Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilke instillinger anbefaler dere?

Synnikken

Recommended Posts

Noen tips? Til hvordan jeg skal stille inn til f.eks action bilder?

For å få gode actionbilder (dersom det innebærer at du ønsker skarpe bilder av hundene) må du for det første ha godt lys og kort lukkertid. Det er liksom alfa og omega. Nå utover vinteren er det vanskelig å få skikkelig gode actionbilder av hundene, og man må gjerne ut midt på dagen når det er mest lys. Jeg ville stilt kameraet på TV (lukkerprioritert automatikk) og stilt inn lukkertiden på kameraet på minst 1/500 sek - gjerne mer (1/800 sek). La så kamera fikse resten (som iso og blenderåpning).

Du kan jo også eksperimentere litt - ha lang lukkertid (1/125 sek) men følg hunden med kamera og ta bildet mens du følger hunden i farten - da får man fartsfølelsen på en annen måte, men det krever litt teknikk og øvelse :whistle:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Siri! :ahappy: Dette skal jeg teste så snart anledningen byr seg :aww:

Gjør det :lol:. Nå er det ofte verre å ta gode bilder av sorte hunder enn av lyse, men man må bare øve og øve og teste ut litt forskjellig :whistle:. Som sagt er godt lys en viktig faktor for å lykkes :ahappy:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine beste tips (og jeg har svart hund som egentlig ikke syns det er nødvendig å løpe så mye, ergo får jeg heller ikke så mange sjanser på å ta gode bilder):

- Sola i ryggen får fram detaljene i en ellers sort flekk (aka løpende hund)

- Er det ikke sol, eller det er litt dunkelt vinterlys (noe det er omtrent hele vinteren gjennom her i Trondheim i alle fall, selv midt på dagen), er det lurt å oppsøke åpne områder. En åker i stedet for en skog, for eksempel.

- Lavest mulig blender, høyest mulig ISO og kortest mulig lukkertid (i forhold til hva kameraet "tåler")

- Kontinuerlig autofokus er en veldig fin ting, men dette finnes vel kanskje ikke på alle kameraer. Forøvrig har jeg fått like mange fine løpebilder ved bruk av manuell fokus som ved bruk av vanlig autofokus, fordi jeg med manuell fokus fokuserer i samme tempo som hunden løper, om det ble forståelig?

- Photoshop! Dodge tool er uvurderlig når man har svart hund og skal prøve å få til et brukbart bilde. ;) Dessuten kan man i mange tilfeller gjøre hele bildet veldig mye lysere uten at det går nevneverdig utover bakgrunnen - men her kommer det selvfølgelig an på hvor du har tatt bildene. Det skal mye til før en tresket åker blir utbrent, altfor lys eller rar etter redigering, mens et snølandskap er utbrent før du har tatt bildet, omtrent - i alle fall hvis du skal prøve å få med en svart hund i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter også med å få fine skarpe actionbilder i det siste. Jeg har prøvd mye forskjellig som høy ISO men da blir bildene kornete på data, så jeg prøver alltid å ha ISO så lav så mulig og heller prøve å stille på lukkertid og blender. Jeg har også litt problemer med å få rett fokus. Jeg bruker som oftest autofokus, men det blir ofte fokus på bakgrunnen eller så blir ikke hele hunden i fokus.

Noen råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Velg fokuspunkt, du kan stille inn dette på kameraet ditt. Jeg pleier å velge det i midten for det er som regel der jeg sikter..

Og et vesentlig spørsmål om du sliter med fokus hele tiden er jo, hvilket blendetall bruker du? Mindre tall = mindre dybdeskarphet og vanskeligere å treffe noe som beveger seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velg fokuspunkt, du kan stille inn dette på kameraet ditt. Jeg pleier å velge det i midten for det er som regel der jeg sikter..

Og et vesentlig spørsmål om du sliter med fokus hele tiden er jo, hvilket blendetall bruker du? Mindre tall = mindre dybdeskarphet og vanskeligere å treffe noe som beveger seg.

Hvordan gjør man det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo også eksperimentere litt - ha lang lukkertid (1/125 sek) men følg hunden med kamera og ta bildet mens du følger hunden i farten - da får man fartsfølelsen på en annen måte, men det krever litt teknikk og øvelse :).

Hvordan fokus bruker du når du følger bikkja på den måten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan gjør man det?

På mitt Canon ser det ikke ut til å være mulig å bestemme det når man bruker autofunksjonene, men når man har de manulle funksjonene går det. Jeg trykker på to knapper som er oppe til høyre, du ser dem på

dette bildet:

3961577203_9aa6d5ba98.jpg

Bilde fra google.

Det er de knappene som har forstørrelsesglass med - og +. Når du trykker på den høyre går du mot høyre, du kan se det på skjermen og inni det hullet man tar bilde igjennom. Når det er prikker "over alt" fokuserer den ikke på en spesiell plass.

Dette kan være feil, for jeg er ny med dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Siri! ;) Dette skal jeg teste så snart anledningen byr seg :)

Hvis det står Lo i hjørne når du stiller på kort lukkertid er det for mørkt. Lo står for low. Husk å sjekk om det står Lo hver gang du tar bilde, det glemmer jeg av og til og da blir bildet veldig mørkt. Men er det godt lys er det ofte ikke noe problem, da. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Tusen takk! 🥰 Tusen takk! Spørs om ikke det blir malle asså 🙈🙈 drømmer om en stor, balansert og sosial hann malle 😍 Tusen takk! 🥰🥰 tiden går sykt fort!  Vi skal først ta en IGP2, og så krysser jeg fingra for at vi også får tatt IGP3 ila året 😁    vi tok røntgen av rygg på fredagen, litt pga jeg har tenkt på å gjøre det uansett, og litt fordi hun alltid har hatt dårlig hopp teknikk. Alt så helt fint ut, og veterinæren sa til og med at det så overraskende bra ut til at hun var en 6 år gammel igp hund. 👏🏼👏🏼👏🏼    
    • Flere hundeskoler og instruktører tilbyr dette. Lundqvist hundeskole har også et teorikurs som kan være veldig nyttig før man skaffer seg hund. Å få oppdrettere til å kreve det tror jeg nok heller er en dårlig idé. En oppdretter vil at kjøper skal ha satt seg grundig inn i deres rase. Hvis et slikt kurs skal dekke alle raser og hundetyper grundig nok så vil det bli veldig langdrygt og kjedelig når man går gjennom de rasene som ikke er relevante for en person. Om jeg står mellom cocker spaniel og golden retriever er jeg ikke interessert i å høre om husky, vorsteh, bulldog og pekingneser. I tillegg har folk veldig ulike forutsetninger. Selv om man ikke har hatt  hund er det stor forskjell på folks erfaring og omgang med både hunder og andre dyr. Det er veldig fint at det er et tilbud som finnes, men en formalisering tror jeg koster mer enn det nytter.  
    • Det holdes valpekurs, kurs i hverdagslydighet, kurs i passering osv osv. Hva med å utvikle et "forkurs"? Altså et kurs for folk som skal skaffe seg hund for første gang. Et kurs som gir veiledning hva de enkelte rasene krever. Folk får hjelp til å velge hund som passer den enkelte. Dette kurset kan knyttes opp til seriøse oppdrettere som krever dette kurset av førstegangskjøpere. Altså "skal du kjøpe valp av meg, må du ha dette kurset først".
    • Problemet vedvarer. Ede er villig til å sitte, dekke og stå uten lure, no problem. Han VAR villig til å komme fra avstand og svinge bakparten inn i utgangsstilling også på bare verbal cue. Hva som har skjedd vet jeg ikke, men han NEKTER nå plent å gå i utgansstilling uten lure. Veiledende hånd uten godbit i blir han genuint fornærmet av. Tar det som et hån og fnyser i moralsk disgust mot den nedlatende frekkheten han synes det er fra meg. Han er så STA på det der nå, da han et øyeblikk lot seg lure av at det luktet av hånden, og lot seg lede et stykke, så svingte han inn bak og stakk hodet mellom bena mine istedenfor da han oppdaget at hånden var tom. Ikke sjans at han nedlater seg til å gå i utgangsstilling på mine premisser. Han KAN ordet. Jeg VET at han KAN det ordet, for han VAR stabil på å utføre, men somehow har han nå endret reglene, og det holder ikke å presentere en godbit i den andre hånden når jeg ber ham heller, den må være i venstre hånd.  Det er så utrolig hva som foregår inni det hodet der. Bare 4 mnd gammel og er så STA på å oppdra meg til å adlyde ham. Jeg er sta og tålmodig selv og lar ham ikke oppnå hva han vil med det der, men det får meg til å grue meg intenst til puberteten hans.  'Teppe!' går smooth da. Fikk nettopp spise et helt kjøttmåltid i fred med en vakkert selvbehersket Ede på teppet. Har skjønt hva som lønner seg i den sammenhengen. 
    • Bilder fra tur på Hemnessjøen.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...