Gå til innhold
Hundesonen.no

Enda en hund drept av ulv


Margrete

Recommended Posts

Dette er en rustning som er laget med tanke på hund som jakter i rovdyrterreng, da spes ulv.

Den der skal ikke hunden min få hvertfall!

Ulven biter jo steder som får hunden til å dø fort. Om den har på seg den vesten der, så kommer den vel heller til å bite i beina og hodet?

Dvs at hunden bruker lenger tid på å dø og at den lider lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 71
  • Created
  • Siste svar
Guest Gråtass

Den der skal ikke hunden min få hvertfall!

Ulven biter jo steder som får hunden til å dø fort. Om den har på seg den vesten der, så kommer den vel heller til å bite i beina og hodet?

Dvs at hunden bruker lenger tid på å dø og at den lider lenger.

Jeg er helt sikker på at de har brukt masse timer og ressurser for å utvikle en "redningsdrakt" som gjør at hunden dør en langsom og pinefull død.. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor selv i ulvetrakter og lar bikkja mi få gå fritt i skogen. De eneste gangene jeg blir engstelig er når bikkja nærmer seg en bilvei...

At hunder blir tatt av ulv er en tragisk sak, uansett hvordan en velger å se på det. Men hvis noen drepte hunder skulle være nok til å få fellingstillatelse for ulv, burde det vært åpnet for kvotejakt på mannfolk mellom 18 og 23 år, særlig de som eier biler med et uvisst antall hestekrefter. Det er slike svinkjørere som er det største trusselen mot hunder her oppe i Østerdalen - det er ikke ulver. Så det å rette raseriet mot ulven blir feil, det er mye lettere å gjøre noe med mennesker, enten det er å få folk til å kjøre saktere eller å få oss hundeeiere til å bruke båndet oftere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ulv i Oslo, og jeg er fremdeles ikke redd for å gå ut verken alene i mørket eller med hunden min. Det er ikke ulven som er det man bør være redd for i denne byen...

Så argumentet om at vi som bor der det ikke er ulv ikke skal være så tøffe fordi vi ikke lever med ulven i nabolaget holder nå ikke :thumbs: Jeg håper ulven kom seg over på vestkanten i natt, skulle gjerne sett den!

Link til artikkel: Ulv i Oslo

Det er en pen ulv også :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ulv i Oslo, og jeg er fremdeles ikke redd for å gå ut verken alene i mørket eller med hunden min. Det er ikke ulven som er det man bør være redd for i denne byen...

Så argumentet om at vi som bor der det ikke er ulv ikke skal være så tøffe fordi vi ikke lever med ulven i nabolaget holder nå ikke :thumbs: Jeg håper ulven kom seg over på vestkanten i natt, skulle gjerne sett den!

Link til artikkel: Ulv i Oslo

Det er en pen ulv også :ahappy:

sikker på at det er en ulv? mistenkelig "hakk" i pelsen der halsbånd vanligvis sitter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: Til 2ne- kommentar til en post langt ovenfor, altfor sent ute og helt ute av sammenhengen nå,- som vel er;

Joda, på dette forumet får du lufta sorg på "minnelunden".

Graden av ansvar du har tatt eller skyld du burde ha, får du synspunkter på, blir belært om, vrengt rundt på, gnidd godt inn.. whatever... på hvilken som helst tråd eller område du måtte stikke nesa inn på. Alldeles gratis og på kjøpet av hvilket som helst tema du måtte engasjere deg i.

Akk ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan vel spørre seg om det er ulven som kommer nærmere og nærmere oss, eller om det kanskje er vi som "stjeler" mer og mer av deres leveområder? Mener det blir litt rart å si at ulven er pågående og "trenger seg på" i våre fri-områder og skoger. Er det ikke også vi som trenger oss litt på i deres miljø?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ulv i Oslo, og jeg er fremdeles ikke redd for å gå ut verken alene i mørket eller med hunden min. Det er ikke ulven som er det man bør være redd for i denne byen...

Så argumentet om at vi som bor der det ikke er ulv ikke skal være så tøffe fordi vi ikke lever med ulven i nabolaget holder nå ikke :thumbs: Jeg håper ulven kom seg over på vestkanten i natt, skulle gjerne sett den!

Link til artikkel: Ulv i Oslo

Det er en pen ulv også :ahappy:

Kanskje litt drøyt å påstå at man "lever med ulv" etter at ett dyr er observert på streif i groruddalen? Før man har en etablert ulv over lengre tid, kan man vel knapt snakke om å "leve med ulv"... Men at ulven har kommet til oslo er positivt for ulvesaken. Om den blir har jo de som er i mot ulv mistet ett argument, og flere får faktisk oppleve hvordan det er å leve med ulv. Om denne ulven får bli, skaper seg revir og bygger seg en flokk gleder jeg meg til utviklingen når hestene rundt forbi blir angrepet på sommerbeite...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nærgående er en ulv som ikke blir skremt av mennesker, mener nå jeg. Og det er det som skjer nå, de kommer bare nærmere og nærmere på "oss".

Men hvem er det som er nærgående da? Mennesket eller ulven? Ikke missforstå, jeg ser gjerne at ulv, bkørn o.l. springer unna, men jeg forventer det ikke. Vi er tross alt ute i 'deres' områder.

-------------------------------------------------------------------------------------

Personlig synes jeg det er dumt og slippe hund i områder det man VET det er NÆRGÅENDE ulv, elg, kyr, veier osv. Jeg har hest, har med bikkjene i stallen og ja, vis en av dem har blitt trampet ihjel så hadde jeg skyldt på meg selv. Hadde dette skjedd med noen andre har jeg fortsatt ment at det var demmers feil, men man kan jo være sympatisk forde. Det er vel straff nok at bikkja er død og det er nok i de fleste tilfeller ikke med vilje eller noe man vil skal skje! Å slippe hund er en kalkulert risk, men det er da ingen grunn å gjøre det farligere enn nødvendig. Feks, er man i et område med hoggorm er det et minimum og ha med motgift til hunden eller slike tabletter som gir deg litt ekstra tid til og komme deg til veteriner. Eller som jeg helst ville gjort, tatt seg bryet med å kjøre en tur i fjellet der det ikke er hoggorm innimellom. Kanskje kan ikke hunden gå løs vær dag, men da har man funnet en tryggere melomting. så får man heler gå en lengre tur når man først er der. Det finnes jo faktisk alternativer til å rusle en tur i bånd også, at det er like bra som å springe løs i skogen skal jeg ikke påstå, men ta fram sykkelen, kjøp saccovogn, gå spor, finn et inngjerda område og hiv ball la hunden gå og snuse. Jeg synes absolutt at hundene mine skal gå løse innimellom, men jeg må bare innse at det er ikke bestandig det passer sånn. Og når det ikke gjør det får man bare gjøre det beste utav det til man får sjangsen igjen.(Min mening) Heller det enn å miste sin følgesvenn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje litt drøyt å påstå at man "lever med ulv" etter at ett dyr er observert på streif i groruddalen? Før man har en etablert ulv over lengre tid, kan man vel knapt snakke om å "leve med ulv"... Men at ulven har kommet til oslo er positivt for ulvesaken. Om den blir har jo de som er i mot ulv mistet ett argument, og flere får faktisk oppleve hvordan det er å leve med ulv. Om denne ulven får bli, skaper seg revir og bygger seg en flokk gleder jeg meg til utviklingen når hestene rundt forbi blir angrepet på sommerbeite...

For min del må det gjerne bo ulv midt i Groruddalen, det er ikke den potensielle ulvefaren som gjør at jeg ikke går tur der i hytt og pine. Spørsmålet er vel mer om det er reelt at ulver slår seg til i så tettbebygde strøk, og om de kan overleve der - og det kan de neppe, forrige ulven som forvillet seg ned i Oslo by ble overkjørt av toget, så vidt jeg husker.

Men for all del, det er mye mark å ta av rundt Oslo. Der kan det godt bo ulv, syns jeg. De må gjerne spre seg til Romeriksåsen også, kanskje det blir slutt på de tusenvis av sauene som slippes der hvert år *flir*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ligner mistenkeligpå gråschæferen til venninna mi...Jeg tror dette er en hund. Muligens en radiomerket ungulv, på bildet ser det tydelig ut som den har halsbånd. Bare nå ikke en triggerhappy ulvehater skyter den! Hvis det er en ungulv som streifer, vil den snart forsvinne til skogs, bylivet er ikke mye å trakte etter. oslomarka er så diger at der er god plass til en ulvefamilie der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ligner mistenkeligpå gråschæferen til venninna mi...Jeg tror dette er en hund. Muligens en radiomerket ungulv, på bildet ser det tydelig ut som den har halsbånd. Bare nå ikke en triggerhappy ulvehater skyter den! Hvis det er en ungulv som streifer, vil den snart forsvinne til skogs, bylivet er ikke mye å trakte etter. oslomarka er så diger at der er god plass til en ulvefamilie der.

Så lenge den holder seg i byen er den vel relativt trygg for triggerhappye folk... Om ikke staten da vedtar avliving.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ulv i Oslo, og jeg er fremdeles ikke redd for å gå ut verken alene i mørket eller med hunden min. Det er ikke ulven som er det man bør være redd for i denne byen...

Så argumentet om at vi som bor der det ikke er ulv ikke skal være så tøffe fordi vi ikke lever med ulven i nabolaget holder nå ikke :D Jeg håper ulven kom seg over på vestkanten i natt, skulle gjerne sett den!

Link til artikkel: Ulv i Oslo

Det er en pen ulv også :D

Alltid lett å leve med ulv når den er en blanding av husky og jämthund...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint å se at så mange tok poenget liksom...

Om man får beskjed om at det er en ulv i nabolaget, og tror på det, "lever man med ulv". Man tror da at det er en ulv der du bor, og kjenner på den følelsen. At det ikke var en ulv, om det nå er tilfellet, har ikke noe med saken å gjøre, det er å kjenne på den følelsen at det er en ulv rundt i nabolaget som var poenget. Og å ta mitt smått humoristiske innlegg så seriøst var jo også noe..

Jeg trenger ikke forsvare meg og mitt når det kommer til at jeg vil ha ulv i skogene, for jeg vet med meg selv at jeg ikke hadde vært redd selv om jeg bodde blant dem. Og nå fikk jeg jo kjent på dette, og bekreftet akkurat det, jeg ble bare nysgjerrig og oppstemt, ikke det minste redd eller skeptisk, selv med liten hund og kaniner. Jeg bor jo i Oslo, her er det langt farligere dyr enn ulv...

Når det kommer til denne "ulven" i Oslo er det vel best at det viser seg å være en hund, da en ulv i denne situasjonen nok ikke hadde vært spesielt heldig for ulven. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • F1 og F2 minst vil jo være i ett x register ala lundehund prosjektet. Det var vel først i år de mønstra inn noen hunder som fikk fullverdig vanlig nkk stamtavle og en av dem er vel allerede blitt utst champion. Dog usikker på hvilken generasjon de er.  Vet ikke om offentligheten har innsyn i x registeret? Isåfall burde det jo være mulig å sjekke der om noen har fått noe der. 🤔 Ev er nok den sikreste løsningen å sende en mail til NKK direkte å høre med dem. 
    • Skal sjekke litt rundt dette. Høre med hundehotellet som vi har brukt. De er flinke og driver med med kurs.  Tilbakemeldingen der ifjor ( like etter han ble kjemisk kastrert) var at han hadde godt hundespråk. De satte han sammen i et stor område med endel hunder, også hanhunder. Da hunder som var veldig trygge på seg selv. Vår hund "gjemte" seg og ville ikke ha kontakt med hannene, men lekte med tispene.  Det "positive" var at hundespråket var tydlig, og at de andre hundene respekterte dette. Men at han gjemte seg litt og var redd kan også være sammenheng med at den kjemiske kastreringen kanskje virket så han ikke var så "tøff"  Uansett er det bare tanker jeg har rundt dette.  Men det er iallefall en jobb som må gjøres.     
    • Haha, åå det er lenge å vente til da 🤣 Jeg tenker og håper at nå er verst. Nå kan de ikke gjøre så mye, som du sier @Stjerneskinn. Men de kan jo gjøre mer og mer jo eldre de blir. Da er det jo litt gøyere som du sier. De er søte den første tiden, små og med deilig fleece pels. Det er morsomt å se de oppdage verden. Men for hver dag som går tenker jeg at yes, han blir eldre 😂
    • Det er helt vanlig at hunden trigges når eier kommer fram til dem. Det mest sannsynlige er at eier tolkes som "backup" og hunden får mer mot av det. Hvis man er rimelig sikker på at hunden ikke vil skade den andre så er ofte en bedre løsning faktisk å gå motsatt vei og rope, men det kommer selvfølgelig helt an på situasjonen om det er trygt eller ikke. Det er mange gode instruktører i Innlandet, bare sjekk at de har formelle kurs innen adferd og språk hos hund, og gjerne innen passering, og ikke bare har "20 års erfaring med hunder". Det er noe med å forstå den teoretiske bakgrunnen for hvordan hunden oppfører seg slik den gjør.
    • Takk   Skal sjekke de 2, fant allerede masse materialle om eller med dem på youtube.    Dersom din hund begynte på 100 meters avstand! wow da er det kanskje håp for min hund også. Hos oss er det når den andre er i nærheten.  Har også oppfattet det som om han vil "beskytte" oss. Har opplevd at i en hundepark sammen med hannhund har det gått greit, de holder avstand osv. Men så raskt jeg tar på båndet så er rullgardinen nede igjen...:)  Bøkene du nevnte skal jeg ta en titt på. Vi bor på innlandet og privattimer med instruktør er noe vi vurderer.  Takker...:)        
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...