Gå til innhold
Hundesonen.no

"ipovending"

minstemann

Recommended Posts

Skrevet

i mangel av et bedre begrep, kaller jeg det bare en ipo-vending, har kun sett den hos de som trener det. Men altså, den helomvendingen der man selv vender mot venstre og har hunden på innsiden, er den tillatt i LP, også i elite?

• Svar 50
  • Created
  • Siste svar
Skrevet

Var en dommer i lydighet på bruksstevne som fortalte meg at det ikke var lov? :aww: At i så fall måtte hunden gå rundt eier og så på plass igjen? Eller noe slikt.

Skrevet
Var en dommer i lydighet på bruksstevne som fortalte meg at det ikke var lov? :aww: At i så fall måtte hunden gå rundt eier og så på plass igjen? Eller noe slikt.

ja, for den vendingen er jo lov. Jeg kan ikke se noe i regelverket, så det burde antakelig være lov å ipovende, men man vet jo aldri hva disse dommerne tenker.

Skrevet
ja, for den vendingen er jo lov. Jeg kan ikke se noe i regelverket, så det burde antakelig være lov å ipovende, men man vet jo aldri hva disse dommerne tenker.

Ja, jeg spurte fordi jeg trodde jeg så en som gjorde en slik "ipo-vending", men jeg så visst feil, for dommeren hadde ikke sett det. (jeg var skriver) Han vendte til venstre mens hunden gikk rundt og på plass, tydeligvis, men jeg trodde hunden var på innsiden, så ikke at den gikk rundt. Og ellers om man vender til høyre, så er det jo ikke noe prob. Men er usikker, for han sa at en slik "ipo-vending" du beskriver, ikke var tillatt, men patricia skriver at det er tillatt. Ikke godt å vite, kanskje forskjellig praksis hos forskjellige dommere? :aww:

Skrevet
Nei den vendingen er ikke lov i andre NKK hundesporter enn RIK programmet

Det er vendingen som blir brukt HER du tenker på ikke sant..?

jepp den var det.

Skrevet
Nei den vendingen er ikke lov i andre NKK hundesporter enn RIK programmet

Det er vendingen som blir brukt HER du tenker på ikke sant..?

What? Er det ikke lov?? :D Hva skal man gjøre da? :ahappy: *stare i rik i stedet for lp*

Skrevet

For en informativ tråd! Dette ante jeg ingenting om.. Jeg har sikkert tatt halvparten av helomvendingene mine med My på den måten. :ahappy:

Huldra Postet I dag - 18:49

What? Er det ikke lov?? Hva skal man gjøre da? *stare i rik i stedet for lp*

:D Samme tenkte jeg en god stund, men kom til den "slutningen" at det må vel bety at man må ha hunden på utsiden i LP, og ikke på innsiden, i helomvendingene? (???)

Skrevet
For en informativ tråd! Dette ante jeg ingenting om.. Jeg har sikkert tatt halvparten av helomvendingene mine med My på den måten. :D

:D Samme tenkte jeg en god stund, men kom til den "slutningen" at det må vel bety at man må ha hunden på utsiden i LP, og ikke på innsiden, i helomvendingene? (???)

Ååå, kan det være det det er snakk om? I så fall har jeg hørt om det før. *puh* Jeg forstod nemlig ikke for mitt bare liv hvordan i alle dager jeg skulle svinge til venstre, men få hunden til å gå rundt (??!) meg samtidig, og hvorfor det ikke skulle være lov å ha hunden på venstre side under venstresving.. :ahappy:

Skrevet

Så hva skal man gjøre når man får høre "venstre om" eller noe sånt? På Bajazz-filmen så jeg bare at han snudde mot høyre når han skulle ta helomvending.

Skrevet
Man får beskjed om høyre, venstre eller helt om. Dommer sier ikke noe om hvilken retning en helomvending skal foregå.

Åkei. Godt jeg ikke har startet enda da! :ahappy:

Skrevet

Fanny Gott bruker den vendingen og jeg har aldri hørt om noen vendinger som er forbudt.

i reglementet står det, jeg finner det ikke? Eneste jeg finner er dette om utgangstilling i div. klasser :ahappy:
Skrevet
Åkei. Godt jeg ikke har startet enda da! :ahappy:

Ved "høyre om" eller "venstre om" er det bare snakk om 90graders-sving. :D

Når man tar en venstre helomvending: si du står med ansiktet vendt nordover, hunden på din venstre side. Du begynner å snu mot vest, da går hunden mot nord, så mot øst på nordsiden av deg, mens du snur mot sør, og når du har snudd helt om og står vendt mot sør, kommer den opp på din venstre side, mot øst. Vanskelig forklart, men lettere å se hvis man tegner det?

Skrevet
Fanny Gott bruker den vendingen og jeg har aldri hørt om noen vendinger som er forbudt.
i reglementet står det, jeg finner det ikke? Eneste jeg finner er dette om utgangstilling i div. klasser :ahappy:

Da beklager jeg om det faktisk er lov å utføre vendingen på den måten. Og enkelte i dommer standen i LP bør oppdatere seg :D Ved to anledninger har jeg sett folk gjøre vendingen på den måten og dommer har sagt at den vendingen ikke er lov i LP og trekt på det som feil.

Skrevet
Da beklager jeg om det faktisk er lov å utføre vendingen på den måten. Og enkelte i dommer standen i LP bør oppdatere seg :ahappy: Ved to anledninger har jeg sett folk gjøre vendingen på den måten og dommer har sagt at den vendingen ikke er lov i LP og trekt på det som feil.

Jøss! Ja da må dommerstanden ta seg selv i øra. Ta en pm og sladre på dem?

Skrevet
Da beklager jeg om det faktisk er lov å utføre vendingen på den måten. Og enkelte i dommer standen i LP bør oppdatere seg :D Ved to anledninger har jeg sett folk gjøre vendingen på den måten og dommer har sagt at den vendingen ikke er lov i LP og trekt på det som feil.

Har du ikke satt deg inn i lp reglementet du? :D

:ahappy:

Skrevet
i reglementet står det, jeg finner det ikke? Eneste jeg finner er dette om utgangstilling i div. klasser :D

Ved "høyre om" eller "venstre om" er det bare snakk om 90graders-sving. ;)

Når man tar en venstre helomvending: si du står med ansiktet vendt nordover, hunden på din venstre side. Du begynner å snu mot vest, da går hunden mot nord, så mot øst på nordsiden av deg, mens du snur mot sør, og når du har snudd helt om og står vendt mot sør, kommer den opp på din venstre side, mot øst. Vanskelig forklart, men lettere å se hvis man tegner det?

Nå er jeg nok forvirret for kvelden, ellers takk! :ahappy::D

*starte og håpe jeg ikke blir trukket dersom jeg skulle finne på noe sånt*

Skrevet
Nå er jeg nok forvirret for kvelden, ellers takk! :ahappy::D

*starte og håpe jeg ikke blir trukket dersom jeg skulle finne på noe sånt*

:D Ta det helt med ro, det går helt sikkert bra om du skulle finne på å starte. Noe jeg synes du skal! Men du, hold deg til en venning gjennom hele *ler*

Skrevet
:ahappy: Ta det helt med ro, det går helt sikkert bra om du skulle finne på å starte. Noe jeg synes du skal! Men du, hold deg til en venning gjennom hele *ler*

ikke for på kverrulere, men står det noen plass i regelverket at man MÅ ha en vending igjennom hele?

Skrevet
:D Ta det helt med ro, det går helt sikkert bra om du skulle finne på å starte. Noe jeg synes du skal! Men du, hold deg til en venning gjennom hele *ler*

:ahappy: Er det også noe?? Men det går greit at Tulla bytter på å sette seg å å stå når jeg gjør holdt, ikke sant- også om det skjer på samme holdt? :D

ikke for på kverrulere, men står det noen plass i regelverket at man MÅ ha en vending igjennom hele?

Jo, det der kaller jeg kverrulering! ;)

*spent på en forvirrende fortsettelse*

Skrevet

Jo nå kverrulerer du! :ahappy:

Nei det står ikke noen sted. Det vil jo likevel slå negativt ut på helhetsinntrykket OM man leker seg gjennom med tre forskjellige vendinger.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...