Gå til innhold
Hundesonen.no

DeLaval Blåspray

Recommended Posts

Jeg brukte det på hundene da vi jobbet i stall/fjøs. Stadig en liten skramme på de da, og det var utrolig lett å spraye litt på bikkja. Fungerte helt utmerket det, og sår grodde like fint som med andre remedier. Men det svertet veldig fort av på andre ting, og håpløst å få av klær, møbler etc... Brukte det aldri på store/dype sår vel og merke, men jeg ble litt roligere når de trampet rundt i møkka etterpå med blått på seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte det mye på hest i min tid, men hundene mine har vært skånet for småkutt og sår. Gubben har hatt sin andel av store da, men da hadde ikke blåspray vært aktuelt uansett..

Nei, det blir jo en vesentlig forskjell liksom.

Jeg så god effekt på putesår her iallefall. Ikke dype kutt, men der deler av tredeputen har blitt slitt vekk og det var på nippet til å blø. Blåspray og potesokk ei lita stund, så var det helt flott igjen. Og nå tester jeg det da på annet sår på snute, så får vi se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor får man tak i sånt evt?

hestebutikker og felleskjøpet pleier å ha det inne:)

Selv brukte jeg det en del på folkehøgskolen på sledehundene der når de fikk skalte "langdistansesprekker" (lange sprekker mellom tærene). Blåspray er egentlig ganske sterkt for huden så jeg har prøvd å bare bruke det på væskende sår, da blåsteinen (som disse sprayene er laget av) har enn opptørkende effetk (i tillegg til antibakteriell). Alltid blitt lært opp til at blåspray er noe man skal bruke med hodet, og ikke bare spraye over alt:P he he, men man har jo lært forskjellig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hestebutikker og felleskjøpet pleier å ha det inne:)

Selv brukte jeg det en del på folkehøgskolen på sledehundene der når de fikk skalte "langdistansesprekker" (lange sprekker mellom tærene). Blåspray er egentlig ganske sterkt for huden så jeg har prøvd å bare bruke det på væskende sår, da blåsteinen (som disse sprayene er laget av) har enn opptørkende effetk (i tillegg til antibakteriell). Alltid blitt lært opp til at blåspray er noe man skal bruke med hodet, og ikke bare spraye over alt:P he he, men man har jo lært forskjellig

hehe ja, det blir litt blått rundt om.... Iallefall til det har tørket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...ikke bare avsmitting som gjør at det blir litt blått rundt omkring hos deg vel...?? :)

ehrm.. Idag så! :D Jeg forsøkte forresten qtips-tipset ditt... Og skulle nok fulgt det med engang :icon_redface: Men altså så ble nesen til Bridie helt blå først. Når jeg skulle ha på for gang nr to (står på flasken at man skal ha på to ganger om dagen til det blir skorpe), så ble bare kjøkkenvasken litt blå nedi. Det er jo HELT umulig å ikke søle NOE med det der! :whistle::D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aue...hva har skjedd? Blåse på snuten til Bridie :whistle:

Ehh, det vet jeg egentlig ikke.... :icon_redface: Trodde først det var en katt som hadde fått inn en skikkelig innertier. (iblis er jo ikke helt Bridievenn enda). Men da det ble såpass stort, så aner jeg ikke. Men bikkja løper jo inni alt som er da, så umulig å si hva som har skjedd. Håper bare det forsvinner jeg nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt det på en hund etter bittskader fra annen hund. Det var skader spredt over store områder, så angret litt når den golden retriveren var helt blå-lilla, men det ble ingen betennelser og gikk over etter et par dager.

*flire* Ja har tenkt meg om noen ganger når Bridie er blitt BlueMerle jeg også, men.. :twisted: Hun hadde tre sår på nesen nå før jeg hadde på sist. Det ene vesket litt så jeg fikk pellet vekk skurven som var der, renset det og hadde på blåspray. De to andre satt skurven godt på, så jeg bare hadde blåspray oppå.

Idag oppdaget jeg at det kom verk ut av de to små, som jeg ikke hadde fjernet skurven på. Så nå bare renset jeg det, pellet vekk skurv, renset mer, og hadde på på nytt. Det største såret som jeg renset skikkelig sist, hadde nå grodd forholdsvis godt. Så fortsetter med dette noen dager til vi, så blir det nok bra tilslutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini
Noen her inne som har erfaring med / bruker blåspray til sårbehandling på hund?

Vi brukte det på BlÅndi da han hadde reveskabb. Fungerte veldig bra på han iallefall. Men som flere skriver, det smitter av så lenge det ikke har tørket. Vi brukte engangshansker når vi skulle spraye han, så slapp vi å gå rundt med blå "tagger-fingertupp" resten av dagen :twisted:

Han var da ganske stilig med sin blonde lange pels, full av blå områder pga sprayen :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Ikke som jeg kan se. Du vil få beskjed hvis en tråd fjernes, med mindre du åpenbart er en spam-bot. Simira med Moderatorhatt
    • Kan hende det bare er jeg som er fullstendig glemsk her altså, men jeg var så sikker på jeg hadde laget en «min hund» tråd til Karma, men isåfall er den borte nå. 🙈  Kan dere se på «bakrommet» om tråder har eksistert og er blitt slettet av en eller annen grunn? Eller er den sporløst borte isåfall?  Vil jo gjerne unngå at det skjer igjen om det er en grunn til at den er borte og det ikke bare er jeg som innbiller meg at jeg laget den tråden. 😂
    • Om du får til å taime vekkerklokke og morgenrutine sånn at valpen sover når dere forlater bilen den første tiden, så får du mer tid til å trene den mer forsiktig og gradvis på å være alene.  Meninger om tyggesaker uten tilsyn er delte mellom teoretikere og praktikere. (Det meste KAN i verste fall drepe hunden ved kvelning eller blokkering av tarm, men barn kan brekke nakken av å falle skeivt ut av en høy seng også, og en bekjent snublet på en skogssti og døde momentant av å lande med hodet på en stein. Det er mye potensielt veldig farlig som veldig sjelden skjer.) Fra flere tiår med skadefri altmuligtyggere våger jeg banne i kirka og trosse de mest forsiktige ved å anbefale en fordøyelig tyggesak, f.eks. okse*****, eller en fryst Kong, så har valpen noe annet å fokusere på enn at den er forlatt alene. Beste er selvsagt om den sover i bilen i starten, så du får mer tid til å venne den til å være i buret alene.   
    • Ved henting tenker jeg at stoffburet er helt greit. Når dere kommer hjem ville jeg hatt transportburet inne, hjemme, med et mykt pledd og noen godbiter i. La valpen utforske buret og oppfordre den til å være der litt, uten å lukke. Så ville jeg prøvd å ta med buret i bilen allerede første dag, og kaste noen godbiter eller legge inn en god tyggeting de 10 minuttene du skal levere. Hvis valpen kommer fra en skikkelig oppdretter bør den har erfaring med bilkjøring fra før, selv om det ofte er med mor og/eller søsken. Hvis valpen IKKE er trygg alene de 10 minuttene så er den tryggere i et solid bilbur enn et stoffbur den kan tygge seg ut av... Hvis det viser seg å være et problem ville jeg fått noen til å sett etter den den korte tiden leveringen tar.
    • Jeg får valp imorgen. Vi er godt forberedt og skal ha fem uker fri.    Det jeg stresser med er at barnet mitt skal i barnehagen neste uke for å gi valpen litt mer ro den første uken. Det jeg bekymrer meg for er at jeg må ha den med i bilen når jeg leverer i barnehagen. Er det innafor å la den være i bilen de 10 minuttene det tar å levere barnet?    til vanlig skal jeg ha hunden i et transport bur bak i bilen, men tenker at den skal få være i et Stoffbur i passasjersetet ved siden av meg når jeg henter den imorgen og den første uken.  
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...