Gå til innhold
Hundesonen.no

"ipovending"

minstemann

Recommended Posts

Skrevet
Jo, det der kaller jeg kverrulering! :ahappy:

*spent på en forvirrende fortsettelse*

Jammen... det var ikke meninga altså... Jeg ble forvirra sjøl jeg. Jeg trodde seriøst ikke den vendinga var tillatt når jeg ser dommere som trekker for det. Og jeg blir svett av uklare regler.

• Svar 50
  • Created
  • Siste svar
Skrevet
Jammen... det var ikke meninga altså... Jeg ble forvirra sjøl jeg. Jeg trodde seriøst ikke den vendinga var tillatt når jeg ser dommere som trekker for det. Og jeg blir svett av uklare regler.

De er ikke uklare, det står ikke noe om hvilke vendinger som er lov og ikke lov der *ler* Så der kan du faktisk snakke med dommer etter stevnet om de trekker for det. Be om å få se i reglementet rett og slett.

Skrevet
:ahappy: Er det også noe?? Men det går greit at Tulla bytter på å sette seg å å stå når jeg gjør holdt, ikke sant- også om det skjer på samme holdt? :D

*flire* Bare med fare for å forvirre deg enda mer - så skal man vel holde samme utgangsposisjon gjennom hele programmet? Altså har du stå som utgangstilling så skal holdtene være stå, har du sitt, så skal sitt være holdt også?

Skrevet
:D Er det også noe?? Men det går greit at Tulla bytter på å sette seg å å stå når jeg gjør holdt, ikke sant- også om det skjer på samme holdt? :D

Har aldri sett noen bruke stå som utgangsstilling, så måtte sjekke dette i reglementet. Fant dette:

Klasse I, II og III: Deltageren kan velge mellom to godkjente former for utgangsstilling; med hunden sittende ved førerens venstre ben, eller med hunden stående ved førerens venstre ben. Den samme utgangsstilling må benyttes

gjennom hele konkurransen. Før start må føreren gi dommeren beskjed dersom ekvipasjen benytter stå som utgangsstilling.

Så vet vi det :ahappy:

Skrevet
Har aldri sett noen bruke stå som utgangsstilling, så måtte sjekke dette i reglementet. Fant dette:

Klasse I, II og III: Deltageren kan velge mellom to godkjente former for utgangsstilling; med hunden sittende ved førerens venstre ben, eller med hunden stående ved førerens venstre ben. Den samme utgangsstilling må benyttes

gjennom hele konkurransen. Før start må føreren gi dommeren beskjed dersom ekvipasjen benytter stå som utgangsstilling.

Så vet vi det :ahappy:

Også utdyper jeg dette med rødt for Huldra sin skyld. :D

Skrevet

Nå er jeg forvirret nå... Men kom vi (ehh, DERE) frem til at hvilkensomhelst vending er lov i LP?

Og for å oppklare mitt enda mer forvirra hodet, var spørsmålet i begynnelsen egentlig om man har lov å ha hunden i innersving eller ikke, eller om den MÅ gå yttersving? (eller evnt motsatt vei av deg rundt?)

Skrevet
Nå er jeg forvirret nå... Men kom vi (ehh, DERE) frem til at hvilkensomhelst vending er lov i LP?

Og for å oppklare mitt enda mer forvirra hodet, var spørsmålet i begynnelsen egentlig om man har lov å ha hunden i innersving eller ikke, eller om den MÅ gå yttersving? (eller evnt motsatt vei av deg rundt?)

Jepp! Det var det vi kom frem til!

• Du kan ha den yttersving, innersving eller motsatt. Er dommer'n teit så ber man å få se i reglementet ETTER programmet :ahappy:

• Starter man med stå i utgangstilling, skal alt være stå i utgangstilling gjennom hele programmet.

• Innsitt i front (sånn som i ipo) er lov til og med kl3. I elite er det derimot ikke lov (ikke spør om hvorfor)

Skrevet
Og hvor i reglene står at dnne innsitten ikke er lov i elite??

Skal vi se: s14 i pdf reglene :ahappy: La meg klippe og lime

•Klasse I, II og III: Deltageren kan velge mellom to godkjente former for

utgangsstilling; med hunden sittende ved førerens venstre ben, eller med hunden

stående ved førerens venstre ben. Den samme utgangsstilling må benyttes

gjennom hele konkurransen. Før start må føreren gi dommeren beskjed dersom

ekvipasjen benytter stå som utgangsstilling.

Klasse Elite: Utgangsstilling er hunden sittende ved førers venstre ben.

Skrevet
Står ingenting der om innsitt i front? :ahappy:

Ups nei det gjør det ikke.... my bad :D Jeg stusset litt på det jeg å i sted, derfor jeg sa ikke spør meg om hvorfor.

Skrevet
Også utdyper jeg dette med rødt for Huldra sin skyld. :D

Jada jada! ;) Det var ment som en spøk, men jeg virker jo tydeligvis så lost innen LP-regler at det ikke oppfattes som noen spøk, haha..! :ahappy:

Og så takker vi og bukker for Margrethe som så snilt har delt sin (u?)kunnskap med oss, og gjort oss en smule mer eller mindre forvirret! :D

Skrevet

I Elite skal utgangsstilling være sitt, ja, men det har da ingenting med innkomst ved innkalling å gjøre, så lenge denne acsluttes med sitt v/fot. Innkomst i front er lov i alle klasser, og der står ingenting om hvordan helomvendinger skal utføres.

Skrevet
Jada jada! :D Det var ment som en spøk, men jeg virker jo tydeligvis så lost innen LP-regler at det ikke oppfattes som noen spøk, haha..! :D

Og så takker vi og bukker for Margrethe som så snilt har delt sin (u?)kunnskap med oss, og gjort oss en smule mer eller mindre forvirret! :ahappy:

Når jeg klarer å delta på LP-stevner, så klarer du det også! ;)

Skrevet
Ups nei det gjør det ikke.... my bad :ahappy: Jeg stusset litt på det jeg å i sted, derfor jeg sa ikke spør meg om hvorfor.

Det er lov å ha innsitt foran, men det er ingen fordel med det :D

Skrevet
Det er lov å ha innsitt foran, men det er ingen fordel med det :D

Nå ble jeg glad. For da kan jeg trene det for å konkurrere her i USA, og i tillegg bruke det når vi konkurrerer hjemme i Norge. Jippi!

Drev nemlig og lurte veldig på hvordan jeg skulle klare å holde tunga rett i munnen der. Her skal nemlig hunden ha innsitt foran, og jeg er så svimete, at om jeg skulle trent inn begge deler, hadde jeg nok klart å rote det bra til i konkurranser. :ahappy:

Skrevet
Og så takker vi og bukker for Margrethe som så snilt har delt sin (u?)kunnskap med oss, og gjort oss en smule mer eller mindre forvirret! :D

*tuppe etter*

Det er lov å ha innsitt foran, men det er ingen fordel med det :ahappy:

Jadajada, noen må lese reglene sine... :D Ellers er jeg helt enig med deg, det er ingen fordel. Blir man ikke dømt for den biten fra sitt i front og rundt også? Det er vel noe av det første her i huset som skal bort når jeg er ferdig med BH i hvertfall. Da skal hun være så god å lære seg svenske sitten.

Men sånn egentlig, OM man nå gidder å lese reglene skikkelig (hvert ord), så er det slettes ikke så komplisert. Det blir ikke noe mer komplisert enn det man gjør det til ;)

Skrevet
Jadajada, noen må lese reglene sine... :D Ellers er jeg helt enig med deg, det er ingen fordel. Blir man ikke dømt for den biten fra sitt i front og rundt også? Det er vel noe av det første her i huset som skal bort når jeg er ferdig med BH i hvertfall. Da skal hun være så god å lære seg svenske sitten.

Men sånn egentlig, OM man nå gidder å lese reglene skikkelig (hvert ord), så er det slettes ikke så komplisert. Det blir ikke noe mer komplisert enn det man gjør det til :ahappy:

Husk at du ikke trenger det i BH heller da ;) Du får kanskje trekk for det, men Cita har direkte innsitt og fikk allikevel fremragende i alt (men det er vel bare i innkalling man ser innsitten).

I lydighet blir man dømt for sitt i front og rundt også :D Jeg har hvertfall sett hunder med elendig innsitt i front som har fått trekk.

Skrevet
Husk at du ikke trenger det i BH heller da :ahappy: Du får kanskje trekk for det, men Cita har direkte innsitt og fikk allikevel fremragende i alt (men det er vel bare i innkalling man ser innsitten).

I lydighet blir man dømt for sitt i front og rundt også :D Jeg har hvertfall sett hunder med elendig innsitt i front som har fått trekk.

Ja er jo bare innkallingen, så jeg stresser ikke så veldig med det der. Hun har ikke noen god sitt i front, så det skal bort bort bort!

Skrevet
Jada jada! :whistle: Det var ment som en spøk, men jeg virker jo tydeligvis så lost innen LP-regler at det ikke oppfattes som noen spøk, haha..! :thumbsup:

Og så takker vi og bukker for Margrethe som så snilt har delt sin (u?)kunnskap med oss, og gjort oss en smule mer eller mindre forvirret! :innocent:

Haha! Jeg lurte faktisk på det der, men hadde ikke vært spesielt kult å spørre om du virkelig var seriøs, om du faktisk var det. :whistle:

Skrevet

Nå er det jo allerede nevnt, men ja, den "IPO-vendingen" er absolutt lov ja :thumbsup:

Litt OT, men det er jo litt relatert til det som er nevnt allerede likevel; om man velger stående utgangsstilling, skal hunden da stå ved holdtene i fri ved fot/lineføring eller skal den sitte? Hodet mitt sier "sitt", men mulig jeg tar feil?

Skrevet
Nå er det jo allerede nevnt, men ja, den "IPO-vendingen" er absolutt lov ja :innocent:

Litt OT, men det er jo litt relatert til det som er nevnt allerede likevel; om man velger stående utgangsstilling, skal hunden da stå ved holdtene i fri ved fot/lineføring eller skal den sitte? Hodet mitt sier "sitt", men mulig jeg tar feil?

Stå :thumbsup:

Skrevet
Haha! Jeg lurte faktisk på det der, men hadde ikke vært spesielt kult å spørre om du virkelig var seriøs, om du faktisk var det. :thumbsup:

I know. Men det hadde vært veldig morsomt for meg! :innocent:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...