Gå til innhold
Hundesonen.no

Uenig i avl på forværtshund


PsychoLynx

Recommended Posts

Fordi vi ønsker at hundene skal bli föret på et skikkelig för, og ikke dagligvarebutikk för. Vi prøvde oss på å si "et skikkelig för", men det finnes ulike meninger om hva som er et skikkelig för og ikke. Vi har blitt anbefalt fra dyrlegen og före på disse to förene, dermed ønsker vi at förvertene våre også gjør det. Det skal sies at de som förer på dette föret har tilbud om å bruke vår oppdretter rabatt!

Avlsretten på hannene varer livet ut ja. Grunnen til at vi bruker förverter er fordi vi ikke har kapasitet til å ha flere hunder her hjemme, og hundene er kjøpt inn for bruk av avl. Förvertene øsker seg en familiehund, og har ikke tanker om avl og oppdrett. Vi får ofte høre at "Jamenn, om dere tar full avlsrett på hannene så kan jo ikke förvertene tjene noe på det, blabla", og da blir jeg litt sånn at jeg svarer at da må förvertene tenke seg om, vi informerte om at KUN vi skal bruke hunden i avl, og med full avlsrett så er det KUN vi som skal bruke hunden for resten av dens liv. De får hunden gratis av oss, og vi betaler forsikring resten av livet til hunden, samt hjelper til dersom hunden skulle komme ut for en ulykke med dyrlege utgifter. Om du som förvert har interesse for avl, så får du KJØPE deg en hund da...

Greie nok regler det der,finnes det standard kontrakter der også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 94
  • Created
  • Siste svar

Fordi vi ønsker at hundene skal bli föret på et skikkelig för, og ikke dagligvarebutikk för. Vi prøvde oss på å si "et skikkelig för", men det finnes ulike meninger om hva som er et skikkelig för og ikke. Vi har blitt anbefalt fra dyrlegen og före på disse to förene, dermed ønsker vi at förvertene våre også gjør det. Det skal sies at de som förer på dette föret har tilbud om å bruke vår oppdretter rabatt!

Avlsretten på hannene varer livet ut ja. Grunnen til at vi bruker förverter er fordi vi ikke har kapasitet til å ha flere hunder her hjemme, og hundene er kjøpt inn for bruk av avl. Förvertene øsker seg en familiehund, og har ikke tanker om avl og oppdrett. Vi får ofte høre at "Jamenn, om dere tar full avlsrett på hannene så kan jo ikke förvertene tjene noe på det, blabla", og da blir jeg litt sånn at jeg svarer at da må förvertene tenke seg om, vi informerte om at KUN vi skal bruke hunden i avl, og med full avlsrett så er det KUN vi som skal bruke hunden for resten av dens liv. De får hunden gratis av oss, og vi betaler forsikring resten av livet til hunden, samt hjelper til dersom hunden skulle komme ut for en ulykke med dyrlege utgifter. Om du som förvert har interesse for avl, så får du KJØPE deg en hund da...

Oki, takk for svar. :rolleyes2: Jeg kunne ikke gått inn på en kontrakt med så spesifikt forkrav - men regner med at skulle jeg snublet over en oppdretter jeg ville ha hund fra så kunne vi blitt enige om foringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki, takk for svar. :rolleyes2: Jeg kunne ikke gått inn på en kontrakt med så spesifikt forkrav - men regner med at skulle jeg snublet over en oppdretter jeg ville ha hund fra så kunne vi blitt enige om foringen.

Nei altså, vi er ikke SÅ nøye på det at det IKKE kan forhandles frem til å bruke andre för en akkurat de to, men vi har ikke lyst hundene skal fores på Peedigree om du forstår :P

Om det er noe som NKK har liksom...

Jupp. Nkk´s föravtale egentlig :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes egentlig den avtalen Tatijana nevner høres helt grei ut, jeg. Om jeg ville hatt en hund å avle på ville jeg ikke gått inn i en foravtale. Kanskje med ei tispe evt. Vil jo gå ut fra at om foravtalen har utgangspunkt i at hunden skal avles på og oppdretter skal ha ett kull (evt 2, er vel ikke helt uvanlig det heller...?) på denne så vil det vel sannsynligvis være en valp som oppdretter ser potensialet i. Blir denne bra så har man jo mulighet til å avle på den etter at foravtalen er "gjennomført".

Men er vel egentlig litt enig med det som SusanneL sa tidligere om at de fleste forverter sannsynligvis ikke er folk som har veldig stor interesse for hunder generelt, men som ønsker seg en turkompis og sofakoser. Da kan jo foravtale være helt ypperlig! Du får billig hund, mye hjelp og støtte om du skulle trenge det, kanskje avtale om hundepass når det trengs etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er vel litt slike svar som SusanneL kom med som jeg kanskje forventet på en måte... Så sant forvært er ærlig når det gjelder hunden og dens positive og negative sider, så er vel alt videre helt opp til oppdretter sikkert. Hmm..

Men ja, et lite tileggsspørsmål, som kanskje egentlig burde vært tatt i egen diskusjon, siden det strengt tatt vil bli det motsatte som tema her.

Om man nå skulle være HELT enig i oppdretters tanker da.. Hunden er "perfekt" og absolutt et godt tilskudd til rasen. Står man egentlig fritt til å avle på hunden selv etter at det som evnt står i forværtavtale er oppfylt? (feks at hunden skal ha et kull, så tilfaller den forvært).

Vil dette være stor forskjell fra tispe til hannhund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DET, Psycholynx, må jo være eneste grunn for at litt "proffere" folk skulle gå inn på en slik avtale.

La oss si at jeg skulle kjøpe meg en ny rase, og finner ut av hvem topp-oppdretteren er. Denne har et superkull og jeg vil absolutt ha tispen oppdr har beholdt selv. En slik hund ville jeg kanskje kunne tatt mot at oppdr. får ha første kull på egen kennel.

Men da selvsagt få det på kontrakten at eierskap (og derved også alle avlsrettigheter) overføres til meg rett etter dette kullet.

Ang. hannhund på fôr så vil det jo avhenge av avtalen når evt. disposisjonsrett opphører (hvis noensinne). Evt. om man kan bruke/låne bort hannen parallelt med at oppdr. bruker han, etc.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ja, et lite tileggsspørsmål, som kanskje egentlig burde vært tatt i egen diskusjon, siden det strengt tatt vil bli det motsatte som tema her.

Om man nå skulle være HELT enig i oppdretters tanker da.. Hunden er "perfekt" og absolutt et godt tilskudd til rasen. Står man egentlig fritt til å avle på hunden selv etter at det som evnt står i forværtavtale er oppfylt? (feks at hunden skal ha et kull, så tilfaller den forvært).

Vil dette være stor forskjell fra tispe til hannhund?

Jeg skjønner ikke spørsmålet - hvis fôrvertsavtalen er oppfylt og oppdretter/eier har overført hunden i ditt eie, så kan du vel gjøre hva du vil med hunden? Om så er at oppdretter/eier overfører hunden til fôrvert uten å ha hatt kull på hunden, har du nå juridisk rett til å gjøre hva pokker du vil med dyret avlsmessig. Det kan jo være at dine krav for avl er lavere enn oppdretter hadde for krav.

Forskjellen på hannhund og tispe er at du som eier av en tispe selv styrer om den skal i avl - om du får overført en hannhund i ditt eie er du jo avhengig av at folk fremdeles vil bruke hannen, at den ikke ble "oppbrukt" før du fikk den overført i ditt navn.

Begrensninger er det selvfølgelig i forhold til antall kull og antall valper en hund kan og bør ha. Så det hele avgjøres jo av NÅR du får overta dyret, og hvordan dyret har det. Om du overtar tispa etter at den har hatt fem kull, skal det mye til for at du bør ha flere kull på henne. Om du overtar tispa etter at hun har hatt to kull - og det var to innmari tøffe fødsler med keisersnitt og melkekramper bør du jo også vurdere to ganger om hun skal ha et tredje kull. Har hennes/hans valper blitt så gamle at det er mulig å avkomstgranske, bør du ta et ansvar for å vurdere om tispa/hannhunden har noe å videreføre i avl.

Jeg vet ikke om du fikk svar nå, for jeg er som sagt usikker på hva du spør om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo da en forvertsavtale der oppdretter har krav på to eller tre kull. Selv har jeg jo lagt ned mye penger i kurs og trening med hunden, ville det da være rart om jeg brukte han til avl videre? Jeg vil jo selvsagt gjøre det i samarbeid med oppdretter med tisper hun godkjenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er vel litt slike svar som SusanneL kom med som jeg kanskje forventet på en måte... Så sant forvært er ærlig når det gjelder hunden og dens positive og negative sider, så er vel alt videre helt opp til oppdretter sikkert. Hmm..

Men ja, et lite tileggsspørsmål, som kanskje egentlig burde vært tatt i egen diskusjon, siden det strengt tatt vil bli det motsatte som tema her.

Om man nå skulle være HELT enig i oppdretters tanker da.. Hunden er "perfekt" og absolutt et godt tilskudd til rasen. Står man egentlig fritt til å avle på hunden selv etter at det som evnt står i forværtavtale er oppfylt? (feks at hunden skal ha et kull, så tilfaller den forvært).

Vil dette være stor forskjell fra tispe til hannhund?

Det vil ikke være stor forskjell fra tispe til hannhund angående dette.

La oss ta Betty først: Når oppdretter har fått sine to kull, og hunden overføres i mitt navn, så står jeg fritt til å velge å ha et 3-4-5 kull på henne om jeg ønsker det. Vi har snakket litt om det, og siden jeg ikke er hyppig på kull selv, så kanskje - om hun gir noe bra, blir det et tredje kull hvor vi står for kullet sammen. Men, jeg vet ikke om jeg har lyst å ha et tredje kull på hunden, derfor står jeg fritt til å velge det selv. Mest sannsynlig har hun fått en datter til da, som vi kan beholde og avle videre på. Oppdretter har første valg på tispe på det første kullet, hvorpå jeg kan velge på det andre kullet dersom jeg er interessert i det.

Nå vet jeg ikke hvorvidt jeg har lyst å gå videre på akkurat disse linjene, da det er linjer det finnes mye av. Da tror jeg heller jeg vil importere noe nytt og friskt :rolleyes2:

På Tjalfe:

I Tjalfe sin kontrakt står det at oppdretter har rett på parringer som tilsvarer 20 valper. Da har han fremdeles et kull igjen her i Norge - og står fritt til avl i Sverige og Danmark. Om Mamma ønsker å bruke han etter dette (lite trolig) står hun fritt til å gjøre det!

Så lenge hunden har blitt overskrevet i förvertens navn, er det, som Emma sier... helt og holdent opp til DEG som förvert hva du vil gjøre :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo da en forvertsavtale der oppdretter har krav på to eller tre kull. Selv har jeg jo lagt ned mye penger i kurs og trening med hunden, ville det da være rart om jeg brukte han til avl videre? Jeg vil jo selvsagt gjøre det i samarbeid med oppdretter med tisper hun godkjenner.

Jeg syns ikke penger skal være hovedgrunnen til at du vil bruke hannen din i avl, da avl i bunn og grunn handler om å videreføre noe bedre - noe bra til rasen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, Tollertassen, selvsagt står du fritt til å avle videre på hunden når evt. avtale med oppdr. opphører. Men når det gjelder en hann vil det jo såklart være et tema om han er brukt veldig mye allerede og selvsagt hvordan avkommene "skikker" seg.

Så nei - ikke rart i det hele tatt.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke penger skal være hovedgrunnen til at du vil bruke hannen din i avl, da avl i bunn og grunn handler om å videreføre noe bedre - noe bra til rasen :-)

DET er jeg helt enig i, jeg formulerte meg muligens noe klønete. Det vil jo eventuelt være i et tilfelle der han har noe å tilføre avlen samt at han ikke er brukt for mye. Hva er egentlig normen på bruk av en hanne? En av hovedgrunnene vil vel også være at jeg om noen år kan tenke meg en valp fra min hanne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DET er jeg helt enig i, jeg formulerte meg muligens noe klønete. Det vil jo eventuelt være i et tilfelle der han har noe å tilføre avlen samt at han ikke er brukt for mye. Hva er egentlig normen på bruk av en hanne? En av hovedgrunnene vil vel også være at jeg om noen år kan tenke meg en valp fra min hanne.

Klubben har jo rettningslinjer. Og det kommer ann på genpolet i rasen. Jeg personlig kommer ikke til å bruke Tjalfe (Det vil være jeg som får ansvar for sånt osv...) så lenge han allerede har 20 avkom etter seg - med mindre han her gitt utrolig bra og friske avkom... Vår rase har 450-500 individer innen rase i Norge. Tollerene vil jeg tro er en hel del mer en det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DET er jeg helt enig i, jeg formulerte meg muligens noe klønete. Det vil jo eventuelt være i et tilfelle der han har noe å tilføre avlen samt at han ikke er brukt for mye. Hva er egentlig normen på bruk av en hanne? En av hovedgrunnene vil vel også være at jeg om noen år kan tenke meg en valp fra min hanne.

Anbefalinger på hannhunder (og tisper, men hannhunder kan jo lettere få flere avkom) er at de ikke skal ha flere avkom enn tilsvarende fem prosent av registrerte valper over en femårsperiode.

Det vil si at på en rase hvor det registreres i snitt 200 valper i året, anbefales det at en hannhund ikke har flere enn 20 valper. Fem prosent av de 200 valpene er fire valper, ganget med fem år er 20 valper. Så i mindre raser anbefales det færre for å unngå matadoravl og innavlsproblemer i framtidige generasjoner, mens det i større raser er rom for flere avkom.

Så er det rasespesifikke regler også. For eksempel:

I min rase registreres det i snitt 350 valper i året - det vil si at en hund kan ha nesten nitti valper før det er snakk om matadoravl. Likevel tillater ikke raseklubben at noe dyr har mer enn 30 valper - deretter skal disse avkomstgranskes, og om de oppfyller kravene slippes dyret fri for videre avl, men ikke flere enn 80 valper sammenlagt med de 30 første. Det er for å ha en viss kvalitetskontroll, at ikke en hund kan plutselig ha ført videre noe uønsket til 80-90 valper.

Vi har også en tilleggsklausul for hannhunder som har fått antall avkom som tilsvarer fem prosent av antall registrerte valper siste fem år - og disse avkommene har tilfredsstillende resultat ved avkomstgransking. Hannhunder med da 80-90 avkom som har blitt over syv år, får lov til å få 10-15 nye valper hvert år resten av levetiden. Det er blant annet fordi økt levealder er et satsingsområde i raseklubben, og da må vi nesten få lov til å bruke de hannhundene som faktisk har vist at de lever lenge og kommer fra linjer med god levealder. Det er dog ganske strenge regler for å bli sluppet fri etter avkomstgransking - hannhunden skal ikke ha gitt mer enn 20 prosent HD og 35 prosent AA, og dette regnes ut fra antall fødte valper, ikke antall røntgede. Så det krever både høy røntgenoppslutning OG høye friprosenter. Og en seriøs oppdretter vil selvfølgelig også vurdere andre aspekt ved de 80 valpene. Hvis ingen har hevdet seg i utstillingsringen, for eksempel, er kanskje ikke faren så sterkt dominerende i avl likevel, selv om han så bra ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke spørsmålet - hvis fôrvertsavtalen er oppfylt og oppdretter/eier har overført hunden i ditt eie, så kan du vel gjøre hva du vil med hunden? Om så er at oppdretter/eier overfører hunden til fôrvert uten å ha hatt kull på hunden, har du nå juridisk rett til å gjøre hva pokker du vil med dyret avlsmessig. Det kan jo være at dine krav for avl er lavere enn oppdretter hadde for krav.

Forskjellen på hannhund og tispe er at du som eier av en tispe selv styrer om den skal i avl - om du får overført en hannhund i ditt eie er du jo avhengig av at folk fremdeles vil bruke hannen, at den ikke ble "oppbrukt" før du fikk den overført i ditt navn.

Begrensninger er det selvfølgelig i forhold til antall kull og antall valper en hund kan og bør ha. Så det hele avgjøres jo av NÅR du får overta dyret, og hvordan dyret har det. Om du overtar tispa etter at den har hatt fem kull, skal det mye til for at du bør ha flere kull på henne. Om du overtar tispa etter at hun har hatt to kull - og det var to innmari tøffe fødsler med keisersnitt og melkekramper bør du jo også vurdere to ganger om hun skal ha et tredje kull. Har hennes/hans valper blitt så gamle at det er mulig å avkomstgranske, bør du ta et ansvar for å vurdere om tispa/hannhunden har noe å videreføre i avl.

Jeg vet ikke om du fikk svar nå, for jeg er som sagt usikker på hva du spør om.

Jo, jeg fikk svar på det jeg lurte på. Det var om jeg står fritt tl å gjøre hva jeg vil så fort hunden er skrevet på meg liksom.

Evnt kan det skrives i kontrakt at jeg IKKE får bruke hunden? (og ja, jeg vet at en kontrakt kun er verdt papiret den er skrevet på og alt det der, men sett at jeg er så seriøs at jeg følger sånn da :rolleyes2:)

Eller er ikke dette noe som er vanlig å gjøre?

og ja, forutsatt at hunden ikke er "brukt opp" på noe som helst måte da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Evnt kan det skrives i kontrakt at jeg IKKE får bruke hunden? (og ja, jeg vet at en kontrakt kun er verdt papiret den er skrevet på og alt det der, men sett at jeg er så seriøs at jeg følger sånn da :rolleyes2:)

Eller er ikke dette noe som er vanlig å gjøre?

og ja, forutsatt at hunden ikke er "brukt opp" på noe som helst måte da :P

Altså, en kan jo skrive hva en vil i en kontrakt - om så er at du er forpliktet til å male hunden grønn hver gang månen er full av jarlsbergprikker. Men vil du skrive under en slik kontrakt? Og er det grunn til å skrive NY kontrakt, når fôrvertavtalen er oppfylt og du nå skal overføres som eier - hvorfor skal det da skrives så mye mer enn en eierskifteerklæring til NKK? Hva som står i første kontrakt er selvfølgelig valgfritt - oppdretter kan selvfølgelig si at når hunden er ført over i ditt navn får du ikke lov til å bruke hunden i avl selv. Spørsmålet er jo om du da er interessert i en slik avtale, eller går til en annen oppdretter?

Det ble sagt i en annen tråd at det nå er mulig å sette avlssperre på hund ved eierskifte, så det er selvfølgelig noe gammel eier kan gjøre.

Hvis hunden er brukt i avl, bør resultatene den har gitt være over gjennomsnittlig dårlige for at ikke fôrvert kan bruke hunden videre, men tidligere eier kan ikke komme med annet enn anbefalinger/frarådinger. Hunden er din, om den er overført til deg og ikke satt avlssperre på. Dog vet jeg om enkelte som vil beskytte sine linjer og ha kontroll over hvilke hannhunder tispa brukes på - men det er forskjell på hva en ønsker, og hvilke rettigheter en har.

Jeg vet også om fôrhunder som ikke er brukt i avl av oppdretter da de satte krav hunden ikke oppfylte, men at fôrvert har hatt et kull eller to på tispa i sitt navn for det, fordi hunden oppfylte raseklubbens regler (en oppdretter har jo lov til å sette strengere krav enn det raseklubben har som anbefalinger).

Svaret på dette spørsmålet er egentlig at det er ingen fasit - dette koker ned til hva du/fôrvert og oppdretter blir enig om. Men det låter rart at oppdretter/tidligere eier skal ha myndighet over hunden også etter at den er ført over til deg. Hvorfor skal den da føres over på deg, hva tjener det deg? Hvis du er seriøs, vil du vel uansett ta med i vurderingen tispas tidligere avkom før du planlegger et nytt kull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
    • Han fikk vite det når vi hadde hilsa på valpene! 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...