Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund og ski


Carma

Recommended Posts

Jeg har da endelig fått meg ski igjen, etter ca 20 år uten (uuuuh, det verste er vel nesten at det er bortimot sant også... I'm soooo old... :angry: ), så da greier jeg forhåpentligvis å komme meg ut i løypene snart! :lol:

(forhåpentligvis fordi grunnen til at jeg sluttet å gå på ski dengangda var at jeg alltid hadde ski som skled bakover både i oppoverbakkene og nedoverbakkene.... :icon_redface: )

Jeg vil jo gjerne ha med meg hundene da (iallefall en, men gjerne begge etterhvert) og da lurer jeg på hva jeg trenger av utstyr sånn at hverken jeg eller de avgår med døden pga dette... Gjerne også tips til hvor jeg kan få tak i sånn! :lol:

På forhånd takk til alle plankevante fra en som føler seg lett grønn, på alle måter... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en gammel lik tråd som jeg laget for en stund siden : http://hundesonen.no/forum/index.php?showtopic=40479

Mange gode tips :icon_redface:

Kort sagt:

Baggenbelte til magebelte = win.

I tilfelle baggenbelte trenger man ikke strikkbånd, men man kan godt bruke det (jeg gjør det).

Du trenger iallefall et 2,5 - 3meters bånd i god kvalitet.

Trekksele - seleverkstedet er den største "win"'en her, men non-stop dogwear er et godt alternativ dersom den passer til hunden din, eller andre nomeseler som passer (Björkis etc... Har fått mange gode tips). Er ikke verdens største heksekunst å lage en god sele, men må jo litt til for å finne noe som passer selve hunden, og det er passformen som er viktigst. X-back lages ikke til firkanthunder (Lab/Rottis etc), forøvrig.

Ski uten stålkanter, hvis du skal på fjelltur utenfor løyper og vurderer fjellski. Fischer Villmark og Åsnes Breidablikk er gode kandidater.

Dekken hvis dere skal ha pølsepause - kjipt med støl hund på tur hjem igjen.

Humor for hver gang du tryner :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er langt ifra noen ekspert på snørekjøring, men til mine har jeg nomeseler. Du kan kjøpe spesialsydd eller et annet sted på nettet, evt fra til dyrebutikken. Det som er bra er at du da får testet den på hunden, det dumme er at mange selgere i dyrebutikk ikke aner hvordan en nomesele skal sitte på hunden.

Du må ha en kjørestrikk/line. Jeg har akkurat kjøpt meg denne som har to fester, men har ikke fått testet den enda. Mange andre liner jeg har hatt ryker med en gang, men jeg har en ganske enkel line som festes rundt magen som har holdt overraskende lenge (billig greie til 200,- varte lenger enn "kvalitetsstrikk" til 600,-). Jeg har også magebelte og har alltid foretrukket det, men det er ikke vits i å legge ned haugevis av kroner i dette hvis du bare vil teste det ut. Men feste den til magen må du hvertfall, enten det er med magebelte eller linen kan klipses rundt. Skal se hvilket merke den andre linen min har når jeg kommer hjem.

Har du stålkanter på skiene ville jeg ha kjøpt noen potesokker til hunden, for å gjøre mindre skader om du skulle kjøre på labbene dens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magebelte, kjørestrikk(hard strikk til storehunder), nomesele. Har du dette kommer du langt:)

Labbis: Hvis det strikket ikke skulle holde mål kan jeg anbefale deg og ta en titt på MR sin hjemmeside, www.mrkoppel.se . De har veldig greie priser i forhold til kvalitet, de sender til Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode tips! Skal sette meg ned og kikke litt på de tingen der har nevnt her! Har ikke stålkanter og tenker vel at om vi synes det er gøy (Buffy har til nå syntes skiløpere er kuuuule, dvs man skal helst nappe i skiene deres (uten at hun har fått lov til det sef) så får se først om hun greier å oppføre seg på tur!) så kan jeg investere i mer utstyr etterhvert. :angry:

Hva gjorde vi egentlig før vi fikk internett til å hjelpe oss med alt vi ikke visste...? :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også her har jeg tentk å støtte Baggen-belte.. men det er jo litt av en kostnad da :icon_redface:

Men var innom Hööks her om dagen og så at de hadde et "likt" belte der. Til en mye billigere penge, så det kan jo være et alternativ hvis man vil prøve ut noe, jeg vet ikke hvordan kvaliteten er da. Men det er vel bare å spørre når man kjøper, og hvis de da garanterer at den skal holde en sterk trekkhund, og den ryker.. så er de jo bare å be om pengene tilbake..

Link til belte her;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjorde vi egentlig før vi fikk internett til å hjelpe oss med alt vi ikke visste...? :icon_redface:

Hmmmm jeg tror vi hadde vært lykkelig ignorante til alt som fanntes der ute, og trodd at det vi hadde var aller best uten protest. Sikkert vært uten noen goder, men også vært uten noen vonder... :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring tilsier at man bør ha masse myk snø å ramle i, gode votter og ingen løse jakker eller noe som det kan komme snø inni. Styre unna alle trær og oppstikkende steiner - og helst holde seg på flata. "PASS!!" Er forøvrig den viktigste kommandoen å lære inn.

(Yep - jeg har skigjeter i nedoverbakker *fnis*)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trekksele - seleverkstedet er den største "win"'en her, men non-stop dogwear er et godt alternativ dersom den passer til hunden din, eller andre nomeseler som passer (Björkis etc... Har fått mange gode tips). Er ikke verdens største heksekunst å lage en god sele, men må jo litt til for å finne noe som passer selve hunden, og det er passformen som er viktigst. X-back lages ikke til firkanthunder (Lab/Rottis etc), forøvrig.

Ski uten stålkanter, hvis du skal på fjelltur utenfor løyper og vurderer fjellski. Fischer Villmark og Åsnes Breidablikk er gode kandidater.

Dekken hvis dere skal ha pølsepause - kjipt med støl hund på tur hjem igjen.

Humor for hver gang du tryner :wub:

Jeg skjønte ikke helt.. Hvordan er de firkantet? På ryggen? Eller mener du at de er kvadratiske (er labbis det?), eller..?

Og ski uten stålkanter må man ha uansett når man skal gå med hund. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring tilsier at man bør ha masse myk snø å ramle i, gode votter og ingen løse jakker eller noe som det kan komme snø inni. Styre unna alle trær og oppstikkende steiner - og helst holde seg på flata. "PASS!" Er forøvrig den viktigste kommandoen å lære inn.

(Yep - jeg har skigjeter i nedoverbakker *fnis*)

Hehe, dette høres ut som veldig gode råd! Nå har det snødd ganske mye her i dag så jeg regner med at fallene blir så myke som de kan bli! Finnes trær, men skal prøve hardt å ikke treffe dem (men lover ikke noe!).

So... here goes nothing! Ski smurt og bikkja sikkert klar (har ikke spurt, men hun er nå alltid klar så...). Tar med bare en i første omgang så får jeg heller ta nestemann senere...

Fingers crossed, folkens! :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, dette høres ut som veldig gode råd! Nå har det snødd ganske mye her i dag så jeg regner med at fallene blir så myke som de kan bli! Finnes trær, men skal prøve hardt å ikke treffe dem (men lover ikke noe!).

So... here goes nothing! Ski smurt og bikkja sikkert klar (har ikke spurt, men hun er nå alltid klar så...). Tar med bare en i første omgang så får jeg heller ta nestemann senere...

Fingers crossed, folkens! :wub:

-smør og preparèr bikkja, ta kondomdress på skia, stavene skal med spissen opp, husk å ikke ha knekk i knærne i nedoverbakke, skal du stoppe - prøv å fall fremover (så ødelegger du ikke termosen i sekken), må du stoppe og smøre på mer på bikkja - bruk ullne votter og klister, andre skiløpere liker å bli overrasket av en annen skigåer som kjører inn i ryggen på de - så prøv å snik deg på lydløst bakfra. Lykke til - fingre krysset! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg snørekjører med to hunder og de har hver sin sele, potesokker ( så slipper man klumper mellom potene ), hanefot, strikk og magebelte. Går kjempe bra. Har baggen belte og bruker en kennel snørekjøre strikk.

En helt vanlig hanefot. Går som en drøm :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-smør og preparèr bikkja, ta kondomdress på skia, stavene skal med spissen opp, husk å ikke ha knekk i knærne i nedoverbakke, skal du stoppe - prøv å fall fremover (så ødelegger du ikke termosen i sekken), må du stoppe og smøre på mer på bikkja - bruk ullne votter og klister, andre skiløpere liker å bli overrasket av en annen skigåer som kjører inn i ryggen på de - så prøv å snik deg på lydløst bakfra. Lykke til - fingre krysset! :)

Søren at jeg ikke så disse tipsens før jeg dro da! Jeg gjorde INGEN (kanskje bortsett fra antiknekk i knea, der tror jeg jeg traff blink!) av disse, så helt tydelig at jeg burde holde meg unna alle skiløyper for framtiden... :)

Var forøvrig ingen andre i skiløypene (løypene har snødd litt igjen så ikke så rart kanskje, hadde det ikke vært for at jeg hadde bestemt meg for at jeg SKULLE dra ut så hadde jeg vel latt være jeg også.. :wub: ), men skal passe på å snike meg innpå folk neste gang asså! *love*

Venter i spenning på resultatet. Jeg har fremdeles vondt lillefinger etter 2. skituren til meg og K. *flire*

Vettu, dette gikk over all forventning! Buffy oppførte seg igrunnen som hun gjør når jeg sykler med henne (ikke ofte derfor samme reaksjon hver gang.. :lol: ), hun gikk helt fint før hun ploooootselig fant ut at ski skulle spises! Så da ble det noen små bjeff og gjeteradferd ved skituppene mine med småhysterisk eier som roper æææææææpp! Dette skjedde bare i nedoverbakker - selvfølgelig! :) Men neida, det gikk helt fint! Hun oppførte seg bra, holdt på å gå på snørra en gang hun "passet på" skia mine, ellers var alle uelegantheter min egen skyld og skyldes kun egen ekstremdårlige balanse! :) Har brukt "pass", "høyre", "venstre" og "rolig" på henne fra hun var lita da så selv om hun ikke alltid hører helt på dem så hjalp de mye. :lol:

Men, som sagt, så var vi alene i løypa da. Er HELT sikker på at det ikke hadde gått like knirkefritt om løypa var full av unger og andre bikkjer og folk som spiste pølser osv... Men jeg får helt sikkert tid nok til å falle så det får vi ta etterhvert! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, ikke dumt, Tinka-Tequila! Takk for link! Det var liksom ingen stor kostnad å kaste bort om det skulle vise seg at den ikke var så god kvalitet heller. :wub:

Og om du skal bestille fra Høøks, så skal du si fra til meg, så jeg også kan bestille noen småting jeg har tenkt på, men som ikke dekker 200kr grensa dems :lol:

Min erfaring tilsier at man bør ha masse myk snø å ramle i, gode votter og ingen løse jakker eller noe som det kan komme snø inni. Styre unna alle trær og oppstikkende steiner - og helst holde seg på flata. "PASS!" Er forøvrig den viktigste kommandoen å lære inn.

(Yep - jeg har skigjeter i nedoverbakker *fnis*)

*flire* Jeg ser deg for meg, og tenker bare "Korketrekkern", men dog uten hund.... :frantics::frantics:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående stålkanter: Skal du gå skikkelig i fjellet, må du ha stålkant på skiene (altså fjellski - kortere, stive ski med stålkant). Å kjøpe fjellski uten stålkant er bortkastet - da kan man like godt kjøpe helt vanlige ski! Til vanlig tur eller langrenn i skog og mark kan du ha langrennski eller enklere turski.

Jeg har fjellski med stålkanter. Det er de skiene jeg snøekjører mest med, da jeg er litt mer nøye med å ikke få riper i langrennskiene mine. Jeg har aldri kuttet opp noen hundelabber med disse (har hatt de i mange år og brukt de flere ganger i uka med alt fra 1-3 huskyer og bordere). Men har man en hund som surrer rundt og går i beina på deg, er det fare for å kunne skade hunden.

Uansett er det lurt å ha med 4 potesokker på tur i tilfelle kutt eller dårlige poter.

Jeg foretrekker en flat stikkline, da en runde får mye snø inn mellom trådene, slik at man blir våt på hendene av å holde i lina. I tillegg har en en Kennel kjørebelte med rumpetaske - denne sitter godt og glir ikke opp + at man har plass til litt utstyr i tasken.

Nomesele er det hundene mine ligger best i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående stålkanter: Skal du gå skikkelig i fjellet, må du ha stålkant på skiene (altså fjellski - kortere, stive ski med stålkant). Å kjøpe fjellski uten stålkant er bortkastet - da kan man like godt kjøpe helt vanlige ski! Til vanlig tur eller langrenn i skog og mark kan du ha langrennski eller enklere turski.

Jeg har fjellski med stålkanter. Det er de skiene jeg snøekjører mest med, da jeg er litt mer nøye med å ikke få riper i langrennskiene mine. Jeg har aldri kuttet opp noen hundelabber med disse (har hatt de i mange år og brukt de flere ganger i uka med alt fra 1-3 huskyer og bordere). Men har man en hund som surrer rundt og går i beina på deg, er det fare for å kunne skade hunden.

Enig angående stålkanter, jeg er kjempeglad for mine. Jeg har kjørt over Tia med stålkanter, men jeg har potesokker i fleece på henne (og nå i tillegg beinbeskyttere) for å ikke skade henne. Og alltid ha med førstehjelpsutstyr i tilfelle det skulle skje noe - stålkanter eller ei :frantics:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående stålkanter: Skal du gå skikkelig i fjellet, må du ha stålkant på skiene (altså fjellski - kortere, stive ski med stålkant). Å kjøpe fjellski uten stålkant er bortkastet - da kan man like godt kjøpe helt vanlige ski! Til vanlig tur eller langrenn i skog og mark kan du ha langrennski eller enklere turski.

Jeg har fjellski med stålkanter. Det er de skiene jeg snøekjører mest med, da jeg er litt mer nøye med å ikke få riper i langrennskiene mine. Jeg har aldri kuttet opp noen hundelabber med disse (har hatt de i mange år og brukt de flere ganger i uka med alt fra 1-3 huskyer og bordere). Men har man en hund som surrer rundt og går i beina på deg, er det fare for å kunne skade hunden.

Uansett er det lurt å ha med 4 potesokker på tur i tilfelle kutt eller dårlige poter.

Jeg foretrekker en flat stikkline, da en runde får mye snø inn mellom trådene, slik at man blir våt på hendene av å holde i lina. I tillegg har en en Kennel kjørebelte med rumpetaske - denne sitter godt og glir ikke opp + at man har plass til litt utstyr i tasken.

Nomesele er det hundene mine ligger best i.

Eller kjøpe Allround ski :frantics: For et par år siden kjøpte jeg meg en kombinasjon av fjellski og løypeski, de er like smale som vanlige tur/langrensski så de går fint ned i sporet på oppkjørte løyper. De har stålkant, men den går ikke helt ut på tuppen, dermed blir skia litt mindre stive enn fjellski, men fortsatt endel stivere enn langrennski og lettere enn fjellski. Supert for oss som ikke har veldig store ambisjoner og som ikke har behov for mange par ski stående. Jeg har brukt mine både på fjellet og i løype og er utrolig fornøyd. Personlig synes jeg de er bedre i løypa enn de uten stålkant fordi jeg har bedre kontroll gennerellt, men spesielt hvis det er litt hardt/isete. Dette gjelder da såklart til mitt bruk som er turbruk og snørekjøring, ikke skiløp el.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes fjellski uten stålkant. Jeg ville aldri hatt ski med stålkant.

Jeg trener fuglehund på fjellet - dvs vi går på fjellet utenfor løyper.

Fischer Country Wax er et flott alternativ.

Veldig få fuglehundfolk som har ski med stålkanter - og det er ikke uten grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men bør i alle fall ha kontroll på både skia og bikkja dersom man velger stålkant-ski. Og så får man vel vurdere om det generelt er en risiko man mener er verdt å ta. Jeg hadde aldri turt, men så er jeg ikke spesielt dreven på ski generelt da.. :frantics:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående stålkanter: Skal du gå skikkelig i fjellet, må du ha stålkant på skiene (altså fjellski - kortere, stive ski med stålkant). Å kjøpe fjellski uten stålkant er bortkastet - da kan man like godt kjøpe helt vanlige ski! Til vanlig tur eller langrenn i skog og mark kan du ha langrennski eller enklere turski.

Veldig uenig. Skal du "skikkelig" eller "uskikkelig" i fjellet trenger du ikke stålkanter. Det du derimot "trenger" stålkanter til - er under kjøring ned bakker. Med mindre man er veldig glad i nedkjøring av fjell og/eller går i mindre kupert terreng (flate "kjøler" i stedet for stupbratte tinder) så trenger en faktisk ikke stålkanter, og det er slettes ikke bortkastet - alt etter hvem som ser.

Det er ikke alle som har evner til hverken å sy eller lappe sammen hunden midt på fjellet.

Vil forøvrig ikke anbefale "vanlige ski" for fjellturer - jeg har lidd under mange fjellturer med en slags hybrid mellom langrennsski og turski (såkalte "adventureski") på nærmere 2 meter - til slutt gikk jeg heller til fots.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig uenig. Skal du "skikkelig" eller "uskikkelig" i fjellet trenger du ikke stålkanter. Det du derimot "trenger" stålkanter til - er under kjøring ned bakker. Med mindre man er veldig glad i nedkjøring av fjell og/eller går i mindre kupert terreng (flate "kjøler" i stedet for stupbratte tinder) så trenger en faktisk ikke stålkanter, og det er slettes ikke bortkastet - alt etter hvem som ser.

Det er ikke alle som har evner til hverken å sy eller lappe sammen hunden midt på fjellet.

Vil forøvrig ikke anbefale "vanlige ski" for fjellturer - jeg har lidd under mange fjellturer med en slags hybrid mellom langrennsski og turski (såkalte "adventureski") på nærmere 2 meter - til slutt gikk jeg heller til fots.

For det første skal det litt til at man kjører over labbene til hunden med skiene, hvis en trekker foran vel og merke, og for det andre er det absolutt ikke sikkert at det blir noe skader om det så skulle skjedd.

Når jeg kjører ski i fjellet er det snakk om høyfjellet - bratte fjellsider der snøen er hard. For å kunne kjøre rundt, opp, ned eller langs disse fjellene er det en STOR fordel (om ikke nødvendighet) med stålkanter. Selv da har det skjedd at jeg ikke får feste i de bratteste partiene i fjellveggen.

Hvis en skal kjøre på fjellet i fine "trikkeskinner" og slake bakker er det selvfølgelig minst like fint uten stålkanter. Da fortrekker jeg også vanlige langrennski.

Jeg mener ikke at fjellski med stålkant er "the only one", men "fjellski uten stålkant" blir ikke noe annet enn skikkelige turski. De vil aldri bli like gode fjellski som de med stålkant.

Men det er klart, man skal ha kontroll på både hunder og ski før man kaster seg på fjellet med fjellski og hund. Men jeg mener at man skal ha god kontroll på hunden hvis man skal ta den med på skitur uansett jeg da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
    • F1 og F2 minst vil jo være i ett x register ala lundehund prosjektet. Det var vel først i år de mønstra inn noen hunder som fikk fullverdig vanlig nkk stamtavle og en av dem er vel allerede blitt utst champion. Dog usikker på hvilken generasjon de er.  Vet ikke om offentligheten har innsyn i x registeret? Isåfall burde det jo være mulig å sjekke der om noen har fått noe der. 🤔 Ev er nok den sikreste løsningen å sende en mail til NKK direkte å høre med dem. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...