Gå til innhold
Hundesonen.no

Stress


Debbie

Recommended Posts

Fikk igår vite av en som behandlet hunden at hun var høy i stress, og at jeg burde gjøre noe med det..

Men hva???

Hun får jevnlig mental trening, hun får tur på min 1 time hver dag, med innlagt lydighet, søk el.

Min to ganger i uka får hun leketur med andre hunder, hjemme leker hun hver dag med Pys.

Hun var alltid vært intens, og ivrig- men jeg har sett det som dalmisoppførsel- men det visst stress.

Jeg får øke mentale biten enda mer med ro trening, søksøvelser, og rolig adferd

Jeg må være mer obs på stressende oppførsel, som alltid på vakt, hilsesituasjoner osv

Noen som har flere tips??

Erfaringer?

Bokforslag? jeg er teoretiker så jeg liker å lese og vite om ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har vært borti dette. Og som du opplever, var det vanskelig å få noen gode "svar". En stund siden nå, jeg vet jeg prøvet og feilet mye i begynnelsen fordi jeg visste for lite, men skal prøve å gjenkalle hva som funket. For denne hunden - et "hardt" tilfelle, som måtte rehabiliteres eller avlives - fant faktisk den såkalte "avknappen"!

Boktips: Ja,det var vanskelig å få fatt på skikkelig litteratur om stress/hund. Men fant denne i Sverige: ICA-forlaget:"Stressade hundar".Noe slikt: (Kan ikke si noe mer eksakt herognå, fordi bokhylla og jeg er på hver vår kant av landet for øyeblikket.) Denne var kjempenyttig!

Stress er jo som bekjent i prinsippet alt av "påkjenninger",fysisk og psykisk,og naturlig fysiologi. Men blir påkjenningene for heftige (akutt stress/sjokk) og/eller for langvarige (kroniske),dvs "adrenalinet" pumper "til enhver tid", ødelegges forvarsmekanismene og kroppen får varig men- fysiske og mentale skader. Symptomer på for sterke påkjenninger vil være: - løs avføring (hunden får f.eks.løs avføring når den sosialiseres på noen måte, skifter miljø f.eks- det kan være nok med å dra på besøk til noen, blodårer i øyet brister, allergier, dårlig pels eller håravfall i dotter, eksemlignende utslett(flekkvis små blærer), (opplevde umiddelbar diare + de 2 siste symtomene ca 1 uke etter et passeringskurs, trodde det kunne være ringorm, jeg da, og kontaktet veterinær, men altså en heftig stressreaksjon). dessuten blir kortidsminnet dårligere, akkutt - de "blokkerer" for læring som vi sier, og uopprettelig minnesvikt på sikt.

Det blir dermed veldig viktig å kjenne hunden sin godt, og å sette slike symptomer i en sammenheng. Dersom den er aktiv, intens som rase og som individ, og ikke ser ut til å la seg affisere av noe, men er "alltid beredt",og såkalt "dådskraftig"/barsk, kan den jo godt være nettopp det! Men man kan likevel bli "lurt" på å bringe hunden inn i påkjenninger, fordi dette kan "koste" hunden for mye av direkte evolusjons/overlevelses - stress hvis den er offensiv ifht påkjenninger med "fortvilelsens mot", dvs fryktbaserte responser å stimuli. Hunden prøver å ikke komme i posisjon som "underdog" Dette er det da selvsagt mye enklere å vurdere hvis hunden er av personlighetstypen "usikker/engstelig" - og "gir opp ånden".

Kan hende reagerer virkelig din hund med "fortvilelsens mot", eller det var en dyrlege som der og da irriterte seg over en "uhåndterlig" hund på bordet? Stol på deg selv, dette er det bare du som kan si noe sikkert om!

Men hvis du trenger det, her er noen tiltak:

Det er bare hos Andres Hallgren jeg har funnet noe om den fysiologiske/nevrologiske siden sv saken. (bok.ABC/hundpsykologi) Han påpeker det endrede stoffskiftet og gir anvisninger på at stressede hunder trenger økte doser av mineraler og vitaminer etc (se boka/under chock)ellers får de næringsbrist over tid. Dessuten alt av mat og kosttilskudd som styrker immunforsvaret Stress fører til såkalt immun-suppresjon.(Av den grunn foret jeg f.eks denne hunden med Royal Canine/natural defences for sikkerhets skyld)

Dessuten anbefaler han å gi høydose beroligende - da Valerina (apotek) - i 14 dager etter akutt stress. Dette etter samme prinsippet som forebyggende smertebehandling: det er om å gjøre at "nervene" ikke blir for aktivisert,dvs dempe resultatet av sjokket/hindre fobi- f.eks v skudd- fyrverkeri. Han mener også at Valerina har effekt på kronisk stress. F.eks hvis man vil rehabilitere/nylære ifht fryktbaserte responser. Da gir man vektdose Valerina over 2 mndr.(fordi legevendelrot i humanstudier har vist seg å kanskje være årsak til noe slags hjertetrøbbel, kan jeg tenke meg). Dette siste har jeg prøvd (dose i fht kropsvekt/hund i brøk av menneskevekt pr "pille", som er 70 kg.) med godt resultat! Anbefales! Jeg brukte ikke Valerina over 2 mndr, men når det skulle "trenes"/når jeg visste at påkjenninger kom.

PS: Royal Canine har jo nå kommet med en resept på beroligende fór: "Calm". Bakdelen ved dette er at det også inneholder kalsium, som påvirker kortidshukommelsen negativt. men altså -hvis situasjonen ikke er helt kritisk når det gjelder å "blokkere", så er jo det en idé å prøve.

Forutsigbarhet/rutiner/læring.... oj, - jeg har skrevt meg vekk! Må fyke. Si fra hvis du vil ha resten av "leksa"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du selv ikke opplever din hund som stresset, er det da svært merkelig at en totalt fremmed skal sette en såpass alvorlig og slitsom "diagnose", sånn nærmest ut av det blå. En stresset hund er ufokusert, vil ikke ta godbit(man spiser ikke når man koker i hue)og har gjerne en del uartig atferd som blomstrer. Det er ingen tvil her i huset når prinsessa er stresset, iallfall. :whistle::whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville fått det utredet mer før jeg tok det som en god fisk at hunden er stresset.

Kommer det en hund til meg for behandlig og er stressset så kan ikke jeg konkludere med at den er høy i stress ut i fra å kun ha sett den i en behandlingsituasjon, der mange ofte kan bli litt stresset i begynnelsen når de ikke vet hva som skal skje.

Skal man konkludere med at hunden er høy i stress så må man se hunden i ørten situasjoner og følge med på hvordan den reagerer og ikke minst VITE HVA MAN SER ETTER, ikke alle har så god erfaring/utdanning at man kan sette denne diagnosen på en hund.

Jeg kan feks tenke inni meg at "denne hunden var stresset", men jeg sier ikke til eieren at h*n har en hund med mye stress (da må man som sagt se den i flere situasjoner og jeg er ikke flink nok til å sette denne diagnosen engang siden jeg ikke er en "adferdsterapaut"), jeg gjør det beste jeg kan for at hunden skal ha det behagelig hos meg og minimere stresset så godt jeg kan ved å dempe det på forskjellige måter, med forskjellige metoder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne personen som har sagt det har "følt" det. Hun driver med alternativ medisin, og har hjulpet til med låsninger på min hund. Den andre personen som sa det, var en person som har en syv år gammel RR.. Og med nærmere ettertanke tror jeg ikke hunden er stresset til vanlig, stresser seg opp i visse situasjoner, og kanskje sliter med å roe seg fort ned igjen etterpå.

Jeg har lest boka til Hallgren-anbefales. Og hun har ikke de faste tegnene på stress som: løs avføring, pesete, masete, sliter med å ligge i ro, dårlig innlæring(det er heller fordi hun er dalmis og jeg en tidevis dårlig trener).. Dog har hun tidevis bumper i huden/pels- men det regnes som vanlig i rasen, og pga hormoner eller mye regn.

Men hun er dalmis til fingerspissene, veldig intens i alt den gjør. Men jeg har det i bakhodet. Tusen takk for svar.. Vil gjerne ha tips om folk som kan diagnosere om hun er stresset..

Og kunne jeg prøvd valerina en tid for å se om det hjalp på huden/pelsen, eller kan det være farlig??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stressliste for Fibi. Ser heldigvis ikke mye til dette nå, men noen ting kommer og går litt.

o Begynner å hoppe opp og nafse i armen hvis du løper med henne.

o Tilbyr alt mulig vrøvl av atferder i en fykanes fart, hvis du har en ball i hånda og helt sikkert kommer til å kaste den snart, kanskje. Hopper opp og biter etter ballen, hånda, whatever, hvis du ikke hiver ballen.

o Hører ikke på instrukser, men virrer rundt deg med halve tulleatferder og prøver egentlig å snurre, gå mellom beina, dekke, rygge på èn gang (fremdeles fordi du har den herlige ballen).

o Lys- og skyggejaging (forbeholdt besøk av sin kjødelige mor), med innlagt pistring, stjeling av votter og mas om leking.

o Ikke minst, tissing inne on natten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Da kan gjerne Manimal/Gry Løberg/Oslo, i samme hus som samarbeidende veterinær, kanskje anbefales? I alle fall praktisk med et sted hvor atferdskonsulenten og veterinær samarbeider. Standal Kennel/Hakadal f.eks. kan by på noe det samme: hundeinstruktør+etolog observerer sammen, interjuer deg + veterinær i huset. Brukshundmiljøer som politiet eller forsvaret kan vurdere stress/ikke stress. kanskje har du noen kontakter der? Som det blir sagt over,"Renate A", er "diagnostisering" av stress ikke bare noe man kan "slenge ut".

Jeg har sett på hjemmesiden din om hunden det gjelder, og prøvd å få et bilde av hvordan hverdagene forløper. Men av samme grunn: det kunne ikke falle meg inn å uttale meg om din hund bare er "assertiv" (personlighet/atferd) eller er grunnleggende fysiologisk og mentalt "stressa" (biologi).

Det blir viktig å vite noe om akkurat dette, siden det avgjør hvor mye aktivitet og stimuli som faktisk er bra. Hvis det er biologisk stress f.eks, skal det være "behersket" aktivitet til adrenalinproduksjonen har "slått seg av", og mye aktivitet "den store feilen". Mens når personlighet er det viktig med mye aktivitet. osv osv

Synes det er helt riktig å gjøre som du gjør: å sanke holdepunkter for egne observasjoner og beslutninger om å eventuelt gå videre.

- Valerina kjøpes reseptfritt på apotek. "Forte" (bare legevendelrot) og "Natt" (rot + sitronmelisse) og er et naturlegemiddel godkjent av Staten Legemiddelsentral. Du bør/må spørre en veterinær å forsikre deg helt i fht. hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vi har måttet deale med en hel del mageproblemer oppigjennom. Er vel ca. en måned siden siste episode med diaré og litt nedsatt allmenntilstand, og løsningen ble Hills tørrfôr (og kun det; ingen godbiter eller annen mat) i tre uker, samt probiotika og kulltabletter. Kanskje det kan være lurt å ha et slikt "regime" i en periode med veiledning fra vet?
    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...