Gå til innhold
Hundesonen.no

Endring av navn på rase

Ricco

Recommended Posts

Skrevet

Fikk mail fra NKK i dag, og fra 1 januar 06 så heter det ikke Great Japanese mer men American Akita...

Og så blir rasen flyttet fra gruppe 2 til gruppe 5.

Skrevet

hmm.. var ikke en gang klar over at det var snakk om å bytte navn på dem engang jeg :)

Hva er grunnen til at de i tilleg har byttet gruppe?

Skrevet
hmm.. var ikke en gang klar over at det var snakk om å bytte navn på dem engang jeg :)

Hva er grunnen til at de i tilleg har byttet gruppe?

Hvorfor den har endret gruppe har jeg ikke fått noe informasjon om...

Skrevet

Nei, Akita Inu er noe annet.. :) To ulike raser.

Rasen har byttet navn, fordi den opprinnelig IKKE kommer fra Japan.

Hørte noen raseentusiaster som pratet om dette, og de syntes det var flott :) Er egentlig enig. Om hunden ikke har noe som helst samband til Japan, er jo ikke navnet særlig passende!

Skrevet
Nei, Akita Inu er noe annet.. :) To ulike raser.

Rasen har byttet navn, fordi den opprinnelig IKKE kommer fra Japan.

Hørte noen raseentusiaster som pratet om dette, og de syntes det var flott :) Er egentlig enig. Om hunden ikke har noe som helst samband til Japan, er jo ikke navnet særlig passende!

I rasestandaren så står det at opprinnelseslandet er japan, men hjemlandet er usa (litt pirk fra min side :wink: ).

Jeg syns og det er rett å bytte navn når usa regnes som hjemlandet.

Skrevet

I rasestandaren så står det at opprinnelseslandet er japan, men hjemlandet er usa (litt pirk fra min side :wink: ).

Ja, sånn var det kanskje :) Greit at du pirker :x

Skrevet

den går vell over i gruppe 5 forde at den er av samme opprinnelsen somAkitaen er og Akitaen er jo spisshund og det er jo gjd også.

synes hele tiden at det er dumt at den ikke har vært i gruppe 5 når alle som kjenner rasen vet at den hører til innunder gruppe 5.

Skrevet

Hjemlandet til Chow Chow er storbritannia men regnes fortsatt som en Asiatisk/ kinesisk rase. Ingen som antagelig vet at hjemlandet er storbritannia.

Så syns ikke den burde skifte navn, syns Great Japanese er ett fint navn. :x

Men å bytte til gr.5 syns jeg er bra. :)

Skrevet

Akita Inu er fra Japan. I 2000 ble rasen delt inn i Akita Inu og Great Japanese Dog. Sistnevnte er større, og det tillates mørke masker bl.a.

Men altså - de er begge opprinnelig samme rase som man delte fordi det utviklet seg ulike retninger (amerikansk og japansk).

Og skal altså GJD hete American Akita og skifte gruppe...! Var ikke de begge i gruppe 5 da? Var det før "skilsmissen" i alle fall. For det ER jo en spisshund - ingen tvil om det!

Jeg hadde en Akita Inu som skulle vært GJD hadde han vært født noen år seinere... pga størrelse og maske bl.a. Og han stilte i gr.5.

Skrevet
Akita Inu er fra Japan. I 2000 ble rasen delt inn i Akita Inu og Great Japanese Dog. Sistnevnte er større, og det tillates mørke masker bl.a.

Men altså - de er begge opprinnelig samme rase som man delte fordi det utviklet seg ulike retninger (amerikansk og japansk).

Og skal altså GJD hete American Akita og skifte gruppe...! Var ikke de begge i gruppe 5 da? Var det før "skilsmissen" i alle fall. For det ER jo en spisshund - ingen tvil om det!

Jeg hadde en Akita Inu som skulle vært GJD hadde han vært født noen år seinere... pga størrelse og maske bl.a. Og han stilte i gr.5.

nei de var ikke i samme gruppe. Når de ble delt i to grupper vet jeg ikke, men fra nyttår av så blir de da i samme gruppe igjen. :)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• En viktig del av å drive med utstilling er jo å lære hundene å slappe av i buret når de ikke er i ringen. Det er ikke bare oppbevaring.  Og har du flere hunder så ville jeg enten hatt med hjelpere eller bare én hund på utstilling om gangen, ihvertfall til de er vante til omgivelsene og slapper av i buret.
    • Tenkte jeg skulle prøve det også men er så redd hunden rømmer ut av gitteret. Opplevde det med hunder før mens jeg gikk i ringen så kom de løpende inn i ringen. Veldig festlig. Ikke i det hele tatt.    Men nå har jeg nye hunder så har ikke turt å prøve på dem men hadde vært så enklere å bære inn enn de tunge gitterbura.
    • Hva som er best kommer jo an på deg, og din hunds behov. Jeg brukte et sammenleggbart tøybur. 
    • Hva slags bur bruker dere på utstilling? Eller tralle? Passer Stroller best? Eller tøybur? Eller metallbur? Har du link? Bilder av alt utstyr? Har prøvd litt forskjellig men usikker på hva som er best?
    • Det er veldig stor forskjell på dem. (På norsk skrives forøvrig rasenavn med liten forbokstav) Collie deles i korthår og langhåret, men det er ikke veldig stor forskjell på dem. Begge er myke raser som er avlet et godt stykke bort fra opprinnelsen som gjeterhunder. De er ganske førerorienterte, men krever mindre enn de mest aktive gjeterhundene. De er likevel smarte og aktive, og krever litt mental aktivisering for å trives. Eurasier er en veldig selvstendig rase, kan ha mye jakt, og er krevende å trene og ha løs.  Begge rasene har mye pels, røyter i perioder når de skifter pels, og må børstes regelmessig. Begge rasene har også hatt en del dårlig avl med mye usikkerhet og dårlig mentalitet, men det er lenge siden jeg var aktiv nå så forhåpentligvis har dette bedret seg. Jeg ville uansett vært veldig nøye med oppdretter, foreldrehunder osv.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...