Gå til innhold
Hundesonen.no

Uenig i avl på forværtshund


PsychoLynx

Recommended Posts

Har lurt litt på dette tema. Man overtar en valp/voksen hund på forværtavtatale. Hunden viser seg å innfri de kravene som ble satt når forvært overtok hunden, og oppdretter ønsker valper på hunden når den er i rett alder.

Forvært derimot føler seg noe usikker på at hunden h*n har i hus faktisk vil tilbringe rasen noe godt, være seg pga feks dårlig gemytt, svak allergi eller hva som nå måtte passe inn. Noe som oppdretter kanskje ikke merker, siden vedkommende ikke omgås hunden daglig.

Har egentlig forvært noe h*n skulle sagt i sånne sammenhenger? Eller blir det evnt å anbefale oppdretter å ikke avle på hunden, og bare måtte lukke øynene for det som skjer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 94
  • Created
  • Siste svar

Forverten har absolutt ikke noe med det å gjøre - annet enn at den såklart har en opplysningsplikt om problemet. Men det vil jeg regne med at kontakt oppdretter/forvert imellom faktisk gjøres regelmessig så oppdretter vet det som er verdt å vite om hunden.

Forverten er faktisk bare en hundepasser for oppdretteren, det er den sistnevnte som har ansvaret for avl eller ikke på hunden, og det er også den som tar ansvaret for evt. avkom med problemer/feil.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer Susanne her. Fôrvert har absolutt ingenting med den avgjørelsen å gjøre. For hvis fôrvert skulle hatt vetorett kunne jo hvem som helst spekulert på det. Vedkommende kunne sagt at hunden er ditt og datt, ikke egnet for avl, fått hunden skrevet over på seg (da det ikke skulle avles allikevel) på falsk grunnlag.

Dessuten, forutsetningen min for å være i et slikt avtaleforhold er at det faktisk er oppdretter som vet mest om HVA som egner seg for avling. Slik burde det være for samtlige som inngår denne type forhold. Jeg ville aldri ha inngått en avtale med en oppdretter jeg ikke stolte fullt og helt på - og dermed slipper jeg også å komme i en slik knipe dersom det faktisk skulle ha vært noe galt med en fôrtispe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker jo riktig at oppdretter bestemmer. Men er det virkelig et dårlig gemytt og oppdretter er fullt opplyst om dette (via jevnlig kontakt), så vil jeg anta at oppdretter enten prøver å observere det selv dersom han/hun er i tvil. Og hvis de syntes det er god nok grunn til å unngå avl så gjør de vel det, men hvis det ikke er så stort problem så avler de vel..

Oppdretter/forvert-forholdet bør jo være så godt at man stoler på hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdretter/forvert-forholdet bør jo være så godt at man stoler på hverandre.

Det burde, men det er ikke alltid det er det! :ahappy:

Vi (Meg og Mamma) har hver vår hund på för fra samme oppdretter.

Vi stiller nok mye friere til å gjøre hva vi vil med hundene våre en andre förverter fra andre oppdretter, og oppdretter har ingen problem med at vi er med å ta avgjørelser hva hunden angår.

MEN, når det kommer til avl - så har ingen av oss lyst til å blande oss. Oppdretter står fritt til å velge hvordan hun vil gjøre det, valg av tispe - hannhund osv. Begge hundene er friske fysisk og psykisk.

Til syvende og sist er det oppdretter som må stå for følgende for eventuelle problemer med valper - kjøpere. Vi förverter har ingen ansvar hva avl angår!

Så, om en oppdretter vil avle på en hund hun har ute på för, som sliter med noe, er syk o.l så stiller oppdretter 100% ansvarlig for hva det måtte innebære. Jeg tror rett og slett ikke jeg ville brydd meg om det, du har ingen ansvar, ei heller noen stemmerett :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så, om en oppdretter vil avle på en hund hun har ute på för, som sliter med noe, er syk o.l så stiller oppdretter 100% ansvarlig for hva det måtte innebære. Jeg tror rett og slett ikke jeg ville brydd meg om det, du har ingen ansvar, ei heller noen stemmerett :ahappy:

Men hvordan blir det dersom hunden har en diagnose av et slag og kan bli dårligere dersom den skal gå drektig. Har forvert fremdeles ikke noe han/hun skulle ha sagt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan blir det dersom hunden har en diagnose av et slag og kan bli dårligere dersom den skal gå drektig. Har forvert fremdeles ikke noe han/hun skulle ha sagt?

Det kommer jo ann på hvilke avtale man har. I min avtale står det at dersom hunden ikke kan følge klubbens retningslinjer for avl og oppdrett - som innebærer at den er hd røntget fri (A-B) og har oppnådd minst en 2.premie på offisiel utstilling, så skal den skrives over i förvertens navn.

Dersom hunden har en diagnose som gjør at den kan bli dårligere av et svangerskap, så vil jeg tro det må gjøres en ordning mellom oppdretter og förvert. Det finnes ingen fasit svar fordi oppdretter kan forme föravtalen sin akkurat slik h*n vil...

Jeg vet i hverfall at dersom det skulle oppstått noe slikt på min eller mamma´s hund, så ville ikke hundene gått videre i avl.

Jeg tror det er viktig å ikke inngå en föravtale med en oppdretter man ikke har kjennskap til, fordi det fort kan oppstå missforståelser mellom partene.

Edit: Men så lenge hunden står registrert på oppdretter så har desverre ikke förverten stemmerett så lenge det ikke står noe spesifikt i avtalen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forvertsavtaler er noe herk sånnsett. Man har ingenting man skulle sagt når det kommer til avl. Da jeg hadde tispe på for så hadde jeg grei oppdretter sånn, hun la parringen til når det passet best for meg å sende fra meg hunden, så langt hun kunne, og trumfet ikke gjennom parring på en syk hund (uten diagnose). Men jeg går nok aldri inn på en sånn avtale igjen - deleie kan jeg vurdere, men ikke forvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare veldig nysgjerrig på sånn. Ikke at jeg egentlig vil blande meg borti sånn selv da :D

Nå blir det jo mest sannsynlig til at vi skal ha Gry på forvært avtale for Hanne. Det er jo en del som skal klaffe før hun evnt går videre i avl, men om disse punktene vil stemme så har ikke jeg tenkt å blande meg noe utover det :(

Men ja, er bare nysgjerrig på det :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare veldig nysgjerrig på sånn. Ikke at jeg egentlig vil blande meg borti sånn selv da :)

Nå blir det jo mest sannsynlig til at vi skal ha Gry på forvært avtale for Hanne. Det er jo en del som skal klaffe før hun evnt går videre i avl, men om disse punktene vil stemme så har ikke jeg tenkt å blande meg noe utover det :D

Men ja, er bare nysgjerrig på det :)

OT, men jeg synes å huske at Hanne skrev - her inne eller en lignende plass - at INGEN av valpene fra det kullet skulle avles på, pga helsestatus på far og slekt bak? :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare veldig nysgjerrig på sånn. Ikke at jeg egentlig vil blande meg borti sånn selv da :)

Nå blir det jo mest sannsynlig til at vi skal ha Gry på forvært avtale for Hanne. Det er jo en del som skal klaffe før hun evnt går videre i avl, men om disse punktene vil stemme så har ikke jeg tenkt å blande meg noe utover det :D

Men ja, er bare nysgjerrig på det :(

Etter å ha hørt skrekkhistorier sørget jeg for at det ble en del av avtalen da jeg gikk med på å være fórvert: at jeg skulle bli hørt og ha rett til en mening hvis eier ville avle på hunden og jeg mente det sto noe i veien for det. Jeg forventer også å (fortsatt) bli hørt ang. valg av hannhund hvis det mot formodning skulle bli aktuelt. Vi er stort sett veldig enige, og kjente hverandre fra før fordi vi var veldig enige om veldig mye. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste oppdrettere er vel også interessert i å avle på friske individer, skulle man tro. Dessuten er vel en fòrvert litt mer enn en hundepassser, Susanne. I og med at vi stort sett bærer alle utgifter, tegner egen forsikring etc. og har en kontrakt som innebærer at vi blir eiere når visse krav er innfridd eller går ut. Når det gjelder min framtidige hund, som jeg har hatt som min siden den var liten, tar jeg det som en selvfølge at jeg har innflytelse på avgjørelser som tas på dennes vegne. Nå er jo avl gjerne kontraktfestet, men det ervel med visse forbehold. Nå vil jeg for ordens skyld tilføye at min fòrhund ikke skal avles på, enda hun er aldeles sunn og frisk i kroppen sin. Oppdretter har ikke vurdert det engang. Igrunnen kan hun bli min når jeg måtte ønske det, men det har ingen betydning i vår hverdag, så jeg har ikke brydd meg med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste oppdrettere er vel også interessert i å avle på friske individer, skulle man tro. Dessuten er vel en fòrvert litt mer enn en hundepassser, Susanne. I og med at vi stort sett bærer alle utgifter, tegner egen forsikring etc. og har en kontrakt som innebærer at vi blir eiere når visse krav er innfridd eller går ut. Når det gjelder min framtidige hund, som jeg har hatt som min siden den var liten, tar jeg det som en selvfølge at jeg har innflytelse på avgjørelser som tas på dennes vegne. Nå er jo avl gjerne kontraktfestet, men det ervel med visse forbehold. Nå vil jeg for ordens skyld tilføye at min fòrhund ikke skal avles på, enda hun er aldeles sunn og frisk i kroppen sin. Oppdretter har ikke vurdert det engang. Igrunnen kan hun bli min når jeg måtte ønske det, men det har ingen betydning i vår hverdag, så jeg har ikke brydd meg med det.

Det kommer i grunnen helt ann på type avtale det. Jeg har ikke store utgifter på min hund, for å si det mildt. Oppdretter betaler forsikring, alt som har med avl og slikt å gjøre, utstillinger (jeg reiser jo endel...)

Jeg betaler for mat - årlig vaksine og hvis jeg skal kjøpe noe nytt til henne.

Dyrlege regninger deles etter 2000,- hvorpå oppdretter står for de første 2000,- dersom uhellet skulle være ute. Så si at min hun ble skadet og det kostet 6000,- med "reprasjon", da ville oppdretter måtte betale de første 2000,- forså å dele de 4000,- gjennværende på oss to.

Mange tror at oppdretteren tjener grovt på å ha förverter, men sannheten er en helt annen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal ikke jeg si så mye om min forvertsavtale. Jeg tenker og har sagt høyt at jeg har en viss rett til å si i fra til eier av hunden, at jeg er ikke helt enig i avl på hunden, og skal de sette på så bør hannhunden være slik og sånn i gemyttet. Jeg har ingen rett overhodet til å bestemme noe der, men jeg føler jeg har rett til å si noe om det. Jeg kjenner hunden bedre enn eier, og jeg ser den daglig, ergo kan jeg si hva jeg mener, men ikke lage noe diskusjon ut av det. Nå har jeg ett supert forhold til eier av hund, og det håper jeg fortsetter slik at vi kan ha en åpen dialog :)

Jeg snakker generelt her nå. Juta har jeg hatt for kort til å si noe åpent om det ennå. Jutemusa mi kan jeg nok først uttale meg om når vi har blitt skikkelig godt kjent, og det tar tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min tispa er på for og når jeg hentet henne hadde min oppdretter laget et punkt i kontraktet om at forvert har rett å nekte til at hunden skulle brukes i avl.

Dette punktet hadde forstås oppdretter ikke laget hvis hun ikke stolte helt på mitt omdøme - men på en annen side - jeg stoler like fullt på at hun ikke hadde brukt henne i avl hvis jeg mente at hun ikke var god nok - med eller uten avtale - så den punkten var nok ikke helt nødvendig :)

Hvis man ikke har en slik avtale som vi har er vel det eneste man kan gjøre som forvert hvis man mener at hunden ikke er god nok - å være åpen med hundens mindre gode sider på tex internet og håpe at oppdretteren er nok intressert i sitt rykte som seriøs at denne da tar kritikken i betraktning. Dette er forstås bare en utvei når det gjelder oppdrettere som har noe rykte igjen å redde... :D:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt må man se til å ha et godt forhold mellom oppdretter og fôrvert.

Men at en fôrvert skal få legge ned veto mht bruk av hunden tror jeg ikke akkurat funker slik i virkeligheten. NOEN få oppdrettere vil kanskje gå inn på en slik avtale, men jeg tror virkelig ikke at det er "normen".

Men det aller, aller værste jeg hører når det gjelder fôrvertavtaler er at fôrverten faktisk må betale for å få hunden i sitt eie hvis den ikke kan brukes i avl.

DET synes jeg er skikkelig FY på alle måter!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det aller, aller værste jeg hører når det gjelder fôrvertavtaler er at fôrverten faktisk må betale for å få hunden i sitt eie hvis den ikke kan brukes i avl.

DET synes jeg er skikkelig FY på alle måter!

Susanne

Den der er jo fullstendig grov! Enten et klart kontraktsbrudd eller så undertegner vordende fôrverter en grusomt feil kontrakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det aller, aller værste jeg hører når det gjelder fôrvertavtaler er at fôrverten faktisk må betale for å få hunden i sitt eie hvis den ikke kan brukes i avl.

DET synes jeg er skikkelig FY på alle måter!

Susanne

Men er det noen standard fôrvertskontrakter som SKAL brukes? Eller er det bare en "uskreven lov" at en fôrvert ikke skal betale for hunden om den ikke skal brukes i avl? Noen opererer jo med "halvfôr" der man betaler halv pris for hunden mot ett kull, andre skal bare ha et kull før hunden har "gjort sitt". Mens den verste kontrakten jeg faktisk har vært borti hadde oppdretter "bruksrett" på hunden så lenge den ønsket (utstilling + avl), og fôrvert fikk hunden i sitt eie når oppdretter ikke ønsket å bruke den mer. Så det er jo veldig forskjellig hva betalinga for en hund er på den måten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det noen standard fôrvertskontrakter som SKAL brukes? Eller er det bare en "uskreven lov" at en fôrvert ikke skal betale for hunden om den ikke skal brukes i avl? Noen opererer jo med "halvfôr" der man betaler halv pris for hunden mot ett kull, andre skal bare ha et kull før hunden har "gjort sitt". Mens den verste kontrakten jeg faktisk har vært borti hadde oppdretter "bruksrett" på hunden så lenge den ønsket (utstilling + avl), og fôrvert fikk hunden i sitt eie når oppdretter ikke ønsket å bruke den mer. Så det er jo veldig forskjellig hva betalinga for en hund er på den måten...

Den mest brukte avtalen finner du på NKK sine sider og ser du her.

Dette er avtalen vi bruker :-) MEN, vi må skrive spesifik i avtalen at dersom hunden ikke kan gå i avl så skal den skrives over på förvertens navn. DOG, står det INGENTING om betaling, men det gjør ikke vi. Det er en risiko du tar når du setter hunden ut på för, at du kanskje taper på det.

Vi har to hunder nå i år som fikk hd, den ene var ute på föravtale, vi gjorde det SÅ enkelt at vi skrev ham over på förvertens navn :-)

Det kommer veldig ann på personen du treffer på tror jeg, det finnes de som avler for å fremme en rase, og de som avler for pengene sin del (ikke at jeg forstår hvordan de klarer å tjene noe)....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg har hatt hund på forvertsavtale/deleie/kjøp hvor jeg betalte valpepris for hunden kr 8000,- (reell kjøpesum var langt høyere) avtalen var at eieren skulle ha ett kull om hunden var bra nok, da skulle jeg få tilbake mine 8000kr, om hunden ikke gikk i avel så hadde jeg betalt for hunden og den var min. Denne avtalen endte med at vi informerte eieren om hva vi mente var årsak til at hunden ikke skulle gå i avl, eier var enig og saken klar. Jeg har satt ut en hund på for nå med litt andre betingelser, men jeg mener er særdeles rettferdige, bruker ikke NKK sin kontrakt. Jeg har avtale om ett kull vederlagsfritt etter hunden på min 3 valper, deretter har jeg rett på ett kull til mot en valp eller verdien av en valp til forvert. Jeg betaler alt som har med HD; AA, mentaltester etc inkl livs og avlsforsikring. Forvert betaler veterinærforsikring. Forvert får kjøpe mat på mitt rabattkort som gir 25% avslag, i tillegg til at jeg betaler rabiesvaksine. Jeg passer hunden når jeg har anledning og forverten går gratis på alle de hundekursene jeg holder i mitt firma. Om min forvert hadde kommet og sagt at h*n ikke ønsket at jeg skulle avle på hunden av forskjellige årsaker, så hadde nok en mentaltest vært mer utslagsgivende enn forvertens utsagn. Men vi skulle nok blitt enige, jeg lager ikke hunder jeg ikke ville kjøpt selv, så ser ingen grunn til å produsere flere dritthunder enn det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare veldig nysgjerrig på sånn. Ikke at jeg egentlig vil blande meg borti sånn selv da :)

Nå blir det jo mest sannsynlig til at vi skal ha Gry på forvært avtale for Hanne. Det er jo en del som skal klaffe før hun evnt går videre i avl, men om disse punktene vil stemme så har ikke jeg tenkt å blande meg noe utover det :)

Men ja, er bare nysgjerrig på det :D

Beklager Marit.. men nå vil jeg bare minne litt om denne diskusjonen (side 4-5 og utover) for litt under ett år siden. Ikke noe vits i å dra det videre enn akkurat det nå, men tenk deg gjerne litt om :(

Edit: forresten koselig at du har fått en til! Håper dere trives i lag :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT, men jeg synes å huske at Hanne skrev - her inne eller en lignende plass - at INGEN av valpene fra det kullet skulle avles på, pga helsestatus på far og slekt bak? :)

Beklager Marit.. men nå vil jeg bare minne litt om denne diskusjonen (side 4-5 og utover) for litt under ett år siden. Ikke noe vits i å dra det videre enn akkurat det nå, men tenk deg gjerne litt om :)

Edit: forresten koselig at du har fått en til! Håper dere trives i lag :D

Ser ikke noen grunn til at dere skal dra dette inn her nå. Valg om hva som evnt skjer osv er det ikke jeg som står for. Tråden her ble laget på generelt grunnlag. Grunnen til at jeg nevnte Gry her osv, er at det ikke vil bli skjult noe sted at jeg skal ha Gry på foravtale.

Men, folk klarer jo å finne på noe å slenge dritt om uansett da, samme hva man sier eller gjør. Spesielt i dette rasemiljøet :(

Jeg skal derimot storkose meg med en skikkelig herlig hund, med verdens herligeste gemytt, søt som få og endelig med en god venn til Bridie som forhåpentligvis blir her i mange år fremover. Resten er ikke opp til meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørte rykter, fra en pålitelig kilde, om at Gry er en herlig trygg og nysgjerrig liten dame. Kan man si gratulerer med ny hund da? :)

Men jo, du kommer jo ikke unna at du "støtter" jo avl på den hunden om du tar i mot den på en foravtale hvis det er underliggende at hunden skal brukes i avl. Akkurat det avhenger jo helt hvordan avtalen er utformet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke noen grunn til at dere skal dra dette inn her nå. Valg om hva som evnt skjer osv er det ikke jeg som står for. Tråden her ble laget på generelt grunnlag. Grunnen til at jeg nevnte Gry her osv, er at det ikke vil bli skjult noe sted at jeg skal ha Gry på foravtale.

Men, folk klarer jo å finne på noe å slenge dritt om uansett da, samme hva man sier eller gjør. Spesielt i dette rasemiljøet :icon_redface:

Jeg skal derimot storkose meg med en skikkelig herlig hund, med verdens herligeste gemytt, søt som få og endelig med en god venn til Bridie som forhåpentligvis blir her i mange år fremover. Resten er ikke opp til meg.

Beklager Marit, jeg kan ikke se at det er slengt noe dritt, hverken av meg eller Anniken (som tok dette opp). Det var bare ærlig og redelige spørsmål. Siden du skal ha henne på for er det litt "inneforstått" at hun skal avles på om hun blir bra nok. Jeg trodde bare Hanne hadde ment at hun ikke skulle avles på. Det er vel ingen som har skrevet eller slengt noe som helst om hvordan hun er som hund? Jeg har aldri møtt henne, hun ser ut som en hyggelig hund. Tror vi er heldige her i nord hvor det ikke slenges dritt :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager Marit, jeg kan ikke se at det er slengt noe dritt, hverken av meg eller Anniken (som tok dette opp). Det var bare ærlig og redelige spørsmål. Siden du skal ha henne på for er det litt "inneforstått" at hun skal avles på om hun blir bra nok. Jeg trodde bare Hanne hadde ment at hun ikke skulle avles på. Det er vel ingen som har skrevet eller slengt noe som helst om hvordan hun er som hund? Jeg har aldri møtt henne, hun ser ut som en hyggelig hund. Tror vi er heldige her i nord hvor det ikke slenges dritt :icon_redface:

Nei, det var vel ikke direkte dritt dette, men du ba meg tenke meg om osv :icon_redface: Oh ymtet frempå til tråden som var tidligere, med all dritten som kom frem der, ikke sant? :rolleyes2:

Hanne har vel heller ikke sagt direkte rett ut at de ikke skal avles på, har hun? (beklager om jeg tar feil her, jeg husker desverre ikke helt, og orker ikke lese gjennom hele den andre tråden igjen).

Det er vel som sagt en hel del som evnt skal klaffe før hun da muligens skal avles på, men ja, siden det er sagt at jeg skal ha henne på for, så antar jeg at det er det som er planen ja...

Vet det er folk her inne som har sagt det er SÅ MYE leddproblemer på linjene etter My, og at det da vil være galskap å avle på avkom etter henne og Icek som desverre hadde D-hofter. Jeg lurer jo da på hvordan statistikken skal se ut om alt skal være bra. For av de avkommene My har, så er det da virkelig ikke så mye å plukke på.... (Dette kan alle se på siden til Hanne. Siden det står HD og AA statistikk tydelig der inne)

Men hva vet vel jeg... Jeg er jo bare en simpel forvert, og som i følge mange forguder Hanne og gjør alt hun sier og mener alt hun mener osv :whistle: (duuuu så feil folk kan ta :whistle: )

Selv må jeg vel kanskje si at når man hører om alle de dårlige aussiene som påstås å være der ute, med tanke på gemytt. Aggresjon, utagering osv, så burde vel Gry gått i avl før mange av disse. For som sagt, herligere hund skal man lete lenge etter. Og plutselig oppdaget jeg for ei drittbikkje Bridie kan være til tider :lol: *flire*

Men, håper vi kan legge dette dødt nå. Ellers kan dere ta det videre med meg på PM, eller direkte med Hanne om det er noe som bryr dere. (dette gjelder ALLE altså, ikke nødvendigvis myntet på deg Mailin eller Anniken)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...