Gå til innhold
Hundesonen.no

Har jeg krav på lønn?


Maria

Recommended Posts

Jeg er ekstrahjelp/deltindansatt i en butikk og har vært det i 2,5 år nå. Saken er den at jeg forrige lørdag skulle jobbe fra 13-18. Men pga. at administrasjonen hadde surret og trodde jeg skulle jobbe tidlig (de antok uten å høre hvilken avtale de tidligere hadde inngått med meg), så ringte de meg lørdag formiddag og ba meg ikke møte opp på jobb samtidig som de insinuerte at dette tullet var min feil. Selv har jeg dokumentasjon på meldinger hvilke avtaler som er inngått med sjefen. Avtalen var at jeg skulle jobbe senvakt. Konsekvensen for jobben var jo derfor at ingen åpnet butikken lørdag morgen!

Så...

Jeg mener å ha hørt at jeg har krav på lønn for denne dagen - jeg ble regelrett fratatt fem arbeidstimer og mistet dermed fem timer med lønn, noe som for meg en ganske kritisk. Selv hadde jeg satt av hele helgen etter jobbtiden og hadde dette planlagt i forhold til andre gjøremål.

Noen som vet hva jeg har krav på her? Det er ikke første gang dette skjer, og nå kjenner jeg at jeg begynner å bli mektig lei!

Forøvrig står det ikke noe om dette i kontrakten min heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar - jeg skal sjekke det opp!

Bare å komme med innspill dersom dere vet mer..

Jeg har ikke nevnt dette for sjefen ennå pga. at jeg ikke vet hva jeg egentlig har krav på.

EDIT. Finner ikke noe om dette i arbeidsmiljøloven!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

§ 10-3. Arbeidsplan

Dersom arbeidstakerne arbeider til ulike tider på døgnet, skal det utarbeides en arbeidsplan som viser hvilke uker, dager og tider den enkelte arbeidstaker skal arbeide. Arbeidsplanen skal utarbeides i samarbeid med arbeidstakernes tillitsvalgte. Dersom ikke annet fremgår av tariffavtale, skal arbeidsplanen drøftes med arbeidstakernes tillitsvalgte så tidlig som mulig og senest to uker før iverksettelsen. Arbeidsplanen skal være lett tilgjengelig for arbeidstakerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det står ingen ting der om at man har krav på lønn dersom man ikke får møte opp på jobb. Og i følge den har heller ikke jeg fulgt "reglene". Jeg inngikk avtale om å jobbe på lørdag kun fem dager i forveien. Jeg er tross alt "ekstrahjelp", så jeg jobber dersom det måtte passe seg fra uke til uke. Kanskje dette gjør at jeg ikke har krav på noe det da, eller?

forøvrig - takk, LinKr!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er forholdsvis sikker på at du har krav på lønn for tapte arbeidstimer når det ikke er din feil at du ikke får jobbe de timene. Forholdsvis sikker, men ikke bombesikker.

Jeg ville ringt Handel&Kontor og forklart situasjonen, og hørt med de om hva de mener. Om du har bevis for at du har avtalt jobbing et annet tidspunkt enn hva sjefen din påstår, så har h*n neppe noe h*n skulle sagt, og er nødt til å betale deg selv om de ikke fikk behov for at du kom allikevel. Du skal ha varsel i rimelig tid - jeg tviler på at det er 2 uker, men selv ekstrahjelp skal ha beskjed om forandringer i jobbplanen, seinest 24 timer før, mener jeg at det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er forholdsvis sikker på at du har krav på lønn for tapte arbeidstimer når det ikke er din feil at du ikke får jobbe de timene. Forholdsvis sikker, men ikke bombesikker.

Jeg ville ringt Handel&Kontor og forklart situasjonen, og hørt med de om hva de mener. Om du har bevis for at du har avtalt jobbing et annet tidspunkt enn hva sjefen din påstår, så har h*n neppe noe h*n skulle sagt, og er nødt til å betale deg selv om de ikke fikk behov for at du kom allikevel. Du skal ha varsel i rimelig tid - jeg tviler på at det er 2 uker, men selv ekstrahjelp skal ha beskjed om forandringer i jobbplanen, seinest 24 timer før, mener jeg at det er.

Signeres!

Og selv om du "bare" er ekstrahjelp, så har du krav på sykepenger om du er syk en dag du er satt opp på jobb. Mange bedrifter prøver å snike seg unna denne også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signeres!

Og selv om du "bare" er ekstrahjelp, så har du krav på sykepenger om du er syk en dag du er satt opp på jobb. Mange bedrifter prøver å snike seg unna denne også..

For å si det sånn.. jeg hadde hatt noen tusen ekstra om alle regler ble fulgt av arb.giver... ;)

Takk for hjelp, alle sammen! Skal nok få snakket med de om dette, selv om jeg i utgangspunktet er svært lite glad i å ta opp ting på jobben (av flere årsaker...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...