Gå til innhold
Hundesonen.no

Speilreflekskamera for nybegynner


Luis

Recommended Posts

Noen som kan anbefale et BRA Digitalt speilreflekskamera for en amatør ??

Det må være såpass lite at det ikke er et tiltak å ta med på tur. Må være lett forståelig å bruke for en nybegynner. Må helst også ha autofunksjon.

Selvsagt må det gi fine bilder :-)

Har trålet masse rundt på nettet på ulike tester som er gjort, men det er utrolig vanskelig. Det er jo " tusenvis" å velge mellom.

Har du et bra kamera du kan anbefale meg, skriv navn og nr. på kameraet, så søker jeg det opp og leser om det.

Håper noen kan hjelpe. Elsker å ta bilder av hunden på turer :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil du ha speilrefleks syns jeg Canon EOS 350D, 400D, 450D osv. er fine kameraer. Stort sett alle kameraene til Canon i klassen "nybegynnerkamera" er gode kameraer til ditt bruk tror jeg (da snakker jeg om speilrefleksene, resten vet jeg ingenting om)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil du ha speilrefleks syns jeg Canon EOS 350D, 400D, 450D osv. er fine kameraer. Stort sett alle kameraene til Canon i klassen "nybegynnerkamera" er gode kameraer til ditt bruk tror jeg

Jeg signerer denne! Har selv canon (eos 450d) og er superfornøyd! Det er flere autoinnstillinger, og er ikke alt for vanskelig å lære seg de manuelle innstillingene heller :icon_redface: Prisklassen er også brukbar.

Når du skriver at du vil ha et lite speilreflekskamera ... Hva mener du da med lite? For det er jo litt størrelse på dem. Og jo bedre linse du kjøper, jo større/lengre vil også disse være :whistle: Tro meg, når du først har blitt hekta ... ;)

Jeg anbefaler canon fordi det er det jeg alltid har hatt selv, og fordi jeg ikke gidder å lære meg et annet merke. Men nikon er like bra i kvalitet, det eneste som er litt forskjellig er hvor de forskjellige knappene er osv.

Lykke til i letingen i jungelen da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg signerer denne! Har selv canon (eos 450d) og er superfornøyd! Det er flere autoinnstillinger, og er ikke alt for vanskelig å lære seg de manuelle innstillingene heller :P Prisklassen er også brukbar.

Når du skriver at du vil ha et lite speilreflekskamera ... Hva mener du da med lite? For det er jo litt størrelse på dem. Og jo bedre linse du kjøper, jo større/lengre vil også disse være :P Tro meg, når du først har blitt hekta ... :P

Jeg anbefaler canon fordi det er det jeg alltid har hatt selv, og fordi jeg ikke gidder å lære meg et annet merke. Men nikon er like bra i kvalitet, det eneste som er litt forskjellig er hvor de forskjellige knappene er osv.

Lykke til i letingen i jungelen da :P

En positiv ting er jo at 350D, 450D osv. er små kameraer. Du aner ikke hvor små de kamerahusene faktisk er før du har tatt i et stort(!) kamerahus. Jeg hadde jo 350D før jeg fikk meg nytt kamerahus, og når jeg fikk min 1D mrk 2 var det en liten omstilling. Kamerahuset er minst dobbelt så stort og høyt som på 350D'en, og det veier rett over 1kg - uten objektiv på. :ahappy: Men man blir veldig fort vant til tyngden og størrelsen, og for meg hjelper faktisk størrelsen og tyngden meg til å holde kameraet stødig og i ro når jeg tar bilder.

Teserere: Objektivene blir ikke nødvendigvis lengre/større for det om de er bra. Linser uten zoom er korte og lette, og ofte mye mer lyssterke enn andre objektiv :)

Signeres. :P Jeg har et kjempe langt og ganske tungt objektiv, og to små lette. De to små lette er definitivt de beste, og den store lange har blitt degradert til brevstøtte etter at jeg fikk det nye kameraet. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se om du ikke finner Nikon D40 på bruktmarkedet, evt kjøp en billig D60 pakke. D40'en er det minste og "letteste" nybegynnerkameraet, en "liten legende" (i ordets rette forstand) innen fotografiens verden. Til D40 får du to gode startobjektiver, hvor bl.a 55-200 zoomen er lett (plast) samtidig som den gir gode bilder i forhold til pris og innfatning smile.gif

For meg betyr størrelse og vekt "relativt" mye da jeg er kronisk lat angående ekstra vekt på tur. Når jeg drar på tur (det være stor eller liten i skog eller fjell) så er og blir det en vurdering om man EGENTLIG gidder å ta med speilrefleks. Takket være D40'en tar jeg ofte med kameret en gang ekstra, i stedet for en gang for lite.

EDIT: Orddeling! Ugg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler canon fordi det er det jeg alltid har hatt selv, og fordi jeg ikke gidder å lære meg et annet merke. Men nikon er like bra i kvalitet, det eneste som er litt forskjellig er hvor de forskjellige knappene er osv.

Det er vel en sannhet med en del modifikasjoner. Det er store ergonomiske forskjeller på Canon og Nikon, og der det ene merket er bra er kanskje det andre merket mindre bra, men er bra på andre ting igjen. SÅ det ER forskjeller, men en nybegynner vil neppe merke annet enn ergonomien og hvordan knappene er plassert og menyene er utformet.

Teserere: Objektivene blir ikke nødvendigvis lengre/større for det om de er bra. Linser uten zoom er korte og lette, og ofte mye mer lyssterke enn andre objektiv :ahappy:

Nemlig :).

Men man blir veldig fort vant til tyngden og størrelsen, og for meg hjelper faktisk størrelsen og tyngden meg til å holde kameraet stødig og i ro når jeg tar bilder.

Det er et viktig poeng faktisk. Jeg synes også at jo tyngre jo bedre mht stabiliteten (vel - innen rimelighetens grenser selvsagt). Et tungt kamera ligger mye bedre i hendene og er generelt langt bedre å fotografere med.

Se om du ikke finner Nikon D40 på bruktmarkedet, evt kjøp en billig D60 pakke. D40'en er det minste og "letteste" nybegynnerkameraet, en "liten legende" (i ordets rette forstand) innen fotografiens verden. Til D40 får du to gode startobjektiver, hvor bl.a 55-200 zoomen er lett (plast) samtidig som den gir gode bilder i forhold til pris og innfatning smile.gif

Nikon D40 er nok både litt større og litt tyngre enn Canons 350D f eks. Canon er jo kjent for sine små og lette kamera, tilpasset små kvinnehender visstnok. For meg var det avgjørende da jeg skulle ha mitt første speilrefleks. Canon-kameraene lå ikke godt i mine hender (nei, jeg har ikke spesielt store hender), mens Nikon passet perfekt liksom. For andre kan det være annerledes. Hvorfor har D40 fått "legendestatus" forresten ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge min husk er D40 marginalt lettere enn 350D. Forøvrig byttelånte jeg og paws kameraer på NKK Tromsø og jeg merket ikke noe stor forskjell sett bort fra grepet. En annen ting jeg beit meg merke i var at kitlinsa til 350 har en merkbart raskere autofokus enn 55-200 til Nikon.

Bl.a herr Rockwell og en del andre har "omtalt" kameraet som en liten kultlegende, uten at jeg kjenner behov for å begynne å google det opp for bevis. Det er langt fra verdens beste kamera, gir bare tips etter egen erfaring :ahappy: Det er jo strengt tatt ett fett hva man velger av de to, hadde selv tenkt å kjøpe Canonen før jeg fant ut at D40'en passet bruken min bedre.

En annen ting jeg liker med D40'en er det hardføre kamerahuset. Det blir ikke omtalt som så stødig, men det har tålt flere besøk i steingulv, fukt, regn, snø og sist men ikke minst sand. Ingen garanti for at det gjelder alle kamerahus - og jeg kan kanskje ha vært heldig - men det lever videre til tross for all mishandling laugh.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Canon EOS 1000D?

Den skal være til nybegynnere.

"Med en vekt på kun 450 gram er EOS 1000D den minste og letteste digitale EOS-modellen hittil. "

En test av kamerahuset.

http://www.akam.no/artikler/canon_eos_1000d/56516

Men selv er jeg enig med de andre som anbefaler 350D/400D osv.

Men hvis du kun er ute etter ett billig, lett og brukervennlig speilrefleks er vel 1000D ett alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

350D begynner å dra på årene nå da (kom i 2005, 5år siden), har skjedd litt på teknologifronten siden den gang...

Men finner men et 350D på bruktmarkedet til en særdeles billig penge så er det ingen bedre måte å få prøvd seg på speilrefleks...

Liker man eller liker man ikke dSLR så kan man foreksempel selge 350D og eventuelt kjøpe et nytt og bedre kamera, når man føler at man ikke MÅ ha et "nybegynnerkamera"...

Om man kjøper et billigkamera brukt til 500kr eller et nytt kamera til 20.000kr, så er de identiske i hvor "vanskelige" de er å bruke for en nybegynner...

Nybegynner kamera = billig og lett..?

Praktisk kamera = billig og lett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Nikon D3000 og er kjempefornøyd. Det er en litt fornyet versjon av Nikon D60. Det er veldig greit å bruke til nybegynnere fordi det er en "Guide" der du lett velger hva slags innstillinger du vil bruke. :ahappy: Det er lite og lett, akkurat som jeg ville ha det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste er i grunnen at det ligger godt i hånda og føles naturlig å holde i og bruke. :ahappy:

Når man starter fra scratch, kjøper man gjerne ikke det kameraet man skal ha livet ut. Allikevel er det naturlig å fortsette med samme merke når man etter hvert føler for å oppgradere, fordi man har kjøpt verdifulle objektiv som kun passer til et bestemt merke. Nettopp derfor er det lurt å fra starten av finne et merke man trives med, fordi senere modeller ofte vil bygge på samme menysystem, ergonomi, utseende og rett og slett oppbygging av kameraet.

Jeg anbefaler deg å dra til en ordentlig fotobutikk og be om å få holde i og prøve ulike kamera i passende prisklasse. Prøv både Canon, Nikon, Pentax, Sony og Olympus for den del, og spør om hvilke modeller som vil passe deg, ditt bruk, dine krav og din prisklasse best.

Alle merkene har typiske nybegynnermodeller, og innenfor Canon og Nikon har det jo allerede blitt ramset opp en del. Ønsker du å se nærmere på Pentax, kan kanskje Pentax K-m være noe. Dette er jo en veldig fin startpakke, med både lett og lite kamerahus + to anvendelige objektiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden alle nå da anbefaler sitt eget merke så får vel jeg også gjøre det...

Pentax

- Vær-forseglet kamerahus som tåler en regnskur (for oss som er ute med hundene)

- Innebygd Bildestabilisator = trenger ikke kjøpe objektiver med IS hver gang.

- Billigere objektiver mot ekvivalente Canon/Nikon

- Bare Pentax har ISO-prioritert bildeprogram

- Kamera for den som liker spreke farger rett ut av kamera

Canon er størst i Norge

Nikon er størst i Sverige

osv osv...

Andre merker fungerer minst like godt,

og gir ofte mer for pengene en de to største..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Haha. :devilbanana: Billigste hadde vært Canon, for da kan jeg låne linser av mamma. :icon_redface:

Om du har mulighet til å låne objektiver av din mor, så hadde jeg faktisk gått for samme merke. Så kan det jo hende du også kan arve noe om hun oppdaterer sin samling...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...