Gå til innhold
Hundesonen.no

Eagerminds C-kull


Caroline

Recommended Posts

  • Svar 231
  • Created
  • Siste svar

Frøken tricolor er DRITLEKKER! Sendes i norgespakke til vestlandet sporenstraks! :whistle:

Hihi, ja hun er skikkelig stilig og ikke minst fotogen. Det sies jo at fotogene valper pleier å bli pene hunder, så vi får se :) I grunnen er de rimelig fotogene hele gjengen, jeg bruker ikke lange tiden på å ta bilder av dem hver uke ihvertfall og jeg gjør det alltid alene og bruker hverken bånd eller godbiter av noe slag. Flinke valpene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spés er veldig lik sin far synes jeg og er fortsatt min favoritt. :whistle: Hun ligner dessuten veldig på en beholderhalvsøster i nord. (:

Ja, hun er som en liten kopi av Rebus, det er helt sant. Hun har veldig lik silhuett også :) Og i dette kullet er det ikke feil å ligne sin far! Det jeg liker aller best med henne er vel øynene og snutepartiet, pluss at hun så langt har kjempebra beinstamme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi plutselig fått unnagjort hele veterinærbesøket, ettersom hun som skulle komme og øve på øyelysing hadde med seg en autirisert øyelyser som like gjerne lyste hele gjengen + Saeta og Villa offisielt. Så de fikk chip, vaksine og full helsesjekk uten å måtte reise en meter *luksus* Øyeresultatene var også fine, 5 var fri og de hadde visst alle særdeles bra øyne pluss unormalt bra kjever/bitt. Kjekt å høre :angry: Den eneste med anmerkning var Sirius, men han har ikke noe verre enn CRD og PPM, så det er ingen krise selv om man bør være obs ved eventuell avl. Men i første omgang skal han jo "bare" være utstillingshund så får vi se hvor det bærer etterhvert. De to voksne var også fri, og det er jeg veldig glad for :lol: Saeta ble jo ikke lyst før paring pga. det gikk litt fort i svingene med dette kullet :icon_redface:

Uansett, det var godt å få det gjort og godt at resultatene var så bra! Jeg er veldig fornøyd :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi plutselig fått unnagjort hele veterinærbesøket, ettersom hun som skulle komme og øve på øyelysing hadde med seg en autirisert øyelyser som like gjerne lyste hele gjengen + Saeta og Villa offisielt. Så de fikk chip, vaksine og full helsesjekk uten å måtte reise en meter *luksus* Øyeresultatene var også fine, 5 var fri og de hadde visst alle særdeles bra øyne pluss unormalt bra kjever/bitt. Kjekt å høre :lol: Den eneste med anmerkning var Sirius, men han har ikke noe verre enn CRD og PPM, så det er ingen krise selv om man bør være obs ved eventuell avl. Men i første omgang skal han jo "bare" være utstillingshund så får vi se hvor det bærer etterhvert. De to voksne var også fri, og det er jeg veldig glad for :P Saeta ble jo ikke lyst før paring pga. det gikk litt fort i svingene med dette kullet :icon_redface:

Uansett, det var godt å få det gjort og godt at resultatene var så bra! Jeg er veldig fornøyd :angry:

Sirius driver bare å tuller med dere han :lol: Først med stenen også litt med øyenlysning også. Nesten litt komisk :lol:

Men nå begynnte det brått å klø i valpefingrene mine igjen :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sirius driver bare å tuller med dere han :angry: Først med stenen også litt med øyenlysning også. Nesten litt komisk :lol:

Men nå begynnte det brått å klø i valpefingrene mine igjen :lol:

Han var den siste som ble lyst, og da sa jeg at "nå som alle var fri er det vel typisk om han her får alt" og det stemte jo nesten og :icon_redface: Note to self: ikke spøke med slikt :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Caroline..

Før jeg rekker å hive meg på å gratulere med valper så er de vell nesten utflyttet til sine nye eiere hele gjengen.

Ja, sånn går det når mann har vært borte en stund fra forumet og ikke alltid henger med på hva som skjer rundt om;) Men uansett grattis med små nurka og lykke til med de, de ser jo skikkelig søte og fine ut.

Mange gode klemmer

fra

Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt forsinkede 7-ukersbilder kommer her:

7u-1.jpg

7u-2.jpg

7u-3.jpg

De er tatt litt i full fart, men det blir nok litt mer arbeid bak 8-ukersbildene, som jeg håper å få tatt utendørs. Valpene har nå fått utforske snøen såvidt, og det falt veldig i smak! De løp rett ut på gårdsplassen og begynte å utforske sin nye verden. Tok noen få bilder, men de ble heller dårlige da det snødde i dag og kameraet sliter med autofokusen (manuell fokus og valper i lek er ikke akkurat lett), men vi prøver igjen i morgen :frantics: Her er et av de få som ble brukbare:

_MG_8661Spes7w2.jpg

Ellers er det vel nesten avgjort nå at det er Spés og Sirius som blir igjen hos meg, mens det antageligvis blir Sphinx som reiser til Danmark etterhvert. Sólon flytter til Ås, og de to siste jentene har jeg ikke helt avgjort enda, men den ene skal langt oppi nord (husker ikke stedsnavnet) og den andre til Sarpsborgkanten. Førstemann reiser ikke før torsdag neste uke, så det blir enda litt tid med dem før de skal flytte :frantics:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig gjeng, men jeg liker nok best den som skiller seg mest ut, nemlig Sphinx :wub:

Hva vil det egentlig si at han har CRD og PPM?

CRD:

CRD-forandringene kan man se som et større eller mindre område til siden for synspapillen med mangel på pigment i pigmentepitelet og med unormale blodkar i chorioidea. Forandringene er til stede ved fødsel, og vil ikke bli noe større med økende alder. Derimot kan forandringer diagnosert hos 7-8 uker gamle valper maskeres av pigment når retina forandrer farge ved 3-måneders alder, slik at det ikke lenger er mulig å se defektene (såkalte ”go normal-hunder” ). CRD-forandringer har liten eller ingen betydning for hundene, og fører heller ikke til senere komplikasjoner. Hunder med små CRD-forandringer kan brukes i avl, hvis de ellers er gode representanter for rasen, men de bør pares med hunder som er fri for CRD.

PPM:

Persisterende pupillmembran. I en periode i fosterstadiet mens øyet dannes, er pupillåpningen lukket av en membran. Før fødsel tilbakedannes membranen, slik at det blir en åpning i regnbuehinnen - pupillåpningen. Små rester av membranen kan ofte observeres med spaltelampe også etter fødsel hos mange hunder og har som regel ingen betydning for hunden. I noen tilfeller er imidlertid membranrestene kraftigere og kan observeres direkte. De kan gå som strenger på tvers av pupillåpningen eller de kan hefte seg til linsen eller baksiden av hornhinnen. Defekter i synsnerven har også vært observert samtidig med denne tilstanden. PPM er medfødt og vil ikke forandre seg med økende alder, men når øyet vokser kan forandringer i linse og hornhinne bli relativt mindre. Nedarvingen er ikke med sikkerhet fastslått. Det er viktig å registrere forandringene, selv om det ikke får avlsmessige konsekvenser for dyret. Dyr med store forandringer anbefales likevel ikke brukt i avl.

Altså er det ikke noe som vil plage hunden og dersom han viser seg å være god nok på alle andre omrpåer kan han også vurderes benyttet i avl på hunder som er fri for begge disse, selv om det ikke er noe jeg ønsker i utgangspunktet, men tiden vil vise.

Langt oppi nord sa du? :frantics:

Ja, Harstad :frantics: Husker ikke hva de heter, for det er de som har Rebus som har hatt kontakt med dem da de har ventet på valp derfra i et år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers er det vel nesten avgjort nå at det er Spés og Sirius som blir igjen hos meg, mens det antageligvis blir Sphinx som reiser til Danmark etterhvert. Sólon flytter til Ås, og de to siste jentene har jeg ikke helt avgjort enda, men den ene skal langt oppi nord (husker ikke stedsnavnet) og den andre til Sarpsborgkanten. Førstemann reiser ikke før torsdag neste uke, så det blir enda litt tid med dem før de skal flytte :frantics:

Teite Sphinx som ikke ville bli i Norge :frantics:

Men jeg får vel hilse på Spés og Sirius etterhvert tenker jeg :wub:

Ekle-ekle valpene. Jamen glad jeg ikke har hilst på de så valpesyk som jeg er for tiden. Sheltier kan jo smugles ut fra oppdretter i sånne treningsvester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teite Sphinx som ikke ville bli i Norge :wub:

Men jeg får vel hilse på Spés og Sirius etterhvert tenker jeg :lol:

Ekle-ekle valpene. Jamen glad jeg ikke har hilst på de så valpesyk som jeg er for tiden. Sheltier kan jo smugles ut fra oppdretter i sånne treningsvester.

Hun blir her en liten ekstra stund da, mens de venter på importtillatelse :frantics: det kan ta opptil 30 dager, men jeg tror ikke det tar så ille lang tid inn til Danmark. Og du bør da vite at smugling ikke er lov :frantics: Låning derimot, det er lov!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun blir her en liten ekstra stund da, mens de venter på importtillatelse :) det kan ta opptil 30 dager, men jeg tror ikke det tar så ille lang tid inn til Danmark. Og du bør da vite at smugling ikke er lov :lol: Låning derimot, det er lov!

Bare smugle fra oppdretter å hjem da, det er vel låne det :P

Somsagt, da er det enda bedre at jeg ikke hilser på om hun fortsatt er der *ler* Jeg får heller :lol: etter Villa barn jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...