Gå til innhold
Hundesonen.no

mus


Tonje

Recommended Posts

Jeg har to avlspar rotter, en pensjonert hunnrotte og en kastrert hannrotte. Jeg har to avlspar ørkenrotter, der skal hunnene pensjoneres når de har fått et kull til hver. jeg har en pensjonert (kastrert) avlshunnkanin, hannen leier jeg fortsatt ut. Jeg har en kastrert hunnkatt (hannen jeg ville bruke viste seg å være steril, og da blir det ikke kull på henne) og to hunder. Jeg er glad i dyrene mine, og steller med dem hver dag. Smådyrene er så tamme at hannene kan gå sammen utenom parrringssyklusene, samme med hunnene, jeg kan sette hvem som helst sammen uten problemer. Begge hundene koser seg på dyrerommet, men jeg lar ikke Gubben være sammen med dem når de er løse, Valpis derimot får kose med kaninene og hetterottene. Søsteren min har et 300 l akvarium stående her, ser jeg en syk fisk får den et siste bad i kokende vann, jeg lar den ikke lide i karet. Og nei, jeg går ikke til vet og avliver mine smådyr når tiden er inne, de havner i fryseren eller møter hammeren. Er de syke derimot, f.eks diare som ikke lar seg stoppe med faste og zoolac eller har et skadet ben, da tar jeg dem til vet.

Jammen daså. Da er nok vi ganske forskjellige.

MEN uansett; Tiden er da ikke inne for denne musen er? Den er ung, frisk (så vidt jeg skjønte), og jeg synes ikke det er noen grunn til å avslutte livet til den lille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja er kvalmt å ta livet av dyr. Men lurer litt på hvorfor du vet at det ikke gir noe smerte?

Kvalmt å avlive dyr.. Jaja, da regner jeg med at du er vegetarianer, og det er hunden din også?

Det gir ikke smerte på så små dyr fordi det går så fort. De legger potene under seg for å holde varmen, og ørene foldes inn mot hodet. På større dyr som f.eks voksne rotter er det nok noen frostsmerter en kort stund, men det gjør vondt med sprøytestikk og avlivning hos vet også, hvor kort det enn er.

Det sies jo at å fryse ihjel er den behageligste måten å dø på, man fryser og hakker tenner en stund, så begynner man å kle av seg fordi det blir varmt (delirium/rus) og så sovner man og dør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke mus like mye verdt som alle andre dyr?

Om du hadde funnet en liten, forlatt valp på gata, hadde du vel neppe drept den, fordi den kunne komme til å bite istykker sofaen din eller tisse på teppet hvis du beholdt den?

Nei, ikke når musa er i huset mitt, for den er neppe alene. Èn mus blir fort til mange. En valp kan læres til å ikke bite istykker ting, den kan bli husren, men ikke om den formerte seg i musefart (fra 50-120 barn i året). Da ville det fort blitt et skadedyr. Gamle er mus når de er kjønnsmodne? 5 uker eller yngre?

Rotter og duer er heller ikke likestillt med andre dyr, etter mitt syn :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen gang hatt en hamster eller mus? Eller en rotte, for den saks skyld?

Hadde du hatt det hadde du skjønt at disse dyrene har personlighet. De har følelser. Du blir glad i dem. Hadde du eid en hamster, hadde du neppe vurdert å slå den ihjel med en hammer eller putte den i fryseren fordi den var liten?

Eh ja, jeg har hatt flere hamstre og ørkenrotter. HVOR har jeg skrevet at disse dyrene ikke har personlighet? Hvor har jeg skrevet at de ikke har følelser, eller at man ikke blir glad i dem?

Jeg hadde ikke klart å slå til en liten mus nei, men det endrer ingenting. Jeg skjønner ikke at folk hele tiden driver og skal forsvare liv fordi dyrene ser søte ut, men kan spise kjøtt og støtte en stygg kjøttindustri bare fordi man da ikke ser hva som skjer, ikke får blod på hendene eller dyrene kanskje ikke ser like søte ut. For hvor går forskjellen? Dreper du aldri dyr, indirekte, ved å spise kjøtt, kjøpe kjøttmat til hunden din osv?

Hvorfor skal en mus som ingen er glad i, og som er et skadedyr, absolutt holdes i live, mens kyr, sauer, griser kan dø? :icon_redface: Jeg bare aner en liten dobbeltmoral i slike situasjoner...

Og angående det å slippe musen ut i skogen, så er vel det noe av det dummeste man kan gjøre, dersom musen er vokst opp i et bur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Totalt OT; men etter å ha lest denne diskusjonen, så skjønner jeg jo hvorfor det er så mange "problemdyr" med "problemadferder" ute i verden, for alt skal jo reddes for enhver pris tydeligvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda,hundene hadde nok gjort kort prosess på dyret,men jeg synes det er litt groteskt... Da får jeg heller noen til å slå den ihjel.

Veldig usikker her nå,men den ender vel i musehimmelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er glad noen her inne ikke bestemmer hvilke dyr i verden som skal avlives eller ikke avlives hvertfall, alt skal jo tydeligvis få leve.

Å drepe for å spise er én ting; å drepe for å drepe er noe helt annet.

Vet du ikke at dyrene du spiser har personlighet, at man kan bli glad i dem, og at de har følelser? :icon_redface: Jeg bare repeterer det du har sagt. Jeg tror ikke dyrene bryr seg særlig mye om hvorfor de blir drept, jeg.

Og angående musen, hvorfor er det bedre å holde musen i et lite bur og fôre den opp mens den er helt alene, for å senere ta livet av den, i stedet for å gjøre det nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Totalt OT; men etter å ha lest denne diskusjonen, så skjønner jeg jo hvorfor det er så mange "problemdyr" med "problemadferder" ute i verden, for alt skal jo reddes for enhver pris tydeligvis.

Er glad noen her inne ikke bestemmer hvilke dyr i verden som skal avlives eller ikke avlives hvertfall, alt skal jo tydeligvis få leve.

Enig. Hva skjedde med at vi mennesker ikke eier/styrer verden?

Å drepe for å spise er én ting; å drepe for å drepe er noe helt annet.

Hvem sier noe om å drepe for å drepe? Leser du i det hele tatt hva folk skriver?

Å drepe for å spise er en ting, å drepe for å overleve er en annen ting. Hvilken kategori havner du under tror du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakker om å gi ting en sjanse her; ikke drepe uten grunn?

ikke for å være stygg, men fikk den unge oksen du spiste til middag i går sjangsen til å leve opp? som avlsokse f,eks? Eller va med grisen du spiste i forrige uke? Fikk den en sjanse? Eller va med sauen som ligger på gulvet for å varme føttene dine. Hva med den?

Personlig er jeg relativt flau over å være menneske til tider. Vi opptrer jo som om vi er mye mer verdt en alle andre dyrearter, for ja vi er en dyreart vi også. Alle de sauene, grisene og kuene/oksene som årlig går til slakt. Hvordan hadde de det før vi bestemte oss for å spise dem? Fikk de leve et relativt naturlig liv eller sto de på en bås/i en binge hele livet sitt?

Og nei jeg er ikke vegetarianer.

tilbake til topic.

Jeg synst du skal gjøre kort prosess på musa. Om ikke du gjør det nå gjør kanskje nabokatten det om noen uker. Og det er sikkert mye mer smertefult en om du vrir om nakken på den/putter den i fryseren/dreper den momentant med en hammer. Jeg synst ikke du skal prøve å fore den opp da du ikke klarer å lære den det den trenger og vite = den blir et lett byttedyr for et hvilket som helst annet dyr når den slippes fri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud. Bare ta'n i en pose og klask den i ett flisegulv/betonggulv. Momentant død!

Mulig du synes dette er helt uproblematisk, men jeg har faktisk problemer med å klaske et så lite og søtt dyr i veggen.. Ihvertfall sålenge jeg vet at jeg ikke må,da får noen andre gjøre det. Og det er nok der det ender og.

Jeg vil ikke ha mus i bur,og jeg har også vanskelig for å tro at den vil klare seg helt fint dersom den har blitt foret og bodd inne i varmen noen uker først.Men jeg vet jo ikke,derfor jeg spurte her inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må alle tolke alt i verste mening?

Dyr dreper hverandre. Rovfugler, hunder, ville dyr generelt; det er naturlig. Men det betyr vel ikke at man må drepe alt man kommer over?

ikke for å være stygg, men fikk den unge oksen du spiste til middag i går sjangsen til å leve opp? som avlsokse f,eks? Eller va med grisen du spiste i forrige uke? Fikk den en sjanse? Eller va med sauen som ligger på gulvet for å varme føttene dine. Hva med den?

Personlig er jeg relativt flau over å være menneske til tider. Vi opptrer jo som om vi er mye mer verdt en alle andre dyrearter, for ja vi er en dyreart vi også. Alle de sauene, grisene og kuene/oksene som årlig går til slakt. Hvordan hadde de det før vi bestemte oss for å spise dem? Fikk de leve et relativt naturlig liv eller sto de på en bås/i en binge hele livet sitt?

Og nei jeg er ikke vegetarianer.

Nei, det gjorde fikk den ikke. Og jeg er lei meg for det. 'hadde jeg fått bestemme hadde alle dyr fått levebest mulig får tiden var inne, men det er dessverre ikke jeg som bestemmer. Mennesker trenger som andre dyr kjøtt for å leve (ja, vi kan klare oss uten, men uansett), men vi trenger ikke å putte en mus i fryseren alikevel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må alle tolke alt i verste mening?

Jeg svarer utifra det jeg leser, jeg.

Dyr dreper hverandre. Rovfugler, hunder, ville dyr generelt; det er naturlig. Men det betyr vel ikke at man må drepe alt man kommer over?

Jo, det er akkurat det vi sier. Kill 'em all! (Ironi ja)

Nei, det gjorde fikk den ikke. Og jeg er lei meg for det. 'hadde jeg fått bestemme hadde alle dyr fått levebest mulig får tiden var inne, men det er dessverre ikke jeg som bestemmer. Mennesker trenger som andre dyr kjøtt for å leve (ja, vi kan klare oss uten, men uansett), men vi trenger ikke å putte en mus i fryseren alikevel?

Men uansett hvada?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud. Bare ta'n i en pose og klask den i ett flisegulv/betonggulv. Momentant død!

Hahaah :icon_redface: Mulig jeg er overtrøtt, men den der var morsom! Det var liksom så spontant midt oppi dette "stakkars musen, hva med kua da" dilemmaet :whistle: Daske den i gulvet er løsningen!

Men enig, jeg hadde ikke klart å drepe den, men må det gjøres så må det gjøres. Blir dumt å levere enn villmus inn til en dyrebutikk. Stakkars. Kan godt være det er andre villmus i dyrebutikken, hva vet jeg. Snilt er det ihvertfall ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må alle tolke alt i verste mening?

Dyr dreper hverandre. Rovfugler, hunder, ville dyr generelt; det er naturlig. Men det betyr vel ikke at man må drepe alt man kommer over?

Nei, det gjorde fikk den ikke. Og jeg er lei meg for det. 'hadde jeg fått bestemme hadde alle dyr fått levebest mulig får tiden var inne, men det er dessverre ikke jeg som bestemmer. Mennesker trenger som andre dyr kjøtt for å leve (ja, vi kan klare oss uten, men uansett), men vi trenger ikke å putte en mus i fryseren alikevel?

Som noen andre sa. jeg svarer utifra det jeg leser :whistle:

Dette er på ingen måte rette mot deg. Jeg bare må få ut litt stim. Er så irritert på menneskeheten for tia.

Ja dyr dreper hverandre, for å overleve. Men dyr driver ikke med oppdrett av andre dyr for å fråtse i dem! (slik eg synst vi mennesker gjør) Nope det er ikke vi som bestemmer, men vi kan sette krav for det vi spiser. Sjekke ut leveforholdene.(se f.eks Rød Tråd som et(eller flere?) matselskaper har, hvor du kan finne ut hvor maten din er ifra.)

Og som du sier vi er omnivore type tenner som både kan kutte/rive/male kjøtt, men alikevell har vi tenner som er tilpasset grønt. Det vil si vi er laget for å kunne spise enten det ene eller det andre eller begge deler. :icon_redface: Så nei vi trenger strengt tatt ikke kjøtt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig du synes dette er helt uproblematisk, men jeg har faktisk problemer med å klaske et så lite og søtt dyr i veggen.. Ihvertfall sålenge jeg vet at jeg ikke må,da får noen andre gjøre det. Og det er nok der det ender og.

Jeg vil ikke ha mus i bur,og jeg har også vanskelig for å tro at den vil klare seg helt fint dersom den har blitt foret og bodd inne i varmen noen uker først.Men jeg vet jo ikke,derfor jeg spurte her inne.

Beklager. Jeg trives heller ikke med å gjøre slikt men må jeg så må jeg. Forstår at ikke alle klarer.

Ble bare litt oppgitt over den omstendige diskusjonen.

Jøss,det ble litt av en tråd dette . Men nå er ihvertfall musa død. Vi fant ut at det antageligvis var best sånn. Men jeg innrømmer gjerne at jeg synes det var ganske fælt..

Godt du fikk ordnet det og husk at det er ikke noe verre om den hadde gått i fella.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi musungen til noen med slanger, blir en god middag kan jeg tenke meg, ellers så hadde sikkert mine to katter sagt ja takk :icon_redface: Beklager altså men ingen sympati hos meg, ja de er uhure søte, derfor også viktig å kverke dem før du ser at den er søt, haha! Jeg foret opp en ugle unge en gang, men der går nok grensen for meg, tenk heller på alle bakteriene mus og rotter fører med seg :D Har hatt disse i husveggen min i høst, IKKE kult, heldigvis leier jeg bare, og kattene var gode og mette i flere dager etterpå, dog ble kjørt på med ormkur så det smalt etter da :)

Gi musungen til noen med slanger, blir en god middag kan jeg tenke meg, ellers så hadde sikkert mine to katter sagt ja takk :whistle: Beklager altså men ingen sympati hos meg, ja de er uhure søte, derfor også viktig å kverke dem før du ser at den er søt, haha! Jeg foret opp en ugle unge en gang, men der går nok grensen for meg, tenk heller på alle bakteriene mus og rotter fører med seg :D Har hatt disse i husveggen min i høst, IKKE kult, heldigvis leier jeg bare, og kattene var gode og mette i flere dager etterpå, dog ble kjørt på med ormkur så det smalt etter da :D

Edit: æsj, skulle vist lest hele tråden, jaja. Sov i fred lille mus ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke klarer å kverke den som du sier, hva med å legge den i en pose som du legger i fryseren? den er kald i noen minutter før den sovner og dør. Det er ikke seigpining, og en meget mild avlivningsmetode.

Det var like ille som

"vi kaster kattungene i en pose med stein ut i vannet" Da er de våte noen minutter før de sovner og dør !!!

Vil jo tro at det tar litt tid før noe fryser ihjel i en fryseboks. Spesielt en mus som er vant til å ferdes ute i 20 minus :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var like ille som

"vi kaster kattungene i en pose med stein ut i vannet" Da er de våte noen minutter før de sovner og dør !!

Vil jo tro at det tar litt tid før noe fryser ihjel i en fryseboks. Spesielt en mus som er vant til å ferdes ute i 20 minus :icon_redface:

Du har tydeligvis ikke fått med deg at dette er en musunge, sannsynligvis ikke avvent fra mora ennå? Og nei, det kunne ikke falle meg inn i drømmeland å drukne en mus.

Når du drukner, sovner du ikke, du har totalpanikk og og puster inn vann, har voldsomme smerter og kramper før du endelig besvimer av oksygenmangel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har tydeligvis ikke fått med deg at dette er en musunge, sannsynligvis ikke avvent fra mora ennå? Og nei, det kunne ikke falle meg inn i drømmeland å drukne en mus.

kunne ikke falt meg inn å kaste en levende mus i fryser'n uansett alder ! Der er det faktisk ting som jeg skal spise - og mus står ikke på min meny :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
    • Skriv litt fort her men veit at mensen er noe kvinner har å ikke hunder. Men trudde du klarte å slå 2 fluer sammen ✨️ Vi har fikset alt å funnet ut av alt så går det ikke Ann å slette innholde heller  Så andre som sere dette så all good ok8 vi fant ut av problemet 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...