Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan kloklipper bruker dere?


Renate A

Recommended Posts

Nå er jeg litt lei kloklippere :)

Jeg har vært igjennom flere tenger, men jeg blir liksom ikke fornøyd: en er for hard, en er for liten, en annen er dårlig i håndtaket, så jeg ikke får til å klippe skikkelig og den tangen som er gilliotin (vet ikke hvordan det staves) liker jeg heller ikke.

Har prøvd en hos ei venninne, den er ganske stor og klipper klørene som om dem var smør, men den er selvfølgelig veldig gammel og hun vet ikke hvor hun har fått den fra :)

Før idag gikk jeg bort på dyrebutikken og kjøpte en fra Trixie, den så stor og fin ut, men den var sååå har å klippe med..så enda et bom kjøp :)

Spørsmålet er hva bruker dere og hvordan ser de ut? Og hvor fikk dere kjøpt den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor på en liten plass, og har hatt samme problemet etter at jeg glemte klotanga på reise - ikke helt store utvalget i butikkene her! Finner liksom ikke samme igjen. Endte opp med ei giljotintang jeg ikke får til å bruke, noe skikkelig mannskjit fra Europris, før jeg endelig fant ei lita "saks"-type tang fra felleskjøpet som er grei nok, og ikke minst skarp (men litt for brei i bladene, sånn at det blir litt verre å klippe de innerste tærne på lundehunden). Savner gamletanga! Skulle vel helst hatt noe sånt som det her, men nå synes jeg at jeg har brukt nok penger på klotenger:

http://www.voffen.no/product_info.php?products_id=654

Nå er jo mine ganske små, men på dem får jeg i hvert fall til med sånn tang.

Om det er noen som vil ha ei meget pent brukt giljotintang, har jeg ei som kan fås for portoen. Fatter ikke hvordan noen får til å bruke noe sånt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På jobb hver dag bruker jeg en sånn en http://www.handlerimport.no/upload/img/pro...lotang-mini.jpg , bare en størrelse for store hunder. Den er innmari god å holde i også. Er ikke helt sikker på hvor man får tak i de.

Til små hunder syns jeg denne https://nettbutikk.bbs.no/nettbutikk/imageS...;type=thumbnail fungerer fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Millers sin. Bråker ikke, godt håndtak, og god til å klippe. :)

Jeg bruker denne:

8420.jpg

Er veldig fornøyd med den. Den er skarp, og klipper tynne, fine "skiver" :)

Me three. Fikk låne Marthe sin når hun bodde hos meg og jeg kommer nok aldri til å bytte igjen, det er den beste tangen jeg har prøvd. Som Marthe sier så kan du skjære tynne skiver med den, i stedet for mange andre tenger som nærmest klemmer neglen før den klipper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den røde tangen brukte jeg før - og den er helt fin til den begynner å bli sløv og "moser" neglene istedenfor å skjære fine skiver...

Men dette med klotang er absolutt en vanesak - jeg klarer ikke i det hele tatt å klippe med en slik rød en - selv om jeg hadde sånne i sikkert borti 20 år..

Jeg synes giliotinen er sååå mye mer tydlig hvor man faktisk klipper. Andre mener helt motsatt.

Clou'et er alltid å ha en SKARP slik - uansett hvordan den fungerer. Og bytt den ut med jevne mellomrom, eller i alle fall når du ser at den ikke skjærer lengre.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den røde tangen brukte jeg før - og den er helt fin til den begynner å bli sløv og "moser" neglene istedenfor å skjære fine skiver...

Men dette med klotang er absolutt en vanesak - jeg klarer ikke i det hele tatt å klippe med en slik rød en - selv om jeg hadde sånne i sikkert borti 20 år..

Jeg synes giliotinen er sååå mye mer tydlig hvor man faktisk klipper. Andre mener helt motsatt.

Clou'et er alltid å ha en SKARP slik - uansett hvordan den fungerer. Og bytt den ut med jevne mellomrom, eller i alle fall når du ser at den ikke skjærer lengre.

Susanne

Jeg hadde den røde forrige gang og den ble sløv, da syntes Chicka at det var teit å klippe klør, skjønner hun godt jeg... :)

Skal prøve å bruke den jeg kjøpte igår et par ganger til også får jeg heller gå over til den røde igjen eller kjøpe en fra der hvor Bardmand linket til, de hadde ganske bra utvalg av tenger som så gode ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også Millers - syns den er godt så lenge den er skarp - men den holder ikke så innmari lenge. Fordelen er at den ikke er så innmari dyr, så da går det greit an å bytte den ut med gjevne mellomrom. Men, min erfaring tilsier at det er veldig individuelt hvordan kløra på hunden er. Min lille griffon hadde steinharde klør, laget hakk i millerstanga mi, og var håpløst og finne tang som gled fint gjennom kløra hennes. Mens Kahlo har klør av som er supermyke - er som å klippe i smør - de slites dertil like mye ut, så er ikke mye vi klipper klør - så den nye millerstanga mi tipper jeg holder noen år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker denne:

8420.jpg

Er veldig fornøyd med den. Den er skarp, og klipper tynne, fine "skiver" :)

Jeg også bruker den - jeg synes den klipper godt, og den er god å holde/bruke for meg. Jeg er keivhendt, så det er ikke alle verktøy som ligger like godt i hånda mi, enkelte sakser er for eksempel klønete å bruke for meg fordi de er ment for en som er høyrevridd. Nå har jeg jo med årene lært meg å tilpasse meg og venne meg (jeg har for eksempel fått høre at jeg har en egen strikketeknikk, men det aner jeg ikke om stemmer, jeg bare strikker...), men noen ting er by proxy ubehagelig for meg. Men denne tanga er gull! Den har vi brukt på både bernere, shih tzu og kanin.

Mulig de blir slitt etter hvert, men alt utstyr blir jo slitt med tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker denne:

8420.jpg

Er veldig fornøyd med den. Den er skarp, og klipper tynne, fine "skiver" :)

Hva er varigheten på den? (altså, hvor fort blir den sløv?).

Jeg kjøper klotenger i hytt og pine føler jeg, men på Chilli sine klør klemmer de. Og takket være en sånn tang er ikke kloklipping gøy lenger. Siste jeg kjøpte nå var en sånn giljotin tang, men jeg klarer bare ikke å klippe med en sånn jeg :) Og er hvertfall ikke lett når bikkja ikke vil heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker en tang med gult plasthåndtak. Tror merket er setter eller noe i den duren, har et par av dem og de har holdt seg skarpe lenge. Eneste klotangen vi har hatt som vi har vært fornøyd med så langt, ha flere liggende som ikke blir brukt. Men, den klotangen jeg har likt best finner jeg ikke igjen, var ei venninne som hadde den og jeg lånte den første halvåret til Buster (bodde på samme internat). Den var kjempegod å klippe med, og lå bra i hånda. Den var og av merket "setter", men større enn den vi har samt hadde oransje håndtak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er varigheten på den? (altså, hvor fort blir den sløv?).

Jeg kjøper klotenger i hytt og pine føler jeg, men på Chilli sine klør klemmer de. Og takket være en sånn tang er ikke kloklipping gøy lenger. Siste jeg kjøpte nå var en sånn giljotin tang, men jeg klarer bare ikke å klippe med en sånn jeg :) Og er hvertfall ikke lett når bikkja ikke vil heller.

Akkurat det samme skjedde med Emma. Og nå er det tydelig at hun ikke liker alt som har med kloklipp å gjøre. Veldig leit :)

Har også en sånn giljotin sak, men min er veldig klumsete å holde i og jeg syns jeg må bruke sååå mye krefter for å klemme saksa sammen.. Pluss at jeg tror min er en slags billig versjon, for det er mye plast og den er IKKE skarp what so ever.

Etter det med Emma har jeg ikke lyst til å kjøpe slike røde millers sakser mer.. Når de holdt så kort tid på bare Emmas klør, så blir den ikke å holde ut med Emmas klør OG My sine klør.

My klipper jeg sjeldent klør på da, er bare de der ulveklørne som må til pærs fra tid til annen. De andre klørne sliter hun ut selv. Spørs om vi ikke må klippe litt oftere om vinteren da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEg bruker også den røde omtalte oppi her, helt grei den. Eneste som irriterer meg er den "stopperen" som skal "låse" saksen, den veiver rundt og rundt og låser saksen midt i en klipp.

Men godt mulig min bare er litt spesiell. :)

Min også! Kjempegod å klippe med, men den stopperen irriterer meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en sånn annen en før, men etter at jeg pga nødsituasjon måtte ta i bruk mamma og pappa sin gamle miller på hytta en gang har jeg holdt meg til den. 2,5 år er kanskje ikke nok til at den blir sløv, men definitift den jeg har likt best av de klotangene jeg har testet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en fra Dogman. Den er helt ok egentlig, men jeg var mer fornøyd med en jeg klarte å rote bort for en stund siden. Den husker jeg verken hvor jeg har kjøpt eller hvilket merke det var dessverre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
    • Så denne tråden nå og vil bare skyte inn noe; Det er altfor tidlig å forvente noen som helst grad av renslighet for en valp på den alderen. Den har ikke rukket å utvikle blærekontroll nok til å engang vite i forkant når den må på do. Den vet det ikke før den plutselig tisser seg ut. Nå er det en stund siden du skrev innlegget, og jeg antar at du har begynt å se forbedringer på denne fronten den siste tiden?    
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...