Gå til innhold
Hundesonen.no

Sykle med Laika


laikamor

Recommended Posts

Jeg har veldig lyst til å kjøpe en springer, slik at jeg kan sykle med Laika. Jeg tror det hadde vært en veldig grei måte å slite henne ut på av og til. Det jeg lurer på er om dere tror det er trygt å sykle med henne når hun bjeffer på de fleste vi møter på tur. Jeg er veldig redd for at hun skal begynne å dra ut mens jeg sykler, og at jeg da flyger rett på trynet, men samtidig så tenker jeg at det ikke er sikker hun har så mye tid til å bjeffe på de vi møter om hun må følge farta til sykkelen hele tiden. Hva tror dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk på det at du må sitte på sykkelen når hunden drar. Fordi da klarer springeren å ta i mot nøking og trekking på en utmerket måte. Det er i hvertfall min erfaring med springeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk på det at du må sitte på sykkelen når hunden drar. Fordi da klarer springeren å ta i mot nøking og trekking på en utmerket måte. Det er i hvertfall min erfaring med springeren.

Tror du den klarer å ta imot veldig mye nøkking og trekking? Laika veier bare 14kg, men hun er ganske sterk når hun først begynner å dra...

Er det noen som har noen springer å anbefale? Jeg har ikke lyst til å kjøpe den dyreste typen, men samtidig så må den jo tåle en del trekking fra Laika..:rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Tror du den klarer å ta imot veldig mye nøkking og trekking? Laika veier bare 14kg, men hun er ganske sterk når hun først begynner å dra...

Er det noen som har noen springer å anbefale? Jeg har ikke lyst til å kjøpe den dyreste typen, men samtidig så må den jo tåle en del trekking fra Laika..:D

Det kommer litt an på typen nøkking og trekking. En vanlig springer tar veldig godt av for rykk sånn ca fremover og det er ikke noe problem at hunden trekker når den er festa i springern, men terven min klarer fint å rykke meg ut av balanse bakover. Eh han har en tendens til å bestemme seg veldig plutselig for at han må på do, og da stopper jeg enten jeg vil eller ikke :whistle: Men nå veier han rundt 26 kg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en flat på 32 kilo so hoppet sideveis og framover og da ble det å sitte pal på setet og tråkke på så han må i min retning. Men med en border så vill jeg satset på små turer først for dem kan da gjete alt som julet. Men du får nok ikke slitt ut en border med springeren heller. Men det og mye hodebry så hjelper det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge man sitter på sykkelen og er forberedt på evt rykk så er min erfaring at det stort sett går bra. Om ikke så er det ikke så farlig å falle av sykkelen heller:P

Jeg har enda til gode å komme i en alvorlig ulykke med bikkja og springeren. Værste var vel når jeg fløy over styret mens sykkelen forsvant under meg. Det unngår man ved å:

1. ikke kjøre på snøkledd is

2. ikke bråbremse på slikt føre fordi bikkja skal "drikke" snø...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en flat på 32 kilo so hoppet sideveis og framover og da ble det å sitte pal på setet og tråkke på så han må i min retning. Men med en border så vill jeg satset på små turer først for dem kan da gjete alt som julet. Men du får nok ikke slitt ut en border med springeren heller. Men det og mye hodebry så hjelper det.

Laika er en blandingshund, med bare en liten del boreder collie i seg. Hun pleier ikke å gjete noe, så det blir nok ikke noe problem :whistle:

Så lenge man sitter på sykkelen og er forberedt på evt rykk så er min erfaring at det stort sett går bra. Om ikke så er det ikke så farlig å falle av sykkelen heller:P

Jeg har enda til gode å komme i en alvorlig ulykke med bikkja og springeren. Værste var vel når jeg fløy over styret mens sykkelen forsvant under meg. Det unngår man ved å:

1. ikke kjøre på snøkledd is

2. ikke bråbremse på slikt føre fordi bikkja skal "drikke" snø...

Jeg er egentlig ikke så redd for å ramle av sykkelen selv, men jeg er mer redd for at Laika kan få sykkelen over seg, eller at hun blir skadet på andre måter...

Før jeg eventuelt kjøper springer, så må jeg nok kjøpe sykkel. Min ble stjålet i fjor sommer :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykkel er gjerne ett godt utgangspunkt for å sykle med hunden;) he he

Med eller uten springer er det viktigste etter min erfaring å være obs på hunden. Spesielt i starten før hunden har lært seg hva det går ut på. MIn var iallefall fæl til å plutselig stoppe opp for å lukte/tisse/bæskje/gresse... Dette kan fort føre til en noe ubehagelig bråstopp for begge parter. Her i huset har han nå lært hva den fæle sykkelen(:whistle:) betyr og løper stort sett uten bråstopp. Må han på do utenom pausene han får av meg bremser han heller, slik at jeg kan få stoppet. Mye bedre for begge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag har jeg kjøpt springer:P

Det var bare en billig en til 200kr på Price, så har jo ikke så veldig tro på kvaliteten. Får vel bare låne sykkelen av pappa litt til å begynne med. Bør jeg ha på potesokker/sko på Laika når vi sykler? Det er ikke grusveier her, så det blir bare til at vi sykler på asfalt, men det hjelper vel med potesokker/sko på?

Har tenkt å lære henne til å springe ved siden av sykkelen oppe på hytta, fordi der er det som regel ingen folk vi møter, så jeg tror jeg kommer til å føle meg litt tryggere da :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ooooh! Flott tråd! Jeg har samme problemet med min hund og hun er ca like stor som din :whistle: Jeg har syklet litt med henne med strikk, men hadde vært så mye mer praktisk med springer! da kan jeg ihvertfall holde meg bedre fast :D Si i fra åssen det gikk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hunden har svake poter så er det lurt med potesokker. Min lille galskap på 25 kg har lært seg "gå frem" kommando når vi møter hunder eller andre ting hun gjerne vil kaste seg mot for å hilse - da får hun heller løpe full pinne fremover (mye fortere enn hun får lov til tilvanlig - det funker). Ellers så er det viktig å ha rumpa på setet når hunde rykker sidelengs - elles så følger hele bakparten av sykkelen min - yep, jeg snakker av erfaring. :whistle: Vi har også hatt noen bråstopper når hun huker seg ned for å doe, men hun har lært å søke ut i grøfta og sakke ned på farten når hun må på do - så da skjønner jeg det og sakker ned selv så jeg kan stoppe. én gang har jeg holdt på å gå over styret - da var jeg så lur at jeg skulle teste om jeg klarte å sykle med båndet i handa - la oss bare si at det gjør jeg ikke omigjen. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe... Skal si fra hvordan det går, men jeg skal nok ikke prøve den med det første. Jeg kan låne pappa sin sykkel, men den er veldig høy, og jeg rekker mesten ikke ned til bakke(jeg er veldig lav), så jeg føler meg ikke helt trygg på den sykkelen :hmm:

Skal på handletur i morgen, så da har jeg bl.a tenkt å se om jeg finner noen potesokker til Laika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Idag har jeg endelig fått prøvd å sykle med Laika ;)

Syklet bare en liten tur, men virket som hun likte det. Vi møtte bare èn mann. Da dro hun hele springeren rundt, så plutselig var hun på andre siden av sykkelen :whistle: Skal prøve å stramme skruene litt, slik at hun ikke klarer å dra den rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...