Gå til innhold
Hundesonen.no

DeLaval Blåspray


Recommended Posts

Jeg brukte det på hundene da vi jobbet i stall/fjøs. Stadig en liten skramme på de da, og det var utrolig lett å spraye litt på bikkja. Fungerte helt utmerket det, og sår grodde like fint som med andre remedier. Men det svertet veldig fort av på andre ting, og håpløst å få av klær, møbler etc... Brukte det aldri på store/dype sår vel og merke, men jeg ble litt roligere når de trampet rundt i møkka etterpå med blått på seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte det mye på hest i min tid, men hundene mine har vært skånet for småkutt og sår. Gubben har hatt sin andel av store da, men da hadde ikke blåspray vært aktuelt uansett..

Nei, det blir jo en vesentlig forskjell liksom.

Jeg så god effekt på putesår her iallefall. Ikke dype kutt, men der deler av tredeputen har blitt slitt vekk og det var på nippet til å blø. Blåspray og potesokk ei lita stund, så var det helt flott igjen. Og nå tester jeg det da på annet sår på snute, så får vi se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor får man tak i sånt evt?

hestebutikker og felleskjøpet pleier å ha det inne:)

Selv brukte jeg det en del på folkehøgskolen på sledehundene der når de fikk skalte "langdistansesprekker" (lange sprekker mellom tærene). Blåspray er egentlig ganske sterkt for huden så jeg har prøvd å bare bruke det på væskende sår, da blåsteinen (som disse sprayene er laget av) har enn opptørkende effetk (i tillegg til antibakteriell). Alltid blitt lært opp til at blåspray er noe man skal bruke med hodet, og ikke bare spraye over alt:P he he, men man har jo lært forskjellig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hestebutikker og felleskjøpet pleier å ha det inne:)

Selv brukte jeg det en del på folkehøgskolen på sledehundene der når de fikk skalte "langdistansesprekker" (lange sprekker mellom tærene). Blåspray er egentlig ganske sterkt for huden så jeg har prøvd å bare bruke det på væskende sår, da blåsteinen (som disse sprayene er laget av) har enn opptørkende effetk (i tillegg til antibakteriell). Alltid blitt lært opp til at blåspray er noe man skal bruke med hodet, og ikke bare spraye over alt:P he he, men man har jo lært forskjellig

hehe ja, det blir litt blått rundt om.... Iallefall til det har tørket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...ikke bare avsmitting som gjør at det blir litt blått rundt omkring hos deg vel...?? :)

ehrm.. Idag så! :D Jeg forsøkte forresten qtips-tipset ditt... Og skulle nok fulgt det med engang :icon_redface: Men altså så ble nesen til Bridie helt blå først. Når jeg skulle ha på for gang nr to (står på flasken at man skal ha på to ganger om dagen til det blir skorpe), så ble bare kjøkkenvasken litt blå nedi. Det er jo HELT umulig å ikke søle NOE med det der! :whistle::D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aue...hva har skjedd? Blåse på snuten til Bridie :whistle:

Ehh, det vet jeg egentlig ikke.... :icon_redface: Trodde først det var en katt som hadde fått inn en skikkelig innertier. (iblis er jo ikke helt Bridievenn enda). Men da det ble såpass stort, så aner jeg ikke. Men bikkja løper jo inni alt som er da, så umulig å si hva som har skjedd. Håper bare det forsvinner jeg nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt det på en hund etter bittskader fra annen hund. Det var skader spredt over store områder, så angret litt når den golden retriveren var helt blå-lilla, men det ble ingen betennelser og gikk over etter et par dager.

*flire* Ja har tenkt meg om noen ganger når Bridie er blitt BlueMerle jeg også, men.. :twisted: Hun hadde tre sår på nesen nå før jeg hadde på sist. Det ene vesket litt så jeg fikk pellet vekk skurven som var der, renset det og hadde på blåspray. De to andre satt skurven godt på, så jeg bare hadde blåspray oppå.

Idag oppdaget jeg at det kom verk ut av de to små, som jeg ikke hadde fjernet skurven på. Så nå bare renset jeg det, pellet vekk skurv, renset mer, og hadde på på nytt. Det største såret som jeg renset skikkelig sist, hadde nå grodd forholdsvis godt. Så fortsetter med dette noen dager til vi, så blir det nok bra tilslutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini
Noen her inne som har erfaring med / bruker blåspray til sårbehandling på hund?

Vi brukte det på BlÅndi da han hadde reveskabb. Fungerte veldig bra på han iallefall. Men som flere skriver, det smitter av så lenge det ikke har tørket. Vi brukte engangshansker når vi skulle spraye han, så slapp vi å gå rundt med blå "tagger-fingertupp" resten av dagen :twisted:

Han var da ganske stilig med sin blonde lange pels, full av blå områder pga sprayen :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...