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har evt glengshøln (vet ikke om jeg skriver det rett). Det er ikke gjerdet inn, men det er e stor gressplen. Der og er det sjans for at det vil komme andre hunder, men mindre sjans enn ved tunevannet. Det er nok ingen inngjerdet stedet.

Og ang innkalling: bare vent til din nærmer seg halv året/året og begynner og teste litt grenser så tror jeg ikke du har 100 % innkalling heller. En unghund er verken valp eller voksen. Så den løper utrolig fort (i hvertfall lille rakketen min) også har men 100 % innkalling noen dager og 0 % innkalling andre dager. Da må man bare smøre seg med tålmodighet og vente på at de skal bli voksne :)

Og et lite tips. Hvis du ike tør å ha valpen løs med store hunder du ikke kjenner, så ville jeg ha prøvd og finne en eller to trygge og rolige store hunder du stoler på. Om enten familie eller venner har noen. Slik gjorde i hvert fall vi det når Diego var valp, og han var nok på størrelse med din vil jeg tro. Hunder har et helt annet språk når de er i bånd enn når de er løse, så ved å bare hilse i bånd lærer de ikke særlig. Er derfor mange aldri lar hundene sine hilse når de går i bånd, men kun løs. Du bør helle ikke bare vurdere størrelse på rasen, men leke måten. Terrieren min f.eks leker på en mye "tøffere" måte en Kita f.eks. Så av de to ville jeg heller ha valgt Kita selv om hun er mye større. Grandis er en mye roligere rase.

What she said!! :)

Staffen min får ALDRI hilse på andre hunder når han er i bånd... Han har et helt annet kroppsspråk da, i forhold til når han er løs...

Når det gjelder lek mellom valper tror jeg ikke akkurat Aimee kommer til å løpe ned noen som helst... Var på treff med tre "kaninunger" som du kaller de, og hun lukta knapt på de... Hun er svært forsiktig rundt fremmede hunder... Dessuten er nok din hund betydelig raskere enn den lille bomsen min er for tiden...:P hehe...

Ikke frekt ment, men gleder meg til å høre hvor perfekt innkalling du har på gutten din når han er rundt året...:) det der er ikke lett altså...:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være helt ærlig så skjønner jeg ikke helt hvorfor du "innkaller" til treff der hunder skal være løse, løpe, leke osv hvis din hund skal være i bånd. Og hvis du er så redd for at din valp skal møte "slemme" hunder, så ville jeg virkelig vurdert å bare møte trygge/gode voksende hunder som du stoler på og kjenner og heller vente med å møte hunder på treff som SiriogDiego sier. Det kan jo gå noen ganger litt "hardt" for seg med hunder i lek. Og det er noe man må regne med noen ganger! Slik som SiriogDiego sier igjen, selv om en hund er stor bør det ikke bety at den har hard lek i forhold til andre. Min kan også ha hard lek med noen som gjør det samme. Og han er en liten hund på 7 kg.

Også er jeg enig med hva alle sier her. Ta gjerne kontakt når din hund er midt i krisa og driter i hva du sier. Da skal jeg love deg han ikke vet hva ordet innkalling er! :)

Og ang det du sa at det er forskjell på grandis og rottis. Ja det er det, selv om grandis er en gigant rase så er den mye roligere og forsiktigere enn rottiser. Iallefall iforhold til de rottisene jeg kjenner!

Beklager men du sier at du ikke er overbeskyttende, men jeg vet ikke jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også er jeg enig med hva alle sier her. Ta gjerne kontakt når din hund er midt i krisa og driter i hva du sier. Da skal jeg love deg han ikke vet hva ordet innkalling er! :rolleyes2:

Jeg har faktisk aldri slitt med innkalling i ungdomstiden heller.

Dere snakker som om jeg ikke har hatt hund før og ikke vet hva dette dreier seg om, hvor får dere det ifra?

Om dere synes jeg er overbeskyttende bryr jeg meg ikke noe om :whistle: Jeg har ikke vært ufin mot NOEN av dere, og så snakker dere slik? Jaja, ha nå bare treffet hvor dere vil. Ha det gøy :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk aldri slitt med innkalling i ungdomstiden heller.

Dere snakker som om jeg ikke har hatt hund før og ikke vet hva dette dreier seg om, hvor får dere det ifra?

Om dere synes jeg er overbeskyttende bryr jeg meg ikke noe om :whistle: Jeg har ikke vært ufin mot NOEN av dere, og så snakker dere slik? Jaja, ha nå bare treffet hvor dere vil. Ha det gøy :rolleyes2:

Jeg har i hvert fall ikke sagt noen ting om at du aldri har hatt hund før. Jeg kom bare med et tips ang det å sosialisere valpen hvis du ikke tar sjansen på å slippe den med noen av de hundene de som er her har. Jeg skjønner godt at du ikke vil at den skal få negative opplever, jeg gikk inn for det samme selv. Var derfor jeg tipset deg om å finne 1 eller 2 hunder du stoler på som du kan sosialisere valpen løs med.

Om du syns jeg var ufin så beklager jeg det, men jeg kan virkelig ikke se at jeg var det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke deg jeg siterte heller, SiriogDiego. Jeg hadde bare lyst til å få til et treff jeg :rolleyes2: Har ikke klaget på at noen av dere kommer, tvert imot, men om jeg vil ha min i bånd akkurat imens de største rasene løper fra seg som verst, så har jeg lyst til å kunne gjøre det uten å føle at dere stempler meg som overbeskyttende osv. Jeg er vant til store hunder som rottweiler og dobermann og har det ikke i meg å dulle med en hund som et barn. Men jeg tar forholdsregler når min kun er 9 uker og på størrelse med et marsvin... Det er forskjell på en godt voksen hund eller valp, og de unghundene som evt skulle komme, de er litt mer vørsløse i lekingen sin. Er det så merkelig? Jeg har vært på treff før og det har aldri blitt sett på som rart :wub: Det er jo fortsatt sosialisering. Snakket med to andre med GD og greyhounds som skulle komme og de skjønte det kjempegodt at jeg ikke ville ha min løs akkurat mens deres hunder løs fra seg. De syntes tvert imot det var fint jeg kom, og ikke bare dro på småhundtreff. Men herregud, kos dere :wub: Dere trenger jo ikke meg for å ha treff, hihi :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår deg godt jeg Novaflare.. Har hørt om flere valper av små raser som har fått et slag slag av en pote over rygg eller nakke, som har måtte avlives :wub: har en venninne som driver med Pom, og hun har fortalt meg en del historier :whistle: Ser ikke problemet med at du har din i bånd, mens de store rasene løper fra seg.. har ingenting med hysteri å gjøre.... :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være helt ærlig så skjønner jeg ikke helt hvorfor du "innkaller" til treff der hunder skal være løse, løpe, leke osv hvis din hund skal være i bånd.

Hvis du leser første innlegget mitt godt så ser du hva slags møte jeg "innkalte" til :rolleyes2: Jeg nevnte ingenting om å "være løse, løpe, leke osv" i det hele tatt :whistle:

Det er ikke bare lek som er sosialisering, det er utrolig viktig å lære håndtering også av andre mennesker, for ofte blir det bare hilsing, og ikke noe mer. For en hund er det utrolig viktig å lære å takle å bli håndtert av mange typer mennesker. Så det var DET jeg var ute etter...

Hvis det er så viktig for deg at de får løpe løse og leke så kan du jo ta tak i det selv og innkalle et treff som er slik du ønsker? Så kan jeg få innkalle til et type treff som er noe jeg føler jeg har bruk for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår deg godt jeg Novaflare.. Har hørt om flere valper av små raser som har fått et slag slag av en pote over rygg eller nakke, som har måtte avlives :wub: har en venninne som driver med Pom, og hun har fortalt meg en del historier :whistle: Ser ikke problemet med at du har din i bånd, mens de store rasene løper fra seg.. har ingenting med hysteri å gjøre.... :rolleyes2:

TAKK! Guri, så godt det var å lese!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TAKK! Guri, så godt det var å lese!

Det sier seg jo selv at en 9 uker gammel valp på ca 1,5 kg ikke har en sjans om den får et kjapt rapp over nakken av en hund på 30-40 ganger sin egen vekt.... :wub: Og om du velger å ha hunden din på armen store deler av treffet også, så skal ikke JEG se stygt på deg i hvertfall.. Herregud, det er februar, VINTER, du har en bitteliten baby med babypels som akkurat har kommet vekk fra mamma og søsken.. Verden trenger da ikke å være brutal med EN gang ;)jeg regner med gutten din får nok sosialisering bare ved å forsiktig hilse på andre hunder, og ikke minst SE de :rolleyes2:

Har hatt vintervalp selv, og sånn lå lille dokka mi de første ukene jeg fikk henne :wub:

cellphone_1218053225.jpg

(hun ligger i kurven under barnavogna til sønnen min :whistle: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe. Takk for støtte. Ja, det er ER vinter og kaldt. Jeg tar ikke fem flate øre for å passe på lille vennen min. Det er mitt ansvar at han har det bra, og hva andre måtte synes om meg driter jeg egentlig i. Men jeg føler likevel for å forklare litt, hehe... :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...