Gå til innhold
Hundesonen.no

Underskriftskampanje mot avliving av konfiskerte blandingshunder!


Malamuten

Recommended Posts

Disse hundene, to blandingshunder, er konfiskert av politiet fordi de tror at det er en ulovlig rase. De krever og få se stamtavle for og tro noe annet, men blandingshunder får jo ikke det. Det er foreløbi vedtatt at hundene blir avlivet den 18.12.09. selv om eier vil ha de med til sverige der de bor. Hundene har ikke gjort noe galt, men er konfiskert pga utseende.

Skriv under!

http://www.underskrift.no/vis.asp?kampanje=2464

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at de bruker "Maljo"-saken for alt den er verdt nå, da..

Det har jo vært oppe i rettsystemet og andre har jo fått muligheten til å ta med hunden ut av landet. Så jeg skjønner ikke helt hvorfor disse her ønsker en masse underskrifter.

Hva hjelper DET, liksom? Om ørtihundre av oss signerer en liste i sympati, så sier jo ikke det noe som helst, dessverre.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel det at f.eks Majlo var beviselig renraset, disse hundene er mikset med pit/amstaff iflg politiet, og krever derfor stamtavle (noe mikser ikke har) eller dna profil (noe eier ikke kan/vil gi). Så de prøver seg på sympatibølgen, da de ikke står sterkt nok i en ev rettsak? *undrer*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel det at f.eks Majlo var beviselig renraset, disse hundene er mikset med pit/amstaff iflg politiet, og krever derfor stamtavle (noe mikser ikke har) eller dna profil (noe eier ikke kan/vil gi). Så de prøver seg på sympatibølgen, da de ikke står sterkt nok i en ev rettsak? *undrer*

Burde man ikke heller undre seg over hvorfor politiet er så hyppe på å avlive alle hunder de tror/vet er ulovlige, fremfor å utvise de, slik de også kan i følge reglementet? For disse hundene kan også sendes hjem til Sverige, i følge første innlegget..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde man ikke heller undre seg over hvorfor politiet er så hyppe på å avlive alle hunder de tror/vet er ulovlige, fremfor å utvise de, slik de også kan i følge reglementet? For disse hundene kan også sendes hjem til Sverige, i følge første innlegget..

Selvsagt! Og det rare er at det går drøssevis av ulovlige hunder rundt i Oslos gater, helt åpenlyst, uten at noen blir tatt der. Men kanskje det ligger noe mer i saken?

Jeg vet at det er en egen gruppe/sak på fjesboka om dette (er ikke reg der, men søstersen sa det her om dagen), kankje det er mer info der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det blir hovedregelen kan man jo bare ha amstaff i Norge så mye man vil. Om man blir tatt, er det bare å si at man skal flytte til Sverige...

Det vil jo bare være idiotisk å si. Da må du jo ha en kåk i svergie hele tiden for å bli trodd så tror ikke en kommer så langt med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det blir en forskjell på feks svenske statsborgere som er på ferie o.l. og norske statsborgere som er klar over at de har en ulovlig hund. Okei, de har et ansvar for å sjekke hva som er lov og ikke, men uansett, hvorfor er de så gira på og avlive disse hundene når de kan sendes hjem på dagen? Og i akkurat dette tilfelet så er det vell ingen konkret lov mot blandinger(?) eller? Politiet har jo konfiskert hundene så det og få en DNA prøve kan jo ikke være så vanskelig.. Det er da levende dyr, finnes det alternativ til avliving ser jeg ikke problemet egentlig. Dette var jo også snille hunder som ikke har bitt noen e.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det blir hovedregelen kan man jo bare ha amstaff i Norge så mye man vil. Om man blir tatt, er det bare å si at man skal flytte til Sverige...

Det er vel ikke akkurat noen overvekt av nordmenn som bor i Sverige som er på ferier med sine ulovlige kjøtere, som blir tatt? :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det blir en forskjell på feks svenske statsborgere som er på ferie o.l. og norske statsborgere som er klar over at de har en ulovlig hund. Okei, de har et ansvar for å sjekke hva som er lov og ikke, men uansett, hvorfor er de så gira på og avlive disse hundene når de kan sendes hjem på dagen? Og i akkurat dette tilfelet så er det vell ingen konkret lov mot blandinger(?) eller? Politiet har jo konfiskert hundene så det og få en DNA prøve kan jo ikke være så vanskelig.. Det er da levende dyr, finnes det alternativ til avliving ser jeg ikke problemet egentlig. Dette var jo også snille hunder som ikke har bitt noen e.l.

Helt enig - turister på ferie kan man vise en viss tålmodighet med - fordi det er et såpass "sært" forbud. Men nordmenn har snart INGEN unnskyldning for å gå rundt med blandinger som ser ut som am.staff'er. Det begynner å bli flere år siden forbudet kom, og når kan man sette krav på at folk faktisk MÅ tenke litt selv?

Joda, jeg har ingen problemer med å se problemet med at enhver labradorblanding vokser opp til å se ut som pitbuller, men det blir liksom litt som leketøyvåpen, da. Hvis man går rundt med en vannpistol som ser virkelig ekte ut - blir anmeldt - så er det jo ikke såååå merkelig at man må forevise den til politiet slik at de kan sjekke at det bare er en plastdings..

Med hunder må man som eier kunne dokumentere opphavet ved hjelp av DNA - og dette må selvsagt gjøres mens BEGGE foreldredyr er i live. Dessuten må det selvsagt også dokumenteres at de i seg selv er enten renraset eller har kjente foreldredyr som også må sjekkes.

Det er ikke slik at man kan ta en DNA-test og se om det er am.staff/pitbull i stamtavlen.

Hva om man på f.eks. Finn.no snart begynte å informere folka' som der leter etter billige blandinger at dette faktisk kan bli et reelt problem i fremtiden dersom det ikke sjekkes allerede når valpene er små?

Og at kull etter ukjente foreldre (fortrinnsvis far, da) faktisk kan antas å være ulovlige - i alle fall umulig å bevise opphavet til, så avliving er en absolutt reell fare i fremtiden?

Kanskje umulig, men, men...

Husker jeg sa det for mange, mange år siden - hvorfor tar ikke disse kamphundfolka' og avler inn en eller annen rase med pels? Da vil jo avkommene ALDRI kunne tas for å være "skumle" - hvis de ser ut som labbetuss, liksom...

Susannne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes synd på menneskene som står i fare for å miste hundene sine, så missforstå meg rett når jeg skriver dette..

Det står i lover at ulovlige hunder kan avlives ELLER transporteres ut av landet. Det betyr at hundene KAN transporteres ut av landet, det betyr at det er opp til hvert enkelt distrikt å bestemme om hundene skal utvises, eller avlives.

I denne saken aner jeg ikke hva som ligger bak, vet heller ikke hvordan hundene ser ut, så kan bare uttale meg på generelt grunnlag ang ulovlige hunder i norge.

Når det gjelder ulovlige hunder som bor i norge, så synes jeg faktisk ikke det er mer enn rett og rimelig at disse avlives. ja, jeg synes også det er grusomt, og jeg synes det er et idiotisk forbud, men en lov er en lov, og om man lar "de snille" individene få leve, så åpner man igjen for at det kriminelle miljøet kan bruke disse rasene. (Og hundekamper er vel noe alle er i mot)

Så akkurat på det punktet så er det viktig å ha et svart hvitt forhold til loven synes jeg..!

Når det gjelder ulovlige blandinger så synes jeg det samme som i avsnittet over. Av den grunn at om både rasene, og blandingene er ulovlig så gir man ikke de kriminelle en åpning til å kalle de renrasede hundene blandinger.

Om man har en blanding som ser ulovlig ut, men som ikke er det, så er det fullt mulig å kontakte politiet selv, å forklare saken, og få papirer på at hunden er lovlig. Jeg kjenner selv en som gjorde nettopp dette. Hun hadde blanding av rottweiler og dobermann, og den så ut som en stor amstaff. Hun bodde i en komune hvor det hadde blitt konfiskert en del ulovlige hunder, og hadde fått spørsmål om hennes var lovlig. Hun konkaktet politiet, la frem papirer og stamtavle på foreldredyr osvosv, og det var ikke noe problem i det hele tatt. Det er nemlig ikke slik at politiet suger tak i bikkja di uten skjellig grunn til misstanke, for å avlive den.. Disse historiene vi hører er manipulert av media, og det er viktig å huske på.

Så tilbake til saken. Altså, som nevnt tidligere i innlegget så er det opp til hvert enkelt politidistrikt, og politiadvokaten i det distriktet, hva som skal skje med hundene som blir konfiskert, og som ikke er norske. Jeg er ganske sikker på at det er mange flere hunder som bare blir sendt tilbake til sverige, enn hunder som blir avlivet. Saken er bare det at vi får bare høre om de som blir avlivet, fordi det er de historiene som selger, og altså de historiene mediene trykker. Derfor synes jeg det er litt rart at politiet er de som får skylda for alt dette. og i "politiet" så mener jeg tjenestemennene som henter disse hundene. De gjør bare den tjenesten de er pliktet til å gjøre. Og om man skal legge skylda på noen for at hundene blir konfiskert, og muligens avlivet, så får man heller gå på stortinget, og spørre hvorfor de ikke har laget en lov med klarere grenser, som ikke åpner for alternativer og tolkninger.

Disse hundenes skjebnne kan muligens bestemmes ut i fra om personen som skal ta avgjørelsen har erfaring med hund eller ikke..! Jeg vil jo tro at de fleste på dette forumet ville sett med milde øyne på en slik hundesak, mens en som ble bitt som ung kanskje ikke gjør det. Grensen mellom "farlig hund" og bare "en hund" er ganske kort om det er mennesker som ikke er vant til hund som tar avgjørelsene.

Veeeeeeel... Nå skreiv jeg meg helt bort jeg..! :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder ulovlige blandinger så synes jeg det samme som i avsnittet over. Av den grunn at om både rasene, og blandingene er ulovlig så gir man ikke de kriminelle en åpning til å kalle de renrasede hundene blandinger.

Hvilke kriminelle? Per def er enhver som har en hund - renraset eller blanding som kan forveksles med en forbudt rase å anse som mulig kriminell - med mindre vedkommende kan dokumentere avstamningen på hunden. Og hvor stor er sjansen for at andre raser kan tenkes benyttet til kriminelle handlinger?

Med hensyn til andre kriminelle - hvor stort mener man miljøet som kan tenkes bruke hund for å gjennomføre en kriminell handling er - og hvor mange i dette antatte miljøet er siden 1991 dømt for slikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saken er at det er en idiotisk lov. En ting er raseforbud, den er vedtatt på et idiotisk grunnlag fordi at kanskje hvisomatte muligens det kan hende at noen bruker disse hundene til hundekamper.. Det ER idiotisk, men greit nok - skal man være et molboland, så for all del, vær et molboland..

En helt annen ting er dette med at du skal bevise at bastarden din ikke er blanding av ulovlige raser. La oss nå si at du har en blandingshund født etter blandingshunder. La oss si at rasene er Rodesian Ridgeback, boxer, labrador og whippet.. Alle fire rasene er fullstendig lovlig i Norge. Tror dere virkelig at man har stamtavle på mor og far her, når både mor og far er blandinger?

Det er merkelig at det å eie en bastard, skal være en av få "forbrytelser" man må bevise at man IKKE har begått. Særlig når det er så å si klin umulig å bevise at din hund, som tilfeldigvis er en mellomstor og korthåret hund med muskler, ikke er en amstaff, pitbull eller blanding med dette.

Så, så sant bikkja ikke oppfører seg som en idiot, og det ER mulig å sende den ut av landet, så skjønner jeg ikke hvorfor politiet i det hele tatt vurderer å avlive.. Hva er poenget med det, liksom? Gi meg EN god grunn for at avlivning er et bedre alternativ enn å sende ut en nomal, frisk hund som tilfeldigvis ser ut som noe politiet TROR kan være ulovlig? Og tror dere virkelig at politifolk generelt er kvalifisert til å se forskjellen på en muskelhund-rase fra en annen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med 2ne. Hvis hunden ikke er agressiv og eierne kommer ifra og har postadresse i et land hvor hunden er lovlig, hvorfor er avliving i det hele tatt et alternativ? Det er vel ingen stor krise om en ulovlig hund oppholder seg her med en feiltagelse mens eierne er på ferie, det er jo tross alt en del 'farlige' hunder som fortsatt er lovlig. Hvis noen forsto det:p jeg mener ikke at folk skal ta med ulovlige dyr med vilje, men synes ikke det er grunn til avliving med mindre de er agressive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og i akkurat dette tilfelet så er det vell ingen konkret lov mot blandinger(?) eller? Politiet har jo konfiskert hundene så det og få en DNA prøve kan jo ikke være så vanskelig.. Det er da levende dyr, finnes det alternativ til avliving ser jeg ikke problemet egentlig. Dette var jo også snille hunder som ikke har bitt noen e.l.

Jo, det er faktisk en lov om blandinger..blandinger uansett hvor "langt" ut på de ulovlige rasene:

tatt fra politi.no:

"Forbudte raser i Norge

Uansett blandingsforhold, anses disse hunderasene som farlige og dermed forbudte:

pit bull terrier

amerikansk staffordshire terrier (amstaff)

fila brasileiro

toso inu

dogo argentino

Forbudte hunder kan heller ikke være med utenlandske eiere på ferie i Norge, eller delta på hundeutstillinger her. "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det er faktisk en lov om blandinger..blandinger uansett hvor "langt" ut på de ulovlige rasene:

tatt fra politi.no:

"Forbudte raser i Norge

Uansett blandingsforhold, anses disse hunderasene som farlige og dermed forbudte:

pit bull terrier

amerikansk staffordshire terrier (amstaff)

fila brasileiro

toso inu

dogo argentino

Forbudte hunder kan heller ikke være med utenlandske eiere på ferie i Norge, eller delta på hundeutstillinger her. "

Okei:) var usikker på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det jeg stusser mest på er hva som skjer på oslo s og østbanehallen. Jeg har hovedopphold på oslo s i jobben min og går ver dag frem og tilbake og det er helt utrolig hvor mange ulovlige hunder det er der. Virkelig altså kan se opp til 5-10 stk ver dag og nesten aldri de samme. Så hvorfor blir det aldri gjort noe der?? politiet er jo der støtt og satdig og fjerner narkomane eller uteliggere men bikkja er jo der det blir aldri gjort noe med den!

litt OT

Husker en episode her i sommer stod på perongen og det var flere som tillkalte politiet pga en nesten bevistløs narkomandame som hadde slått seg og var heeelt utafor hun hadde en hund en nydelig stor schefer hanne. Den hunden var så snill de tok med seg damen og bikkja ble igjen hadde jeg ikke måtte jobbe videre hadde jeg tatt den med. Heldighvis var det en securitas dame som så på og hvar ferdig for dagen hun tok den med seg. Vet ikke hva som skjedde videre men for skikelig klump i halsen når jeg tenker på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha sett bilder av de aktuelle hundene er det ikke rare tvilen om hva de er. Det skrives også "26 aug i strømsveien i oslo ble våre kjære hunder shakira og panja tatt i fra oss av politiet pga av et annet lovbrudd.

de hadde på det tidspunktet ikke peiling på hvilken hunderase det var men de mente de så litt amstaff aktige ut så da ble de tatt i fra familien sin."

Næh, har ingen sympati. Med eierne, that is - hundene kan ikke noe for at de er bragt til verden i et molboland av kjøtthuer som gir en lang goddag i konsekvenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det blir en forskjell på feks svenske statsborgere som er på ferie o.l. og norske statsborgere som er klar over at de har en ulovlig hund. Okei, de har et ansvar for å sjekke hva som er lov og ikke, men uansett, hvorfor er de så gira på og avlive disse hundene når de kan sendes hjem på dagen? Og i akkurat dette tilfelet så er det vell ingen konkret lov mot blandinger(?) eller? Politiet har jo konfiskert hundene så det og få en DNA prøve kan jo ikke være så vanskelig.. Det er da levende dyr, finnes det alternativ til avliving ser jeg ikke problemet egentlig. Dette var jo også snille hunder som ikke har bitt noen e.l.

Det er jo et dilemma det hele. På den ene siden har vi et raseforbud som indirekte gir eiere av blandinger (som kan minne om disse rasene) en plikt til å kunne motbevise at hunden inneholder noen av disse rasene. Problemet er jo som 2ne er inne på, det hele er jo vanskelig å bevise siden de faktisk er blandinger (med mindre mor og far er renrasede). Og jeg synes det er pirkete av ordensstanden å skulle håndheve dette. Men samtidig, når de engang har laget dette raseforbudet må man jo også opprettholde det. Det ville jo være forferdelig skjevt dersom en ikke kan ha de renrasede versjonen, men skal kunne slippe unna med blandinger....

På den andre siden kan en jo mene hva en vil om raseforbudet, men den eneste måten å gjøre noe med det er å forsøke å få det endret/fjernet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og i akkurat dette tilfelet så er det vell ingen konkret lov mot blandinger(?) eller? Politiet har jo konfiskert hundene så det og få en DNA prøve kan jo ikke være så vanskelig..

Visst er det en konkret lov mot blandinger. Dersom politiet mener blandingene ligner på tidligere forbudte raser finns det en lov for slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...