Gå til innhold
Hundesonen.no

Å bli en ringsekretær

PsychoLynx

Recommended Posts

KAn noen av dere der ute fortelle meg litt om dette? Jeg har lest den saken på NKK sine sider, men kunne trengt litt enklere info :) (blÅnd med adhd og problemer med å få med meg ting osv :)).

Noen med personlige erfaringer? Er det vanskelig å klare prøven osv?

fikk akkurat mld fra ledern i hundeklubben her om jeg vil gå kurs.... Og joda ja ratt det :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den teoretiske prøven synes jeg gikk veldig greit. Det var verre med alle elev- og aspirantarbeidene. Jeg besto alle, det er ikke det. Du skal likevel være temmelig dedikert for å få gjennomført alle innen rimelig tid dersom du bor usentralt til (sånn som meg). Bor du på østlandet burde det være grei skuring. Ganske moro er det også. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre det er endret mye i det siste, så må du gå kurs og avlegge skriftlig eksamen - noen synes den er grisevanskelig, jeg synes den var overraskende enkel - men jeg hadde MYE utstillingserfaring i bagasjen da jeg tok kurset. Ikke alle står på den skriftlige prøven.

Før var det også krav til at en skulle ha fungert som skriver minst tre ganger før en fikk gå kurset, men det er mulig det er endret.

Etter godkjent eksamen, skal du være ringsekretærelev tre ganger, og få bestått minst to av gangene. Eleven går sammen med autorisert ringsekretær, for å lære av denne. Noen ringsekretærer hiver deg rett ut i det, for å se hvordan du løser situasjonene og hvor mye du kan, andre deler oppgavene mellom deg og seg, andre lar deg gjøre ingenting.

Jeg har strøket ringsekretærelever, og jeg er ikke den eneste som ikke er redd for å stryke noen.

Om du får to beståtte elevarbeid, er du aspirant to ganger - da skal du fungere alene i ringen, og det er dommer som godkjenner arbeidet ditt. Du må få bestått begge ganger.

Det er også krav om at både et elev- og et aspirantarbeid skal tas for raser med særskilte regler, så du har vært innom og testet ut det med for eksempel fullcertet, egne certregler for jaktraser, også videre. Det anbefales også å få med seg mest mulig av de andre rarietetene mens en har en ringsekretær til å dobbeltsjekke hos - som kommisjonsmåling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men en ringsekretær... Er det den som roper opp folk som skal inn, deler ut slufser osv?

Ringsekretær skal sørge for at riktig(e) hund(er) til enhver tid er inne i ringen, ringsekretær skal hjelpe og assistere utstillere som trenger det, ringsekretær skal føre premielister (som er de offiselle resultatene) og dele ut riktig sløyfe, ringsekretær skal sørge for hunder som skal inn igjen kommer inn til riktig tid, ringsekretær skal sørge for at skriver ikke gjør noe galt (skriver noe annet enn det dommer dikterer, skriver noe i feil rute), og fremst av alt skal ringsekretær sørge for at dommer kan og følger det norske regelverket for utstillinger den dagen - utenlandske dommere kan ikke systemet, og det er ikke alle norske som til enhver tid kan regelverket på fingertuppene heller. Ringsekretær er pliktig å holde seg oppdatert på endringer i utstillingsreglene, samtidig som det er viktig at ringsekretær er såpass effektiv og har såpass ringgefühl og flyt at bedømmelsen blir ferdig i tide til gruppefinalene begynner.

Om en kan det, er ringsekretærvirket en koselig, lærerik og morsom jobb. Men en ring blir kraftig forsinket av en dårlig ringsekretær, og feil kan lett skje om ringsekretær ikke kan jobben sin - for eksempel at feil hund får certet, også videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok det kurset for noen år siden og strøk på teorien

Synes det er sløvt å forvente at man skal kunne farger på pudler, hvilken gruppe forskjellige raser tilhører etc

Om jeg skulle vært ringsekretær for en rase jeg ikke kjenner ville jeg selvsagt lest om rasen før jeg dømmer. Men det er min mening da. Burde vært lov å hatt med boka, for den har man alltid med seg ellers.

Jeg arrangerer en del utstillinger for min klubb/fuglehunder og kunne fint vært ringsekretær der ( på uoffisielle utstillinger er jeg det ). Men siden jeg ikke husket all info om andre raser ( som jeg heller ikke er intr. i ) så gikk jo ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok det kurset for noen år siden og strøk på teorien

Synes det er sløvt å forvente at man skal kunne farger på pudler, hvilken gruppe forskjellige raser tilhører etc

Om jeg skulle vært ringsekretær for en rase jeg ikke kjenner ville jeg selvsagt lest om rasen før jeg dømmer. Men det er min mening da. Burde vært lov å hatt med boka, for den har man alltid med seg ellers.

Jeg arrangerer en del utstillinger for min klubb/fuglehunder og kunne fint vært ringsekretær der ( på uoffisielle utstillinger er jeg det ). Men siden jeg ikke husket all info om andre raser ( som jeg heller ikke er intr. i ) så gikk jo ikke det.

Tja, ringsekretærutdannelsen er beregnet for å gjøre en person autorisert for å fungere som ringsekretær i enhver ring. Og da er det faktisk ikke "sløvt" å måtte kunne fargene på pudler, siden de har egne regler for CACIB-utdeling. Å vite hvilken gruppe en rase tilhører er viktig å kunne når du står i oppsamlingsringen og skal taue inn etternølerne før gruppefinalene begynner, og det er viktig å kunne når du vet at raser i gruppe 7 har sånn og slik krav for å kunne oppnå sånn og slik.

Du har verken tid eller kapasitet til å lese og dobbeltsjekke i utstillingsreglene eller ringsekretærkompendiet til enhver tid i løpet av utstillingsdagen - som regel rekker jeg knapt å slenge rumpa ned på en stol, det er alltid noe som skal gjøres. Og jeg er ikke ineffektiv i arbeidet mitt. Enkelte arrangører forteller deg ikke hvilken ring du skal være i før du kommer heller, slik at dagens raser blir en overraskelse. Eller andre ting oppstår, slik at raser og ringpersonell byttes rundt på (for eksempel dommer mister flyet sitt, blir syk, er brått ikke autorisert for rasen, etc), og du har ingen sjans til å forberede deg, du må kunne reglene og unntakene på rams.

Det å være ringsekretær kan ansees som en jobb, hvor du skal gjøre et sett med oppgaver - eller det kan sees som en mulighet til å lære mer om hund på et generelt nivå. Men det er ikke en posisjon for å kose seg kun med egen rase. Mange ringsekretærer foretrekker å ikke fungere på egen rase, og du får sjelden velge i hvilken ring du vil jobbe når du er på en utstilling med 12-14 ringer. Skal du være autorisert ringsekretær, må du kunne jobbe i enhver ring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ringsekretær dømmer jo ingenting heller, da - denne er kun bindeleddet mellom dommer og utstiller, samt det tekniske i forhold til lister, plasseringer, etc.

Jeg tok, og besto, den skriftlige prøven for ørti år siden, fungerte som elev et par ganger, også gikk det 3-4 år, elev igjen, 4-5 år - jobbet på noen offisielle utstillinger, 4-5 år - et par offisielle..

Så jeg orker strengt tatt ikke å ta meg sammen nok for å greie å gå elev på de riktige rasene, jeg.. Det er jo bare SÅÅÅ kjedelig, synes jeg.

(Også får man jo fungere som ringsekretær hvis man vil uten å være autorisert også da.)

Men jo - man burde jo ha formalisert det og fått autorisasjonen. Men da risikerer man jo bare å bli bedt om å kunne jobbe - og når skulle man ha tid til det når man stiller ut 25-30 ganger i året?? :banana:

Ringsekretærer kan gjøre en formidabel bra jobb (og da merker man dem nesten ikke) - eller gjøre seg så bemerket at ALLE plages av den som løper i veien for alt og alle.

Men de er kjempe, kjempeviktige for en utstilling i hvertfall. Hyggelige og dyktige ringsekretærer er gull verdt - og jeg beundrer alle som gidder å jobbe som det!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, ringsekretærutdannelsen er beregnet for å gjøre en person autorisert for å fungere som ringsekretær i enhver ring. Og da er det faktisk ikke "sløvt" å måtte kunne fargene på pudler, siden de har egne regler for CACIB-utdeling. Å vite hvilken gruppe en rase tilhører er viktig å kunne når du står i oppsamlingsringen og skal taue inn etternølerne før gruppefinalene begynner, og det er viktig å kunne når du vet at raser i gruppe 7 har sånn og slik krav for å kunne oppnå sånn og slik.

Igjen, det spørs jo helt hva man skal. Om man skal jobbe som ringsekretær på store utstillinger må en selvsagt kunne alle regler. Men for meg som skulle kun vært for fuglehunder og ikke store NKK utstillinger så er det "sløvt" å måtte kunne alt når jeg uansett ikke ville hatt brukt for det.

SusanneL: Jeg vet at RS ikke dømmer, det var en skrive feil i farta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok, og besto, den skriftlige prøven for ørti år siden, fungerte som elev et par ganger, også gikk det 3-4 år, elev igjen, 4-5 år - jobbet på noen offisielle utstillinger, 4-5 år - et par offisielle..

Så jeg orker strengt tatt ikke å ta meg sammen nok for å greie å gå elev på de riktige rasene, jeg.. Det er jo bare SÅÅÅ kjedelig, synes jeg.

(Også får man jo fungere som ringsekretær hvis man vil uten å være autorisert også da.)

Men jo - man burde jo ha formalisert det og fått autorisasjonen. Men da risikerer man jo bare å bli bedt om å kunne jobbe - og når skulle man ha tid til det når man stiller ut 25-30 ganger i året?? :banana:

Hehe, kjenner meg sååå igjen. Min ringsekretærutdanning tok sånn ca. 20 år fra jeg besto den første teoriprøven, nettopp fordi jeg holdt på på den måten ... og nå har jeg bosatt meg så langt fra alle utstillinger at jeg knapt blir invitert til en eneste en :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen, det spørs jo helt hva man skal. Om man skal jobbe som ringsekretær på store utstillinger må en selvsagt kunne alle regler. Men for meg som skulle kun vært for fuglehunder og ikke store NKK utstillinger så er det "sløvt" å måtte kunne alt når jeg uansett ikke ville hatt brukt for det.

Synes du da at det skulle vært flere utdannelser, slik at en kan velge mellom den som gjør at du kan være ringsekretær for alle raser eller bare en enkelt? De fleste som tar ringsekretærutdannelsen, tar den fordi de vil bli ringsekretær, og de fleste ønsker da å fungere mest mulig - og da må en kunne alt.

Brorparten av utstillingene er verken rasespesialer eller NKK-utstillingene, men de store utstillingene som arrangeres av raseklubber og er for de aller fleste rasene.

Jeg klarer ikke å se hvorfor du kritiserer utdannelsen, når det ikke virker som om du ønsker å være ringsekretær. Og da mener jeg med ringsekretær en som har tatt utdannelsen, ikke en som jobber på den årlige spesialen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg kritiserer er at en ikke kan ha med regelboka på eksamen. ( samme gjelder skolefag som kan sammenlignes )I virkeligheten har en alltid med boka. ( selv om man ikke bruker den )

Jeg skjønner hva du mener og ser det, og jeg mener ikke at utdannelsen skal splittes.

Eneste er at det burde være lov å ha med utstillingsreglene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg kritiserer er at en ikke kan ha med regelboka på eksamen. ( samme gjelder skolefag som kan sammenlignes )I virkeligheten har en alltid med boka. ( selv om man ikke bruker den )

Jeg skjønner hva du mener og ser det, og jeg mener ikke at utdannelsen skal splittes.

Eneste er at det burde være lov å ha med utstillingsreglene.

Jeg er ikke enig, da en må få testet at studenten/personen kan et minimum for å være i stand til å gjøre noe i ringen. Det er såpass stramt tidsskjema i en ring, at ringsekretær kan ikke slå opp hele tiden. Det er forskjell på å jobbe med et prosjekt med en ukes deadline i arbeidslivet, og å skulle sørge for at et sett med regler følges samtidig som en blir ferdig til gruppene begynner halv tre-tre.

Hvis eksaminanten på ringsekretærkurset må slå opp i regelverket flere ganger, har den etter min mening for liten innsikt i regelverket til å kunne fungere i ringen. Mye av eksamen handler også om logisk forståelse for å kunne fylle ut det som mangler i premielista. Det kan ikke regelverket hjelpe deg med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men man MÅ jo ikke være autorisert for å jobbe som det, da. Så hvis det er kun for å jobbe på den lokale hundeklubbens utst. den ene gangen, så kan man jo gjøre det uansett.

Da er det jo stort sett bare å fyll inn plasseringene i en premieliste - og DET kan man jo som regel etter noen år i ringen som utstiller.

Men de som skal jobbe på større utst. bør jo vøre mer "bevandret" i regelverkene, da de jo også fungerer som tourguide for folk som spør om alt mulig (og umulig).

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde at på alle offisielle utstillinger måtte en ha en godkjent ringsekretær ??

Så klart en må kunne jobben sin Emma. Jeg er ikke uenig i det. Alle skjønner jo at det ikke nytter eller er hensiktsmessig å måtte slå opp hele tiden. Det er jo ikke det saken handler om. Men hvorfor skal man ikke kunne ha boka der og slå opp tvilstillfeller ?

Det er vel svært få personer som sier ja til en større jobb som RS og ikke kan faget sitt ?

Litt tiltro må en jo ha til folk.

Når jeg har snakket med ringsekretærer som normalt ikke er i fuglehund verden så svarer de alltid at de skal lese seg opp litt. Jeg tviler på at alle som ikke er 100% aktive hele tiden husker alt.

Men samme det. Marit lurte på erfaringer om RS kurset og det er min. Om man ikke er genuint intr. i alt av utstillinger så er teorien delen vanskelig. Det er min erfaring og mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringsekretær skal sørge for at riktig(e) hund(er) til enhver tid er inne i ringen, ringsekretær skal hjelpe og assistere utstillere som trenger det, ringsekretær skal føre premielister (som er de offiselle resultatene) og dele ut riktig sløyfe, ringsekretær skal sørge for hunder som skal inn igjen kommer inn til riktig tid, ringsekretær skal sørge for at skriver ikke gjør noe galt (skriver noe annet enn det dommer dikterer, skriver noe i feil rute), og fremst av alt skal ringsekretær sørge for at dommer kan og følger det norske regelverket for utstillinger den dagen - utenlandske dommere kan ikke systemet, og det er ikke alle norske som til enhver tid kan regelverket på fingertuppene heller. Ringsekretær er pliktig å holde seg oppdatert på endringer i utstillingsreglene, samtidig som det er viktig at ringsekretær er såpass effektiv og har såpass ringgefühl og flyt at bedømmelsen blir ferdig i tide til gruppefinalene begynner.

Om en kan det, er ringsekretærvirket en koselig, lærerik og morsom jobb. Men en ring blir kraftig forsinket av en dårlig ringsekretær, og feil kan lett skje om ringsekretær ikke kan jobben sin - for eksempel at feil hund får certet, også videre.

iiiiiiiik og sånn.. Tror ikke jeg tørr dette jeg... Sosialangst og alt jo :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På NKKs utstillinger må du være autorisert,på lokale småutstillinger behøver du ikke det. Men uansett må du kunne gjøre jobben! det er pyton å være utstiller i en ring med en dårlig, surrete ringsekretær. Og enda verre for dommeren, selvsagt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På NKKs utstillinger må du være autorisert,på lokale småutstillinger behøver du ikke det. Men uansett må du kunne gjøre jobben! det er pyton å være utstiller i en ring med en dårlig, surrete ringsekretær. Og enda verre for dommeren, selvsagt...

Og for skriver... Skrevet i ringer der ringsekretæren er mer opptatt av å snakke med kjente utenfor ringen, og fungerer ikke den personen, går nesten alt på tverke i ringen faktisk. Så gode ringsekretærer er gull verdt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, prestasjonsangsten tok meg.... Jeg sier neitakk til kurs denne gangen.

Hvorfor det? Hva er det verste som kan skje? At du av en eller annen grunn finner ut at det ikke er noe for deg likevel? Det er jo både hyggelig og lærerikt å gå på kurs, og du forplikter deg vel ikke til noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og for skriver... Skrevet i ringer der ringsekretæren er mer opptatt av å snakke med kjente utenfor ringen, og fungerer ikke den personen, går nesten alt på tverke i ringen faktisk. Så gode ringsekretærer er gull verdt!

Helt klart! Jeg var en gang skriver på en liten utstilling hvor ringsekretæren surret fælt, og jeg endte opp med å måtte holde oversikt over absolutt alle premieringer, klasser, raser o.l. selv fordi ringsekretæren ikke hadde full oversikt over det selv - h*n måtte komme til meg for å spørre om hvem som vant den og den klassen, liksom. Det gjorde det ekstra stressende for meg - når jeg takker ja til å være skriver, takker jeg ja til å fylle ut kritikker, ikke til å være ringsekretær. aww.png Heldigvis var dommeren snill og forståelsesfull, og etter den utstillingen var det flere som foreslo at jeg burde bli ringsekretær. laugh.gif

Nettopp fordi det er viktig at ringsekretæren er trygg og sikker i ringen for å gjøre opplevelsen best mulig for både dommer, skriver, publikum og utstillere, syns jeg det er veldig fint at det er nokså strenge krav til at den kommende ringsekretæren skal være flink i både teori og praksis. :banana: Dessuten er det jo mange som tar ringsekretærutdanningen med tanke på å senere bli dommere, og derfor syns jeg også det er naturlig at det blir satt visse, grunnleggende krav til rasekunnskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men samme det. Marit lurte på erfaringer om RS kurset og det er min. Om man ikke er genuint intr. i alt av utstillinger så er teorien delen vanskelig. Det er min erfaring og mening.

Og om man ikke er genuint interessert i utstilling, så skjønner jeg heller ikke hvorfor man skulle ta en ringsekretærutdannelse ?

Jeg tok teorien for mangemange år siden og syntes det var lett som en plett kanskje nettopp fordi jeg hadde travet rundt i utstillingsringen og lært systemet gjennom det - og kan man utstillingssystemet må man ikke være rakettforsker for å bestå en eksamen egentlig (men har man liten praksis fra "ringen" på forhånd er det nok langt mer komplisert). Om man så greier å fikse dette i praksis er jo en annen sak - der kommer det jo også inn en del andre ting som det å være ryddig og ha system og orden på papirer og premier etc etc.

All ære til dem som stiller opp som ringsekretærer forresten - dere gjør en fantastisk jobb med stressa, sure og surrete utstillere *ler*.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eller skravler med dommer under dømming, eller mener denne trenger en røyk mellom to ekvipasjer... En god ringsekretær holder seg utkanten og holder orden på tingene sine, en slik en gull verdt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...