Gå til innhold
Hundesonen.no

Så man MÅ altså la hunden hilse på tur da eller?!


Hampus

Recommended Posts

I avisa Tromsø har de noe som heter "Byrunden".

Der kan lesere skrive små innlegg om ting som opptar dem, og i dag stod følgende innlegg på trykk:

"Hundemøte i lysløypa.

Rart at enkelte hundeeiere som går i lysløypene er så redd for at hundene deres skal få hilse på andre trygge hunder.

Hvis folk er så redde for å møte på folk som har hundene løs, så bør man kanskje heller gå etter veien der de fleste har hunden i bånd.

Vil tro at ingen med aggresive hunder slipper de løs uansett.

Det er ikke farlig om to hunder får hilse på hverandre hvis begge hundene er snille er det bare bra for hunden å få møte andre. Og det er faktisk ikke båndtvang på denne tiden."

Jotakk du.

Jeg har møtt en del av de som har "verdens snilleste" hunder løse.

Hunder som er helt klart aggresive og som har overfalt mine mens eieren sier " ikke noe å bry seg om, hunden er såååå snill atte"...

Synes dette var en noe egositisk tankegang da det jo er mange grunner til at man kanskje ikke ønsker at hunden skal få hilse på alle hunder man møter.

Da skal man liksom være ekskludert fra lysløypene altså?

Jeg er ikke hysterisk og mine hunder får ofte hilse på andres hunder.

Men det er når jeg selv ønsker det og kun når eiern av den andre hunden er enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er faktisk på en måte enig i det leserinlegget. Men jeg har en hund som ikke takler å hilse på andre hunder (det finnes unntak, men stort sett flyr hun på hvis hun føler seg presset). Sånn sett burde jeg kanskje hatt henne i bånd, men jeg lar henne løpe fritt fordi jeg kan kalle henne inn når som helst og få henne til å gå fot, og dermed unngå konflikter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er slett ikke enig i innlegget. Jeg har selv en litt engstelig/avventende unghund som jeg lett kaller inn når vi møter folk og dyr,- sikkert langs den samme løypa som forfatteren av innlegget i byrunden går i. Min plan er å lære min hund at han slett ikke trenger å forholde seg til alle disse hundene vi tilfeldig møter langs veien. Dette saboteres galant av hundeeiere med samme holdning som den som har skrevet innlegget,- når deres "snille" hund overser min hunds tydelige avstandssøkende signaler og invaderer han. Bare for å ha det nevnt, deltar vi på hundetreff, har faste lekekamerater og treningsvenner. Så hunden min er ikke avskjermet fra annen hundekontakt, men det skjer i ordnede former og på en slik måte at det oppleves positivt for alle som deltar.

Jeg mener også at det er slike holdninger som denne personen forfekter, som gjør at folk rundtom i landet ønsker seg helårs båndtvang. Jeg mener det er en plikt for alle oss som er så privilegerte at vi får ha hund, å sørge for at den/de ikke er til sjenanse for andre dyr eller mennesker. Dette innebærer i min bok å alltid kalle inn hunden og ha den i bånd ved passering av folk og dyr. For mennesker som er redd for hund er det ikke tilstrekkelig at man lar hunden "gå fot". De er av åpenbare grunner ikke i stand til å se hvorvidt en hund er "under kontroll" eller ikke.

Så istedet for at jeg, som faktisk har kontroll på min hund, skal bli forvist til båndturer gatelangs, synes jeg faktisk at de hundeeierene som ikke ser verdien i å ta hensyn til andres behov skulle slite asfalten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener også at det er slike holdninger som denne personen forfekter, som gjør at folk rundtom i landet ønsker seg helårs båndtvang. Jeg mener det er en plikt for alle oss som er så privilegerte at vi får ha hund, å sørge for at den/de ikke er til sjenanse for andre dyr eller mennesker. Dette innebærer i min bok å alltid kalle inn hunden og ha den i bånd ved passering av folk og dyr. For mennesker som er redd for hund er det ikke tilstrekkelig at man lar hunden "gå fot". De er av åpenbare grunner ikke i stand til å se hvorvidt en hund er "under kontroll" eller ikke.

Dette er jeg veldig enig i.

Her i Tromsø er vi fortsatt så heldige at vi ikke har noen ekstraordinær båndtvang, eller båndtvang året rundt.

Jeg vil gjerne ha det sånn...

I Bukta er det båndtvang året rundt, og det er vel det stedet jeg oftest møter hissige hunder løse med eiern 30 meter unna...

Lite hensynsfullt ovenfor andre, og da spesielt ovenfor de som ikke er hundefolk.

Er glad jeg ikke bruker lysløypenettet på Tromsøya særlig mye egentlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tør jeg forøvrig ikke lengre å ha mine hunder løse på min egen gårdsplass takket være naboer med KO som slipper de løs på mine hunder som er i bånd...

Går jeg tur i skogen er mine hunder løse. Det er ingen sti eller turområde for den sakens skyld. Går jeg på veien eller til skogsstier går mine hunder i bånd. Joa mine hunder er verdens mest sosiale og glade i andre hunder, men jeg vet at andre hunder kanskje ikke synes at mine oversosiale hunder er så koselig å få mot seg for at de absolutt skal hilse.

Jeg skjønner ikke at folk på død og liv skal ha hunder som ikke kan gå fot løs eller fungere på innkalling, løse. Javel, de hundene som faktisk hører på eier har jeg aldri noe problemer med skal ha hundene sine løse, men eh det er jo hunder som dr*ter i eierne sine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I prinsippet så mener jeg at alle burde kunne kalle inn hundene sine fra andre hunder (og dyr), og ikke la dem løpe bort til hunder i bånd. Når det er sagt, så mener jeg også at dersom man går på områder man vet det er mange løse hunder, så bør man ikke forvente at alle kan det.

Man går ikke gjennom lekeplassen hvis man ikke liker barn heller, eller gjennom tetteste bytrafikken hvis man ikke liker biler.

Her i England er det ganske høy toleranse for løse hunder. Treneren på klubben ble overrasket da jeg mente jeg hadde for dårlig innkalling, siden han stikker for å hilse på andre hunder. "Det kan man da ikke forvente". Selv om det er mange som har hunden i bånd og har aggresjonsproblemer. Det er den eierens ansvar og problem (og din risk hvis din løse hund blir bitt av den).

Ja, det er kjipt for folk som trener på dette, men jeg har innsett at man rett og slett ikke kan forvente at alle tar maksimalt hensyn til alt. Da HADDE vi hatt helårsbåndtvang... derimot kan man gå foran med et godt eksempel selv, å ta så godt hensyn man kan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går gjerne i et hunderikt område med begge mine, til tross for at Gubben slett ikke er glad i andre hunder. Valpis er løs, og hun får hilse på andre løse hunder. Men jeg sier ALLTID ifra at den andre hunden ikke må komme bort til meg og Gubben, han biter (han er i bånd). Om noen ikke vil la sin løse hund hilse på Valpis, kaller jeg henne inn, og heldig som jeg er så kommer hun hver gang. Om noen kommer i mot med hund i bånd, kaller jeg selvsagt inn Valpis, men det varierer om jeg setter henne fast eller om jeg ber henne gå på plass.

Nå har jeg sikkert hatt sinnsykt flaks, for jeg har enn å ikke møtt løse hunder som har vært aggressive mot Valpis, hverken store eller små. Hun har blitt kjeftet på av hunder i bånd, that`s it.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går ofte løs med mine hunder. Jeg prøver å gå på tidspunkt og på steder hvor jeg skjelden møter andre (jeg jobber som nattevakt og går som regel slike turer når flesteparten er på jobb). Har jeg med meg 2 hunder er de nesten så og si alltid i sele med langline etter seg.

Jeg kaller inn hundene mine. men har selvfølgelig tabba meg ut å ikke sett at det kommer noen.. Ropt hundene inn for seint osv osv. Jeg har "snille" hunder med gode sosiale antenner på andre hunder.

Men jeg har igrunnen blitt mere og mere forsiktig og respektfull mot andre. Og skjønner at det kan være irriterende å frustrerende for de som ikke vil ha all denne hilsingen av forskjellige grunner.

På en av mine turløyper går det ei dame med en stor agresiv husky. Første gang jeg måtte henne hørte jeg en skrekkelig hoying og skriking langt framma. "Er det tispe..er det tispe.. ta den i bånd ta den i bånd"! Og så så jeg dama fyke ut av stien hvor på hun tok båndet til hunden rundt ett tre. Vi var heldigvis langt unna dama.. og hunden min kom på innkalling momentant. Jeg hadde en lydig og snill liten hann hund på 12 kg. Jeg gikk ut av stien og godt inn i buskene og lot dem passere. Jeg går skjelden den løypa på ettermiddagen da hun ofte er der. Nå har jeg jo tispe også.

Det er igrunnen mange gode grunner til å ha ett bevist forhold til all denne hilsingen.

Hilsing kan jo også være veldig forstyrrede for "flyten" på turen.

Selv om min samojed tispe er utrolig flink sosialt..Virkelig.. så vet du jo aldri hvem du møter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke det å hilse noe problem med tanke på aggressivitet eller redsel på Stella, men det er fryktelig irriterende når jeg går i parken her og prøver å trene passering og at hun skal gå på plass forbi folk og dyr også løs, og så lar vedkommende vi passerer hunden komme flaksende bort til Stella som prøver sitt beste. Det er umulig for henne å fortsette på plass med en annen hund som overfaller henne med hilsing...

Kjempe irriterende! Når jeg lar Stella løpe den andre hunden i møte er det jo bare å la dem møtes, men når jeg tar inn min hund på plass og går inn til andre siden av veien bør møtende ekvipasje forstå at jeg ikke vil ha en løs hund i trynet, uansett hvor snill den er. Vi prøver å trene, og det bør de respektere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I avisa Tromsø har de noe som heter "Byrunden".

Der kan lesere skrive små innlegg om ting som opptar dem, og i dag stod følgende innlegg på trykk:

"Hundemøte i lysløypa.

Rart at enkelte hundeeiere som går i lysløypene er så redd for at hundene deres skal få hilse på andre trygge hunder.

Hvis folk er så redde for å møte på folk som har hundene løs, så bør man kanskje heller gå etter veien der de fleste har hunden i bånd.

Vil tro at ingen med aggresive hunder slipper de løs uansett.

Det er ikke farlig om to hunder får hilse på hverandre hvis begge hundene er snille er det bare bra for hunden å få møte andre. Og det er faktisk ikke båndtvang på denne tiden."

Dette var da et utrolig snevert og lite hensynsfullt syn fra vedkommende.

Denne lysløypen, er vel open for allmennheten, altså de uten hunder og?

Selv om jeg selv har hund har jeg ingen interesse å å løshunder som jeg ikke kjenner gemyttet på flygende i beina på meg og på hunden min. Hilse gjør hun når jeg syns det er greit.

Her i sandnes har vi en skog som heter hundeskogen, her er det inneforstått at det er mye løse hunder, og en treffer aldri noen som ikke har med seg hund (eller jo traff en en gang men han var der med støttekontakten for han likte hunder så godt) Så her går hundene løs og hilser og leker.

Dette leser innlegget lyser jo av manglende innsikt, greit det ikke er båndtvang men da må en faktisk ha kontroll på hunden sin. Det er jo slike som fører til stadig utvidet båndtvang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var da et utrolig snevert og lite hensynsfullt syn fra vedkommende.

Denne lysløypen, er vel open for allmennheten, altså de uten hunder og?Selv om jeg selv har hund har jeg ingen interesse å å løshunder som jeg ikke kjenner gemyttet på flygende i beina på meg og på hunden min. Hilse gjør hun når jeg syns det er greit.

Her i sandnes har vi en skog som heter hundeskogen, her er det inneforstått at det er mye løse hunder, og en treffer aldri noen som ikke har med seg hund (eller jo traff en en gang men han var der med støttekontakten for han likte hunder så godt) Så her går hundene løs og hilser og leker.

Dette leser innlegget lyser jo av manglende innsikt, greit det ikke er båndtvang men da må en faktisk ha kontroll på hunden sin. Det er jo slike som fører til stadig utvidet båndtvang.

Ja dette er et løypenett som er offentlig og brukes av mange.

Folk med og uten hund, barn, foreldre med barnevogn, joggere osv.

Og de trenger vel strengt att ikke belemres med våre løse hunder tenker jeg da.

Synes måten innlegget er skrevet på at dette er en person som kanskje ikke kaller inn bikkja si når det kommer andre hunder, for alle hunder har jo så godt av å hilse... :)

Ja hunder trenger å møte andre hunder, og som hundetreneren min sier, også hunder trenger venner.

Men det må vel enhver få velge selv, ikke bli påtvunget.

Jeg går ikke med hundene mine løse på disse stiene.

De er veldig uoversiktelige og folk kommer gjerne fort.

Skal hundene løpe løse på tur finner vi andre områder, som hjemme i fjæra eller i skogen der man aldri møter andre enn naboen og hundene hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde det var helårs båndtvang på Tromsøya. Leste innlegget i avis men antok at det var på fastlandet i lysløypa der.

Forøvrig sier loven

§ 4. Alminnelige regler om sikring av hund. Vilkår for å la hund være løs

Hunder kan være løse bare når de

a) blir fulgt og kontrollert på aktsom måte, eller

b) er forsvarlig inngjerdet på et sted som ikke er åpent for allmenn ferdsel.

Den som holder en hund i bånd, skal være i stand til å ha kontroll med hunden, hvis de ikke blir ledsaget av noen som har slik kontroll.

Hundeholderen skal påse at hunden ikke farer mot, hopper på, forfølger eller stiller seg i veien for folk som ikke godtar dette. Har en hund dette for vane, skal den bli holdt i bånd på steder som er åpne for allmenn ferdsel.

Hundeholderen skal vise særlig aktsomhet der det er barn, for å hindre slik kontakt mellom hund og barn som barnet eller voksne som følger barnet, ikke inviterer til, og for å forebygge at barn blir skremt. Om nødvendig skal hunden bli satt i bånd eller holdt tett inntil hundeholderen.

Hunder skal alltid holdes under slikt tilsyn at de så vidt mulig hindres i å drive eller forfølge vilt, jf. likevel § 9 tredje ledd.

http://www.lovdata.no/all/hl-20030704-074.html#4

Jeg tolker det som at kommer ikke hunden når eier roper, så skal ikke hunden være løs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det leserinnlegget er det teiteste jeg har hørt. Hva hvis man har en hund som er aggressiv mot/redd for andre hunder, som derfor kan finne på å glefse, og ikke vil at de andre hundene skal komme og hilse på pga det? At folk ikke kan respektere andres ønsker er det dummeste jeg vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det du som svarte i dagens avis Hampus?

Jeg er forøvrig enig med de fleste her. Når jeg går tur i lysløypene, langs med veien, eller på fjellet forsåvidt, så ønsker jeg ikke at folk slipper sine løse (eller faste) hunder bort på min om ikke jeg sier at det er greit. Hannhunden jeg hadde ble flydd på av mange "min er så snill så jeg orker ikke kalle ham inn"-hunder.. Jeg fatter ikke at folk tør å slippe sine hunder løse bort til alle som kommer. Det er jo slettes ikke alle hunder man møter på som er greie. Også er det noe med respekten for andre. I formidag tuslet jeg i lysløypa på fastlandet for første gang på lenge,og hadde valpen (8mnd) løs, men hun ble ropt inn lenge før vi møtte folk og jeg hadde henne i bånd et stykke forbi folk (selv om hun går pent ved siden av meg løs også). Jeg ble stoppet av en dame som var sååå glad for at jeg tok henne i bånd og hadde ropt henne inn på så lang avstand. Hun var redd hunder og hadde sluttet å gå i lysløypa på ettermiddager/kvelder fordi folk ikke ropte inn hundene sine men lot de være løse. Hun var såpass redd at selv om de ikke kom bort til henne så syntes hun det var skikkelig ekkelt. Det er fryktelig synd at folk ikke tør å gå i lysløypene fordi folk har "så snill hund" at den må gå løs.

Og jeg vet ikke med andre, men jeg vil ikke utsette min hund for å møte på agressive hunder på tur. Jeg vil ikke "lære" fremmede hunder at de må være agressive for å holde andre hunder unna når de er i bånd. Og jeg vil slettes ikke at min hund skal lære at den må svare agressivt på andre hunder for å få være i fred...

Edit: det var forresten et bra innlegg i avisa;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid hatt respekt og tatt inn mine hunder når det kommer andre - men selvsagt, jeg har driti meg ut jeg og, men etter å ha hatt liten hund i et drøyt år, som appåtil var syk, og dermed var kjemperedd for andre hunder - så har jeg blitt om mulig, enda mer obs på det. Spesielt nå som jeg har stor hund, kommer det liten hund - så skal den få gå i fred, uansett. Skal det hilses - så skal min være under kontroll. Jeg så hvor innmari ubehagelig det var for min lille knøttis når det kom fykende hunder bort til henne, selv om de var aldri så snille - så var ikke det noen god opplevelse for henne, og jeg unner ikke andre det samme ubehaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med noen endringer, tillater jeg meg å sitere meg selv fra en annen tråd (hundeprat/Må man ha hund i bånd):

En bønn fra eiere med hunder som har fått "fryktaggresjon hund-hund" å streve med av noen slags grunn - det er mange faktisk :

- Det hadde vært vidunderlig å kunne vært trygg på at i hvert fall båndtvangsreglene ble overholdt.

- Ikke vær så sikre på at "hunder ordner opp selv" i et hvert tilfelle. Regn med at i hvert fall 1/5 av ekvipasjene du møter ikke har noe annet ønske enn å kunne passere eller snu roligst mulig.

- det kan også skje at signalen fra den fryktagressive hunden vekker uventet aggresjon hos din egen ellers gjennom stødige hund.

Hunder med et slikt problem MÅ også ut, mens det "jobbes med saken", og før det vurderes f.eks avliving/omplassering. Det tas ansvar, sørges for oppkobling som er safe, unngår tider og steder med mange hunder osv.

Marerittet er den absolutt vennlige hunden som kommer tillitsfullt svinsende og ikke lar seg vise vekk eller stoppes hverken av en selv eller eier.

- Loven - §4 - krever at eieren har kontroll over hunden når den er løs, hele året - alltid - uansett.

Dersom din løse hund blir skadet av en hund som blir ført i bånd, fordi du likevel ikke greidde å hente den inn av noen slags grunn, har du ingen rettigheter, og du kan selv lett få en hund som "angriper først og spør etterpå" - av ren, skjær panikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var nok ikke jeg som svarte på innlegget i avisa nei, men enig med deg Mailin i at det var bra skrevet.

For dere langt unna, her er innlegget:

"Hunder i lysløypa.

Du bør alltid spørre annen hundeeier om det er greit at hundene deres får hilse på hverandre når du går i lysløypa.

Også om din er løs, det er bare normal høflighet.

Det kan være at den andre eieren/hunden trener på kontakt og passeringstrening ( les: å overse fremmede hunder , kanskje den andre hunden er skadet og ikke bør gire seg opp, og sist men ikke minst - kanskje den andre hunden har / nettopp har hatt noe smittsomt som kennelhoste, lus, skabb etc.

Hunder har godt av å hilse på hverandre, ja, men lek og sosialisering gjør jeg med andre folk / hunder jeg kjenner, og vanligvis ikke på tur.

Helt greit at du har hunden din løs så lenge du roper på den og den kommer til deg når dere møter andre hunder ( eventuelt at den er typen som totalt overser fremmede hunder). "

Når det gjelder helårs båndtvang på Tromsøya, så prøvde jeg å sjekke opp dette for en tid siden.

Det var ingen enkel oppgave, selv ikke politiet var sikker.

Men jeg fikk til svar at det gjaldt generell båndtvang i hele Tromsø.

Eneste unntaket er vel Telegrafbukta, der det alltid er båndtvang.

Så om det ikke har skjedd noen endringer de siste par årenr, så er det ikke båndtvang på øya året rundt.

Forresten så har det vel ikke kommet tydelig fram om det er løypenettet på øya eller fastlandet det er snakk om ...

Men det blir vel egentlig samme sak, da begge deler er et offentlig tilbud til folket...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
    • Men du sier ikke når dere legger dere, man kan ikke forvente at en liten valp skal sove 8t i strekk, det tar som regel litt tid.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...