Gå til innhold
Hundesonen.no

Vom og Hundemat


MonicaT

Recommended Posts

Hei.

Jeg har nå foret 100% med VH i snart en mnd.

Veldig fornøyd så langt. Ikke merket så store forskjellen enda ( men jeg var fornøyd på tørrfor også altså ).

Har en voksen hund på 8 år. Noen formeninger om hvor bra/ikke bra det er for en "gammel" hund å fores på dette ? De har jo ikke senior for ( men det er mange tørrfor produsenter som ikke har det heller ).

Nå nærmer det seg trenings sesongen på fjellet for mine to jakthunder.

Lurer på å bruke Sprint, men er det noen som har erfaringer fra å kun bruke VH i harde perioder for hunden ? ( tenker da ikke på en noen timers tur - men prestasjoner på høyt nivå. Jeg har store ambisjoner for lillegutt og vil at han skal kunne yte best mulig. )

Burde man eks tilsette performance tørrfor i tillegg ? Eller holder det med Sprint ?

Hva gjør hundekjørene ? Andre erfaringer ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt V&H i halvannet år nå, og er veldig fornøyd. Gikk over fra Norwegian polar, siden hunden er rimelig kresen og nektet å spise NP i perioder. V&H spiser hun alltid. Men nå merker jeg, etter at jeg har flyttet hjemmefra og hunden er mest turhund, at hun har begynt å legge på seg. Så det kan jo være greit for folk som ikke har spesielt aktive hunder å være klar over at enkelte av variantene kan være veldig energirike. Spesielt da den med vom.

Ellers må jeg bare si meg fornøyd på alle måter. Alltid matlyst, aldri tørr hud, fine poter og pels og bra avføring.

Jeg tror ikke at å ikke gi seniorfôr er problematisk, det viktigste er vel at man regulerer energiinntaket etter hvor aktiv hunden er. Tilsetninger og slikt kan man jo alltids gi i tillegg dersom man føler en seniorhund trenger mer enn vanlig V&H.

Forøvrig fôrer jeg 60/40 med V&H og tørrfôr, bare for å sørge for at hunden får brukt tennene skikkelig. Det virker å fungere veldig godt her i hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Vom & Hunde mat i 3 år og er KNALL fornøyd!

Bikkjer i god kondisjon og blank fin pels.

Lett å både regulere og holde vekta på hundene.

Fórer med Pølse 33, sprint og valpefor.

Har prøvd Kylling og Laks(disse vil jeg ikke bruke igjen.)

Mine hunder brukes til jakt.

Har en NEG f.2004 tispe som er sterilisert har husstøvmidd og lagerstøv midd allergi. Var sånn jeg begynnte å bruke V&H pga Bella's allergi. Stereliserte tisper (og hannhunder) får lett trøbbel med overvekt. Dette har jeg ikke at trøbbel med, hun veier gjevnt over 16kg.

Hun brukes som bandhund og får ikke samme på kjenning som en løshund...men dog øker jeg formenden under trening til jakt og under jakta...og trapper ned igjen til Normal mende ved jakt slutt.

BBDG tispa mi f.2008 fikk valpefóret når hun kom hit fra frankrike. Hun var mager og lett underernert(desverre) men V&H valp og geitemelk gjorde underverker med den lille kroppen...

Hun vokste og la på seg godt. Hun brukes også til jakt som løs på drevet halsende hund på rådyr og hare, Hun har et høyere energi behov enn det Bella har hun får også økt for mende før og under jakt seesongen. Hun har en normalvekt på 21-22 kg.

GBDG tipsa mi er bare valpen...hun blir 9mnd den 22 januar, hun har også fått valpeforet siden hun kom til Norge. En så stor hund er i værste vokse perioden lett for å se mager ut. Eto synes jeg har sett fin ut hele tiden, hun er nå ca 63cm og veier +30kg.

Hun skal også brukes til jakt og vil få samme foringa som de to andre.

Litt om mende mat pr. hund/kg V&H sier at man skal gå ut fra "normal" aktivitet og i ca 2% av hundens vekt pr. døgn. For mine hunder ble dette lite. Her er hva jeg gir mine hunder ved normal aktivitet og ved jakt..

Hund Vekt Normal Jakt

Bella 16kg 300g 500g

Dina 22kg 5-700g 1-1200g

Etoile 30kg 1000g ca1500g (tror jeg)

Eto er jo ikke ferdig vokst og antall gr. pr. dag kan endre seg, men har gått ut fra det hun får nå.

V&H er lett å regulere hundens vekt både opp og ned..samt holde den stabil også.

Bikkjene elsker fóret og de ser godt ut. men har hatt noen negative erfaringer med foret også,da laksefóret. Dina fikk allergisk reaksjon på det...og måtte få antibiotika kur. Huden ble vabblete og betennt og hun klødde ryktelig. De jeg kjøper av gikk tom for pølse 33 og jeg måtte da kjøpe laks.... hun snakket farmt for dette laksefóret og jeg var skeptisk...meget skaptisk...(har vel den dag i dag ikke no svar på hvorfor jeg er skeptisk til laks kanskje bare en mageføsle.... :whistle: )

Ved foring på kun nr.33 er det ikke noe å finne. Dina har også lett for å få diaré med blodholdig slim. Dette kommer hvis hun har nafsa til seg no "menneskemat" .... Lørdag morgen hadde hun fått tak i våssafår pølse(gudvet hvor den har kommet fra :) )

Alle bikkjene i huset har fin avføring den er hard og grønnaktig. Jeg ser derfor veldig godt når de har fått i seg annen type mat.

Dog er jeg nok litt opphengt i dette med avføringen på bikkjene.... det er her man ser helse statusen på bikkja og kvalitetn på foret.

Tisset skal ikke være for gult...eller orange. Dette tyder på at hunden må få i seg mere veske.

Avføring skal være hard og glinsende,og mende møkk som kommer ut skal være mindre enn de tsom puttes inn. Får den ligget i noen dager smuldrer den løiksom opp og blir "borte".

Dog er det like mange meninger om fórtyper, fóringsmedtoder osv osv.

Man må bare teste til man finner et fòr som oppfyller de krav du har som eier eller oppdretter, ut i fra hvordan du ser og observerer hunden(e)s adferd og allmentilstand.

At mine erfaringer passer på andre hunder med samme vekt er ikke sikkert...det kan være for mye og det kan vøre for lite... Hunder er like forskjellig som oss mennesker med tanke på forbrenning osv. Jeg bruker ca 1-2 uker ved opptrapping til jakt og ned trapping til normal aktivitet.

Skulle det bli mye ski gåing og jeg ser at de går ned i vakt øker jeg dagsrasjonen med 50-100g. ser da fort at dette som regel holder.

Sprint foret bruker jeg, under jakt, som et supplement til nr.33.gir 50/50.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jeg har ett spørsmål

I tørrfor som feks RC, så er det kylling som kjøtt og mye annet.. Men hvis hunden da går på samme for hele livet får den jo bare en type kjøtt, kylling!

Så hvorfor kan ikke en hund bare gå på feks kylling i vogh??

Hvorfor regnes ikke dette som fullfor?? Det er jo like vitaminer og mineraler i alle typene??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jeg har ett spørsmål

I tørrfor som feks RC, så er det kylling som kjøtt og mye annet.. Men hvis hunden da går på samme for hele livet får den jo bare en type kjøtt, kylling!

Så hvorfor kan ikke en hund bare gå på feks kylling i vogh??

Hvorfor regnes ikke dette som fullfor?? Det er jo like vitaminer og mineraler i alle typene??

Jeg gir mine både nr 25 og 33, en periode har de også fått kyllingforet (fikk feil med meg.)

Jeg forer både med tørrfor og v&h, ca 50/50.

Ingen av mine 2 har ikke reagert på at jeg veksler på v&h produktene, pyrren er litt sart i magen også da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gitt begge mine V&H i snart 2 år, og er kjempefornøyd :whistle:

Har foret på både nr 25 og 33 og både jeg og hundene er veldig fornøyd med det. Aldri noen kresne rundt matfatet :)

Den siste tida har jeg prøvd ut den nye med Ris som skal være for litt mindre hunder. Den fungerer like godt som 25 og 33 :hmm:

Tror ikke jeg kommer til å bytte for igjen med det første :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jeg har ett spørsmål

I tørrfor som feks RC, så er det kylling som kjøtt og mye annet.. Men hvis hunden da går på samme for hele livet får den jo bare en type kjøtt, kylling!

Så hvorfor kan ikke en hund bare gå på feks kylling i vogh??

Hvorfor regnes ikke dette som fullfor?? Det er jo like vitaminer og mineraler i alle typene??

V&H nr. 33 KYLLING kan bli ett fullfor om du gir omega 3 & 6 ved siden av ved hjelp av lakseolje, selolje osv. Men så lenge dette ikke er tilsatt i V&H nr. 33 KYLLING så vil det ikke kunne bli beregnet som fullfor :whistle:

i tørrfor derimot så er dette tilsatt akkurat som at mye annet er tilsatt. :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

V&H nr. 33 KYLLING kan bli ett fullfor om du gir omega 3 & 6 ved siden av ved hjelp av lakseolje, selolje osv. Men så lenge dette ikke er tilsatt i V&H nr. 33 KYLLING så vil det ikke kunne bli beregnet som fullfor :)

i tørrfor derimot så er dette tilsatt akkurat som at mye annet er tilsatt. :)

Mulig jeg er på bærtur nå, men er det ikke nr25 og 33 som ER fullfór da? Jeg fórer med nr 25, men jeg trodde 33 også var fullfór jeg??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jeg har ett spørsmål

I tørrfor som feks RC, så er det kylling som kjøtt og mye annet.. Men hvis hunden da går på samme for hele livet får den jo bare en type kjøtt, kylling!

Så hvorfor kan ikke en hund bare gå på feks kylling i vogh??

Hvorfor regnes ikke dette som fullfor?? Det er jo like vitaminer og mineraler i alle typene??

Mulig jeg er på bærtur nå, men er det ikke nr25 og 33 som ER fullfór da? Jeg fórer med nr 25, men jeg trodde 33 også var fullfór jeg??

Alle V&H-typene er fullfòr hva vitaminer og mineraler angår. Av andre næringsstoffer skiller det lite i de forskjellige typene. Er man av den oppfatning at hunden må ha fisketing i maten er det kun Hundemat m/laks(25) som er fullfòr. Jeg er ikke av den oppfatning og skulle mine hunder mot formodning behøve fisketing foretrekker jeg å gi det i tillegg i form av fx selolje eller ren fisk. Men nå liker ikke mine hunder fisketing da så det faller igrunn bort. Jeg fullfòrer på Kylling, men kjøper innimellom noen pølser med Hundemat(33) for variasjonen skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...