Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken bil skal jeg velge?

turbogutten

Recommended Posts

Jeg vet egentlig veldig lite om biler men vet jo sånn ca hva jeg ønsker.

Den skal være passe stor

Ligge godt på veien i alle fører

Ha gode seter

Helst være 5 seter eller mer

Ha plass til å sveise inn 4 bur, 2 store nede og 2 små oppe

Fortsatt ha god bagasjeplass

Ha mulighet til å trekke campingvogn

Ikke sluke bensin/diesel

Hadde vært greit med automat men manuell funker det også

Pris: maks 250 000 - 300 000

Finnes det noen bil som har dette til den prisen? Og om ikke, hvilke biler har de fleste av punktene mine? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må du nok godt over personbil str, og fortsatt ha problemer med å få mer enn 5 seter og alt det der.

Det må nok bli caravelle o.l. bil.

Tror jeg heller hadde invistert i en god stor personbil og hundehenger om du skal ha plass til alt det der. og det tror jeg nesten du må om du skal ha 7 seter.

Ja, kanskje, men finnes hiAce som 5 seter? Caravellen bruker mye drivstoff gjør den ikke?

Jo, men for å dekke dem kravene så må du opp i stor bil, og alle store biler bruker mer. og nei en caravelle bruker ikke mer enn en Hiace. Det fins også noen fine Merc'er som er i samme str, er vet Vito den heter tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Hi-Ace fåes som femseter - men du MÅ gå for firhjulstrekk - den suger på vinterføre uten. Men fin bil, holdbar, god å kjøre og bruker ikke mye diesel. Anbefales. Dog dyr i innkjøp.

Finn 1

For eksempel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei! Ja har jo tenkt tanken med hundehenger :) Men hvilken personbil ville dere anbefalt da? Trenger ikke mer en 5 seter men ønsker god bagasjeplass slik at det er mulig å ha bikkjene baki uten hundehenger også :) Som sagt jeg vet lite om bil så kan godt hende kravene mine er for høye hehe.

Belgerpia: Takk for anbefaling, skal sees nærmere på :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Belgertia traff spikern, den eneste bilen som vil fungere for deg er en Lang HiAce 4x4 om det skal fylle minst 1-2 av kravene dine... (liten motor til å trekke stor henger, men det går)

Av Personbil type stasjonsvogn er det ingen som er såpass mye større en andre...

Alternativet er Suv da...

Vi har en 2seters Suzuki XL-7, men får bare inn to Toller-bur, og må ha 3.mann (40kg) løs når alle 3 skal være med...

Så du må ha mye større en XL-7..

http://www.horizonsuzuki.com/cars/2003_Suzuki_XL-7.jpg

Neste steg opp er Kassebiler som Hi-Ace...

Alle større biler må ha 4x4 for å ligge bra på veien... Og biler som er større og 4x4 sluker selvfølgelig unna mer drivstoff en en liten Toyota Yaris...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Belgertia traff spikern, den eneste bilen som vil fungere for deg er en Lang HiAce 4x4 om det skal fylle minst 1-2 av kravene dine... (liten motor til å trekke stor henger, men det går)

Lang Caravelle er fasktisk den beste bilen jeg har kjørt på den str der. Og den fungerte fint over fjeller mellom Oslo-Bergen uten 4x4.

Vi hadde 4 Sch baki, i høyden og plass til masse bagasje. Forsetene var veldig gode, baksetet helt ok.

Men vi reiste iblandt 4 voksene med bagasje for en uke, div utstyr, 4 hunder og utstyr til dem på ukes tur uten problem.

Om jeg skal ha så stor bil så blir det caravell på meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jo selvfølgelig skal caravelle være likestilt med HiAce.!

Caravelle har høyere comfort og kvalitet en HiAce, og i motsetning til HiAce, så funker den fint på vinteren uten 4x4...

(HiAce = Bakhjulstrekk RWD uten vekt over bakhjulene)

(Caravelle = Framhjulstrekk FWD med motoren over hjulene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Caravelle er en genial bin! Gode å kjøre til å være "kassebil", bruker ikke forskrekkende med drivstoff, logger helt bra på veien, men skal du på fjellet med tung last, så er piggdekk en fordel. Man får plass til alt! Jeg har brukt den mye om sommeren og sleng to madrasser bak og sovet der om natten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo alternativt, hvis du synes sånt er morsomt, se på amerikanske biler og vans. Suburban og den stilen, eller svære Ford'er.. Heftig brøl på de bilene! :) Men jeg stemmer vel mest for caravelle-lignende saker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo alternativt, hvis du synes sånt er morsomt, se på amerikanske biler og vans. Suburban og den stilen, eller svære Ford'er.. Heftig brøl på de bilene! :) Men jeg stemmer vel mest for caravelle-lignende saker..

Amerikanerene er somregel rimelig tørste da - selv om de er tøffe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo alternativt, hvis du synes sånt er morsomt, se på amerikanske biler og vans. Suburban og den stilen, eller svære Ford'er.. Heftig brøl på de bilene! :D Men jeg stemmer vel mest for caravelle-lignende saker..

Har hatt suburben og byttet den til Caravelle pga det er en stor bile med dårlig plass. Når vi skulle på samme ukestur som beskrives med caravellen så kunne vi glemme å være mer enn 2 personer. Det gikk kun 3 bur baki bilen og bagasjen måtte oppå. Den 4 hunden måtte i varikasse i baksete.

Men med 2 små og 2 store hunder så er det plass til å bygge i høyden i bagasjerommet også.

Men det er en dyr bil i drift og veldig dyr bil å fikse. Men comforen :D og når du kræsjer eller kjører utenfor veien så er det ikke en skramme på den bilen, på dem andre derimot :D

Men på vinterføret så kan det være en spennende bil :) Har aldri vært utefor en bil som har forsvunnet utenfor veien så mye som den, om den bestemte seg så skulle den ut av veien. Og det var faktisk ikke jeg som gjor det, men dem andre gutta på jobben jeg hadde :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt suburben og byttet den til Caravelle pga det er en stor bile med dårlig plass. Når vi skulle på samme ukestur som beskrives med caravellen så kunne vi glemme å være mer enn 2 personer. Det gikk kun 3 bur baki bilen og bagasjen måtte oppå. Den 4 hunden måtte i varikasse i baksete.

Men med 2 små og 2 store hunder så er det plass til å bygge i høyden i bagasjerommet også.

Men det er en dyr bil i drift og veldig dyr bil å fikse. Men comforen :D og når du kræsjer eller kjører utenfor veien så er det ikke en skramme på den bilen, på dem andre derimot :D

Men på vinterføret så kan det være en spennende bil :) Har aldri vært utefor en bil som har forsvunnet utenfor veien så mye som den, om den bestemte seg så skulle den ut av veien. Og det var faktisk ikke jeg som gjor det, men dem andre gutta på jobben jeg hadde :D

Jepp, det er nok en bil for kanskje spesielt interesserte, men tenkte å nevne den i tilfelle ts var en sånn "interessert". :)

Jeg kjenner forresten noen som har en slik stor amerikaner, og de har plass til minst seks springere, pluss minst fem personer, og de bruker den også til å trekke svær campingvogn med. Burene er bygd/satt inn i bagasjerommet sånn at de står oppå hverandre, og de tar faktisk ganske lite plass. Har god plass til bagasje og barnevogner og sånt. Disse folka har forresten vært innom caravelle (transporter rettere sagt, men det er jo omtrent samme ulla), men har nå en stor Ford altså. Møtte også noen i sommer som hadde suburban; de trakk stor vogn og hadde tre staffer baki. Var god plass til mer, pluss bakseter til ungene.

Nå spørs det jo også hvilke hunder ts har tenkt å ha der da, det er jo klart at fire GD tar litt mer plass enn fire chihuahuaer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Om du får til å taime vekkerklokke og morgenrutine sånn at valpen sover når dere forlater bilen den første tiden, så får du mer tid til å trene den mer forsiktig og gradvis på å være alene.  Meninger om tyggesaker uten tilsyn er delte mellom teoretikere og praktikere. (Det meste KAN i verste fall drepe hunden ved kvelning eller blokkering av tarm, men barn kan brekke nakken av å falle skeivt ut av en høy seng også, og en bekjent snublet på en skogssti og døde momentant av å lande med hodet på en stein. Det er mye potensielt veldig farlig som veldig sjelden skjer.) Fra flere tiår med skadefri altmuligtyggere våger jeg banne i kirka og trosse de mest forsiktige ved å anbefale en fordøyelig tyggesak, f.eks. okse*****, eller en fryst Kong, så har valpen noe annet å fokusere på enn at den er forlatt alene. Beste er selvsagt om den sover i bilen i starten, så du får mer tid til å venne den til å være i buret alene.   
    • Ved henting tenker jeg at stoffburet er helt greit. Når dere kommer hjem ville jeg hatt transportburet inne, hjemme, med et mykt pledd og noen godbiter i. La valpen utforske buret og oppfordre den til å være der litt, uten å lukke. Så ville jeg prøvd å ta med buret i bilen allerede første dag, og kaste noen godbiter eller legge inn en god tyggeting de 10 minuttene du skal levere. Hvis valpen kommer fra en skikkelig oppdretter bør den har erfaring med bilkjøring fra før, selv om det ofte er med mor og/eller søsken. Hvis valpen IKKE er trygg alene de 10 minuttene så er den tryggere i et solid bilbur enn et stoffbur den kan tygge seg ut av... Hvis det viser seg å være et problem ville jeg fått noen til å sett etter den den korte tiden leveringen tar.
    • Jeg får valp imorgen. Vi er godt forberedt og skal ha fem uker fri.    Det jeg stresser med er at barnet mitt skal i barnehagen neste uke for å gi valpen litt mer ro den første uken. Det jeg bekymrer meg for er at jeg må ha den med i bilen når jeg leverer i barnehagen. Er det innafor å la den være i bilen de 10 minuttene det tar å levere barnet?    til vanlig skal jeg ha hunden i et transport bur bak i bilen, men tenker at den skal få være i et Stoffbur i passasjersetet ved siden av meg når jeg henter den imorgen og den første uken.  
    • Hadde nettopp en kjempefin tur uten noe tull, og masse pen lineføring. Ede var skikkelig på tilbudssiden og ikke engang utålmodig på godbitene. Det går virkelig fremover. Ordentlig godgutt i dag 🥰 Flink vaktbikkje også, for anledningen i Miljøpatruljen. Forsøpling tar vi alvorlig.
    • Hadde nettopp et mareritt av en "treningsøkt". Hadde alle favorittingene hans og lommene fulle av snacks. Godt vær og stille og rolig feriestemning. Ede åpnet med å hoppe opp og bite og bjeffe og jukke og være teit. Jeg trodde vi skulle ha en fin økt med den energien der, men da jeg ba om utgangsstilling for TREDJE GANG, så gikk han sakte og satte seg seigt ned. ... Eneste lyspunkt var en fin innkalling da han mens jeg prøvde samle meg vimsete avgårde på egenhånd inn i en luftegård jeg ikke har gitt ham lov til å gå i. Da spratt han opp fra sniffingen og kom løpende inn med en gang. Supert! ..men det var det ENESTE han gjorde riktig på cue. Han dekket hver gang jeg ba om stå. Så dumt på meg når jeg ba om utgangsstilling. La repeatedly fra seg apporten en meter fra meg i forsøk på å innkassere uten å måtte gi den fra seg. Fant plutselig ut at det var kewlere å gå fra front mellom beina mine til utgangsstilling istedenfor å svinge bakparten inn, og gjentok den der flere ganger. Nektet gå fot uten lure i hånden. Den økende frustrasjonen min gjorde ikke ting bedre. Han begynte holde hard rock konsert. Hoppet og bet og jukket. SÅ kom jeg på at han ikke har fått skjønnhetssøvnen sin. Han hadde vært våken fra kl 07 i morges uten å blunde et blunk. Aha! All made sense. Tok ham med meg inn igjen, og det tok ikke engang et minutt før han brøt ut i full raptus og fløy villmann mellom veggene i toddler tantrum. Stoppet plutselig og begynte krafse og grave som en manisk gærning på gulvet, og falt så dønn om, som et slakt, rett i søvn. — Har De forsøkt skru maskinen av og på igjen? 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...