Gå til innhold
Hundesonen.no

Mus i veggene


Huldra

Recommended Posts

Jeg tror vi har fått mus i veggene. Årsaken er enkel: jeg hører det krafser og piler små føtter i taket/veggene. Jeg kan ikke se tegn til mus "inne".

Har googlet litt om mus i veggene, og det de anbefaler for å fjerne mus er å gå over huset utvendig for å se hvor de kommer seg inn (at de kommer inn via vinduer/dører er utelukket, da vi har hunder vi prøver å holde inne). Huset er nytt, og jeg kan ikke for mitt bare liv forstå hvordan de skulle kommet seg inn uansett.. Får gå over huset, MEN jeg vil jo ikke stenge de inne??! :)

Feller er visstnok det beste middelet mot mus. Spiser de rottegift (noe jeg nødig vil legge ut pga hundene), kan de stikke tilbake til veggene og dø og råtne og stinke. Så kommer spørsmålet: hvordan i huleste får jeg lagt ut feller INNI veggene? :ahappy: Jeg kan jo ikke akkurat borre hull i veggen, eller stikke en felle inn i sentralstøvsugerslangene..

Synes det er skummelt med mus i veggene, for som sagt har vi nytt hus (bare tre år gammelt), og i veggene ligger jo alt av rør og ledninger og gudene vet hva. :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skulle vært musestopper i et så nytt hus, der har dere kanskje en høne å plukke med entreprenøren? Vil tro de kommer seg inn mellom grunnmuren og treet. Eller om det har kaldloft, da er det jo åpent rundt taket, men skulle vel vært musesikret lell. Det er visst en musegift som gjør at musa tørker ut, da råtner den ikke og stinker inne i veggen, kanskje den heter klerat eller noe i nærheten der.

Ville ringt proffe folk om jeg var deg, før musa ødelegger mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden musegift ble nevnt - vær oppmerksom på at musene frakter giften rundt mens de spiser den slik at heller ikke slike åtestasjoner man kjøper i butikken er sikre mot hundene. Vi mistet nesten hunden vår for to år siden fordi musene hadde klart å trekke en stor klump musegift ut av åtestasjonen slik at den lå fremme på gulvet. Jeg tror åtestasjonene som Rentokil leverer er husdyrsikre, men det kan de sikkert svare bedre på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt mus i veggen dog i et gammelt hus og her er det jordkjeller så jeg la ut musegift i jordkjelleren. Der er det ingen hund som kommer. Naboen har katter som fanger mus og jeg sa fra til dem at jeg har lagt ut musegift i kjelelren men kjelleren er både katte og hundesikker. Over til deres hus. Jeg ville tatt en runde rundt huset og hvis dere har stående kledning sett under overliggerne og sett om det er noe som tetter hullene der. Hvis du har nysnø en morgen så gå en runde rundt huset og se etter spor. Da får du en pekepinn på hvor dem kommer inn. Så vilel jeg gått over luftinger i taket men der vet jeg ikke hvor du skal se. Vet i hyvertfall det at stålull uten såpe som en får kjøpt hos byggvare er kjempefin til å stappe i hullene som musa kommer seg inn i og den stenger godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har (som før fortalt) tatt over barndomshjemmet mitt, et nesten hundre år gammelt hus, og her har det alltid vært mus i veggene, dvs helt til vi flyttet hit med to katter. Her kom de seg inn mellom muren og treverket, og faren min prøvde i alle år å lappe sammen hullene uten å lykkes, det er vanskelig å finne slike ørsmå musehull. Men katter funker perfekt! :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan spørre min mor i morgen. Vi hadde en i hver etasje.

Takk, det hadde vært fint :innocent: Vi hadde mus her, men satte opp noen feller på "loftet", og det hjalp. Men greit å slippe å sjekke de hele tiden. Er et lite hus på èn etasje, så da holder det vel med en sånn dings.

Jeg får litt sånn noia av å høre mus, og får ikke sove. Er ikke redd de, men syns det er ekkelt å ha de rundt meg når jeg skal sove (jeg tenker de kanskje er i rommet). Før syns jeg ikke det var ille, men etter en opplevelse så tåler jeg det ikke lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen! :)

Du kjøper sånn stikkontakt greie med lyd i. Da forsvinner musene har funket jern her hjemme. Og ingen av kattene eller Akita har brydd seg om lyden.

Ja! Det alternativet glemte jeg å nevne! :) Lurer på hvordan det fungerer i forhold til hund ja, men det høres jo bra ut. Hadde dere mus i veggene eller "inne"? Hører musene lyden hvis de er i veggene tro?

Jeg har (som før fortalt) tatt over barndomshjemmet mitt, et nesten hundre år gammelt hus, og her har det alltid vært mus i veggene, dvs helt til vi flyttet hit med to katter. Her kom de seg inn mellom muren og treverket, og faren min prøvde i alle år å lappe sammen hullene uten å lykkes, det er vanskelig å finne slike ørsmå musehull. Men katter funker perfekt! :wub:

No way! :wub: Jeg tror katten ville sett ut som en oppvridd "gølvlørve" før jeg hadde rukket å si stopp en halv.. :wub: Kanskje ikke akkurat det, men katt er ikke aktuelt av flere grunner, bla at jeg er redd de. :whistle:

Derimot er det i alle fall en nabo som har katt, og jeg vet det er minst en katt som liker å besøke hagen vår titt og ofte. Holder ikke det, må jeg virkelig ha egen katt for at den skal gjøre nytte for seg? Og hvordan kan jeg garantere at den ikke går over til naboen og tar deres mus i stedet for våre mus? :)

Vi har forresten liggende kledning, om det har noe å si. Og vi har ingen ventiler de kan komme inn i (vi har såkalt "balansert ventilering" eller noe sånt, så vi har dingser i taket som spyr inn/ut luft, og ingen ting på verken veggene eller vinduene. Ikke har vi kjeller heller, så vi kan ikke plassere giften der. Jeg vet at nye hus skal ha musesikring, og jeg kan gjerne plukke en høne med byggmestrene.. Han som har ansvaret nå, har faktisk gått i klassen min.

Det eneste vi har, er muligens noe som kalles kryploft. Det er over det innvendige taket, og med luke opp. Der er det bare noen pappesker som står, og det er ingen vegger i rommet, bare plankebord og isolasjon. Noe lignende har vi på de to soverommene oppe, der er det luke i veggen, og i disse "rommene" lagrer vi diverse vinterklær, pappesker, kofferter osv.

Jeg lurer på når musene kan ha kommet? Det er visst vanlig at de trekker innover når høsten og vinteren kommer. Det er ikke mange ukene jeg har hørt musene; betyr det at de kom da, eller har de vært her lenge og først nå i det siste begynt å lage lyd? :P

I sommer hentet vi en hel drøss pappesker med ting og tang til spanielklubben (rosetter, utstillingsutstyr, telt, osv), og da vi ryddet i disse eskene sist uke, fant jeg muselort i de. De hadde stått i en gammel kjeller, så jeg antar at muselorten kommer derfra. Spørsmålet er om vi kan ha importert musene i de eskene?? :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, det hadde vært fint :innocent: Vi hadde mus her, men satte opp noen feller på "loftet", og det hjalp. Men greit å slippe å sjekke de hele tiden. Er et lite hus på èn etasje, så da holder det vel med en sånn dings.

Jeg får litt sånn noia av å høre mus, og får ikke sove. Er ikke redd de, men syns det er ekkelt å ha de rundt meg når jeg skal sove (jeg tenker de kanskje er i rommet). Før syns jeg ikke det var ille, men etter en opplevelse så tåler jeg det ikke lenger.

Då har eg fått snakket med ho mor. Den vi har heter Radarcan. Fant desverre ikke den på nett. men du kan høre på clas olson eller noe. Finnes mange som er grise dyre og, men er kun denne vi kjenner til.

Takk for svar alle sammen! :whistle:

Ja! Det alternativet glemte jeg å nevne! :wub: Lurer på hvordan det fungerer i forhold til hund ja, men det høres jo bra ut. Hadde dere mus i veggene eller "inne"? Hører musene lyden hvis de er i veggene tro?

Vi hadde mus i veggene og inne. Min mor snakket nå om første gang de brukte den oppe. Høret en mus, plugget inn stikkontakten og de hørte at musen fikk panikk og stille ble det etter en stund.

Eg er veldig for denne, istedenfor feller eller gift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er veldig merkelig. Nå har vi ikke hørt noe til de på en uke eller så! :P Har de fått nyss i planene våre om å be de flytte ut, eller hva har skjedd? Forsvinner de bare sånn uten videre, eller har de en langvarig og stille hyrdestund før det braker løs? :rolleyes2: Vi har ikke gjort noen verdens ting; ikke gift og ikke høyfrekvent lyd, ingenting..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er veldig merkelig. Nå har vi ikke hørt noe til de på en uke eller så! :P Har de fått nyss i planene våre om å be de flytte ut, eller hva har skjedd? Forsvinner de bare sånn uten videre, eller har de en langvarig og stille hyrdestund før det braker løs? :) Vi har ikke gjort noen verdens ting; ikke gift og ikke høyfrekvent lyd, ingenting..

Du har til og med lydige husmus, du! :P

EDIT: Sånn når jeg tenker på mus, så hadde vi mus i huset hjemme der jeg vokste opp. Eller, vi hadde ihvertfall EN mus :P Den var på rommet mitt i flere uker, og ingen trodde at det var et lite dyr der (siden det bare var jeg som hørte det) før jeg kom løpende opp i stua en sen kveld og ropte at det var mus i senga mi *ler* Da gikk pappa ned og slo den i hodet med tuppen på et sånt lite 17. mai flagg, og jeg ble sur på han. *ler enda mer* Han påsto den bare svimte av, og at han bar den ut i hagen... Men, skeptisk :)

Ihvertfall, jeg tror den kom seg inn vinduet mitt, rett og slett. Vinduet er under 1m over bakken.. Men det mystiske er at jeg har hørt mus i taket når jeg har passet på huset mens gamlingene er på ferie, når jeg har sovet i senga dems :) Så kanskje musa "mi" hadde en familie. :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er museår i år, og nei, de har nok ikke vært der så lenge. Det har vært stille på musefronten her også den siste uka, uten at jeg kan forklare hvorfor. Før det krydde det jo, både i veggene, i kjøkkenskapet og i hønsehuset.

Du kan jo kjøpe en håndfull feller og sette opp inntil husveggen ute og se om du får napp?

Hvis du hører dem på samme sted hele tiden betyr det nok at de har funnet en kilde til mat et sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøpte sånn som man stikker i stikkontakten, men når vi plugget den i, var det null problem for meg og høre den! Det kan da ikke være riktig? Den ble kjøpt på CO (ikke spes. billig heller, om du spør meg..), og det står på pakken at den ikke skal plage verken mennesker eller kjæledyr!?

Merkelige greier... :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukk.. jeg skulle banket i bordet. I dag hørte jeg de igjen. :hmm: Lydigheten varte ikke så lenge, Anniken! :D

Samme her! ;) Krafs krafs sier det i skapveggen igjen i dag etter å ha vært stille i over en uke.

Mon tro om de kommuniserer telepatisk med hverandre, dine og mine mus? :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her! :D Krafs krafs sier det i skapveggen igjen i dag etter å ha vært stille i over en uke.

Mon tro om de kommuniserer telepatisk med hverandre, dine og mine mus? :hmm:

What?! ;) Hvordan er slikt mulig? På den andre siden; det er jo noen som påstår at dyr har overnaturlige evner, og dette er vel sikkert nok et bevis på det.. :hmm:

Vil det forresten si at hvis du får dine mus til å forsvinne, så stikker mine også? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

What?! ;) Hvordan er slikt mulig? På den andre siden; det er jo noen som påstår at dyr har overnaturlige evner, og dette er vel sikkert nok et bevis på det.. :hmm:

Vil det forresten si at hvis du får dine mus til å forsvinne, så stikker mine også? :D

Vi er jo ikke akkurat naboer, så at det er været er jo litt søkt det og. :hmm:

Hehe, kanskje det? Fellene mine står klare, regner med at de er fulle i morgen. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøpte sånn som man stikker i stikkontakten, men når vi plugget den i, var det null problem for meg og høre den! Det kan da ikke være riktig? Den ble kjøpt på CO (ikke spes. billig heller, om du spør meg..), og det står på pakken at den ikke skal plage verken mennesker eller kjæledyr!?

Merkelige greier... :hmm:

Man skal ikke høre den til vanlig. Kan være at du hører at den blir aktivert kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er jo ikke akkurat naboer, så at det er været er jo litt søkt det og. :hmm:

Hehe, kanskje det? Fellene mine står klare, regner med at de er fulle i morgen. :hmm:

Satser på at fellene dine funker på mine også, hvis ikke må jeg vel innse at jeg må gå til anskaffelse jeg også.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satser på at fellene dine funker på mine også, hvis ikke må jeg vel innse at jeg må gå til anskaffelse jeg også.. :hmm:

Haha! Det koster en femtilapp for to på biltema. :hmm: Sånne kjekke der man slipper å klå på døde mus, man bare trykker oppå boksen og så faller de ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha! Det koster en femtilapp for to på biltema. :hmm: Sånne kjekke der man slipper å klå på døde mus, man bare trykker oppå boksen og så faller de ut.

Ooo! Me like! Liker generelt ikke å klå på mus jeg, verken død eller levende! :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ooo! Me like! Liker generelt ikke å klå på mus jeg, verken død eller levende! :hmm:

Nei, sånne som lever vilt er vel gjerne ikke noe å klå på.

Jeg skjønte ingenting når jeg først kikket på den boksen, men den er veldig enkel. "Gulvet" tar man ut for å sette i åtet (det må man bare skvise fast) og så fester man gulvet igjen og spenner fella på toppen. Er en sånn giljotindesign hvor man må trykke ned "giljotinen" og så feste "åtestanga" i stanga som kommer ut fra giljotinen.

Komplisert, I know - men ikke når man bare skjønner hvordan. :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
    • Så denne tråden nå og vil bare skyte inn noe; Det er altfor tidlig å forvente noen som helst grad av renslighet for en valp på den alderen. Den har ikke rukket å utvikle blærekontroll nok til å engang vite i forkant når den må på do. Den vet det ikke før den plutselig tisser seg ut. Nå er det en stund siden du skrev innlegget, og jeg antar at du har begynt å se forbedringer på denne fronten den siste tiden?    
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...