Gå til innhold
Hundesonen.no

Blir hundene deres mer sultne på Royal Canin?


Renate A

Recommended Posts

Jeg har skiftet over til Royal Canin's ledd fôr på Chicka og har vel funnet ut at det ikke er det lureste jeg har gjort, hun er jo såå sulten :yes:

Akitaen til venninnen min hadde også blitt veldig sulten da hun gikk på RC. Tilfeldig eller fakta?

Har sett på pakningen og der anbefaler dem nesten det samme som Specific har gjort, dermed så har jeg gitt det som jeg pleier å gi hun, men hun er jo gud bedre blitt en støvsuger ute, spiser ALT som hun finner, det pleier ikke Chicka å gjøre (glad i mat er hun, men pleier ikke spise alt hun finner ute)

Jeg vet at dette er mye fra hund til hund å gjøre, men lurte på andres erfaringer om denne maten.

Det blir iallefall ikke en ny sekk RC :yawn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skiftet over til Royal Canin's ledd fôr på Chicka og har vel funnet ut at det ikke er det lureste jeg har gjort, hun er jo såå sulten :yes:

Akitaen til venninnen min hadde også blitt veldig sulten da hun gikk på RC. Tilfeldig eller fakta?

Har sett på pakningen og der anbefaler dem nesten det samme som Specific har gjort, dermed så har jeg gitt det som jeg pleier å gi hun, men hun er jo gud bedre blitt en støvsuger ute, spiser ALT som hun finner, det pleier ikke Chicka å gjøre (glad i mat er hun, men pleier ikke spise alt hun finner ute)

Jeg vet at dette er mye fra hund til hund å gjøre, men lurte på andres erfaringer om denne maten.

Det blir iallefall ikke en ny sekk RC :yawn:

Valpen min var ihjelsulten hver dag så lenge han fikk RC. Byttet til Eukanuba, og da ble det mye mindre mas etter mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker det på begge mine hunder, har også bukt eukanuba i høst da de hadde tilbud på høyenergi for. Merker ingen forkjell annet enn at jeg tror de liker smaken på rc bedre. Det er ikke noe mas og er det lite aktivitet en dag eller 2 er det ikke alltid de spiser opp heller.

Jeg vil tro at vis hunden din virker sulten er det antageligvis noe annet enn fortype. Tror alle av disse litt dyre forene minst fungerer som vomfyll.. Men kanskje de liker foret bedre og derfor vil ha mer, eller kanskje han får litt lite. Du sier jo at du slanker han så da går det nok over når han er på rett kjøl igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle mine går på RC og jeg har ikke merket at de er mer sultne nå enn da de gikk på annet for. Den eldste går på Maxi light, de andre beardisene går på Maxi Sensible og miniatyrene går på Mini Sensible. Småvalpene får RC mini valpefor og V&H. Alle er også fine i magen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skiftet over til Royal Canin's ledd fôr på Chicka og har vel funnet ut at det ikke er det lureste jeg har gjort, hun er jo såå sulten :D

Akitaen til venninnen min hadde også blitt veldig sulten da hun gikk på RC. Tilfeldig eller fakta?

Har sett på pakningen og der anbefaler dem nesten det samme som Specific har gjort, dermed så har jeg gitt det som jeg pleier å gi hun, men hun er jo gud bedre blitt en støvsuger ute, spiser ALT som hun finner, det pleier ikke Chicka å gjøre (glad i mat er hun, men pleier ikke spise alt hun finner ute)

Jeg vet at dette er mye fra hund til hund å gjøre, men lurte på andres erfaringer om denne maten.

Det blir iallefall ikke en ny sekk RC :ahappy:

Har ingen erfaring ifh økt sult og RC, Sølve liker nemlig ikke mat han - uansett merket.. :getlost: Men det jeg lurer på er om det er en spesifikk grunn til at du byttet fra Specific til RC? Er leddfôret til Specific mindre bra synes du? Hunden til venninne av meg tålte ikke leddfôret til RC, den går nå på leddfôret til Eukanuba, men hun vurderer å bytte til leddfôret til Specific, mest av hensyn til pris. Specific er jo mye billigere, men om kvaliteten ikke er like god hjelper det ikke at prisen er lav..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker det på begge mine hunder, har også bukt eukanuba i høst da de hadde tilbud på høyenergi for. Merker ingen forkjell annet enn at jeg tror de liker smaken på rc bedre. Det er ikke noe mas og er det lite aktivitet en dag eller 2 er det ikke alltid de spiser opp heller.

Jeg vil tro at vis hunden din virker sulten er det antageligvis noe annet enn fortype. Tror alle av disse litt dyre forene minst fungerer som vomfyll.. Men kanskje de liker foret bedre og derfor vil ha mer, eller kanskje han får litt lite. Du sier jo at du slanker han så da går det nok over når han er på rett kjøl igjen.

Hun er KJEMPE sulte, ikke bare slanke sulten :D

Jeg kan det å sette opp fôrplan til hunden, er utdannet innen fysioterapi for hund, er bare det at det virker som hun trenger så myye mer før hun får følelsen av å ha fått mat (ikke lett å forklare)

Har ingen erfaring ifh økt sult og RC, Sølve liker nemlig ikke mat han - uansett merket.. :getlost: Men det jeg lurer på er om det er en spesifikk grunn til at du byttet fra Specific til RC? Er leddfôret til Specific mindre bra synes du? Hunden til venninne av meg tålte ikke leddfôret til RC, den går nå på leddfôret til Eukanuba, men hun vurderer å bytte til leddfôret til Specific, mest av hensyn til pris. Specific er jo mye billigere, men om kvaliteten ikke er like god hjelper det ikke at prisen er lav..

Leddfôret til Specific er MYYYYE bedre enn de fleste jeg har prøvd (ledd fôret til Eukanuba funket ikke i det heletatt, bare dritten...), skal tilbake på det etter denne sekken.

Chicka er sånn at etter et par sekker mat, så begynner hun å klø litt, får litt fylte analkjertler osv (mild allergi), så jeg gir hun en sekk med annet merke også går jeg tilbake til det hun egentlig går på, det har funket bra i 7år nå :ahappy:

Veldig rart at jeg må gjøre dette, men hun fungerer utrolig bra på denne måten å gjøre det på, neste gang skal jeg gjøre som jeg har gjort et par ganger før, fôre hun på Vom&hundemat 1mnd også gå tilbake til den maten hun pleier å gå på (synd V&H ikke har mindre fett, da kunne hun gått på det heletiden)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..

Leddfôret til Specific er MYYYYE bedre enn de fleste jeg har prøvd (ledd fôret til Eukanuba funket ikke i det heletatt, bare dritten...), skal tilbake på det etter denne sekken.

Chicka er sånn at etter et par sekker mat, så begynner hun å klø litt, får litt fylte analkjertler osv (mild allergi), så jeg gir hun en sekk med annet merke også går jeg tilbake til det hun egentlig går på, det har funket bra i 7år nå :getlost:

Veldig rart at jeg må gjøre dette, men hun fungerer utrolig bra på denne måten å gjøre det på, neste gang skal jeg gjøre som jeg har gjort et par ganger før, fôre hun på Vom&hundemat 1mnd også gå tilbake til den maten hun pleier å gå på (synd V&H ikke har mindre fett, da kunne hun gått på det heletiden)

Så bra at Specific holder mål da. :D Jeg synes prisene på diettfôrene har nådd ekstreme høyder det siste året, Specific er jo klart billigst og når det billigste er bra er det desto bedre. :D Jeg skal sende informasjon videre til venninnen min. :ahappy:

Så trasig at Chicka har mild allergi, men så bra at du har funnet en god måte å løse det på. Jeg synes det høres lurt ut å gjøre som du beskriver - spesielt når det fungerer så godt. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at Specific holder mål da. :D Jeg synes prisene på diettfôrene har nådd ekstreme høyder det siste året, Specific er jo klart billigst og når det billigste er bra er det desto bedre. :D Jeg skal sende informasjon videre til venninnen min. :getlost:

Så trasig at Chicka har mild allergi, men så bra at du har funnet en god måte å løse det på. Jeg synes det høres lurt ut å gjøre som du beskriver - spesielt når det fungerer så godt. :ahappy:

Chicka har ikke bare litt forkalkninger heller, så funker det på hun så funker det iallefall på en med mindre enn hun :D

Jeg prøver å spre ryktet om Specific så godt jeg kan siden det holder så bra mål i forhold til mange andre merker :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke løsningen være noe så enkelt som at hunden faktisk digger smaken på RC fôret og dermed vil ha mer, NÅ? Det trenger jo ikke å bety at fôret mangler noenting eller lignende?

Egne erfaringer på hunder har jeg lite av, Soffen var småspist og startet på RC fra oppdretter men var like småspist på andre fôr livet ut. Flipsen ville nok være like "sulten" på RC som hun har vært på ProPlan. Men det er fordi hun alltid DØR av sult.. så noen indikator er det ikke :getlost:

Edit: Var litt kjapp i vendingen her jeg nå.. så at det var tale om at hunden spiser ting den kommer over på bakken o.l. og ja, det er jo noe annet enn at den kaster seg over fôret.. *går i boksen og øver på tålmodighet og nøysomhet...*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig rart at jeg må gjøre dette, men hun fungerer utrolig bra på denne måten å gjøre det på, neste gang skal jeg gjøre som jeg har gjort et par ganger før, fôre hun på Vom&hundemat 1mnd også gå tilbake til den maten hun pleier å gå på (synd V&H ikke har mindre fett, da kunne hun gått på det heletiden)

Har du sjekket ut den nye typen, med ris? Ville jo trodd at det var mindre fett i den, men vet ikke om det er nok til at det fungerer for Chicka.. men er jo kanskje verd å sjekke :getlost:

Fant forresten dette utsagnet om fóret: "Risen er tilsatt for å få ned fettinnholdet på fòret samtidig som hunden kan få litt større mengde av det enn av den vanlige."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bytet for i fra RC til V&H og fikk industristøvsugere tilbake. Jeg kan love deg at grøfta aldri har vært så kjemisk fri for spislig avfall på mange år. Og det er utrolig hva som kan spises og fordøyes når mine gikk på V&H. Det er jo mulig du gir den for lite mat i forhold til hva hunden trenger. Ellers så kanskje hunden brygger på en sykdom som gjør at den blir fiksert på mat. Men du skriver at du vet litt om foring, så hvorfor ikke prøve å lage noe selv av ferskt kjøtt, frisk frukt og grønnsaker, så kan du heller tileggsfore litt med tørrfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket ut den nye typen, med ris? Ville jo trodd at det var mindre fett i den, men vet ikke om det er nok til at det fungerer for Chicka.. men er jo kanskje verd å sjekke :ahappy:

Fant forresten dette utsagnet om fóret: "Risen er tilsatt for å få ned fettinnholdet på fòret samtidig som hunden kan få litt større mengde av det enn av den vanlige."

Tenker du på V&H med ris? Finner ikke noe om den på nettsiden dems, har du link?

Hadde vært flott med vom uten så mye fett :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker du på V&H med ris? Finner ikke noe om den på nettsiden dems, har du link?

Hadde vært flott med vom uten så mye fett :flowers:

De har ikke noe om det på hjemmesiden.. men skal ha begynt å selge det. Tenkte muligens å prøve det på Tinka, da hun kan bli litt hard i magen av vanlig V&H (men det ser ut til å ha blitt bedre nå).

Men her er et lite utdrag fra noe jeg fant i et lite hefte jeg fikk på Dogs4All:

Hundemat m/ris inneholder Kylling, storfevom & ris. Høsten 2009 er endeling Hundemat m/ris klart for salg. Dett er et etterspurt produkt fra hundeeiere av miniatyrhunder som ikke ønsker å bruke tørrfor. Svært innaktive hunder og noen miniatyrhunder kan få svært treg mage ved fullforing av de øvrige produktene fra V&H. Dette er fordi de indgrediensene vi bruker har meget høy fordøyelighet, og svært lite kommer ut igjen i den andre enden. Hundemat m/ris inneholder 12,5 % av omsetterlig energi fra karbohydrat og er den eneste blandingen som ikke utelukkende består av animalske råvarer. Denne kombinasjonen egner seg til hunder som nettopp sliter med overvekt og/eller svært tref mage. Blandinger egner seg utmerket som fullfor, men da anbefales omega 3 tilskudd i form av sel- eller fiskeolje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har hatt kunder i butikken som mener at hunden deres blir mer sulten når de har byttet for både når de har bytta til RC, Eukanuba og Hills, så jeg lurer egentlig litt på om det er noe som kan komme av forbyttet i seg selv, ikke nødvendigvis det nye foret. Jeg tenker at enten kan det være at hunden liker det nye foret bedre enn det andre, og derfor tilsynelatende blir mer sulten. Eller at det kanskje tar litt tid før fordøyelsessystemet tilpasser seg det nye foret, sånn at hunden faktisk føler seg mer sulten. Om det ikke stabiliserer seg i løpet av noen uker er det kanskje lurt å prøve ett annet for, men om det ordner seg så er det nok bare innkjøringsproblemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...