Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva vil du vite om oppdretter og kull?


SFX

Recommended Posts

Jeg er i ferd med å foreta en makeover av hjemmesiden, og har i den sammenheng noen spørsmål for å lodde stemningen for hva jeg bør legge til/fjerne på hjemmesiden.

Hva ønsker DU å lese på en oppdretters hjemmeside? Hva slags informasjon forventer du å finne? Både om oppdretter, om avlsfilosofi, om hunder, om tidligere kull og om planlagte kull. Hva slags informasjon leter du etter på hjemmesider? Hvilke spørsmål forventer du å finne svar på ved hjelp av hjemmesiden, og hvilke spørsmål vil du ta direkte med oppdretter.

Jeg vet hva jeg liker, men det er nå en gang ikke jeg som er primær målgruppe for min hjemmeside!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg er potensiell valpekjøper f.eks., så er det kjekt å vite hva oppdretter forventer av valpekjøperne. (Vil de at hundene skal stilles ut, eller konkurrere i bruks f.eks.? Eller er det greit med et liv som aktiv familiehund?) Vil gjerne lese og se bilder av hundene i oppdrettet, lese litt om oppdretterne, deres erfaring og avlsfilosofi. Det er også greit å lese om tidligere kulls resultater og helse. Kjekt med oppdaterte valpeplaner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gjerne vite hvorfor oppdretter valgte denne rasen, hva "målet" med avlen er (selv om det ofte bare står standard, rasetypiske hunder med god helse osv). Litt om oppdretter, kennelens historie osv.

Hundene hos oppdretter synes jeg skal ha en side på hjemmesiden, der stamtavle, bilder, info om helse og resultater ligger.

Om selve paringene synes jeg det er interessant å vite hvorfor denne kombinasjonen gjøres, hvordan foreldredyrene er og sånn, selv om dette er noe man kan bli fortalt mer om direkte fra oppdretter om man er interressert da.

Jeg vil gjerne ha kulloversikt, (a, b, c osv) og der vil jeg se bilder av foreldredyrene, stamtavlen til valpene, hvilke valper som er født, og bilder av dem både som valp og voksen. Særlig om man er valpekjøper fra oppdretteren er det fint å kunne gå inn å se hvordan kullsøsken har utviklet seg og sånn, og det vitner også om at oppdretter følger opp.

I det hele tatt, bilder synes jeg der er interresant å se på, og det gjør at man blir lenger på siden og, særlig om man er på leting etter en passende rase.'

Edit:

Må også legge til at utformingen av hjemmesiden også har litt og si, den må se seriøs ut. Ikke masse glitter og fjas, og piczo-sider er no no. Nå er ikke jeg ute etter valp, og hadde ikke tenkt så mye over hvordan en oppdretters hjemmeside kunne se ut da jeg skulle kjøpe, men nå som jeg surfer litt rundt og titter ser jeg at det er stor variasjon, og jeg får ikke lyst til å kjøpe valp fra noen som skriver alt i comic sans på svart bakgrunn med glitterbokstaver til overskrift fks. det virker ikke så veldig oppegående i mine øyne, men såklart skal man ikke skue oppdretter på hjemmesiden heller da, men er noe med å "selge" seg på en ryddig og proff måte.

Jeg synes også det er veldig flott med en blogg, der man får et innblikk i hverdagen, på godt å vondt.

Synes også det er greit å vite hva oppdretter forventer av valpekjøper, og kanskje at det er en side der man se hvordan man skal stelle pelsen, hvis det er en rase som trenger pelsstell, eller om det er en rase med andre behov, fks. nakenhunder, der man kanskje må stelle med huden. Hvis man er ny som valpekjøper er det også greit med en side der det står om den første tiden, om miljøtrening og sosialisering, linker til ressurser. Dette er vel noe noen oppdrettere sender med som et skriv i valpepermen, men skader ikke å legge det på nett heller.

Det ble mye dette her, men selvsagt forventer jeg ikke at oppdretter skal ha en kjempestor hjemmeside, det viktigste er som sagt at den er oversiktlig, nogenlunde proff og har det viktigste, som mål, kulloversikt, planlagte kull og tidligere kull, litt bilder og sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min oppdretter legger ut masse bilder av avkommene til hundene hun bruker i avl (selv om det er kull som har blitt født i andre kenneler. Dette synes jeg er en litt "fiffig"( :) ) måte å gjøre det på. Da kan man gå inn å se om man liker avkommene hundene gir, i tillegg til å lese om hundens helse osv.

Jeg personlig liker også litt tekst om hundene som brukes i avl. Litt om hva som er de sterke sidene til hunden og hvorfor denne blir brukt i avl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg er potensiell valpekjøper f.eks., så er det kjekt å vite hva oppdretter forventer av valpekjøperne. (Vil de at hundene skal stilles ut, eller konkurrere i bruks f.eks.? Eller er det greit med et liv som aktiv familiehund?) Vil gjerne lese og se bilder av hundene i oppdrettet, lese litt om oppdretterne, deres erfaring og avlsfilosofi. Det er også greit å lese om tidligere kulls resultater og helse. Kjekt med oppdaterte valpeplaner :)

Jeg er veldig enig med det MrsPowers sier og har egentlig ikke så mye å føye til som jeg kommer på akkurat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm ja skal vi se...

Jeg vil gjerne se bilder av foreldrene i kullene. Vanlig familiebilder og eventuelle utstillings/bruks bilder.

Valper som er blitt født tidligere i oppdrettet. Oversikt med bilder, helse og resultatet. Jeg som valpekjøper synes det er spennende å se hvordan kullsøsken til min egen valp har det:)

at man følger opp "planlagte kull" siden.

Hva oppdretter krever av meg som valpekjøper MH tester, bruks eller utstilling.

Hvor de vil hen med sitt oppdrett, hvordan type hunder de avler. Bruks eller utstilling, eller full pakke der man tenker på "alt" og hundene skal være psykisk sterke:)

At de er villig til å hjelpe en valpekjøper. Hvordan de følger opp valper de har solgt. Årlig kenneltreff o.l.

egen side for hver hund oppdretter eier/har hjemme. Med nyttig info om helse, bilder og kriterier:)

jeg satte vekdig pris på da min oppdretter oppdrettet siden med bilder av den drektige tispen underveis:) da er man liksom en del av det. De satte også inn tabell hvor de hviste at gradene sank (målte 4 ganger daglig) så kunne vi se når fødselen nærmet seg;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avlsmål og oppdretters kriterier til sine avlsdyr/partnere.

Hva forventer oppdretter av valpekjøper?

Erfaring med rasen og hva oppdretter selv bruker sine egne hunder til.

Resultater, helse, MH/FA, utstilling og resultater i form av hundesport(er).

Om jeg skal ha noe mer enn en familiehund vil jeg se "bevis" på at minst ett av foreldredyrene kan jobbe i form av konkurranse-/prøveresultater.

Jeg vil ha info om hundene, lære de å "kjenne".

Jeg vil gjerne vite hvordan de er i hverdagen, om svake og sterke sider i tillegg til stamtavlen.

Info om tidligere kull:

Hvorfor denne kombinasjonen ble gjort?

Foreldredyr og resultater på avkommene. HD, AD, evnt MH.

Dersom avkommene konkurrer i noen hundesport vil jeg vite hvor langt de er kommet. Agility 2? Lp3? osv.

Om noen avkom er død/avlivet vil jeg vite hvorfor. Sykdom, skade, ulykke?

Planlagte kull:

Jeg vil vite om raseklubbens avskrav følges i denne parringen.

Hvis ikke, hva er grunnen til at kombinasjonen ikke er godkjent?

Så mye info som mulig om foreldre. Helse, ekstreiør, mentalitet, konkurranseresultater?

Hvorfor denne kombinasjonen?

Tidligere avkom hos foreldredyr?

Nyhetsside.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, folkens, og kom gjerne med flere tilbakemeldinger dere som har. Mye av det dere sier har jeg tenkt på, mye har jeg ikke tenkt på. Ting som er åpenbare for meg er jo ikke alltid åpenbart for andre, da kan det være greit å skrive det rett ut på siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det i mine øyne litt forskjellig jeg forventer av forskjellige oppdrettere. Èn ting er om man har tre tisper, en annen ting er om man har åtte, pluss 14 fôrverthunder.. Men aller helst liker jeg å kunne lese litt om hundene bortsett fra helse og utstillingsresultater. Om det så blir bare en kort presentasjon a la "Kira er lederen i flokken; hun sørger for at det er ro og orden. Hun er et matvrak uten like, og ofte å finne på jakt på kjøkkenbenken. Hun trenes i lydighet, men har ikke startet i konkurranse enda. Hun har hatt to valpekull." Gjerne mer, men i alle fall sånn at man får en viss peiling på hvilken hund dette er, pittelitt personlighetsmessig, for å si det sånn.. Jeg liker å lese sånt som gjør at jeg får følelsen av å "bli kjent" med hundene, få litt tak på hvordan de er, hvordan har oppdretteren det hjemme.. Ikke bare at "multich. Søte Kira av Bamsebo ble BIR nok en gang i helgen!" Slike ting er forsåvidt fint å ha på hjemmesiden, men jeg ønsker meg altså litt mer. Personlig har jeg kanskje overdrevet det endel på min egen side, men så var det frem til for kort tid siden også bare en "privat" hjemmeside.

Ellers synes jeg det har kommet fram masse her, både ting jeg er veldig enig i, og tips jeg selv har tenkt å snappe opp! :twisted:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker at siden er lett å finne frem på iallfall, sånn at ikke relevandte ting står bortgjemt under ett annet tema.

Jeg liker bilder, +/- med hundene, avl/ikke avl, når kull planlegges, jevnlig oppdatering, resultater på hunder, hva man vektlegger i avlen, hva man gjør med hundene, hva hundene spiser, hva man krever av valpekjøper og ellers andre "regler" for å få kjøpe valp (aldersgrense f. eks.), info om rasen, resultater og i det hele tat.

Jo mer, jo bedre synes jeg, fordi jeg heller leser på hjemmesidene enn å sende e-post med en gang :twisted:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden må være ryddig og lett å finne frem i. Ikke glorete og fancy med blinkende stjerner og skrikende farger, det ser umodent og uprofft ut. Opplysn. om foreldredyrs mentalitet, helsetilstand og resultater, og om tidligere avkom etter samme mor. Hva gjør oppdretter med hundene sine, utenom å stille ut? Bilder av valper ettersom de vokser, og etter at de er solgt. her er det selvsagt avhengig av hvor flinke kjøperne er å sende bilder. Bilder, bilder og atter bilder, ikke bare oppstilte pyntebilder, også bilder fra trening, tur, konkurranser m-m.

Gjerne oppl. om tidliigere kulls helse, selvom det lett kan finnes på Dogweb. Hva venter oppdr. å få ut av denne parringen?

Jeg surfer mye rundt på oppdrettersider, og inntrykkene er så ymse. Noen er lekre og innbydende, andre blir jeg omtrent skremt fra å gå inn på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gjerne se en "hel" helsestatestikk. Ikke bare HD/AA-resultater, men øyne (og da ikke bare "frilyst for katarakt" som enkelte skriver om min rase. Jeg driter i om bikkja er fri for katarakt om den har keratitt, f.eks), evt allergier, hudsykdommer, epilepsi, *insert hvilken som helst sykdom*. Gjerne også om tidligere oppdrettede hunder er avlivet, hva de døde av. Det er greit å vite om halvparten av hundene fra de linjene er avlivet før de er to år pga mentalitet, f.eks..

Hva "brukes" de til, hvem har blitt stilt, hva har de fått - og jeg liker oppdrettere som tør å publisere sine blåsløyfe-hunder også.. Evt dårlige MH'er.. At oppdretter ikke siler infoen, rett og slett, men forteller "alt", også det som ikke er positivt. Da blir tiltroen til oppdretteren større, alle oppdrettere har produsert noe de ikke liker/er stolt av/er dårlig reklame (kall det hva du vil), jeg vil vite om de også..

Blogg er fint, den sier gjerne litt om vedkommende, hva de gjør med hundene sine når de ikke er ute og viser de frem i konkurranser - så sant de faktisk blogger, da. Avlsmål, hvorfor de har den rasen, hva de ønsker å få frem. Jeg liker også når det er oversikt over hundene med kort info om hunden, også over forverts-tisper også, litt mer enn bare navn og data. Det er også fint om det står hvilke kull tispene evt er mor til (tilsvarende på hannene, om de har, gjerne med linker til de kennelene som evt har brukt hannene i avl). Generelt så er all info positivt, det er lettere å velge bort enn å leite opp..

En ryddig side er et must. Ikke noe flash eller blingbling, ingen skrikende overskrifter og helst ikke digre bilder som tar en halv evighet å få lastet inn. Den burde ikke være bredere enn "standard", jeg får noia av å måtte scrolle til siden. Det skal ikke være nødvendig å klikke snørrogførti ganger for å komme rundt på sidene (jeg foretrekker at hovedmenyen alltid er tilgjengelig, men det kan ha noe med hvordan jeg bygger opp sidene på selv å gjøre).

Og en ting - ha kontaktinfo lett tilgjengelig. Det blir litt for upersonlig eller vanskelig eller hva jeg skal kalle det å bare kunne legge igjen en beskjed i gjesteboka eller i bloggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gjerne se en "hel" helsestatestikk. Ikke bare HD/AA-resultater, men øyne (og da ikke bare "frilyst for katarakt" som enkelte skriver om min rase. Jeg driter i om bikkja er fri for katarakt om den har keratitt, f.eks), evt allergier, hudsykdommer, epilepsi, *insert hvilken som helst sykdom*. Gjerne også om tidligere oppdrettede hunder er avlivet, hva de døde av. Det er greit å vite om halvparten av hundene fra de linjene er avlivet før de er to år pga mentalitet, f.eks..

Hva "brukes" de til, hvem har blitt stilt, hva har de fått - og jeg liker oppdrettere som tør å publisere sine blåsløyfe-hunder også.. Evt dårlige MH'er.. At oppdretter ikke siler infoen, rett og slett, men forteller "alt", også det som ikke er positivt. Da blir tiltroen til oppdretteren større, alle oppdrettere har produsert noe de ikke liker/er stolt av/er dårlig reklame (kall det hva du vil), jeg vil vite om de også..

Dette er jeg fullstendig enig i. Jeg sa meg tidligere enig i helseresultater på tidligere kull, men jeg burde føyd til dette. Det er ikke alle som legger ut helseinfo om tidligere kull, men de som legger ut fullstendig oversikt er enda færre. Alt for mange lar være å legge ut om andre ting enn det som skal måles/testes i forhold til det som finnes av avlskrav eller -anbefalinger.

Jeg synes også man bør tørre å skrive det dersom en hund er avlivet pga mentalitet. Jeg, som Tone skriver, får også større tiltro til en oppdretter som er åpen om "alt". Noe grums er det som regel overalt og alle kan være uheldig med resultatet av en kombinasjon i blant, at det ikke ble som tenkt. For meg er ikke det aller viktigst, for det kan en ikke styre, men hva oppdretter gjør i etterkant er desto viktigere. Blir kullet gjemt og glemt, prøver de å glatte over at resultatet ikke ble så bra el.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye bra som er sagt så kommer bare på en ting til.

For de som har fått kommet på liste og gleder seg veldig til valp, er det positivt med mye bilder av foreldrene - og når valpene blir født; masse bilder av dem også.

Det kan aldri bli for mye for en stakkars lengtende valpekjøper. For å få det oversiktlig er kanskje album fint?

(Det har du jo, men jeg får ikke sett det i firefox - og da blir det ikke til at jeg bytter nettleser for å få sett bildene. Det vil nok evt valpekjøpere gjøre, men bare hvis de vet at det går ann.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...