Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpefòr


elindm

Recommended Posts

Hei nå har jeg hatt valpen min i 2 mnd og fòret på Royal Canin valpefòr og dette sendte oppdretteren med meg.

Men vennina mi kjøpte seg hund for to dagere siden og hun fikk beskjed om og fòre på voksen fòr. Hun har en Finsk Lapphund fra før og han går på et fòr med høy fett mengde og noe sånt. Vi har Gronendael tisper begge to det skiller bare 2 mnd mellom dem.

Dette med valpefòret fikk hun beskjed om og ikke gi Finske Lapphunden heller.

Har dere noe og si om denne saken? Hva er riktig?

og hva kan skje med hunden hvis den ikke får valpefòr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke stolt på det. I valpefor så er det andre mengder av mineraler, vitaminer og fett enn i et voksenfor, fordi hunder i vekst trenger andre mengder enn voksne hunder. Det trenger ikke skje noen ting, men i værste fall så kan hunden få mangelsykdommer, svakere benstruktur, vokse mer/mindre enn den skal osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gammel overtro..

I "gamle dager" når forsekjellen på voksen- og valpefôr nok mest var mer fett og proteiner var det endel raser som vokste så eksplosivt hvis de fikk valpefôr (og derfor mistenkte man også skjelettlidelser). DA rådet man de fleste met litt store hunder (eller hurtigvoksende) å droppe valpefôret og kun gi voksenfôr men å tilsette benmel.

Nå har fôrproduksjon og ikke minst forskningen kommet meget langt, og derfor skjønner fler og fler at det er ikke bare "tullogtøys" med valpefôr. (Er sikker på at også babymat har blitt forbedret med årene...)

JEG tror at de fleste hunder lever opp helt fint også på voksenfôr - men ser ingen grunn for å risikere evt. mangler, eller optimal utvikling for å teste det ut, da.

Jeg stiller jo ut mine fra de er bittesmå til de blir gamle, og vil derfor ha dem i topp kondisjon hele tiden. Det inkluderer også pels, kropp (utvikling), kondisjon. Og jeg tror ikke alt dette blir "perfekt" uten topp ernæring på verken folk eller dyr. Ergo får mine hunder fôr som er konstuert nettopp for deres egen alders-/utviklingsgruppe.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svarene, jeg vil altid bruke valpefòr på mine hunder, men ville bare høre hva dere synes.

Tror den andre hundne som bruker voksen fòr ikk har den beste pelsen. skal si det til henne i morra for da skal jeg i veien og se på det lille nurket : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke stolt på det. I valpefor så er det andre mengder av mineraler, vitaminer og fett enn i et voksenfor, fordi hunder i vekst trenger andre mengder enn voksne hunder. Det trenger ikke skje noen ting, men i værste fall så kan hunden få mangelsykdommer, svakere benstruktur, vokse mer/mindre enn den skal osv...

Har du noen gang sett på en detaljert analyse av hva som er i valp og voksenfor fra samme produsent?

Jeg har gjort det.. OG droppet valpeforet med en gang, det er rett og slett bare humbug fra ende til annen.

Forskjellen er minimal, og neppe såpass stor at det har noen reell betydning hva man bruker.

Det er nok mest snakk om markedsføring..

Nå skal det sies at min hund i dag faktisk bruker valpefor igjen, i en alder av litt over 2 år.. (Pga fett og proteininnholdet i foret, mer gunstig for min hund med hans aktivitetsnivå)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer vell fra produsent til produsent vil jeg tro. RC har 4 forskjellige valpefor som går på hvor stor hunden blir og forholdene varierer mellom disse 4. I tilegg har de jo disse raseforene, men de vet jeg ikke så mye om. Det er nok langt ifra livsnødvendig, men er man skikkelig uheldig så kan hunden få senskader. Men igjen, dette gjelder jo også om man velger et dårlig for, eller et for som ikke passer for akkurat den enkelte hunden.

Markedsføring eller ikke, om man kjøper valpefor eller voksen har vell ikke så mye og si? Så når man først er på butikken kan man vell like gjerne velge valpeforet, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malamuten:

Du er flink til å påpeke hvor mange rare varianter de har..

Men du har fortsatt ikke kommet med noe som helst konkret om hva forskjellen er.

Jeg skal gi min neste valpefor som valp dersom jeg får lagt frem noen vektige grunner for dette.

Markedsføringsmessig er det viktig.. Dersom en eneste produsent tilbyr en egen variant for valper vil denne ha et konkurransemessig fortrinn, derfor tilbyr nå alle det, og ingen har lenger noe konkurransemessig fortrinn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke stolt på det. I valpefor så er det andre mengder av mineraler, vitaminer og fett enn i et voksenfor, fordi hunder i vekst trenger andre mengder enn voksne hunder. Det trenger ikke skje noen ting, men i værste fall så kan hunden få mangelsykdommer, svakere benstruktur, vokse mer/mindre enn den skal osv...

Oh please... Gi meg gjerne et eneste eksempel på en valp som har utviklet mangelsykdommer av å ha blitt fôret på et kvalitetstørrfôr for voksne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malamuten:

Du er flink til å påpeke hvor mange rare varianter de har..

Men du har fortsatt ikke kommet med noe som helst konkret om hva forskjellen er.

Jeg skal gi min neste valpefor som valp dersom jeg får lagt frem noen vektige grunner for dette.

Markedsføringsmessig er det viktig.. Dersom en eneste produsent tilbyr en egen variant for valper vil denne ha et konkurransemessig fortrinn, derfor tilbyr nå alle det, og ingen har lenger noe konkurransemessig fortrinn.

Det bør ha mere kalsium enn voksenforet. Fett er vanskelig og si da det kommer an på hvor stor hunden kommer til og bli, hvor hurtigvoksende den er og aktivitetsnivå. Vitamin og mineral behov også variere om hunden vokser, hvor aktiv den er osv. Det er en stund siden jeg satte meg inn i dette, men vil tro du finner mye mer nøyaktig info, spes om 'din' rase, på nettet om det er noe du lurer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bør ha mere kalsium enn voksenforet. Fett er vanskelig og si da det kommer an på hvor stor hunden kommer til og bli, hvor hurtigvoksende den er og aktivitetsnivå. Vitamin og mineral behov også variere om hunden vokser, hvor aktiv den er osv. Det er en stund siden jeg satte meg inn i dette, men vil tro du finner mye mer nøyaktig info, spes om 'din' rase, på nettet om det er noe du lurer på.

Og jeg venter fortsatt på at du viser til reelle forskjeller på forskjellige forvarianter.

Du er på dypt vann, og isen er utrygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen gang sett på en detaljert analyse av hva som er i valp og voksenfor fra samme produsent? Jeg har gjort det.. OG droppet valpeforet med en gang, det er rett og slett bare humbug fra ende til annen. Forskjellen er minimal, og neppe såpass stor at det har noen reell betydning hva man bruker. Det er nok mest snakk om markedsføring..

Nå skal det sies at min hund i dag faktisk bruker valpefor igjen, i en alder av litt over 2 år.. (Pga fett og proteininnholdet i foret, mer gunstig for min hund med hans aktivitetsnivå)

Ehhhhh... javel nei... :ahappy:

Så det er ingen vesentlig forskjell på valpefôr og voksenfôr men pga forskjellen i fett og proteininnhold fôrer du nå på valpefôr :yes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pan... Ville du gitt noe annet enn babymat til menneskebabyen din også?

At den vanlige maten du spiser til daglig, som holder deg selv i god form selvsagt er akkurat like bra som den maten forskere og leger har brukt milliarder av kroner og timer på å finne som optimalt for en baby? Og litt most pizza eller hamburger et par ganger i uka' bør enhver baby tåle også, liksom... :ahappy:

Innholdsfortegnelsen på babymat er jo virkelig ikke så vanskelig, den heller.

Men jo - jeg tror også det er mye "humbug" ute på fôrfronten. Og jeg tror ikke at en labrador blir noe bedre av å spise labradorfôret til Roayl fremfor noe som helst annet bra fôr som hunden tåler... Og noen voksenfôr kan kanskje være langt bedre for akkurat DIN valp enn endel valpefôr. Men spørsmålet er om man er villig til å prøve.

At det er forskjell på hunders (f.eks. kullsøsken) utvikling, pels, kroppshold etc avhengig av hvilket fôr man bruker er det vel ingen tvil om. Eller at noen fôr er bedre for enkelte hunder/raser enn andre? Det betyr ikke nødvendigvis at hunden er under/feilernært på noen måte, fordet.

Jeg anbefaler alle å høre med oppdretteren "sin" - høre hva deres hunder/rase fungerer på. Hvis det er mulig å få tak i der du bor, bør man i alle fall starte å bruke det samme, såfremt man synes oppdr. hunder ser bra ut, såklart. Hvis man kjenner andre med samme rase som har knallfine hunder (flertall) bør man finne ut hva den bruker..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg venter fortsatt på at du viser til reelle forskjeller på forskjellige forvarianter.

Du er på dypt vann, og isen er utrygg.

Du kan vell sjekke selv. Jeg sier det er en stund siden jeg satte meg inn i dette, og har ingen grunn nå til og bruke tid på å sette meg inn i det på nytt da jeg ikke skal ha valp på en god stund. Men som siri skrev her, Hvorfor forer du nå på valpefor på din hund om det ikke er reelle forskjeller i foret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehhhhh... javel nei... :ahappy:

Så det er ingen vesentlig forskjell på valpefôr og voksenfôr men pga forskjellen i fett og proteininnhold fôrer du nå på valpefôr :yes:

Helt riktig, ingen vesentlig forskjell.

Det er litt mer proteiner i valpeforet, og derav også litt mindre fett.

29% av OE i valpeforet er av proteiner, 71% av fett.

22% av OE i det vanlige er av proteiner, 78% av fett.

Kalsiuminnholdet som folk er så vannvittig opptatt av derimot, det er 1% i begge.

Det morsomme er at forholdet fett/proteiner varierer fra produsent til produsent, og produsenten jeg velger å benytte meg av har altså den sammensetningen av fett/proteiner du kan se over.

Pan... Ville du gitt noe annet enn babymat til menneskebabyen din også?

Fullstendig irrelevant, og ikke sammenlignbart.

Mennesker klarer seg ikke med fast føde før de er ganske store, hunder derimot inntar gjerne fast føde etter få uker.

Når barn inntar fast føde får de gjerne omtrent det samme som foreldrene ut fra hva jeg har sett.

At den vanlige maten du spiser til daglig, som holder deg selv i god form selvsagt er akkurat like bra som den maten forskere og leger har brukt milliarder av kroner og timer på å finne som optimalt for en baby? Og litt most pizza eller hamburger et par ganger i uka' bør enhver baby tåle også, liksom... :)

Innholdsfortegnelsen på babymat er jo virkelig ikke så vanskelig, den heller.

Barn vokste da opp før også, pussig nok.

Husk også at det er forskjell på en baby (som i en unge som gjerne er i en alder der amming er naturlig) og et barn (som gjerne inntar fast føde)

Du kan vell sjekke selv. Jeg sier det er en stund siden jeg satte meg inn i dette, og har ingen grunn nå til og bruke tid på å sette meg inn i det på nytt da jeg ikke skal ha valp på en god stund. Men som siri skrev her, Hvorfor forer du nå på valpefor på din hund om det ikke er reelle forskjeller i foret?

Greia er den at jeg VET at du farer med tullprat (eller i beste fall uvitenhet) i denne saken.

Dessuten har jeg gjort slike sammenlikninger for så lite som i overkant av 2 år siden.

Men du er tydeligvis ikke særlig gira på å forstå det selv..

Og som det så passende ble skrevet tidligere.. Kan du vise til en eneste hund som har fått mangelsykdommer fordi den ikke gikk på valpefor som valp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det kan jeg ikke og som jeg også skrev så er det max uflaks, jeg skrev ikke at det er noe som nødvendigvis skjer. Jeg sier heller ikke at alt valpefor er bra, heller så mener jeg at mye av det nok er 'dårlig', som valpefor iallefall.

http://www.canis.no/bibliotek/artikler.php?id=148 her er en link til forskjeller på valpefor. Det er kanskje ikke helt det du spør om, men siden det varierer mellom valpefora så må det jo variere mellom valp/voksen også, ellers måtte alle for ha vært like. Dette synes jeg begynner og bli en unødvendig diskusjon. Det ER forskjell på valpefor og voksen for. Hos noen produsenter er kanskje denne forskjellen lite og hos andre så inneholder deres voksenfor det samme som en annen produsents valpefor. Derdor sier jeg at det er ikke bare å velge et valpefor og tro at det er bra, på samme måte som at det er ikke bare å kjøpe et dyrt for så er det bra for hunden din. Det er individer, det varierer fra rase, størrelse og aktivitetsnivå, men å si at valpefor er akkurat det samme som voksen for uten unntak er drøyt synes jeg. Kom gjerne med bevis på dette, flere enn hos en forprodusent. Nei jeg velger og bruke valpefor, evt kan jeg bruke voksenfor om jeg finner et med et prosentinnhold som passer valpen min. Vanskeligere er det ikke.

Poenget er vel at uansett for og uansett hvilken alder, størrelse osv det er på bikkja så må man tilegne seg kunnskap om hva akkurat den hunden trenger og velge for utifra det! Et for er et valpefor(i mine øyne) når det inneholder det en valp trenger. Selv brukte jeg RC maxi, selv om hundene mine egentlig skulle gått på giant(ifølge vekta), fordi det har mindre fett og proteiner, i tilegg til dette fikk de elg bein og rå fisk med bein for ekstra kalsium.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malamuten:

Siden du åpenbart ikke gidder å svare på de spørsmål du får anser jeg deg for å fare med våseprat inntil det motsatte er bevist.

Du har ikke argumentert for eller mot noe som helst, men kommer med ting tatt ut av løse lufta.

Jeg har sammenlignet valp og voksen-varianter fra:

ProPlan

Hills

Pedigree

og et par andre..

Da jeg gjorde det ble jeg oppmerksom på hva for noe åpenbar humbug denne industrien driver med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men hør hva jeg sier da. Da er vel dette enten et bra voksen for, et bra valpefor eller noe noe mitt i mellom. Et valpefor som er helt likt voskenforet er jo ikke et bra valpefor. Og som sagt så sier jeg ikke at alle er det. Jeg gjør research fra flere hold før jeg velger for til mine hunder og det er faktisk noe jeg regner med også andre gjør. Jeg velger ikke bare et valpefor fra RC eller noen som helst annen produsent uten og hvite hva som er i det. På samme måte som jeg heller ikke velger et voksenfor uten og hvite hva som er i det i forhold til hva jeg mener mine hunder trenger. Jeg velger valpefor fordi det har det hunden trenger ikke fordi det er av et spesielt merke, og dette varierer fra hund til hund så det får være opp til vær enkelt og finne rett produsent og rett type for deres hund. Det er faktisk en del ting det går på, det er fett og proteiner, men også vitaminer og mineraler, og hvor lettfordøyelig foret er, hvor mye vann, hvor mye aske, hvor mye hvete, hvor gode råvarer det er om det er animalske proteiner eller planteproteiner.

Har du lyst til og fortelle hva som skal til for at det er en vesentlig forskjell? Hvis det er 29% i det ene foret av 22% i det andre foret er vell forskjellen ganske stor. Det er jo rundt 20-25% mer. Og siden du velger og bruke dette på hunden din og merker en forskjell så er det vell en forskjell da?

Edit: Hvis man bare skal konkludere med at det er ingen stor forskjell på det foret jeg SKAL bruke eller bare velge et utifra pris eller merke så går det vel mer på flaks uansett hva man velger.

Jeg finner ikke innhold på internett og jeg har ingen planer om å spring rundt i butikker og sammenligne, med mindre jeg trenger denne infoen selv. Derimot kan jeg sjekke RC, hvis jeg husker det, neste gang jeg skal handle for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malamuten:

Er det en prinsippsak å aldri svare på spørsmål du får?

Aldri følge oppfordringer?

Når det gjelder fett og proteininnhold er det bare en liten del av greia, du har jo selv vist til at det er kalsiuminnholdet som er viktig i valpeforet.

Grunnen til at jeg bruker et for med såpass mye proteiner til min hund er fordi han trenger det, men jeg bruker også den vanlige varianten en god del.. Går vel ca 50/50 av de to for tiden, det er litt hipp som happ hva jeg faktisk har med meg hjem fra jobb. (Lageret mitt er på jobben)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er spm da?

Edit: Grunnen til at Kalsium ikke varierer så mye er fordi 1-2%er nok for en valp liten til middels stor hund 1-1,5%, middel til stor hund 1,5-2% Derimot bør det ialefall ikke være mere enn 1% i voksenfor.

Så nå sier du egentlig at det ikke er noe poeng i en egen variant for valp da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
    • Han fikk vite det når vi hadde hilsa på valpene! 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...