Gå til innhold
Hundesonen.no

Noen som kan fortelle om dachs?


Djervekvinnen

Recommended Posts

Glatthåret og strihåret dachs har mye mer jaktinnstinkt enn langhåret, som er mer en utstillingshund. Det vet jeg iallefall. De er vel treningsmessig som jakthunder flest, og kan sikkert sammenlignes med f.eks beagle. Altså mindre førerorienterte enn f.eks dobermann!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner en dachs som venninna mi har, han er en herlig liten fyr, eneste er at han kan bjeffe litt mye da... Legger seg ned med en gang vi har kommet innenfor døra og skal bli klødd på magen, og veldig glad i folk.

Det er en strihåret dachs da.

Men jeg vet ikke om de er så veldig lettlærte, og de skal jo ikke gå i trapper p.g.a. den lange ryggen. Men han brukes på jakt.

Er ellers ikke så mye jeg vet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner et par Dachser, og der er lærevillige de :) Men de trenger litt motivasjon!

Rasen finnes jo forøvrig også i 3 størrelsevarianter da...

Standard, Dverg og Kanin. Kanindacsene er veldig små, men standardene er ganske store.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden blir hva du gjør den til, og trenger nødvendig vis ikke å bli gneldrete så lenge du er konsekvent. Veninna mi sin bjeffer heller sjeldent. Har faktisk ikke hørt den har bjeffet ennå, og hun er veldig konsekvent på gneldring. Så akkurat det ville jeg ikke ansett som noe problem.. :)

http://hundeguiden.no/Hunderasene/gr064/dachshund.htm

Her finner du litt info, og noen bilder av de ulike typene Dachshund du finner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja tenkte Hera skulle få en lekekamerat, derfor finne seg en som er minst mulig :) Neida, har ikke planer om noen ny hund med det første, men plutselig dukker det opp hunder jeg blir interessert i, så da er det greit å forhøre seg så man vet mest mulig til en evnt ny hund vurderes en gang. :(

Takk for svar flokens! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det meste er vel nevnt. Min dachs er bare fem måneder gammel, men jeg merker at hun ofte går sine egne veier, og hører på oss når hun vil. Det er virkelig sant at de trenger motivasjon til å lære, Vesla gjør ikke hva som helst for ros og kos, men med en gang man kommer med en godbit eller noe annet hun liker kan hun gjøre hva som helst. Jeg er veldig fornøyd med rasevalget, dachser er veldig hengivene og veldig sjeldent agressive.

Dachser kommer i tre størrelser; standard-, dverg- og kanindachs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg har hatt en dach før og venter nå på min andre (hentes 3desember) Min forige ga aldri en lyd fra seg utenim et bjeff viss det ringte på døren. Den var helt utrolig lærevilig og det var en korthåret dach. Men jeg kan jo bare ha vert veldig heldig. Den ble desverre påkjørt av en uforsiktig bilist som kjørte på rødt lys da vi skulle krysse et gangfelt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en dach før og venter nå på min andre (hentes 3desember) Min forige ga aldri en lyd fra seg utenim et bjeff viss det ringte på døren. Den var helt utrolig lærevilig og det var en korthåret dach. Men jeg kan jo bare ha vert veldig heldig. Den ble desverre påkjørt av en uforsiktig bilist som kjørte på rødt lys da vi skulle krysse et gangfelt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min dachs gneldrer ikke. Noen ganger bjeffer han selfølgelig, men gir seg raskt etter han har fått varslet. Han har en meget herlig personlighet, så vedkommende som kom med "Liten hund, stor personlighet" traff spikeren på hode når det gjelder min hund.

Det har ikke vært noe problem å lære han ting. Han er lydig.. Men jeg må si at han er litt grinete til tider, spesielt når det er seint på kvelden og vi enda ikke har lagt oss, han er fast bestemt på at vi skal være i seng når han er klar for å legge seg for natten.. Men, det er vel også vår feil som har latt det utvikle seg i den retningen. Han er sta når han først mener sitt, og rapper en sjelden gang fra bordet om fristelsen blir for stor. (Likte spesielt en dag, da vi ble møtt av han sittendes og så stort på oss med et uskyldig blikk med en ruccolablad stikkendes ut av munnviken).

Å lære han småtriks har vært en lek..

Det som er dumt med å skaffe seg dachs som lekekamerat til en litt større og tyngre hund, er at i lek kan de være så uheldig at den større hunden slenger labben på ryggen til dachsen, og det kan få konsekvenser. Noen dachser får også skiveprolaps eller er utsatt til å få det...

Jeg trener blodspor med min dachs, og han har en fantastisk nese for å lukte seg frem. Han er forestten en Langhåret dvergdachs.

Strihåret, Langhåret eller Korthåret har størrelsene Standard, dverg og kanin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...