Gå til innhold
Hundesonen.no

Forhindre snøballer i pels?


Taz

Recommended Posts

For en gang skyld har vi faktisk snø her i Rogaland, og bikkja storkoser seg, MEN hele bikkja blir dekka i snøballer så fort vi går ut døra.

Vi kan omtrent titte ut døra og vips så er bikkja full i snøballer.

Er det noen måte å forhindre dette på?

Jeg har vurdert å skrelle ned hele bikkja, for dette er verken ideelt for bikkja som sliter med å bevege seg eller meg som må bruke 20 minutter i dusjen hver gang bikkja skal luftes for å fjerne snøballer.

Nå varer mest sannsynlig ikke snøen her så lenge, men jeg vil at hun skal kunne kose seg i snøen så lenge den varer uten å bli hindret av 10 kg med snø hengende i pelsen som gjør det vanskelig for henne å gå.

Er det andre alternativer enn å barbere henne ned? Vurderer å gi henne en Schnauzerlook.

045_Emma.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet det går an å forhindre at de kommer under potene med å klippe pelsen mellom tredeputene ivertfall..

Hos veterinæren er det mulig å kjøpe "spenefett"m som også brukes på gårdsdyr, men er ideell mot snøballer i pelsen og såre poter. Det brukes til å lindre alle typer hudproblemer også, og det gjør at snøen ikke klistrer seg så lett..

Håper det hjelper!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en hund som blir seende omtrent sånn ut selv, og har prøvd "alt". det eneste som funker skikkelig er dress. Alle andre remedier for å putte i pelsen har ført til et floke-hel***e av en annen verden. Han går alltid med dress når vi er ute i kram-snø-vær, også når vi kjører slede. Han må også ha potesokker, det hjelper ikke hvor mye jeg smører/klipper, etter ei mil eller to får han klumper.

0811235.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet om slik kondomdress finnes i små størrelser? Jeg har bare sett store (type jakthund), og har dvergpuddel selv. Må ha dress til henne, snøvær rundt null grader er umulig for henne, hun blir en stor snøball :) Men nå som det er skikkelig kaldt er det ikke noe problem, heldigvis :P

Eneste som hjelper er enten dress eller å klippe ned, fett, balsam osv har ingen større effekt, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. :)

Det kan ikke akkurat ristes av nei, det er vanskelig å fjerne det ytterste med hånd også, så hun må dusjes.

Men sånn kondomdrakt og vanlig dress, hindrer ikke den bevegelse? Og jeg ser at den ikke rekker helt ned til potene, hvor det er værst med snøballer på bartedyret mitt.

Stakkars dyret må sikkert bli dekka fra topp til tå i klær, potesokker og hele pakka..

Lurer på om pelsen floker seg da, og mest sannsynlig vil hun sikkert ikke gå en meter da. :P

(Finnes det sorte kondomdrakter? ;))

Vurderer sterkt å klippe henne ned. :P Men beholde bart osv selvfølgelig. Hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkar Emma! Kahlo ser også omtrent sånn ut når det er kram snø, så du må nok klippe henne veldig kort om du skal få bra nok effekt. Nå har vi ikke hatt noe særlig av det siden jeg flytta hit, men vurderer å lage lagne beinbeskyttere til frembeina til kahlo og klippe bakbeina veldig kort om det blir et problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god dress med riktig passform hindrer ikke bevegelsene :) Er det bouvier du har? Med den pelstypen får du nok også en del kladder selv om pelsen er ganske kort. (Hvis ikke du skal ribbe hunden fullstendig). Heldigvis er kladder stort sett bare et problem akkurat når det er nysnø og forholdsvis mildt. Når snøen får lagt seg litt og hvis det blir kaldere, så er ikke problemet like stort. Dumt å klippe ned hunden hvis kladdeføret varer bare en dag eller to. Da kan det være bedre å ha en dress liggende i bakhånd. Det kan bli noe floker av dress men det kommer litt an på materialet og passformen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. :)

Det kan ikke akkurat ristes av nei, det er vanskelig å fjerne det ytterste med hånd også, så hun må dusjes.

Men sånn kondomdrakt og vanlig dress, hindrer ikke den bevegelse? Og jeg ser at den ikke rekker helt ned til potene, hvor det er værst med snøballer på bartedyret mitt.

Stakkars dyret må sikkert bli dekka fra topp til tå i klær, potesokker og hele pakka..

Lurer på om pelsen floker seg da, og mest sannsynlig vil hun sikkert ikke gå en meter da. :P

(Finnes det sorte kondomdrakter? ;))

Vurderer sterkt å klippe henne ned. :P Men beholde bart osv selvfølgelig. Hehe

Nei, den hindrer ikke bevegelser. På min putter jeg på selen før dressen, og det virker ikke som han bryr seg om dressen i heletatt. Den er desverre litt for kort nedover beina ja, men da kan du sette på skaresokker på det området. På min er det ikke noe problem med det området mellom potesokkene og dressen, det er ikke så mye pels som stikker ut at det blir noe stort problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv bruker jeg en sånn glycerinspray sak som jeg kjøpte på dyrebutikken i fjor. Ikke så klissete å smøre på da du bare sprayer det i pelsen og gnir inn. MEN som alle sånne produkter så fungerer det bare delvis.

Jeg ville absolutt anbefalt en dress av noe slag, og vurderer selv å sy en kondomdress til min lille 6kgs Phalene, da jeg heller ikke finner noe i små nok størrelser. Evt. kan man kanskje snakke med Kifani om de har mulighet til å sy et passende dekken? Men vet ikke om de syr med bein.

Har forresten samme problemet med potene til Tinka nå, og lurer på om potesokker er eneste mulighet ;S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor kan man få tak i leggbeskyttere?

De skaresokkene, er det sånn tynt stoff? Ikke sånn tykk potesokk som man bruker når hunden har fått potekutt o.l?

Tror kanskje kondomdrak/dress er mest lettvinte løsningen, hvor får man tak i sånn?

Havana: Det er en Bouvier ja, og du har nok rett i at det blir nok endel snøballer selv med kort pels, så kanskje bruke barbermaskinen uten sånn skjærekam på. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor kan man få tak i leggbeskyttere?

De skaresokkene, er det sånn tynt stoff? Ikke sånn tykk potesokk som man bruker når hunden har fått potekutt o.l?

Tror kanskje kondomdrak/dress er mest lettvinte løsningen, hvor får man tak i sånn?

Dresser og skaremansjetter selger de både i dyrebutikker (de med litt utvalg) og i diverse nettbutikker. Men det kan jo være en fordel å kjøpe i butikk hvis du har mulighet til det, så hunden får prøvd først.

Havana: Det er en Bouvier ja, og du har nok rett i at det blir nok endel snøballer selv med kort pels, så kanskje bruke barbermaskinen uten sånn skjærekam på. :P

Den største nakenhunden noen noensinne har sett ;) Men så blir den kanskje så kald at den må ha dress likevel :)

Til dere som har prøvd både vanlig dress og kondomdress - fortrinnsvis til langhårete hunder - er det noen fordel med å bruke kondomdress ift en vanlig en? Ser for meg at en tettsittende dress vil lage mer floker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Vi med pelshunder har et slit i sånn snøvær. Kondomdressene lager noen sinnsyke floker er min erfaring, men heller litt flokebørsting enn snøballhund. Bruker også potesokker på Lunah som jeg har fått en dame i Sverige til å sy, kan godt få deg i kontakt med henne, de er kjempe fine og går oppover beina :)Er ei i Norge også som syr sokker i goretex-materiale. Formfett har jeg også hørt skal funke, men ser for meg at det gir en ekkelt klissete pels?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Kondomdrakt fra Jægerens er genialt. Ser i overkant teit ut, men ...

IMG_3755.jpg

Ellers vet jeg om endel som bruker formfett(sånn på sprayboks) til poter osv

Denne dressen har jeg til min engelsk setter og er genial mot snøballer i pelsen, hindrer ikke bevegelsene hans heller;) Springer akkurat like bra som uten;) Men fordelen er at han blir klumpefri, og at den har "testikkelvarmer";)) Har kontaktet produsenten for å høre om de lager den til små hunder også, men det gjør de ikke siden slitasjen på dressen blir en helt annen. Jeg har en JRT, og da sa de at produktet ikke ville vare særlig lenge på grunn av at han er kortbeint, og får mer slitasje når han springer i lyng og kratt. Mulig de skulle teste et annet stoff, men da fikk det ikke samme fleksibiliteten som stretch stoffet har;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...