Gå til innhold
Hundesonen.no

Uenig i avl på forværtshund

PsychoLynx

Recommended Posts

Ser ikke noen grunn til at dere skal dra dette inn her nå. Valg om hva som evnt skjer osv er det ikke jeg som står for. Tråden her ble laget på generelt grunnlag. Grunnen til at jeg nevnte Gry her osv, er at det ikke vil bli skjult noe sted at jeg skal ha Gry på foravtale.

Men, folk klarer jo å finne på noe å slenge dritt om uansett da, samme hva man sier eller gjør. Spesielt i dette rasemiljøet :icon_redface:

Jeg skal derimot storkose meg med en skikkelig herlig hund, med verdens herligeste gemytt, søt som få og endelig med en god venn til Bridie som forhåpentligvis blir her i mange år fremover. Resten er ikke opp til meg.

Vet du Marit, jeg klarer ikke å synes synd i deg fordi jeg stilte deg et spørsmål.. Jeg ser ikke hvordan dette er å slenge dritt, uansett hvor mye jeg prøver å vri på det. Om jeg spør deg om et spørsmål, så er det nettopp det - ikke noe mer. Det var dessuten du som dro inn Gry i denne diskusjonen, ingen andre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 94
  • Created
  • Siste svar

Det er en vesentlig forskjell på om man oppdager ting ved en hund etter at man har fått den i hus som er normalt med forvertshunder) og på at man godtar ting man vet om før man får hunden i hus. Når man vet at far har D-hofter som ble utviklet fra A til D på et år så trenger man ikke være rakettforsker for å skjønne at avkom etter denne ikke er noe å avle på, om hunden er aldri så søt og snill osv. For meg ville det logiske vært å be om å få kjøpe hunden, siden den ikke egner seg for avl heller enn å godta avlen ved å stille opp som forvert. Det kan da virkelig ikke være så ille stelt med genpoolen på aussien at dette er noe man avle på?

Det er vel kanskje på sin plass å minne om at TS plasserte dette spørsmålet i debattkjelleren, hvor man må påregne litt krassere svar enn ellers. Når man roper i skogen får man gjerne svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en vesentlig forskjell på om man oppdager ting ved en hund etter at man har fått den i hus som er normalt med forvertshunder) og på at man godtar ting man vet om før man får hunden i hus. Når man vet at far har D-hofter som ble utviklet fra A til D på et år så trenger man ikke være rakettforsker for å skjønne at avkom etter denne ikke er noe å avle på, om hunden er aldri så søt og snill osv. For meg ville det logiske vært å be om å få kjøpe hunden, siden den ikke egner seg for avl heller enn å godta avlen ved å stille opp som forvert. Det kan da virkelig ikke være så ille stelt med genpoolen på aussien at dette er noe man avle på?

Det er vel kanskje på sin plass å minne om at TS plasserte dette spørsmålet i debattkjelleren, hvor man må påregne litt krassere svar enn ellers. Når man roper i skogen får man gjerne svar.

Igrunn veldig enig med deg.

Det virker, på meg, som om hunden garantert blir avlet på så lenge hun blir røntget fri selv.. Det er mitt inntrykk, og jeg tror kanskje jeg deler det med flere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye mer interessant å diskutere dette på generelt grunnlag, fremfor hva en aussieoppdretter kanskje muligens kan finne på å gjøre med hunden sin om et år eller to.

En hund er forøvrig litt mer enn bare hofter, og den er helt klart noe mer enn bare farens hofter. Om man skal avle kun på hunder som det ikke er noen ting som helst galt med generasjoner bakover, så ønsker jeg dere lykke til med å finne avlsdyr - det er ytterst få hunder det ikke er noe grums med noe sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker, på meg, som om hunden garantert blir avlet på så lenge hun blir røntget fri selv.. Det er mitt inntrykk, og jeg tror kanskje jeg deler det med flere.

Det gjør du nok, og det vil nok være et skudd for baugen i forhold til å fremstå som en seriøs oppdretter.

Edit: Er ikke uenig med deg i det 2ne, men nå er vel også fars mentalitet stilt spørsmål ved om jeg minnes den andre tråden korrekt.

Forøvrig er det anskelig å diskutere det på generelt grunnlag når TS trekker nevnte hund inn i diskusjonen selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: Er ikke uenig med deg i det 2ne, men nå er vel også fars mentalitet stilt spørsmål ved om jeg minnes den andre tråden korrekt.

Forøvrig er det anskelig å diskutere det på generelt grunnlag når TS trekker nevnte hund inn i diskusjonen selv.

Ja jøss, og at noen sitter og mener en masse om andres hunders mentalitet, pleier jo å være en opplest og vedtatt sannhet bestandig det, LinKr?

Det er ikke vanskelig å diskutere dette på generelt grunnlag i det hele tatt. Forvert har ikke så veldig mye de skulle sagt når det kommer til avl på forvertstisper, så sant det ikke er spesifisert i kontrakten at de har et ord med i laget. De eier ikke sine hunder, de leaser de mot X antall kull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye mer interessant å diskutere dette på generelt grunnlag, fremfor hva en aussieoppdretter kanskje muligens kan finne på å gjøre med hunden sin om et år eller to.

Igrunn veldig enig, jeg ser den. :icon_redface:

En hund er forøvrig litt mer enn bare hofter, og den er helt klart noe mer enn bare farens hofter. Om man skal avle kun på hunder som det ikke er noen ting som helst galt med generasjoner bakover, så ønsker jeg dere lykke til med å finne avlsdyr - det er ytterst få hunder det ikke er noe grums med noe sted.

Igjen enig, MEN...

Det er SÅ enkelt å finne en aussietispe, til og med i lille Norge, som antageligvis vil tilføre rasen noe mer og bedre. Det er en såppass tallrik rase nå, at det er faktisk ikke nødvendig å avle på en tispe som har den sykdomshistorien bak seg - selv om det ikke er på akkurat henne. Man kan faktisk finne en tispe, som ikke har en far som har slike helsestatistikker.

Det er bare unødvendig å avle på en hund som mest sannsynlig ikke vil tilføre rasen noe, når den sliter såppass allerede..

Jeg ville ikke hatt kull på My engang, selv om jeg syns hun er superhunden over alle hundene og kommer fra et ganske sunt kull hvor alle søsken er røntget fri, samme med far og mor. Ikke fordi jeg ikke tror hun har NOE å føre videre, men fordi jeg ikke tror det er nok. Hun har jo visst tendenser til allergi, og hun kan være usikker på mennesker i mørket. Hun avreagerer på sekunder, og sjekker alltid ut det hun er usikker på alene - så jeg tror ikke det gjør henne til noen dårlig hund. For alt jeg vet kan det jo være jeg som har gitt henne problemene. MEN, siden jeg ikke er overbevist om at jeg har et gullkorn - som nesten "må" gå i avl fordi hun er så bra, så hvorfor skal jeg det? Da venter jeg heller til jeg har en tispe imellom hendene som jeg tror har mye bra å gi videre, såppass mye bra at det nesten ville vært trist å ikke avle på henne.

Og det er jo heller ikke sånn, at selv om en hund viser fint gemytt i hverdagen - så er det en hund som er fra stødige linjer og vil gi stødige valper heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke vanskelig å diskutere dette på generelt grunnlag i det hele tatt. Forvert har ikke så veldig mye de skulle sagt når det kommer til avl på forvertstisper, så sant det ikke er spesifisert i kontrakten at de har et ord med i laget. De eier ikke sine hunder, de leaser de mot X antall kull.

Og vet man at det kanskje ikke bør avles på hunden så får man ta et valg i forkant på om hvorvidt man vil støtte avlen eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yep, og utifra de kunnskapene man har om den eventuelle hunden/kombinasjonen/linjene/oppdretter ol. så støtter man oppdretterens arbeid videre. Ting kan dukke opp underveis etter at man har overtatt hunden som gjør at man ikke lenger er enig i oppdretters syn, men utifra det man vet når man overtar hunden så må man ta stilling til om man støtter avlsarbeidet oppdretter driver med. Tar man i mot hunden så gjør man det, i mine øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er SÅ enkelt å finne en aussietispe, til og med i lille Norge, som antageligvis vil tilføre rasen noe mer og bedre. Det er en såppass tallrik rase nå, at det er faktisk ikke nødvendig å avle på en tispe som har den sykdomshistorien bak seg - selv om det ikke er på akkurat henne. Man kan faktisk finne en tispe, som ikke har en far som har slike helsestatistikker.

Det er bare unødvendig å avle på en hund som mest sannsynlig ikke vil tilføre rasen noe, når den sliter såppass allerede..

Sorry, dette menes ikke så ille som det høres ut som, men at DU mener at denne hunden ikke vil tilføre rasen noe, betyr vel ikke at denne hunden ikke vil tilføre rasen noe? For så vidt jeg veit, så kjenner ikke du denne hunden, gjør du vel?

Oppdrett er ikke en demokratisk greie, man har ikke avstemning om hva og hvem som skal avle på hva. Så dessverre - avgjørelsen om hvorvidt Gry skal avles på eller ikke, ligger ikke hos noen andre enn Hanne, og siden Hanne ikke er på dette forumet, så trenger ikke VI å diskutere Grys fremtidige karriere som avlshund. Om det plager deg at det er en mulighet, så kan du jo heller sende Hanne en mail?

Og det er jo heller ikke sånn, at selv om en hund viser fint gemytt i hverdagen - så er det en hund som er fra stødige linjer og vil gi stødige valper heller...

Oppdrett er uheldigvis ikke så enkelt som at to pluss to er fire, så ikke engang en hund fra stødige linjer parret med en hund fra stødige linjer, kan garantert gi valper som er stødige. Betyr det at man burde slutte å avle hunder?

Og vet man at det kanskje ikke bør avles på hunden så får man ta et valg i forkant på om hvorvidt man vil støtte avlen eller ikke.

Det man kanskje burde diskutere, er hvorvidt f.eks forverter er egnet til å avgjøre om forhunden de har burde gå i avl eller ikke? Eller om de burde diskutere sånt med "fremmede" på offentlige forum.. Og hva som evt gjør disse "fremmede" egnet til å mene noe om avl på forhunder man knapt kjenner annet enn via omtale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igrunn veldig enig, jeg ser den. :icon_redface:

Igjen enig, MEN...

Jeg ville ikke hatt kull på My engang, selv om jeg syns hun er superhunden over alle hundene og kommer fra et ganske sunt kull hvor alle søsken er røntget fri, samme med far og mor. Ikke fordi jeg ikke tror hun har NOE å føre videre, men fordi jeg ikke tror det er nok. Hun har jo visst tendenser til allergi, og hun kan være usikker på mennesker i mørket. Hun avreagerer på sekunder, og sjekker alltid ut det hun er usikker på alene - så jeg tror ikke det gjør henne til noen dårlig hund. For alt jeg vet kan det jo være jeg som har gitt henne problemene. MEN, siden jeg ikke er overbevist om at jeg har et gullkorn - som nesten "må" gå i avl fordi hun er så bra, så hvorfor skal jeg det? Da venter jeg heller til jeg har en tispe imellom hendene som jeg tror har mye bra å gi videre, såppass mye bra at det nesten ville vært trist å ikke avle på henne.

Jeg stusser litt over uttalelsene dine egentlig. Det har seg slik at du har vært med å printet forumet med tråder hvor du har beskrevet mentaliteten på de fleste aussier og sagt at du aldri kunne tenkt deg og kjøpe aussie fra oppdrettere i norge, blabla... og når det første kommer EN hund som faktisk har godt gemytt, så betyr det ikke noe likevel?

Altså, jeg ønsker deg, som 2ne har skrevet, lykke til med å finne helt friske linjer i alle ledd bakigjennom... det tror jeg nemlig ikke finnes :-) Alle har sine svin på skogen, serru!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir litt :icon_redface: ! ER aussiemiljøet så j*****???

Men sånn tilbake til tråden: Jeg hadde satt pris på å blitt hørt om jeg hadde forverts-tispe. For på mange områder er det jo du som "eier" og tilbringer de fleste dagene med hunden som kjenner denne. Og er det noe grums så ønsker man hvertfall at oppdretter er villig til å høre og ta dette med i betraktning.

Men hvordan ting er, det aner jeg ikke. Jeg tror ikke jeg kunne tenkt meg å vært forvert (da måtte jeg kjent personen godt og visst at vi tenkte nogen lunde likt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, folk klarer jo å finne på noe å slenge dritt om uansett da, samme hva man sier eller gjør. Spesielt i dette rasemiljøet :icon_redface:

Marit, slik jeg oppfatter det, har du et enormt meddelelsesbehov - og ikke minst oppmerksomhetsbehov - når det kommer til ditt eget hundehold.

Når du velger å starte en tråd som dette, nekter jeg å tro at du er så naiv at du ikke forstår at folk kommer til å minne deg på ting som har vært debattert tidligere. Jeg må innrømme at jeg mistenker deg for å starte slike diskusjoner for å kunne ikle deg en - i mine øyne veldig ukledelig - offerrolle og klage over at alle bare er ute etter deg og oppdretteren din.

Oppdretteren din hadde ikke fått halvparten så mye negativ oppmerksomhet om det ikke hadde vært for din konstante informasjonsflom.

Beklager om jeg fremstår som i overkant ærlig her, men når man, som du, velger å legge ut så mye informasjon på nett, kan man ikke forvente utelukkende positiv respons. Og de kritiske røstene i denne tåden, har vel holdt seg for gode til skittkasting, har de ikke det ...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdretteren din hadde ikke fått halvparten så mye negativ oppmerksomhet om det ikke hadde vært for din konstante informasjonsflom.

Dagens sanning! :icon_redface:

På svenska har vi ett uttryck som går "är man med i leken får man leken tåla" - o det gæller særskilt de som startat leken :rolleyes2:

Som någon annan oxå var inne på behøver man inte vara raketforskare før att inse att det i en tråd som heter "uenighet i avl på forværtshund" kan bli diskussioner om læmpligheten i att avla på aktuell forværtshund... :icon_redface:

De som tror att oron bara gæller pappan (o ær intresserad av rasen) kan gærna kolla upp ledstatistiken på foderværdstikens mammas kullsyskon o gøra upp sin egen mening om vad man borde dubbla. Allt ær offentligt på svenska avels- o hunddata - bara enkel hård fakta - 100% fritt från skitsnack! :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir litt :rolleyes2: ! ER aussiemiljøet så j*****???

Jepp! Dvs, de aller fleste jeg har truffet og vet om er hyggelige mennesker! Men det sitter noen rundt på haugene sine og har funnet veien, sannheten og livet mens de omhyggelig skjuler sine egne svin.

Og jeg kjenner faktisk både mor og far og barn som har blitt omtalt her og alt jeg kan si er: :icon_redface:

Ingen er perfekte, men de aller fleste prøver sitt beste! Ville vært veldig hyggelig om alle fokuserte på hva de selv kan gjøre for å gjøre ting bedre, både for rasen og for sitt eget hundehold, og sluttet å mene og synse så innmari mye om ting man faktisk ikke vet er fakta! Å kritisere gemyttet til en hund man aldri engang har møtt synes jeg rett og slett er forkastelig!

Når det gjelder å være forvert (som faktisk er tema her! Jeg kan ikke engang begynne å uttrykke hvor ufint jeg synes det er av folk å dra opp den gamle diskusjonen ang oppdretter og hetse og mene og synes og late som man vet noe om noen som ikke engang er her og kan forsvare seg selv! Skam dere!) så tror jeg faktisk jeg ville være veldig forsiktig med hvem jeg "fikk" valp fra! Ikke bare har man ikke kontroll på hvem og når og hvor og hvordan hunden skal parres, men det å sende fra seg en hund i flere uker (parring i utlandet? oppdretter ønsker at valpene skal fødes og være hos han/henne til de er leveringsklare?) er iallefall ikke noe jeg ville tatt lett på! Mine hunder bor inne hos meg og har aldri stått en time i hundegård. De fleste oppdrettere har (såvidt jeg har sett...? Correct me if I'm wrong!) hundene sine i hundegård. Vil jeg ønske at min hund (som da ikke er min...) plutselig skal tilbringe mye tid både vekk fra meg, og også kanskje plutselig i bur inne/hundegård ute og få mye mindre oppmerksomhet enn den er vant til...? Alternativt vil man jo få hele valpestyret inn i eget hus, med alt det fører med seg. Men det kan jo selvfølgelig være fint også det, om det passer! :icon_redface:

Tror iallefall at jeg måtte gått noen runder med oppdretter først før jeg turte å begi meg ut på dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens sanning! :rolleyes2:

På svenska har vi ett uttryck som går "är man med i leken får man leken tåla" - o det gæller særskilt de som startat leken :icon_redface:

Så får dere vel angripe trådstarter da og ikke oppdretter (som, så vidt jeg vet, ikke har startet leken og som ikke engang er tilstede for å være med på den....)!

Beklager dobbeltpost asså, men jeg skjønner liksom ikke helt hvordan jeg skal få quotet og satt inn når jeg allerede har lagt ut en post ting som har kommet i mellomtida... educate me! :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke engang begynne å uttrykke hvor ufint jeg synes det er av folk å dra opp den gamle diskusjonen ang oppdretter og hetse og mene og synes og late som man vet noe om noen som ikke engang er her og kan forsvare seg selv! Skam dere!) jo selvfølgelig være fint også det, om det passer! :icon_redface:

Men snille du... Helt ærlig er jeg ganske lei av å diskutere denne kennelen og har ikke tenkt fortsette dette sporet.

MEN jeg vil gjerne minne deg om at ingen har diskutert PERSON her uten det som har blitt diskutert noen steder er VIRKSOMHETEN!

Hvis man kun skal kunne diskutere virksomhet som bedrives av folk som er medlemmer på forumet må vi absolutt slette tråder om både CM, Canis, Victoria Stillwell mfl - såvitt jeg vet er de ikke heller aktive på dette forum.

Eller er det forskjell når det gjelder virksomhet som bedrives av folk du kjenner?

Så får dere vel angripe trådstarter da og ikke oppdretter (som, så vidt jeg vet, ikke har startet leken og som ikke engang er tilstede for å være med på den....)!

Bare et lite svar - jeg syftet med meningen til trådstarters reaksjoner på noe hun burde ha ventet når hun lager en tråd om "uenighet når det gjelder avl" på en hund som det helt nylig har vært en diskusion om hvorvidt den burde gå i avl. Jeg kjenner ikke Marit, men jeg er rimelig sikker på at hun er klok nok til å forvente reaksjoner. Nå synes jeg dog at de første reaksjonene - før det begynnet å suttres noe om "aussiemiljøet" - var snille.

Hvis noen spør om hva hun har for muligheter å eventuelt stoppe avl på en hund noen annen vet er et tvilsomt avlsdyr, ville det vel vært mere slemt å ikke kommentere det for å istedet snakke med andre om hvor ille det er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igrunn veldig enig med deg.

Det er tre søsken å ta hensyn til her også :whistle: Og utover det vet jeg ikke helt hva Hanne tenker, siden vi ikke har skrevet noe kontrakt eller satt oss ned og snakket direkte om dette enda. Gry har vært her i 2 uker nå, og er vel forsåvidt fortsatt her "på prøve". Selv om jeg er mer eller mindre bestemt på å ta henne, fordi jeg vil ha en hund nr to, her kjenner jeg begge foreldre, jeg har kjent den aktuelle hunden siden hun ble født, jeg vet hva jeg får i hus og hva jeg går til. Når man har en historie tidligere ang omplasseringshund, så blir man litt skeptisk. Derfor er det godt å kunne få overta en hund man KJENNER.

Det gjør du nok, og det vil nok være et skudd for baugen i forhold til å fremstå som en seriøs oppdretter.

Men har noen som egentlig har uttalt seg om farens mentalitet egentlig noen gang møtt han?

Og eneste grunnen til at jeg selv nevnte Gry, var at det ikke vil bli å legge skjul på at hun vil (mest sannsynlig) forbli hos meg på forværtavtale fra oppdretter. Jeg blogger. Da kommer sånn frem. Jeg er aktiv her inne, og på facebook. Da kommer sånn faktisk frem. Og det er defitinivt ikke fordi jeg har noe som helst "et enormt meddelelsesbehov - og ikke minst oppmerksomhetsbehov - når det kommer til ditt eget hundehold." Som GreteB skriver. Jeg har ikke noe mer av dette enn andre som blogger / er aktive på forum og forteller om sitt eget hundehold.

Sorry, dette menes ikke så ille som det høres ut som, men at DU mener at denne hunden ikke vil tilføre rasen noe, betyr vel ikke at denne hunden ikke vil tilføre rasen noe? For så vidt jeg veit, så kjenner ikke du denne hunden, gjør du vel?

Oppdrett er ikke en demokratisk greie, man har ikke avstemning om hva og hvem som skal avle på hva. Så dessverre - avgjørelsen om hvorvidt Gry skal avles på eller ikke, ligger ikke hos noen andre enn Hanne, og siden Hanne ikke er på dette forumet, så trenger ikke VI å diskutere Grys fremtidige karriere som avlshund. Om det plager deg at det er en mulighet, så kan du jo heller sende Hanne en mail?

Oppdrett er uheldigvis ikke så enkelt som at to pluss to er fire, så ikke engang en hund fra stødige linjer parret med en hund fra stødige linjer, kan garantert gi valper som er stødige. Betyr det at man burde slutte å avle hunder?

Det man kanskje burde diskutere, er hvorvidt f.eks forverter er egnet til å avgjøre om forhunden de har burde gå i avl eller ikke? Eller om de burde diskutere sånt med "fremmede" på offentlige forum.. Og hva som evt gjør disse "fremmede" egnet til å mene noe om avl på forhunder man knapt kjenner annet enn via omtale?

TAKK 2ne...

Jeg blir litt :icon_redface: ! ER aussiemiljøet så j*****???

ja.... Eller, nei... Eller. Desverre så har det seg sånn at de hyggelige og de som drar det positive inn i aussiemiljøet, sjelden uttaler seg på nett... for det finnes definitivt en flott gjeng med aussieoppdrettere rundt om som virkelig er med på å bidra mye flott til miljøet. Men de som roper høyest, er vel sjelden de som GJØR mest for miljøet/avelen.... Og jeg skal vel bare innrømme at jeg altfor sjelden klarer å sitte på hendene mine selv. Og det er desverre altfor enkelt å trekke sammenligninger med sitt eget hundehold når man vil diskutere/spørre om noe på nett.

Marit, slik jeg oppfatter det, har du et enormt meddelelsesbehov - og ikke minst oppmerksomhetsbehov - når det kommer til ditt eget hundehold.

Når du velger å starte en tråd som dette, nekter jeg å tro at du er så naiv at du ikke forstår at folk kommer til å minne deg på ting som har vært debattert tidligere. Jeg må innrømme at jeg mistenker deg for å starte slike diskusjoner for å kunne ikle deg en - i mine øyne veldig ukledelig - offerrolle og klage over at alle bare er ute etter deg og oppdretteren din.

Beklager om jeg fremstår som i overkant ærlig her, men når man, som du, velger å legge ut så mye informasjon på nett, kan man ikke forvente utelukkende positiv respons. Og de kritiske røstene i denne tåden, har vel holdt seg for gode til skittkasting, har de ikke det ...?

:icon_redface: Dette sier vel bare litt for mye om at du ikke burde uttale deg om folk du ikke kjenner. Men har vel hørt hva du mener om meg tidligere, så ikke noe overraskende det. :rolleyes2:

Ellers får du lese svaret til LinKr oppi her et sted.

Forresten utrolig imponerende å se hvordan ulvene loker rundt i kantene på forumet her, klare for å kaste seg over de få trådene som inneholder aussie...

Bare et lite svar - jeg syftet med meningen til trådstarters reaksjoner på noe hun burde ha ventet når hun lager en tråd om "uenighet når det gjelder avl" på en hund som det helt nylig har vært en diskusion om hvorvidt den burde gå i avl. Jeg kjenner ikke Marit, men jeg er rimelig sikker på at hun er klok nok til å forvente reaksjoner. Nå synes jeg dog at de første reaksjonene - før det begynnet å suttres noe om "aussiemiljøet" - var snille.

Hvis noen spør om hva hun har for muligheter å eventuelt stoppe avl på en hund noen annen vet er et tvilsomt avlsdyr, ville det vel vært mere slemt å ikke kommentere det for å istedet snakke med andre om hvor ille det er?

JA, jeg forventet definitivt reaksjoner osv, men hvorfor må ALT snus til å gå utover meg og mitt? BAre fordi jeg nevnte at Gry mest sannsynlig vil bli her på en forværtavtale? Noe som jeg forøvrig nevnte som en mer "avslutning" i tråden, enn i startinnlegget... fordi tema i startinnlegget virkelig gjelder på generelt grunnlag, og ikke nødvendigvis rettet til meg eller min hund...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo en artig vri på saken. Skal man gå tilbake til tråden Anniken&Rotta henviste til, så la Marit ut bilder av et valpekull - valpekullet Gry er fra. Man kan tydeligvis ikke legge ut bilder av aussievalper uten å forvente at det blir en kjempediskusjon om oppdretteren og hennes hunder? Og jeg skriver med vilje aussievalper, for selv om jeg syns at belgermiljøet er dårlig med all sin negative fokus på alle andres bikkjer (for ens egne er det jo aldri noe galt med), så har jeg aldri sett lignende reaksjon på valpebilder ever, så inntrykket jeg får av aussiemiljøet er at det er dårligere enn samtlige andre rasemiljøer jeg kjenner til.. Forklar meg gjerne hvordan en konstant strøm av negativ kritikk er konstruktivt for vidre avlsarbeid..

Men snille du... Helt ærlig er jeg ganske lei av å diskutere denne kennelen og har ikke tenkt fortsette dette sporet.

MEN jeg vil gjerne minne deg om at ingen har diskutert PERSON her uten det som har blitt diskutert noen steder er VIRKSOMHETEN!

Og du kan jo få forklare meg hvordan man skiller oppdretter som person fra oppdrettet til denne personen?

Jeg syns forøvrig at det er artig at du skriver at du er lei av å diskutere denne kennelen, det er vel omtrent bare i tråder som omhandler denne at du dukker opp.. Om du er så lei så er det jo bare å ikke diskutere denne kennelen, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man kun skal kunne diskutere virksomhet som bedrives av folk som er medlemmer på forumet må vi absolutt slette tråder om både CM, Canis, Victoria Stillwell mfl - såvitt jeg vet er de ikke heller aktive på dette forum.

Eller er det forskjell når det gjelder virksomhet som bedrives av folk du kjenner?

Jeg synes vel det er litt forskjell på å diskutere en person som har gjort seg selv offentlig via tv etc og en oppdretter som ikke bare ikke aner hva folk snakker om, men som virkelig har fått pepper ang både ting hun har gjort og ikke har gjort lenge. Hadde Gry nå vært satt i avl så synes jeg det hadde vært helt ok at folk diskuterte saken, men å debattere og angripe noen for noe som ikke er skjedd og som sannsynligvis heller aldri kommer til å skje, mange år før det ikke kommer til å skje, synes jeg faktisk bare er å slenge dritt fordi man har så lyst til å fortelle verden bare eeeenda en gang hvor elendig arbeid denne oppdretteren gjør!

Hva vet du om hvorvidt eller hvor godt jeg kjenner oppdretter forresten? Der antar du en masse igjen... Jeg ville reagert like sterkt uansett hvem det var jeg så ble angrepet på denne måten! Jeg synes helt generelt man bør holde seg for god for å trekke konklusjoner og fortelle alle om de sannhetene man har kommet fram til ut fra noe man tror man har hørt eller synes man mener noen har sagt! Dette er et stort irritasjonsmoment for meg i mitt privatliv også, jeg hater baksnakking og drittpreik som ikke har bunn i sannhet! Så lenge du ikke har det fra the horse's mouth så bør du tenke at det kanskje ikke er sant alt du hører....

Diskuter sak - ikke person! Og Gry er ikke satt i avl så vidt jeg vet, ergo er det ingen sak!

Jeg kjenner Marit og jada, jeg er helt sikker på at hun forventet reaksjoner, men jeg er også helt sikker på at hun ikke = oppdretter, ikke vet hva planene er, ikke har tenkt så veldig mye over hva hun sa før hun sa det, bare fordi hun hadde lyst til å fortelle om verden fra sitt ståsted.

Forresten vet jeg at hun ikke lagde denne tråden for å fortelle om Gry som skal gå i avl og at stakkars henne (offeret Marit som er en slave under denne strenge og i hennes øyne perfekte oppdretteren som hun leier rundt på og ser opp på med smilende, beundrende blikk mens hun nikker henført og suger til seg all dennes visdom sånn at hun kan forkynne for verden hva hun har hørt! *gapskratte ved tanken*) som ikke får bestemme. Geeeeeeez! :icon_redface: Men Marit kan forsvare seg selv så henne må dere bare spise! :rolleyes2:

Dessuten vet jeg en hel masse andre ting også jeg.... :icon_redface:

Tror forresten ikke et øyeblikk på at du (og andre) er lei av å diskutere denne kennelen! Tror du elsker hver øyeblikk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner du henne? Jeg syns det er nok grunn å la være å avle på hunden, fordi den har såppass stor sjanse for å gjøre det enda vanskeligere for oss å få en sunnere Australian Shepherd i årene som kommer. Om to av valpene fra dette kullet får kull på seg, så har du plutselig en hel haug med hunder som kan videreføre HD og leddfeil, og kanskje mye gemytt.

Sorry Tone, syns det virker som det er du og Marit som er flinkest til å ta alt personlig her i tråden.

Man kan ihvertfall slutte å avle hunder som har større sjanse for å tilføre noe usunt ved en rase enn hunder som, på papiret, vil kunne gi friske og sunne avkom. Man burde slutte å avle bare for å avle..

Jeg stusser litt over uttalelsene dine egentlig. Det har seg slik at du har vært med å printet forumet med tråder hvor du har beskrevet mentaliteten på de fleste aussier og sagt at du aldri kunne tenkt deg og kjøpe aussie fra oppdrettere i norge, blabla... og når det første kommer EN hund som faktisk har godt gemytt, så betyr det ikke noe likevel?

Altså, jeg ønsker deg, som 2ne har skrevet, lykke til med å finne helt friske linjer i alle ledd bakigjennom... det tror jeg nemlig ikke finnes :-) Alle har sine svin på skogen, serru!

Jeg trenger ikke gi deg noe grunnlag for mine meninger, men de er der, og hadde du hatt aussie - og visst det jeg visste - så hadde du nok vært skeptisk du og. Til gemytt ja..

De som tror att oron bara gæller pappan (o ær intresserad av rasen) kan gærna kolla upp ledstatistiken på foderværdstikens mammas kullsyskon o gøra upp sin egen mening om vad man borde dubbla. Allt ær offentligt på svenska avels- o hunddata - bara enkel hård fakta - 100% fritt från skitsnack! :icon_redface:

Strengt tatt er det vel ikke bare helse man hører om fra den kanten heller...

Jepp! Dvs, de aller fleste jeg har truffet og vet om er hyggelige mennesker! Men det sitter noen rundt på haugene sine og har funnet veien, sannheten og livet mens de omhyggelig skjuler sine egne svin.

Og jeg kjenner faktisk både mor og far og barn som har blitt omtalt her og alt jeg kan si er: :icon_redface:

Ingen er perfekte, men de aller fleste prøver sitt beste! Ville vært veldig hyggelig om alle fokuserte på hva de selv kan gjøre for å gjøre ting bedre, både for rasen og for sitt eget hundehold, og sluttet å mene og synse så innmari mye om ting man faktisk ikke vet er fakta! Å kritisere gemyttet til en hund man aldri engang har møtt synes jeg rett og slett er forkastelig!

Så om man er uenige så sitter man på haugene sine og har funnet veien, sannheten og livet? Det blir litt for barnslig for meg..

Om du kjenner alle disse hundene - so what? Det forandrer ikke på det man finner om dem hvis man leter. Det forandrer ikke det faktum at det er spesielt en kennel i hele norge når det kommer til aussien, som har fått mye pepper. Og det er ikke av kjedsomhet at at folk "klager", det er jo fordi det er noe som føles urettferdig, feil osv. for dem. KANSKJE det kan være noe i det, selv om denne personen bak virksomheten er en aldeles hyggelig person? Kanskje det er en eller mange grunner til kritikken?

Jeg kjenner mange hyggelige personer jeg, men jeg ville ikke gitt de en hund og bett dem om å avle i vei fordiom.

Hvem har angrepet hvem, og er det ikke trådstarter jeg (og andre) ble kritisert for å "angripe" da?? :rolleyes2:

AMEN! Til alt! Jeg føler egentlig ikke at jeg har noen interesse av å "overbevise" andre om verken det ene eller det andre. Jeg er nesten kommet til det punktet at jeg håper folk går på en smell og lærer på den harde måten, som mange har gjort allerede.. Men samtidig så vil jeg jo ikke det. Det beste er jo om man er superfornøyde med hundene sine, og får friske hunder som man kan ha i mange år :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner du henne? Jeg syns det er nok grunn å la være å avle på hunden, fordi den har såppass stor sjanse for å gjøre det enda vanskeligere for oss å få en sunnere Australian Shepherd i årene som kommer. Om to av valpene fra dette kullet får kull på seg, så har du plutselig en hel haug med hunder som kan videreføre HD og leddfeil, og kanskje mye gemytt.

Nei, jeg kjenner henne ikke. Jeg har heller ikke uttalt meg om hvorvidt hun burde gå i avl eller ikke heller - har jeg vel? Du derimot har "hørt noe om gemyttet", og antar det er "HD og leddfeil", da kjenner du disse hundene da? Og du veit leddstatus på dette kullet?

Sorry Tone, syns det virker som det er du og Marit som er flinkest til å ta alt personlig her i tråden.

Ja, jeg har jo aussie.. Nei, forresten det har jeg ikke.. Men jeg kjenner jo Hanne.. Nei, jeg gjør ikke det heller.. Så jeg tar det skikkelig personlig.. Øh, nei.. Jeg gjør visst ikke det heller.. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns forøvrig at det er artig at du skriver at du er lei av å diskutere denne kennelen, det er vel omtrent bare i tråder som omhandler denne at du dukker opp.. Om du er så lei så er det jo bare å ikke diskutere denne kennelen, eller?

Muhuhuhuhu... what she said! *peke opp* :icon_redface:

Og strengt tatt så kommer vel all informasjon gjennom de samme kildene... hmmm...? Pussig det der du.... :icon_redface:

Så om man er uenige så sitter man på haugene sine og har funnet veien, sannheten og livet? Det blir litt for barnslig for meg..

Ja, jeg forstår at dette kan være litt vanskelig for deg å forstå...

Om du kjenner alle disse hundene - so what? Det forandrer ikke på det man finner om dem hvis man leter.

Jada, det er helt logisk at de eneste som får lov å mene noe om disse hundene er folk som aldri har møtt dem - som deg selv!

Jeg er nesten kommet til det punktet at jeg håper folk går på en smell og lærer på den harde måten, som mange har gjort allerede..

You and me both! *smile*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ihvertfall slutte å avle hunder som har større sjanse for å tilføre noe usunt ved en rase enn hunder som, på papiret, vil kunne gi friske og sunne avkom. Man burde slutte å avle bare for å avle..

Jeg trenger ikke gi deg noe grunnlag for mine meninger, men de er der, og hadde du hatt aussie - og visst det jeg visste - så hadde du nok vært skeptisk du og. Til gemytt ja..

Om du kjenner alle disse hundene - so what? Det forandrer ikke på det man finner om dem hvis man leter. Det forandrer ikke det faktum at det er spesielt en kennel i hele norge når det kommer til aussien, som har fått mye pepper. Og det er ikke av kjedsomhet at at folk "klager", det er jo fordi det er noe som føles urettferdig, feil osv. for dem. KANSKJE det kan være noe i det, selv om denne personen bak virksomheten er en aldeles hyggelig person? Kanskje det er en eller mange grunner til kritikken?

Jeg kjenner mange hyggelige personer jeg, men jeg ville ikke gitt de en hund og bett dem om å avle i vei fordiom.

Hvem har angrepet hvem, og er det ikke trådstarter jeg (og andre) ble kritisert for å "angripe" da?? :icon_redface:

AMEN! Til alt! Jeg føler egentlig ikke at jeg har noen interesse av å "overbevise" andre om verken det ene eller det andre. Jeg er nesten kommet til det punktet at jeg håper folk går på en smell og lærer på den harde måten, som mange har gjort allerede.. Men samtidig så vil jeg jo ikke det. Det beste er jo om man er superfornøyde med hundene sine, og får friske hunder som man kan ha i mange år :icon_redface:

Du er klar over at alle på dette forumet vet hvem du snakker om, hvilke hunder du snakker om osv? Sant?

Og hvor mange hunder har du truffet, og i hvilke settinger, siden du får deg til å si at hundene fra denne oppdretteren har dårlig gemytt? Man skal ikke tro alt man hører Anniken, det er lurt å gjør seg opp et eget bilde, og kanskje vite hva man snakker om før man uttaler seg. Det er ****** enkelt å avle via nett, ikke så enkelt i virkeligheten. Jeg er ikke selv oppdretter, men jeg jobber såpass close med oppdretter (bor der, gjort det i to år osv) og jeg vet at det ikke bare er bare. Det er mange ting som skal taes hensyn til, både før og etter parring og valper. Og det er mye som skal klaffe.

Om du virkelig mener at du har svaret på sunn og frisk avl, og at du kan vise til linjer som ikke har NOE å plukke på, så vil jeg veldig gjerne høre og se det :rolleyes2:

Alle har NOE å plukke på i linjene, på hundene blabla... og hver enkelt oppdretter må stå for SINE valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du kan jo få forklare meg hvordan man skiller oppdretter som person fra oppdrettet til denne personen?

Vet ikke om det å skille på sak og person er noe man kan lære ut - kanskje noen bare er født med det og andre ikke...? :icon_redface:

Haha, det er sant at jeg ble medlem på dette forum etter å ha lest en diskusion om denne kennelen som gjorde meg opprørt - kult at du har oppmerksommet meg :icon_redface: Dog har jeg i det siste faktisk skrevet i noen andre tråder (det finnes vel en sånn funksjon man kan sjekke hva folk har skrevet tidligere her?) til tross for at det som gjelder aussie av naturlige grunner ligger meg nærmest.

Til mitt forsvar - hvis du sjekker mitt første innlegg i denne tråden begynnet jeg med et hyffsat saklig innlegg om mine egne erfaringer når det gjelder forværtsavtaler. Det var først når suttringa om hvor slem alle er som kennelen ble nevnt...

Jeg mener faktisk at jeg har blitt lei av å diskutere denne virksomheten, hvis ikke noe nytt spennende skjer som burde luftes tror jeg alt har blitt sagt som oppegående folk kan trenge for å gjøre opp sin egen mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...