Gå til innhold
Hundesonen.no

En av norges store hundemotstandere og kranglefanter er siktet for drap..


Pan

Recommended Posts

Poenget mitt var likevel at det er en ganske solid dobbeltmoral når man ikke kan ta standpunkt i en sak der en rottis har filleristet en pitteliten hund, men i denne saken nærmest avfeier innspill som prøver å vise et mer nyansert bilde av saken.

Ja, og her er det bevist og innrømmet at fyren har drept et menneske! Da er man skyldig og burde bli dømt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 141
  • Created
  • Siste svar
Guest vivere
[--] jeg synes bare det var småkomisk hvor voldsomt nøye enkelte var på at media etc. kan lyve i en sak, mens her virker man til å svelge det meste rått rett ned. For at det er nyanser i denne saken og, er det ikke tvil om.

Er det? Hvor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere

Insolita: Det finns ei lita grend akkurat passe langt fra allfarvei hvor folk kjenner hverandre, omgås hverandre og hjelper hverandre når det er nødvendig. På mange måter idealet av ei bittelita grend i bygdenorge. Litt søvnig kanskje, men folk liker seg der og noen ble til og med gift med hverandre og fortsetter å bo der. Mens andre flyttet fra.

Så flytter det inn en familie og man kan kanskje si at det fikk den lille grenda “i gear”. I lokalavisen skrives at i løpet av ganske kort tid genererer innflytteren et nesten tjuetalls anmeldelser mot grendas innbyggere og mot kommunen. Hundeeiere forteller om særdeles ublide møter med en aggressiv ukjent, og en forteller om denne ukjente at han plutselig står på trammen med en stor MagLite i hånden og slår den kraftig mot håndflaten og forlanger at hunden hennes (som i parentes ikke hadde gjort en katt fortred) skulle vekk for den var farlig. Her sto mannen som kunne om hunder, og denne var farlig ble hundeeieren fortalt. Etter at hundeeieren fikk vite hvem fremmedkaren var, ble hunden omplassert.

Det ville kanskje være unaturlig om ikke fremmedkaren som avslo samvær med bygdas befolkning ble kommentert av bygdefolket. Jeg vil tro at både anmeldelsene og hundehatet var emner ble diskutert i stuene hos folk. Bedre ble det kanskje ikke da en hund forsvant på uforklarlig vis og bare halsbåndet lå igjen. Senere ble en annen hund funnet død og veterinæren konstaterte at den var forgiftet av frostveske. Hvordan og av hvem er det ingen som vet.

Folk i grenda har slekt som bor utenfor. En av dem er anleggsgarter. Ham forteller de som kjenner han bare godt om og Sjefen omtaler han som sin beste mann. Riktignok har han en snev av ADHD og han har en diagnose som han har vært behandlet for. Angst kalles diagnosen, noe han har felles med titusen likesinnede. Som om ikke det var nok tåler denne gartneren sprit dårlig og kan bli både høyrøstet og verbal når han er full.

Gartneren er glad i slekta i den lille bygda og ringer dem ofte. Folk som kjenner han forteller at han er overmåte opptatt av at dyr skal behandles godt. En dag han ringer og prater om løst og fast med tanta si kommer samtalen naturlig nok inn på dyr, og dyra som har forsvunnet. Fremmedkaren, innflytteren som har vist et slik hundehat blir sikkert nevnt, og gartneren bestemmer seg for å få avklart en gang for alle hva fremmedkaren vet om de bortkomne hundene. Da gartneren er ferdig å snakke med tanta blir innflytteren ringt opp. Samtalen blir ganske sikkert ikke særlig hyggelig og innflytteren spør for sikkerhets skyld om dette er å betrakte som en drapstrussel. Svaret fra gartneren er Nei. Det var ingen trussel i det hele tatt.

Gartneren har ikke bil. Ikke sertifikat heller, for den saks skyld. Edru var han heller ikke etter festen kvelden før. Derfor får han en utenlandsk bekjent til å være sjåfør. Folk i grenda forteller senere om en bil med utenlandske skilt som sneglet seg etter bygdeveien. Hverken garteren eller sjåføren var sikre på hvor innflytteren bodde. Da bilen etter en tid ankommer ber gartneren sjåføren om å vente. Han skulle bare snakke noen minutter med en mann, ble sjåføren fortalt. Så tok gartneren med seg en sigarett og en lighter før han åpnet døra og gikk mot huset. Deretter smalt det flere skudd like etter hverandre og gartneren ligger på gårdsplassen med ei kule i magen. I ettertid forteller drapsmannen hvordan han for å lure politiet la en kniv i offerets hånd, skar arr i offerets hånd slik at det skulle se ut som om den drepte hadde slått ut ruta i frontdøren, plasserte en boks pepperspray på den drepte m m.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og her er det bevist og innrømmet at fyren har drept et menneske! Da er man skyldig og burde bli dømt!

Nå er det engang slik at man må forholde seg til de lovene som er gitt, og de dommene som har falt. Så fullt så enkelt er det dessverre ikke. Så kan man mene at han ikke burde kommet under dette unntaket. Likevel må en jo kunnes i at man definitivt er i en noget spesiell sinnstilstand når man finner ut at det er en god ide å hente våpenet og skyte for å treffe.

§ 48. Ingen kan straffes for Handling, som han har foretaget i Nødverge.

Det er Nødverge, naar en ellers strafbar Handling foretages til Afvergelse af eller Forsvar mod et retsstridigt Angreb, saafremt Handlingen ikke overskrider, hvad der fremstillede sig som fornødent hertil, og det i Betragtning af Angrebets Farlighed, Angriberens Skyld eller det angrebne Retsgode ei heller maa agtes ubetinget utilbørligt at tilføie et saa stort Onde som ved Handlingen tilsigtet.

Hvad ovenfor er bestemt om Afvergelse af retsstridigt Angreb, kommer ogsaa til Anvendelse med Hensyn til Handlinger, der foretages i Hensigt at iverksætte en lovlig Paagribelse eller hindre, at Straf- eller Varetægtsfanger rømmer.

Har nogen overskredet Grænserne for Nødverge, er han dog straffri, hvis Overskridelsen alene har fundet Sted paa Grund af en ved Angrebet fremkaldt Sindsbevægelse eller Bestyrtelse.

At han er sprøyte gal og truer folk er (dessverre) en annen sak. Disse sakene må politianmeldes og etterforskes for seg. Eventuell straffeforfølgelse av dette må avgjøres i en annen rettssak (eventuelt forelegg av politiet da, men det er kanskje ikke så aktuelt her).

Er det? Hvor?

Selvsagt er det det, ellers ville han ikke blitt frikjent. Selv om du mener at mannen ikke burde følt seg truet, så hevder han at han gjorde det, altså at det fremkalte sinnsbevegelse og/eller bestyrtelse. Hvordan han følte er det vel bare han som vet. Akkurat hvordan meningsutvekslingen dem i mellom foregikk er det vel strengt tatt også bare de som vet. At man ikke skal gå så langt er en helt annen sak, og jeg tror ikke hvermannsen hadde blitt så bestyrtet at de hentet et våpen. De fleste låser døra og ringer politiet i slike tilfeller. Jeg er usikker på jussen rundt det hele, i og med at han faktisk er frikjent, men i slike tilfeller er det jo nærliggende å ønske seg at vedkommende mottar tvungen psykiatrisk behandling (poliklinikk eller en eventuell kort innleggelse). Tror det kan bli vanskelig all den tid han er frikjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Canis og kjelleren her inne kan ikke sammenlignes med de tidvis heftige diskusjonene på no.alt.hunder *ler*.

Savner no.alt.hunder.

Det var ikke mange moderatorer der inne, så det var en god del "høylydte" diskusjoner der (for å si det mildt) :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savner no.alt.hunder.

Det var ikke mange moderatorer der inne, så det var en god del "høylydte" diskusjoner der (for å si det mildt) :lol:

Ikke bare at det ikke var mange, det var faktisk ingen moderatorer der.

no.alt.hunder kan dere fortsatt finne her:

http://groups.google.com/group/no.alt.hunder/topics?lnk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bare at det ikke var mange, det var faktisk ingen moderatorer der.

Nemlig, og det var det som gjorde gruppen så interessant :lol:

En spade ble ikke bare kalt en spade, det ble kalt en ORDENTLIG spade :D

Var en del som ikke pakket inn og tenkte på sarte sjeler for å si det sånn :lol:

Og det var nok en god del som muligens burde sittet litt på fingrene før de lot seg rive med i diskusjoner. Bedre å holde munnen lukket istedet for å åpne den og fjerne enhver tvil liksom.. :lol:

*mimre*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En spade ble ikke bare kalt en spade, det ble kalt en ORDENTLIG spade :D

Var en del som ikke pakket inn og tenkte på sarte sjeler for å si det sånn :lol:

Neineinei, en spade ble kalt en spade, og ikke et hageredskap (sit: Aud S :lol:).

Og det var nok en god del som muligens burde sittet litt på fingrene før de lot seg rive med i diskusjoner. Bedre å holde munnen lukket istedet for å åpne den og fjerne enhver tvil liksom.. :lol:

Definitivt! Og det var ikke bare omtalte i denne tråden som burde knekt fingrene framfor å skrive på tastaturet tror jeg... en del særdeles lite velvalgte formuleringer og beskyldninger som ble fremsatt av både den ene og andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neineinei, en spade ble kalt en spade, og ikke et hageredskap (sit: Aud S :lol:).

Enn at jeg kunne glemme den :lol::lol:

Definitivt! Og det var ikke bare omtalte i denne tråden som burde knekt fingrene framfor å skrive på tastaturet tror jeg... en del særdeles lite velvalgte formuleringer og beskyldninger som ble fremsatt av både den ene og andre.

Ja gu for noen beskyldninger som kom fra enkelte :lol:

Det var beskyldninger om pillemisbruk, stoffmissbruk, dyremisshandling, psykiske lidelser osv. osv. :lol:

Savner den gruppa jeg.

Og no.alt.frustrasjoner. Det var også en utrolig gruppe :lol:

*masse mimring*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om man blir frikjent betyr det ikke at det er riktig. er MANGE mennesker i dette landet som går fri til tross for innrømmelser osv!

Lov å håpe han her befant seg i regjeringskvartalet? *slem*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...