Gå til innhold
Hundesonen.no

Stress

Debbie

Recommended Posts

Fikk igår vite av en som behandlet hunden at hun var høy i stress, og at jeg burde gjøre noe med det..

Men hva???

Hun får jevnlig mental trening, hun får tur på min 1 time hver dag, med innlagt lydighet, søk el.

Min to ganger i uka får hun leketur med andre hunder, hjemme leker hun hver dag med Pys.

Hun var alltid vært intens, og ivrig- men jeg har sett det som dalmisoppførsel- men det visst stress.

Jeg får øke mentale biten enda mer med ro trening, søksøvelser, og rolig adferd

Jeg må være mer obs på stressende oppførsel, som alltid på vakt, hilsesituasjoner osv

Noen som har flere tips??

Erfaringer?

Bokforslag? jeg er teoretiker så jeg liker å lese og vite om ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Har vært borti dette. Og som du opplever, var det vanskelig å få noen gode "svar". En stund siden nå, jeg vet jeg prøvet og feilet mye i begynnelsen fordi jeg visste for lite, men skal prøve å gjenkalle hva som funket. For denne hunden - et "hardt" tilfelle, som måtte rehabiliteres eller avlives - fant faktisk den såkalte "avknappen"!

Boktips: Ja,det var vanskelig å få fatt på skikkelig litteratur om stress/hund. Men fant denne i Sverige: ICA-forlaget:"Stressade hundar".Noe slikt: (Kan ikke si noe mer eksakt herognå, fordi bokhylla og jeg er på hver vår kant av landet for øyeblikket.) Denne var kjempenyttig!

Stress er jo som bekjent i prinsippet alt av "påkjenninger",fysisk og psykisk,og naturlig fysiologi. Men blir påkjenningene for heftige (akutt stress/sjokk) og/eller for langvarige (kroniske),dvs "adrenalinet" pumper "til enhver tid", ødelegges forvarsmekanismene og kroppen får varig men- fysiske og mentale skader. Symptomer på for sterke påkjenninger vil være: - løs avføring (hunden får f.eks.løs avføring når den sosialiseres på noen måte, skifter miljø f.eks- det kan være nok med å dra på besøk til noen, blodårer i øyet brister, allergier, dårlig pels eller håravfall i dotter, eksemlignende utslett(flekkvis små blærer), (opplevde umiddelbar diare + de 2 siste symtomene ca 1 uke etter et passeringskurs, trodde det kunne være ringorm, jeg da, og kontaktet veterinær, men altså en heftig stressreaksjon). dessuten blir kortidsminnet dårligere, akkutt - de "blokkerer" for læring som vi sier, og uopprettelig minnesvikt på sikt.

Det blir dermed veldig viktig å kjenne hunden sin godt, og å sette slike symptomer i en sammenheng. Dersom den er aktiv, intens som rase og som individ, og ikke ser ut til å la seg affisere av noe, men er "alltid beredt",og såkalt "dådskraftig"/barsk, kan den jo godt være nettopp det! Men man kan likevel bli "lurt" på å bringe hunden inn i påkjenninger, fordi dette kan "koste" hunden for mye av direkte evolusjons/overlevelses - stress hvis den er offensiv ifht påkjenninger med "fortvilelsens mot", dvs fryktbaserte responser å stimuli. Hunden prøver å ikke komme i posisjon som "underdog" Dette er det da selvsagt mye enklere å vurdere hvis hunden er av personlighetstypen "usikker/engstelig" - og "gir opp ånden".

Kan hende reagerer virkelig din hund med "fortvilelsens mot", eller det var en dyrlege som der og da irriterte seg over en "uhåndterlig" hund på bordet? Stol på deg selv, dette er det bare du som kan si noe sikkert om!

Men hvis du trenger det, her er noen tiltak:

Det er bare hos Andres Hallgren jeg har funnet noe om den fysiologiske/nevrologiske siden sv saken. (bok.ABC/hundpsykologi) Han påpeker det endrede stoffskiftet og gir anvisninger på at stressede hunder trenger økte doser av mineraler og vitaminer etc (se boka/under chock)ellers får de næringsbrist over tid. Dessuten alt av mat og kosttilskudd som styrker immunforsvaret Stress fører til såkalt immun-suppresjon.(Av den grunn foret jeg f.eks denne hunden med Royal Canine/natural defences for sikkerhets skyld)

Dessuten anbefaler han å gi høydose beroligende - da Valerina (apotek) - i 14 dager etter akutt stress. Dette etter samme prinsippet som forebyggende smertebehandling: det er om å gjøre at "nervene" ikke blir for aktivisert,dvs dempe resultatet av sjokket/hindre fobi- f.eks v skudd- fyrverkeri. Han mener også at Valerina har effekt på kronisk stress. F.eks hvis man vil rehabilitere/nylære ifht fryktbaserte responser. Da gir man vektdose Valerina over 2 mndr.(fordi legevendelrot i humanstudier har vist seg å kanskje være årsak til noe slags hjertetrøbbel, kan jeg tenke meg). Dette siste har jeg prøvd (dose i fht kropsvekt/hund i brøk av menneskevekt pr "pille", som er 70 kg.) med godt resultat! Anbefales! Jeg brukte ikke Valerina over 2 mndr, men når det skulle "trenes"/når jeg visste at påkjenninger kom.

PS: Royal Canine har jo nå kommet med en resept på beroligende fór: "Calm". Bakdelen ved dette er at det også inneholder kalsium, som påvirker kortidshukommelsen negativt. men altså -hvis situasjonen ikke er helt kritisk når det gjelder å "blokkere", så er jo det en idé å prøve.

Forutsigbarhet/rutiner/læring.... oj, - jeg har skrevt meg vekk! Må fyke. Si fra hvis du vil ha resten av "leksa"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du selv ikke opplever din hund som stresset, er det da svært merkelig at en totalt fremmed skal sette en såpass alvorlig og slitsom "diagnose", sånn nærmest ut av det blå. En stresset hund er ufokusert, vil ikke ta godbit(man spiser ikke når man koker i hue)og har gjerne en del uartig atferd som blomstrer. Det er ingen tvil her i huset når prinsessa er stresset, iallfall. :whistle::whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville fått det utredet mer før jeg tok det som en god fisk at hunden er stresset.

Kommer det en hund til meg for behandlig og er stressset så kan ikke jeg konkludere med at den er høy i stress ut i fra å kun ha sett den i en behandlingsituasjon, der mange ofte kan bli litt stresset i begynnelsen når de ikke vet hva som skal skje.

Skal man konkludere med at hunden er høy i stress så må man se hunden i ørten situasjoner og følge med på hvordan den reagerer og ikke minst VITE HVA MAN SER ETTER, ikke alle har så god erfaring/utdanning at man kan sette denne diagnosen på en hund.

Jeg kan feks tenke inni meg at "denne hunden var stresset", men jeg sier ikke til eieren at h*n har en hund med mye stress (da må man som sagt se den i flere situasjoner og jeg er ikke flink nok til å sette denne diagnosen engang siden jeg ikke er en "adferdsterapaut"), jeg gjør det beste jeg kan for at hunden skal ha det behagelig hos meg og minimere stresset så godt jeg kan ved å dempe det på forskjellige måter, med forskjellige metoder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne personen som har sagt det har "følt" det. Hun driver med alternativ medisin, og har hjulpet til med låsninger på min hund. Den andre personen som sa det, var en person som har en syv år gammel RR.. Og med nærmere ettertanke tror jeg ikke hunden er stresset til vanlig, stresser seg opp i visse situasjoner, og kanskje sliter med å roe seg fort ned igjen etterpå.

Jeg har lest boka til Hallgren-anbefales. Og hun har ikke de faste tegnene på stress som: løs avføring, pesete, masete, sliter med å ligge i ro, dårlig innlæring(det er heller fordi hun er dalmis og jeg en tidevis dårlig trener).. Dog har hun tidevis bumper i huden/pels- men det regnes som vanlig i rasen, og pga hormoner eller mye regn.

Men hun er dalmis til fingerspissene, veldig intens i alt den gjør. Men jeg har det i bakhodet. Tusen takk for svar.. Vil gjerne ha tips om folk som kan diagnosere om hun er stresset..

Og kunne jeg prøvd valerina en tid for å se om det hjalp på huden/pelsen, eller kan det være farlig??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stressliste for Fibi. Ser heldigvis ikke mye til dette nå, men noen ting kommer og går litt.

o Begynner å hoppe opp og nafse i armen hvis du løper med henne.

o Tilbyr alt mulig vrøvl av atferder i en fykanes fart, hvis du har en ball i hånda og helt sikkert kommer til å kaste den snart, kanskje. Hopper opp og biter etter ballen, hånda, whatever, hvis du ikke hiver ballen.

o Hører ikke på instrukser, men virrer rundt deg med halve tulleatferder og prøver egentlig å snurre, gå mellom beina, dekke, rygge på èn gang (fremdeles fordi du har den herlige ballen).

o Lys- og skyggejaging (forbeholdt besøk av sin kjødelige mor), med innlagt pistring, stjeling av votter og mas om leking.

o Ikke minst, tissing inne on natten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Da kan gjerne Manimal/Gry Løberg/Oslo, i samme hus som samarbeidende veterinær, kanskje anbefales? I alle fall praktisk med et sted hvor atferdskonsulenten og veterinær samarbeider. Standal Kennel/Hakadal f.eks. kan by på noe det samme: hundeinstruktør+etolog observerer sammen, interjuer deg + veterinær i huset. Brukshundmiljøer som politiet eller forsvaret kan vurdere stress/ikke stress. kanskje har du noen kontakter der? Som det blir sagt over,"Renate A", er "diagnostisering" av stress ikke bare noe man kan "slenge ut".

Jeg har sett på hjemmesiden din om hunden det gjelder, og prøvd å få et bilde av hvordan hverdagene forløper. Men av samme grunn: det kunne ikke falle meg inn å uttale meg om din hund bare er "assertiv" (personlighet/atferd) eller er grunnleggende fysiologisk og mentalt "stressa" (biologi).

Det blir viktig å vite noe om akkurat dette, siden det avgjør hvor mye aktivitet og stimuli som faktisk er bra. Hvis det er biologisk stress f.eks, skal det være "behersket" aktivitet til adrenalinproduksjonen har "slått seg av", og mye aktivitet "den store feilen". Mens når personlighet er det viktig med mye aktivitet. osv osv

Synes det er helt riktig å gjøre som du gjør: å sanke holdepunkter for egne observasjoner og beslutninger om å eventuelt gå videre.

- Valerina kjøpes reseptfritt på apotek. "Forte" (bare legevendelrot) og "Natt" (rot + sitronmelisse) og er et naturlegemiddel godkjent av Staten Legemiddelsentral. Du bør/må spørre en veterinær å forsikre deg helt i fht. hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dagen i dag var en kontrast til i går. Foruten en biltur til nærmeste bygdesentrum for å handle var vi bare hjemme. Vi hang utenfor mens naboen var inne og handlet. Ede var mer ufokusert og distrahert av de enkle omgivelsene med få mennesker enn han var på de travle stedene i går. Halvhjertede pliktsitter med beina i alle retninger med mange failed cues. Ingen iver av mestring, unntatt i det nyeste han har lært, som er å snurre en runde og rygge inn mellom beina. Den var han ivrig med. Ellers lett distrahert av de få forstyrrelsene som var. Hadde det ikke vært for HD-frykten hadde jeg benyttet "terrenget" til parkour trening, men jeg er livredd for hoftene hans, så den typen trening påbegynnes ikke før han er et godt stykke inn i puberteten. Håper fortsatt vi klarer utvikle god kroppsbevissthet og motorikk.  Gikk tom for godbiter til sladretrening et par minutter før naboen kom ut igjen, så jeg måtte overlate Ede til ham uten godis. Det ble visst konsert, med klimaks da Ede gjennom vinduet så meg stå i kassen. Han hadde fått panikkanfall da jeg gikk inn, på tross av at han har en kjempegod relasjon til naboen. Gjensynsgleden var 🐾💕 Fikk meg til å tenke på et visdomsord: — Lås bikkja og kona/mannen ned i bagasjerommet på en sedan i noen timer. Se hvem av de to som er glad for å se deg når du åpner igjen 😉 Viktig å huske om en noen gang befinner seg i konflikt med en kjæreste som stiller ultimatum om hunden. Aldri sett et eksemplar av den illojale arten homo sapiens over hunden. Det er uteliggere med hund som er lykkeligere enn ektefeller med fine hus.    Vi gikk en tur på kvelden som resulterte i sandyner inne, selv etter en grundig tørk i gangen. Riesen har ikke den mest funksjonelle og praktiske pelsen å ferdes på bygda med. Suger til seg. De MENGDENE størknet gjørmesand..  Første gang jeg har fått bruke ullrake på ham uten å måtte skjerme meg mot drapsforsøk. Som om han forstod at Coat Prince'n var hjelpsom nå. Ubehagelig, though, og klagde litt, men lot meg, uten en eneste godbit i nærheten. Etterpå ble det et bad. Beste så langt. Kun et par anledninger av lyst til å rygge ut av dusjen, ellers helt kewl med å bli sjamponert og skylt keitete med en hånd mens den andre holdt et steady supply av frosne kjøttboller å slikke på. Selv skjegget og barten fikk jeg sjamponere og skylle mens han klarte gomle uten å få såpe i munnen. Vi er et supert team 👍🏼 Måtte pause for å sjekke med Grok om han kunne komme opp med et like catchy navn på frosne råkjøttboller som "Ice Cream". Vi ble enige om Frostballs som er gøy å si, men det var mange kandidater i mange kombinasjoner av synonymer, derfor fikk Ede chillballs i dusjen, mens jeg fikk frostbites av å holde de.  Han klagde ikke. Var kosete og god og helt rolig ved håndkletørking uten bestikkelser etterpå. Helt utrolig hva et helt måltid av bare frostballs gjør med relasjonen 🥰 ..eller kanskje han var kald og frøs 🥶 og ville varme seg på meg. Også en mulighet. Nå sover han søtt og intetanende om at muttern har bestemt seg for å bare gå byturer på så ren asfalt som mulig de nærmeste dagene. Trenger lære ham å overlate husarbeid til husmor før han kan dra inn så mye sand igjen. Ikke helt enkelt når mopp og kost og kluter i bevegelse er de aller gøyeste lekene han vet om. I likhet med håndklær og klær og sengetøy og muttern og ting som dingler og gjenstander som ligger stille og whatever, så er rengjøringsutstyr også de morsomste bitelekene som finnes.  Plan for i morgen: Leave it med distraksjoner  Bli sittende/liggende/stående med distraksjoner  Hold posisjon urørlig (fordi vi skal opp i ansiktet nær øynene med saks snart  Klippe klør og potepels. Se an humøret hans og kanskje prøve med maskin på potene igjen. ...eller saks. Det blir antagelig saks fordi jeg blir utålmodig på et punkt hvor han bare øker i stress. Potene er precious. Veldig cautious om de.  Klippe kropp og bein med maskin Gå tur på tørr asfalt  Whatever vi får av innfall som passer i øyeblikket  Også, Milepæl: Første virkelige vokterbjeff, 14 uker. Det var alvor. Nabo som har vært bortreist en uke kom gående gjennom porten i mørket. Silhuett med stor bag. Det var reelt alvor for Ede. Dypeste vokterbjeffene lød plutselig fra den lille valpen, og han gikk selvstendig til enden av båndet med høy hale for å ta seg av denne trusselen selv. Reagerte på kontaktlyd fra meg og kom inn igjen, men lot ikke guard down før han var i nærkontakt og gjenkjente ham.  Usikker på om det var rett av meg å la ham selvstendig gå frem til naboen med den attituden der. Rådene fra de som driver med Den Typen Hund er å utøve lederskap ved å be ham bak meg. Jeg tenkte at siden han kjenner naboen skulle han få gå frem selv og oppdage at det ikke var noen trussel, men en bekjent. Jeg vet ikke helt hva fasitsvaret er. Antakelig er det at han går bak når jeg ber ham, men jeg trenger ikke be ham hver gang. Om jeg reelt ber ham bak fordi jeg frykter for noens liv og helse, så tror jeg ikke det vil berolige ham ^^ Om jeg ber ham bak fordi jeg ikke ønsker at han skal hilse ivrig på personen er det et annet scenario. Jeg ser ikke noe galt i å være inkonsekvent på det. 
    • Ok, det var bra. Ja det gir mer mening i land med større smitttepress. 
    • Dette med beskyttelse opp til 12 uker er en gammel greie, og mest utbredt i Utlandet, ja. Jeg ville definitivt unngår samvær med ukjente hunder fram til andre vaksine, men ikke noe særlig mer enn det tror jeg. Kanskje det hadde vært annerledes om jeg hadde bodd i et land med mer smittsomme dyresykdommer.
    • Hehe, ja tida går. Pax ble gammel og grå, og litt døv. Men ung til sinns hele livet   Godt å høre at de gamle bøkene gjelder enda. Har ikke glemt alt, men litt oppfrisking må nok til. Holder meg nok fortsatt på den positive delen av spekteret.  Blir ny rase også denne gangen så det blir spennende   Der bekrefter du inntrykket jeg også har fått av det som rører seg på sosiale medier. Mange selvoppnevnte eksperter og mer eller mindre kvalifiserte "trenere". Typisk at det går i pendler. Men som Simira sier så er det jo mye US/UK innhold. der, i hvert fall på mine feeds. Som sagt så holder jeg meg til det positive.  Men når sant skal sies høres det jo ganske kjent ut som for 10-15 år siden. Nye aktører, samme show 😋 Hørte/leste forresten noe om at valper ikke skal settes ned på gress/tas med ut i verden før de er vaksinerte? Må bæres rundt om de skal miljøtrenes og sosialiseres før 12 uker (og det bør de jo). Det er vel en UK/US greie? Har ikke hørt om slikt her før. Mener ikke hilse på alt som rører seg altså, men gå på bakken må da gå an? 
    • @MaskotMen alt det du nevner høres ut som amerikanske og europeiske trender. Selv om det såklart er mange som følger ulike sosiale media internasjonalt, så er det ofte ikke representativt for hva som faktisk beveger seg og skjer i de aktive hundetreningsmiljøene i Norge. Heldigvis. Dessuten, om du søker på begrep som "positive reinforcement" "fearfree" etc, så får du garantert masse innhold da også. Det handler litt om hva man velger å fokusere på, følge, og lytte til. Til en viss grad kan det være nyttig å følge med på hva som beveger seg utenfor egne kretser også, men det kan være greit å være litt bevisst på hvordan algoritmer fungerer i sosiale media. Samt at det du ser på blir også vist til din krets, så det spres ytterligere.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...