Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpekurs i Oslo


Anne13

Recommended Posts

Guest Gråtass

oslo hundeskole er sikkert bra om du er heldig og får en flink instruktør og man syns det er greit å være 10-12 valper på ett kurs. De setter desverre som regel de ferskeste instruktørene på valpekurs, det som etter mitt syn er det aller viktigste kurset.

Hund i Sentrum har skiftet ut mer eller mindre hele staben sin de siste to årene, de som holder kurs i Oslo nå er etter mitt syn, uerfarne og ikke spesielt flinke til å leve opp til sitt motto om "personlig hundeskole", det har blitt en liten OHS-kopi hvor profitt er viktigere enn kundetilfredshet.

Familiehunden er ett kursopplegg som passer for nettopp familiehunden, om man har ambisjoner om noe mer med hunden sin, bør man kanskje velge en annen hundeskole allerede fra valpekurset av, hvis man skal ha en "hverdagslydig" hund, så tror jeg det er ganke ok.

Hundeakademiet kjenner jeg lite til, kjenner kun innehaveren der og hun er en trivelig dame.

Din beste venn jeg har personlig ikke gått på kurs der, men jeg har møtt mange som har gjort det og jeg tror der som de fleste andre steder er man prisgitt instruktøren man får på kurs, de er etter min mening svært varierende kunnskapsnivå på.

Jeg tror jeg ville ha sjekket ut om det er noen hundeklubber evt raseklubber som skal ha kurs også jeg, det kan være ett ok alternativ i hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oslo hundeskole er sikkert bra om du er heldig og får en flink instruktør og man syns det er greit å være 10-12 valper på ett kurs. De setter desverre som regel de ferskeste instruktørene på valpekurs, det som etter mitt syn er det aller viktigste kurset.

Hund i Sentrum har skiftet ut mer eller mindre hele staben sin de siste to årene, de som holder kurs i Oslo nå er etter mitt syn, uerfarne og ikke spesielt flinke til å leve opp til sitt motto om "personlig hundeskole", det har blitt en liten OHS-kopi hvor profitt er viktigere enn kundetilfredshet.

Familiehunden er ett kursopplegg som passer for nettopp familiehunden, om man har ambisjoner om noe mer med hunden sin, bør man kanskje velge en annen hundeskole allerede fra valpekurset av, hvis man skal ha en "hverdagslydig" hund, så tror jeg det er ganke ok.

Hundeakademiet kjenner jeg lite til, kjenner kun innehaveren der og hun er en trivelig dame.

Din beste venn jeg har personlig ikke gått på kurs der, men jeg har møtt mange som har gjort det og jeg tror der som de fleste andre steder er man prisgitt instruktøren man får på kurs, de er etter min mening svært varierende kunnskapsnivå på.

Jeg tror jeg ville ha sjekket ut om det er noen hundeklubber evt raseklubber som skal ha kurs også jeg, det kan være ett ok alternativ i hvertfall.

Ja, det er ikke så helt feil dette her... desverre... De fleste av nevnte hundeskoler legger vekt på nettopp familiehunden og fungerer veldig bra til dette. Skal man legge grunnlaget for en konkurransehund på toppnivå, er det fordel å legge et helt annet grunnlag der man bruker mye tid på små detaljer for å få perfekt bevegelsesmønster og tankegang.

Men som nevnt, man får du absolutt en lydig å grei hund ved å trene i en hundeskole, selv om treningen ikke alltid er rettet mot konkurranser. Instuktøren og kvaliteten vil alltid varierer innen samme hundskole/hundeklubb, selv om jeg mener det burde vært tettere oppfølging slik at det kunne blitt litt jevnere nivå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fine svar!

Jeg har sjekket med Retrieverklubben, men deres kurs starter i slutten av januar og det blir for tidlig.

Har også sjekket med Stovner hundeklubb, men de har ikke valpekurs før i april, og det synes jeg blir litt sent...

Det skal være en familiehund, men jeg har også planer om å starte i lydighet med den hvis alt går bra :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fine svar!

Jeg har sjekket med Retrieverklubben, men deres kurs starter i slutten av januar og det blir for tidlig.

Har også sjekket med Stovner hundeklubb, men de har ikke valpekurs før i april, og det synes jeg blir litt sent...

Det skal være en familiehund, men jeg har også planer om å starte i lydighet med den hvis alt går bra :-)

Da ville jeg gått for noen som har litt konkurransebakgrunn også. Det er lettere å lære inn ting riktig fra starten av, enn å rette opp ting igjen når hunden er blitt eldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har tips om bra valpekurs i Oslo-området?

Får en retriever i slutten av måneden, og har lyst til å begynne på kurs i slutten av februar eller noe der omkring.

Jeg kan anbefale Jar hundeskole som holder til på lysaker om det ikke er for langt unna.

Kreative flinke og positive instruktører. Jeg sa jeg ville konkurrere og da fikk vi litt ekstra hjelp med ting å tenke på. Men uansett får du en hund som må tenke mye selv og som jobber for forsterkere - noe som er bra i den sammenhengen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått et par kurs med Familiehunden og kan absolutt anbefale dem/Knut. Jeg synes han er flink til å tilpasse hver enkelt utifra både hund og hva den skal brukes til. Han kjører ikke 1,5 time der man står på rekke og rad og skal gjøre øvelser som instruktøren sier. Man får oppgaver å gjøre, så går han rundt og hjelper. Jeg synes i alle fall at jeg lærte mye jeg kan ta med meg videre i hans kurs. Han er utrolig pirkede og det synes jeg er helt topp. Familiehunden og Canis kjører klikkertrening, så det er noe man bør være klar over.

Jeg mener at om målet ditt er å ha en hund som er behagelig i hverdagen eller om du ønsker en hund som skal delta i VM i en eller annen form for hundesport, så bør uansett grunnlaget være det samme. Du bygger ikke veggene først og håper at det vil stå til grunnmuren er på plass. Det går greit helt til det begynner å blåse og så omplasserer man dyret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg har gått et par kurs med Familiehunden og kan absolutt anbefale dem/Knut. Jeg synes han er flink til å tilpasse hver enkelt utifra både hund og hva den skal brukes til. Han kjører ikke 1,5 time der man står på rekke og rad og skal gjøre øvelser som instruktøren sier. Man får oppgaver å gjøre, så går han rundt og hjelper. Jeg synes i alle fall at jeg lærte mye jeg kan ta med meg videre i hans kurs. Han er utrolig pirkede og det synes jeg er helt topp. Familiehunden og Canis kjører klikkertrening, så det er noe man bør være klar over.

Jeg mener at om målet ditt er å ha en hund som er behagelig i hverdagen eller om du ønsker en hund som skal delta i VM i en eller annen form for hundesport, så bør uansett grunnlaget være det samme. Du bygger ikke veggene først og håper at det vil stå til grunnmuren er på plass. Det går greit helt til det begynner å blåse og så omplasserer man dyret.

Jeg vet at det er flere som har gått bl a valpekurs på Familiehunden som ikke var fornøyd nettopp fordi de har konkurranseambisjoner. De syns det var for lite pirk og for lite nøyaktighet ift ett fremtidig konkurranseprogram i LP. Det er også en fordel mener jeg, å ha en instruktør som har vært innenfor ett ringtau en eller annen gang, om man selv har de ambisjonene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at det er flere som har gått bl a valpekurs på Familiehunden som ikke var fornøyd nettopp fordi de har konkurranseambisjoner. De syns det var for lite pirk og for lite nøyaktighet ift ett fremtidig konkurranseprogram i LP. Det er også en fordel mener jeg, å ha en instruktør som har vært innenfor ett ringtau en eller annen gang, om man selv har de ambisjonene.

Absolutt, men så har du dem som konkurerer i de høyeste klassene i LP som ikke eier kontroll på hunden sin utenfor ringen. Jeg synes han legger vekt på å få et godt grunnlag. Han er veldig nøye på innlæring av øvelser og det synes jeg er helt topp, spesielt om man har en hund som lærer raskt. Jeg føler kanskje at jeg lærte mer om klikkertrening i praksis enn noe annet, men for meg så var det midt i blinken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vi har brukt Dog Breeding Science i Australia for å teste for ILM (Intestinal lipid malabsorption). Betalte rundt 400 kr og sendte spyttprøve.  De har utviklet en test for kelpier på denne sykdommen. Finnes visst og noen i Tyskland som har tatt utgangspunkt i testen som ble utviklet i Australia eller noe slikt, men vi brukte den i Australia da oppdretter tipset om den.  Fikk e-post om at hvis vi ønsket å teste noe mer så kunne de bruke prøvene til å teste i en kort periode. Ble litt nysgjerrig på fargetesting ettersom jeg håper han har arvet faren sin shaded/ghost tan farge. Men jeg vet ikke hvor mye svaret hadde gitt meg, jeg kan og bare vente å se hva han blir. Foreløpig tydelige antygdninger til at han vil bli shaded/ghost tan 😄
    • Jeg ville nok tenkt over hvorvidt hundene vi omgikkes var vaksinerte og friske, og ikke la valpen hilse på tilfeldige fremmede hunder. Jeg ville definitivt ikke oppsøkt hundeparker, f.eks. Men ellers tenker jeg at det er relativt trygt her i Norge så lenge man tenker seg litt om.
    • Nei. Jeg tenkte ingenting på begrensninger rundt andre hunder før 12 ukers vaksinen. Tilfeldigvis tok vi vaksine samme dag som valpekurset skulle ha første dag hvor valpene var med. Men jeg ville ikke latt det begrense meg heller.
    • Ser her på forumet at flere får/har fått valp i år. Herlig ❤️ bilder av de søte små ❤️ En ting jeg lurer på; de fleste henter valpene ca 8 uker gamle. Og så skal de vel vaksineres rundt 12 uker gamle: I denne perioden begrenser dere kontaktene med andre hunder, eller er dette med smitte ikke noe dere tenker så mye på? Venter dere med valpekurs til valpen er vaksinert?  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...