Gå til innhold
Hundesonen.no

Pepperkakehusbilder

Guest Dratini

Recommended Posts

Skrevet

Som emnet sier, ta bilder av ditt pepperkakehus og legg det inn her. Spennende å se de forskjellige husene må vite :)

Gjerne skrive hvor stort det er (eller legg noe som viser størrelsen på det), samt annen info (f.eks. om det er kopi av en original bygning e.l.).

Spam ivei folkens :)

Skrevet

Ikke fra i år akkurat, men mitt første, og hittil siste pepperkakehus :D

Dette var altså malen, slik vi hadde planlagt det:

Men i prossesen gikk noe fryktelig galt. To fnisete jenter på kjøkkenet… trenger ikke si mer;) :):)

img_47547ed1eaa21.jpg

img_475480391612c.jpg

Så da ble dette resultatet:

img_47547f8f4f95e.jpg

img_47547f7c23855.jpg

Den homoerotiske djevelen i sin krypt…

Veggene ble akkurat passe tykke, og passe seige. Og ja, dette er ren og skjær pepperkakedeig.

img_47548020ef346.jpg

For å si det sånn, dette verket fikk ikke akkurat hedersplassen i heimen den julen.

Skrevet

Hihihi! Der kom bildet ja!

Det ble GRØNT altså!

Synes at det var litt slemt å hugge alle seigmennene i to da :)

Jeg skal legge ut bilde av mitt hus, når det er ferdig. Blir nok i morgen, for jeg må både montere og dekorere det. (Og har ikke kjøpt dekorasjon ennå...)

Jeg baker altså pepperkakehus for å bidra til den raserte pepperkakebyen her i Bergen. Har aldri levert bidrag før, men ble så irritert over at noen ødelegger en så koselig juletradisjon, at nå måtte jeg simpelten bare hjelpe til :)

Skrevet

Så utrolig tidlig ute dere er med pepperkakehus egentlig..

Næmmen du da! Har du ikke fått med deg at de pleier å lage pepperkakehusby i Bergen, den skulle åpnes neste helg. Masse barn har vært med på å lage. Natt til søndag klarte en eller annen skikkelig dust å ødlegge alle husene som var levert inn. Så derfor baker bergenserne pepperkakehus til den store gullmedaljen.

Skrevet

Åja..Det er derfor ja :icon_redface:

Dusten som ødela den! Hørte noe om at den skulle gjennoppbygges?

Det var som sagt stor pyntedag på lørdag, hvor 650 hus ble pyntet av barn. I tillegg har skoler, barnehager og privatpersoner levert hundrevis av hus, og det meste ble knust natt til søndag.

Saken har til og med blitt nevnt i utenlandsk presse, og det er jo litt morsomt:

Vandals smash gingerbread city

Egentlig skulle byen åpnes på fredag, men åpningen er utsatt til neste uke, mens vi bergensere baker det vi er gode for i mellomtiden :icon_redface:

Ups, er dette en bergenstråd? Eller en generell pepperkakehustråd? Følte jeg herpet den litt med mitt verk :S

Vi er da inkluderende, er vi ikke? :whistle:

Klart alle er velkommen til å vise frem husene sine! :rolleyes2:

(Selv om det ikke var jeg som startet tråden da :whistle: )

Skrevet

Miljøhuset var jo stilig det da! Og "veranda"/Vinduer som innbyggerne kunne titte ut :lol:

Flirer litt av tykkelsen på Lola Pagolas vegger, har prøvd det selv :icon_redface:

Eldste stesønn var så utrolig oppgitt da vi skulle knuse det, fordi han ikke klarte det :lol: Deigen var fra boka til Schønberg Erken, så det var jo skikkelig deig og veggene var solide. Taket så stort at vi fikk bare en plate i ovnen. Tok sin tid å få bygget det, men skikkelig moro! Har dessverre ingen bilder av det da :whistle:

Jeg og junior skal ha en dag med pepperkakehusbygging snart, gleder meg jeg :icon_redface:

Dette er en tråd for alle, ikke en egen "bergensk-pepperkakehustråd" (hvorfor skulle jeg lage det som er trønder selv? :rolleyes2: ). Nei, laget tråden av ren nysgjerrigehet på folks fantasi når det kommer til pepperkakehus. Det er jo så utrolig moro å lage slike sammen med barna (og så får jeg også lekt meg litt ekstra, samt spise deigen jeg også :whistle: )

Skrevet

IMG_0579-Kopi.jpg

Miljøbygget mitt *kremt*

som for øyeblikket er takløst.

(btw, jeg vet at det er driittstygt :icon_redface: )

*flire* "Miljøbygget ditt"? Jeg trodde det var Rådhuset jeg Synnøve *flire litt mer*

Når det er sagt så synes jeg det var utrolig kult! Og det samme må sies om LP's homoerektiske (eller hva i huleste hun kalte ham) pepperkakemann og dens hus. Vanlige hus er jo ikke kult - det er de andre som ruuuuler! (altså dere som nå har posta :icon_redface:)

Skrevet

Jeg pusset opp Taket og lappet hullene... (fuget? :) )

Så leverte jeg det, å det skal hete "Fargerikt rådhus" :) Mine to nevøer på 6 og 4 er hylende begeistret over at jeg malte det den fargen de bestemte :P

• 2 weeks later...
Guest Dratini
Skrevet

IMG_0579-Kopi.jpg

Gjett EN gang hvilket pepperkakehus jeg så på innslaget fra Bergen akkurat nå da??? :whistle::wub:

Guest Dratini
Skrevet

Kan mulig vært mitt.. :P hehe, så det jeg og! :lol:

Jeg sa til sambo at han måtte titte etter "den grønne blokka" da innslaget starta, og jammen meg kom den med :ahappy:

Synnøve sitt? :)

Hvordan kan du "gjette" det? :D:thumbs:

Smått utrolig at akkurat DET ene huset jeg har sett bilde av inne her skulle være på skjermen, er vel liksom rundt 2000 pepperkakehus inne der :P

Skrevet

Jeg har kjøpt pepperkakehuset på butikken, og faren min har limt det sammen med knekk. MEN jeg har pyntet det, og jeg syns det ble fint!

post-2538-1260057562,0633_thumb.jpg

Skrevet

Jeg sa til sambo at han måtte titte etter "den grønne blokka" da innslaget starta, og jammen meg kom den med :)

Hvordan kan du "gjette" det? :D :D

Smått utrolig at akkurat DET ene huset jeg har sett bilde av inne her skulle være på skjermen, er vel liksom rundt 2000 pepperkakehus inne der :D

:) Måkke blande samboere inn i mine *kremt* spesielle bebyggelser.. :D Nå ble jeg flau her..

Ja, Var litt spesielt ja :D Skal ned å kikke en av dagene,selvom noe sier meg at hele parkeringsplassen min kommer til å bli oppspist.. :D

Skrevet

MÅ bare henge på dette - "Julegata 1 selges". selvom det ikke er selvlaget. Beste boligannonsen på lenge :)

http://www.finn.no/finn/realestate/obje ... 78369&sid=

(kluss med link ser det ut for, her er finn-koden: 20078369)

Til moderator: dette kan det vel gjøres unntak for, selvom det gjelder link til finn.no? Annonsen er gjort for et godt formål i disse juletider. Annonsøren opplyser selv følgende i annonsen: Annonsen er publisert på finn.no, under bolig, etter avtale med finn.no. PRIVATmegleren gjør forøvrig oppmerksom på at dette til tross for annonsemediumet ikke er et boligsalg

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Har nylig vært gjennom det samme med min tispe på snart 9 år. Hun var for det meste i sengen sin den første uken, så vi gå henne våtfor og vann ved sengen (hun nektet å spise tørrfor, så hun fikk vårfor i ca 10 dager). hun beveget seg litt mer etter 7 dager, men ble ikke seg selv før stingene ble tatt av
    • Dette avhenger nok en del av individ, men jeg tenker nå at både puddel og bichon-rasene er gode alternativer. Jeg mistenker at puddel generelt er mindre sære enn bichon, men de har også sine særegenheter. Jeg vil anbefale dere å dra på utstilling eller rasetreff for de ulike rasene og møte ulike individer og oppdrettere og eiere av alternativene, så får dere litt mer følelse med hvordan de er. En del av de små terrierrasene kan også være allergivennlig. De er strihåret og må nappes. Men de kan også være en del striere, ha mye jaktlyst og krever mer aktivitet.
    • Det kan være verdt å prøve ut ulike fôrtyper, men også gi lakseolje som tilskudd. Hvis hunden allerede er sensitiv så kanskje prøve ut sensitiv-fôr fra noen merker? RC er stort og kommersielt, og er nok helt greit fôr. Selv brukte jeg svenske Robur kombinert med Vom de siste årene og var veldig fornøyd med det. Acana og Orijen er populære merker som er ganske bra. 
    • Hei! Jeg har en Engelsk Toy Terrier gutt på litt over 4år. Han mister nesten all pels på vinteren for så å bli litt bedre på sommeren. Har pels på hodet og labber og litt på ryggen. Men han er så å si nakenhund nå. Pratet med ei som hadde samme problemet med sin Dvergpincher. Men så var det ei venninne av hu som passet hunden i en måneds tid. Og hun hadde visst byttet ut fôret og hunden hadde plutselig fått fin pels over hele. Hun husket ikke hvilket fôr det var, men hun trodde det ble solgt på butikken. Jeg bruker Royal Canin Small Dogs. Og det hadde hun og brukt, men hun synes ikke det var et bra fôr... Har en gutt til som har helt fin pels. De spiser de samme tingene. Ingen av de tåler noe med and i, de blir skikkelig dårlige i magen av det. Lurer på om det er noen andre som har hatt samme problem med sin hund og funnet en løsning?  Det skal sies at han er veldig følsom til vaskemiddelet vi bruker når klærne hans vaskes så vi bruker Nautral for det er det mildeste jeg har funnet.
    • Hei! Vi har en hund som begynner å bli en gammel mann og jeg er derfor på leting etter det som skal bli familiens neste familiemedlem etter han blir borte. I den forbindelse trenger jeg deres kloke hoder. Vi er en familie på tre, med et barn på 8 år. På grunn av allergi har vi vurdert det slik at Bichon Havanais og dvergpuddel fremstår som de mest aktuelle rasene.   Vi har en Havanais nå og han er litt spennende eksemplar. Fra han var valp har han vært ganske sær. Han er blant annet veldig lite kosete, ekstremt lite tilpasningsdyktig og har alltid hatt vanskeligheter med å slå seg til ro, så jeg kjenner vel han egentlig ikke igjen når jeg leser typiske rasebeskrivelser (nå fikk jeg dårlig samvittighet, så må legge til at han selvfølgelig er verdens beste hund!). Sønnen min har noen utfordringer blant annet på skolen og han trenger derfor å komme hjem til en bestevenn. Det var i søken på dette jeg kom over puddel, som jeg ser ofte blir brukt som terapihunder. Men når jeg leser rasebeskrivelser virker det som om Havanaise i all hovedsak er fantastiske med barn, mens det for puddler fremstår mer som om de kan være gode med barn. Så jeg lurer på om dere har noen erfaringer med disse rasene, gjerne begge? Vi kommer til å dele ansvaret med min mor som bor i samme hus, så den kommer ikke til å være noe særlig alene. Pelsstell er heller ikke noe problem. Krysser fingrene for at noen kan hjelpe oss i valget:)
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...