Gå til innhold
Hundesonen.no

V&H + grønsaker?


Margrete

Recommended Posts

Altså, det er en hund inne i "akkurat nå" tråden som har fått beskjed av sin alternative veterinær om hunden skal råfores og spise grønsaker. Det er jo nærliggende å tenke at hunden da kan få v&h, men trenger man da grønnsaker og i så fall hvorfor?

Hunden sliter vist med leveren sin, som igjen gir synlige symptomer som eksem.

Eier av hund: Jeg måtte bare spørre, det er ikke noe kritikk til noen eller noe, jeg bare lurer rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På basenjilisten så jeg en gang en oppskrift på for til hunder med leverproblemer ("livercleansing diet"). Husker at Yams (eller hva det heter, sånn søtpotet) var en viktig ingrediens men husker ikke hvorfor - skjønte antagelig ikke forklaringen for dette var fra et "alternativt menneske" som opererer med andre forklaringsmodeller enn jeg forstår. Uansett så var visst den dietten veldig veldig bra, flere på basenjilisten med syke hunder som har skrytt av den opp gjennom årene.

Og det var jo ikke mye konkret svar.. men jeg jobb-vegrer så enhver unnskyldning utnyttes til fulle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På basenjilisten så jeg en gang en oppskrift på for til hunder med leverproblemer ("livercleansing diet"). Husker at Yams (eller hva det heter, sånn søtpotet) var en viktig ingrediens men husker ikke hvorfor - skjønte antagelig ikke forklaringen for dette var fra et "alternativt menneske" som opererer med andre forklaringsmodeller enn jeg forstår. Uansett så var visst den dietten veldig veldig bra, flere på basenjilisten med syke hunder som har skrytt av den opp gjennom årene.

Og det var jo ikke mye konkret svar.. men jeg jobb-vegrer så enhver unnskyldning utnyttes til fulle!

Vi venter rett og slett spent på om Wildah (er jo fra usa og da vet hun alt :)) vet hvilke fine funksjoner søtpoteten har

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi venter rett og slett spent på om Wildah (er jo fra usa og da vet hun alt :)) vet hvilke fine funksjoner søtpoteten har

Høhø. Tror ikke jeg skal skryte på meg så mye kunnskaper om råforing og grønnsaker :) Men jeg fikk tips om at søtpoteter var ypperlig kosttilskudd om man ville at hunden skulle legge på seg. Jeg har ikke prøvd det, men amerikanere er veldig glade i disse yamsene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, det er en hund inne i "akkurat nå" tråden som har fått beskjed av sin alternative veterinær om hunden skal råfores og spise grønsaker. Det er jo nærliggende å tenke at hunden da kan få v&h, men trenger man da grønnsaker og i så fall hvorfor?

Hunden sliter vist med leveren sin, som igjen gir synlige symptomer som eksem.

Eier av hund: Jeg måtte bare spørre, det er ikke noe kritikk til noen eller noe, jeg bare lurer rett og slett.

Hehe. Fint ar du kommer på ting å spørre om, for jeg er veldig i villrede om dette selv. Men det går mest på mengden han skal ha. Siden det skal være 50/50, må han da ha mer mat fordi hunder ikke nyttegjør seg grønnsaker på samme måte som vi mennesker. Jeg tenker at disse grønnsakene blir bare "vomfyll", for at han skal få en følelse av metthet.

Grunnen til at han skal ha halvparten av hver, er fordi han ikke skal ha for mye proteiner - noe det er mye av i kjøtt.

Men hvis jeg må øke mengden v/h for å kompensere for manglende næring i grønnsakene, så får han jo mye proteiner uansett! What to do???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner flere som forer ca 50/50 og de må ikke opp i kjøtt fordi ''grønnsaker kun er vomfyll''. Er det noen som har det bekreftet at grønnsaker bare er vomfyll forresten og at hundene ikke tar opp grønnsakene?

Vom og hundemat har mye mindre proteiner enn de aller fleste tørrfor(13,5%), så uansett er det nok ikke krise om det ikke blir 50/50.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjente en akita som fikk problemer med leveren, og Are Thoresen(eller hva mirakle mannen heter) gav de beskjed om å gi brokkoli. Hunden kvikna til og fikk energien tilbake, og levde et langt liv. (Hun var virkelig dårlig når de dro avgårde)

De gav noen bunter i hvert måltid med forvella brokkoli. Kan kanskje være enda bedre å mose?

Brokkoli er kjent for å ha god effekt på leveren så det er sikkert verdt et forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klippe*

Er det din hund som har lever-problemer?

Isf er jeg veldig intr i det. Har vetten din sagt at du kan gi V&H? Bruker du spes.fòr i tillegg? Gir du noe medisiner? Etc etc...

Min ene tispe var jo på grensen til lever-svikt og blir nå full-fòret på Hills L/D samt medisinering (Denosyl og Ursofalk). Det funker på henne, lever-verdiene er på vei tilbake mot normalen.

Normalt V&H-fòrer jeg, men min vet sa at det ble for mye for akkurat denne hunden, noe også en test-periode viste, verdiene ble verre igjen. Derfor må hun nok spes.fòres en stund til, kanskje livet ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det din hund som har lever-problemer?

Isf er jeg veldig intr i det. Har vetten din sagt at du kan gi V&H? Bruker du spes.fòr i tillegg? Gir du noe medisiner? Etc etc...

Min ene tispe var jo på grensen til lever-svikt og blir nå full-fòret på Hills L/D samt medisinering (Denosyl og Ursofalk). Det funker på henne, lever-verdiene er på vei tilbake mot normalen.

Normalt V&H-fòrer jeg, men min vet sa at det ble for mye for akkurat denne hunden, noe også en test-periode viste, verdiene ble verre igjen. Derfor må hun nok spes.fòres en stund til, kanskje livet ut.

En kommentar til dette :whistle:

Are Thoresen er veterinær men også akupunktør, og jeg har inntrykk av at det er nesten kun den kinesiske medisinen (TCM) og tankegangen han bruker.

Det er etter all sannsynlighet en TCM diagnose Stitch har fått og derfor kan det bli litt feil å sammenligne med leversvikt diagnosen.

Så selv om V&H kan hjelpe Stitch kan det hende at tispen din ikke hadde tålt et såpass fettrikt fôr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund har en sykdom som går utover nyre og lever. Han får 50/50 vom og grønnsaker etter anbefalt fra veterinær, homeopat,akupunktør, ernærings"ekspert" osv. Grønnsakene koker jeg og moser.

Ernæringsfysiologer som jeg har snakket med sier at kokte og moste grønnsaker (særlig de fargerike) inneholder blant annet mye antioksidanter som også hunder klarer å ta opp og nyttiggjøre seg av.

I tillegg bruker jeg grønnsaker fordi det er en form for fiber slik at han ikke blir så hard i magen da kun vom gjør at det nesten stopper helt opp siden han nyttiggjør seg av mesteparten og det da kommer små elgmøkk lignende tennbrikker ut igjen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mente jeg hadde lest ett eller annet sted at hunder ikke tok opp næringen i grønnsaker. men det gjaldt vel rått, tenker jeg. Godt å vite at han nyttegjør seg det han får :D

Tøfflus: Dei jeg regner med (og håper på) er at det er hormonrelaterte problemer. Da vil han forhåpentligvis vokse det av seg. Det er jo ikke snakk om leversvikt. Det går mer i retning av at leveren har problemer med å skille ut avfallstoffer (tror jeg), og det gir utslag i eksem.

Margrete: Takk for linker :P

Min hund har en sykdom som går utover nyre og lever. Han får 50/50 vom og grønnsaker etter anbefalt fra veterinær, homeopat,akupunktør, ernærings"ekspert" osv. Grønnsakene koker jeg og moser.

Ernæringsfysiologer som jeg har snakket med sier at kokte og moste grønnsaker (særlig de fargerike) inneholder blant annet mye antioksidanter som også hunder klarer å ta opp og nyttiggjøre seg av.

I tillegg bruker jeg grønnsaker fordi det er en form for fiber slik at han ikke blir så hard i magen da kun vom gjør at det nesten stopper helt opp siden han nyttiggjør seg av mesteparten og det da kommer små elgmøkk lignende tennbrikker ut igjen:)

Hva tenker du som fargerike grønnsaker? Jeg har hørt at spinat og broccoli er veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klipp*

Så selv om V&H kan hjelpe Stitch kan det hende at tispen din ikke hadde tålt et såpass fettrikt fôr.

Ok, for det gjorde hun ikke. Vi prøvde ca en mnd's tid og da ble verdiene betraktelig verre, og bedre igjen da hun fikk spes.maten sin :D Sist viste prøvene så bedring at vetten sa hun kunne få bittelitt kjøttmat sånn til fest og sånn :P

Tøfflus: Dei jeg regner med (og håper på) er at det er hormonrelaterte problemer. Da vil han forhåpentligvis vokse det av seg. Det er jo ikke snakk om leversvikt. Det går mer i retning av at leveren har problemer med å skille ut avfallstoffer (tror jeg), og det gir utslag i eksem.

Da krysser vi alt vi har av fingre, tær og labber (og her er det mange av dem) at det er hormonrelatert og kan fikses lett som en snett og at god-gutten blir frisk og rask igjen veldig snart :D

For leversvikt-diagnosen var ikke morsom å få. Men heldigvis ser det ut til at det ikke var sååå svikt at leveren ikke klarer holde det gående noen år til med spes.mat og medisinering uten komplikasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mente jeg hadde lest ett eller annet sted at hunder ikke tok opp næringen i grønnsaker. men det gjaldt vel rått, tenker jeg. Godt å vite at han nyttegjør seg det han får :D

Tøfflus: Dei jeg regner med (og håper på) er at det er hormonrelaterte problemer. Da vil han forhåpentligvis vokse det av seg. Det er jo ikke snakk om leversvikt. Det går mer i retning av at leveren har problemer med å skille ut avfallstoffer (tror jeg), og det gir utslag i eksem.

Margrete: Takk for linker :P

Hva tenker du som fargerike grønnsaker? Jeg har hørt at spinat og broccoli er veldig bra.

Jeg fòrer hovedsaklig med brokkoli, gulrot og noe spinat, også en del blåbær som jeg har plukket selv. (Det er ikke de grønnsakene med mest innhold av antioksidanter men de som hunder tåler i visse mengder). F.eks grønnkål, chilipepper o.l er ikke noe stor alternativ:)

Det forskes jo fortsatt på hvor mye vi mennesker også klarer å nyttiggjøre oss av disse grønnsakene men det vi vet er at det finnes veldig mange forskjellige typer antioksidanter i frukt og grønt og i tillegg er det andre ting i grønnsaker som vises å beskytte mot kroniske sykdommer. Og jeg tror at vi mennesker og hunder er ikke alltid så ulike på slike ting.

Granateple har de fått noe av da det skal ha mye antioksidanter men er jo ikke noe jeg tror er bra i store mengder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjente en akita som fikk problemer med leveren, og Are Thoresen(eller hva mirakle mannen heter) gav de beskjed om å gi brokkoli. Hunden kvikna til og fikk energien tilbake, og levde et langt liv. (Hun var virkelig dårlig når de dro avgårde)

De gav noen bunter i hvert måltid med forvella brokkoli. Kan kanskje være enda bedre å mose?

Brokkoli er kjent for å ha god effekt på leveren så det er sikkert verdt et forsøk.

Man skal iallefall IKKE gi brokkoli rått, har jeg lært nå i helgen. Det er visst gift for hunder. Ellers så er druer heller ikke bra, i likhet med rosiner. 4-5 druer kan visst være nok til å gjøre en middels stor hund veldig, veldig syk og gå hardt utover leveren dens. Jeg kan ikke bekrefte dette på noen måte, jeg har bare fått høre det av en som hadde lest det i Hundesport, men tenkte jeg skulle nevne det, bare. Bedre å være føre var, enn å trykke i dem alt mulig. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fòrer hovedsaklig med brokkoli, gulrot og noe spinat, også en del blåbær som jeg har plukket selv. (Det er ikke de grønnsakene med mest innhold av antioksidanter men de som hunder tåler i visse mengder). F.eks grønnkål, chilipepper o.l er ikke noe stor alternativ:)

Det forskes jo fortsatt på hvor mye vi mennesker også klarer å nyttiggjøre oss av disse grønnsakene men det vi vet er at det finnes veldig mange forskjellige typer antioksidanter i frukt og grønt og i tillegg er det andre ting i grønnsaker som vises å beskytte mot kroniske sykdommer. Og jeg tror at vi mennesker og hunder er ikke alltid så ulike på slike ting.

Granateple har de fått noe av da det skal ha mye antioksidanter men er jo ikke noe jeg tror er bra i store mengder.

Jeg kjøpte en blanding som inneholdt gulrot, selleri, potet og bittelitt purre - og så hadde jeg i masse broccoli og spinat. Hvor mye han tar til seg av næring er vanskelig å si - har jo bare fora med det i seks dager - men godt er det hvertfall :D

Nå er jeg litt skeptisk til disse frossenblandingene. Jeg innbiller meg at mye næring forsvinner under forvelling og fryseprosessen, derfor måtte jeg kompensere med noe friske grønnsaker :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal iallefall IKKE gi brokkoli rått, har jeg lært nå i helgen. Det er visst gift for hunder. Ellers så er druer heller ikke bra, i likhet med rosiner. 4-5 druer kan visst være nok til å gjøre en middels stor hund veldig, veldig syk og gå hardt utover leveren dens. Jeg kan ikke bekrefte dette på noen måte, jeg har bare fått høre det av en som hadde lest det i Hundesport, men tenkte jeg skulle nevne det, bare. Bedre å være føre var, enn å trykke i dem alt mulig. :D

Brokkoli må inntas i ganske store mengder før det er farlig har jeg blitt fortalt av veterinærer. Mens rosiner og druer kan være farlig i mindre doser ja. Jeg skriver "kan" fordi det er veldig individuelt. For 15år siden var det vel stort sett ingeting som var farlig for hunder og mine hunder, flesteparten retrievere(som ja, normalt er alt etere) elsket druer, løk, paprika osv og fikk dette ofte som lørdagsgodt + alt annet de støvsuget familie og venner for av kjeks, kake,brødskiver hver dag o.l som er galskap å gi i dag. To av de ble 11år, en ble 12 og den fjerde ble 15år og ble avlivet til slutt grunnet forkalkninger i bakparten som gjorde at de ikke hadde et fullverdig liv til slutt. Hadde aldri noe problemer ellers.

Mens han ene jeg har nå blir dårlig bare han ser på en tørrfòrkule av beste kvalitet og vil tippe hadde stryket med om han hadde fått 7 rosiner.

Men en vet jo sjeldent om det er noe bakomliggende som gjør at de blir ekstra dårlige av noe så ingen vist å ta sjansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg litt skeptisk til disse frossenblandingene. Jeg innbiller meg at mye næring forsvinner under forvelling og fryseprosessen, derfor måtte jeg kompensere med noe friske grønnsaker :whistle:

Leste en artikkel om akkurat dette. Det er ingen forsjell på frossene grønnsaker og dem du får "ferske" i disken. (dem er ikke så ferske lengre som vi tror :whistle: )

Om du plukker dem rett fra åkeren og bruker dem samme dag, da er det derimot en forsjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste en artikkel om akkurat dette. Det er ingen forsjell på frossene grønnsaker og dem du får "ferske" i disken. (dem er ikke så ferske lengre som vi tror :whistle: )

Om du plukker dem rett fra åkeren og bruker dem samme dag, da er det derimot en forsjell.

Det var godt å høre. Jeg er nemlig litt "freak" når det kommer til frossen og boksemat :whistle: . Har fått en forestilling om at det er mye dårlige varer, men jeg gidder ikke gå ut i årker'n å plukke.

Hvis man skal ha litt vomfyll ved siden av.. har jo V&H kommet med en versjon med ris.. for de som ikke visste det. Vet ikke helt når det kommer i butikkene, men de hadde det ihvertfall på messen i helgen :lol:

Men det er IKKE meningen at han skal ha vomfyll. Han skal ha mest mulig næring.

Her er det en leverandør av kjøtt til hund som forteller om hvordan hun bruker grønnsaker.

http://www.ellensvik.se/

Spennende link. Takk for tips :whistle:

Nå har han gått på råfôr og grønnsaker i en uke. Burde jeg ikke da sett en økning i vekta hans? Han er jo litt pinglete, så jeg vil gjerne ha på han et par kilo. Bør jeg da øke fôrmengden eller er det for tidlig å forvente noe resultat i form av vektøkning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare skumlest tråden hehe.. Og det er heller ikke meningen å 'stjele' tråden :whistle: .

Min hund veier 17 kg, Fòrer med V&H, men tenker å blande det med grønnsaker. Årsaken til dette er at hun får ganske hard avføring av V&H alene. Gir henne ca 250 gram om dagen (en halv 500g vompølse).Jeg har regnet at hun skal ha ca 233 for dagen , så hun får lite mye, har ikke kjøkkenvekt, så er jeg som slurver litt. Så om jeg skulle kombinert V&H med grønnsaker, hvor mye skulle jeg kuttet ned på av V&H, for å bytte ut med grønnsaker?

Og hvilke grønnsaks blandinger er best?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...