Gå til innhold
Hundesonen.no

Trenger litt råd ang han og tispe isammen.. Kastrering...


dropsen88

Recommended Posts

Vi skal få oss en tispe (dachs) og har en han hund (mops) fra før.. Vil jo ikke at de skal parre seg, men er det ok å kastrere under sånne omstendigheter? Eller dere som har vært oppi samme greie, hvordan gjør dere det?

Og min han hund jokker på alt som er, alt i fra andre han hunder, og tepper osv.. Gjør alle han hunder det? Eller roer det seg ned om de evt blir kastrert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jukking på alt mulig kan være mangel på oppdragelse, men er med på å forsvare kastrering, etter mitt syn. Mitt syn på kastrering av hanner er svært liberalt, sammenliknet med mange andres. Derimot er jeg skeptisk til bruk av kastraksjon som atferdsendrende tiltak for aggressive hunder. Det syns jeg ikke noe om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt tispe og hannhund (gjerne flere av begge kjønn) i 15 år, uten en eneste tjuvparring eller konflikt, så det går om en legger til rette for det. Hvis Ida har et liberalt syn, har jeg et konservativt syn - jeg synes overhode ikke en skal kastrere bare for å kastrere, da får dere heller skaffe en hannhund til, eller kjøpe tispe når hannhunden dere har er borte. For å være brutalt ærlig - jeg synes det er en unødvendig operasjon å utføre uten annen begrunnelse enn at det kan kanskje bli et problem - og problemet er av en slik art at det er lett å løse på andre måter. Et inngrep innebærer alltid en viss risiko for hunden, og jeg synes det er en unødvendig risiko å ta i en slik sammenheng.

Angående jukkingen så kan det være stress, det kan være selvtilfredsstillelse, det kan være en måte å få oppmerksomhet på, det kan være hva som helst - vanskelig å si uten å se eller høre mer om kontekstene, hvor gammel han er. Men jukking er noe en sørger for at hunden ikke gjør, å forhindre jukking er noe hannhundeiere i mer eller mindre grad må ta med inn i oppdragelsesansvaret, på lik linje med å gå pent i bånd eller bli stueren.

Det er ikke sikkert at jukkingen forsvinner om du kastrerer han, det kommer helt an på hvorfor han jukker. Om det for å kompensere for at han er liten eller at han får oppmerksomhet av dere når dere (?) griper inn og irettesetter, så betyr det at det er mer uvane enn hormonelt, og da er det ikke noe en kastraksjon kan fikse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar! Flott å høre at det er andre løsninger også uten å måtte kastrere. Greit å få litt informasjon ettersom jeg ikke har satt meg så mye inn i det selv.

Ja den jukkinga hadde jeg ikke tenkt på kunne komme av slike grunner som du ramser opp nå.. Kan ligge noe i det. Han er 14 måneder, og han er ikke nødvendigvis alltid så lydig av seg. Så kanskje ting bedrer seg etter hvert. Vi prøver å si ifra når han gjør det, men virker ikke som han lærer av den grunn.. Kan gå ett kvarter så er det på an igjen.. Merkelige greier..

Men er det vanlig at han hunder jukker så mye på ting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette burde dere kanskje tenkt på før dere bestemte dere for å få dere ei tispe...?

Min hannhund har tidligere jukket litt på beina til folk når han har vært litt gira eller oppmerksomhetssyk, men vi sa konsekvent "NEI" og dyttet ham vekk hver gang uansett hvor mange ganger han har prøvd. Nå han han ikke jukket på over et halvt år. :whistle: Hvis streng oppdragelse ikke hjelper på jukkingen kan det hende han er overhormonell, men det er vanskelig for oss her inne å si.

Skulle jeg hatt tispe nå ville jeg aldri kastrert min hann bare på grunn av det. Norsk lov sier (i teorien i alle fall) at kastrering kun skal skje når det er en medisinsk grunn til det, og den loven støtter jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke noe større problem enn å holde dem fra hverandre under løpetiden, evt få noen til å passe en av hundene under løpetiden. :whistle:

Ja vi får prøve det =) Vi bor i en leilighet nå, så vi får se hva vi får til.. De har vel løpetid ett par ganger i året, stemmer ikke det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har heller ikke sakt vi skal kastrere, derfor jeg var ute etter å høre hvilke løsninger dere andre som kanskje er i samme situasjon har gjort :ahappy:

Ja vi får prøve videre, å se om vi får til å avvenne han med den jukkina, ikke særlig delikat :whistle:

Jeg vet du ikke sa dere skal kastrere, jeg bare sa mitt synspunkt på det siden du skrev "Er det ok å kastrere under sånne omstendigheter?". :ahappy:

Håper det ordner seg. :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vi får prøve det =) Vi bor i en leilighet nå, så vi får se hva vi får til.. De har vel løpetid ett par ganger i året, stemmer ikke det?

Tisper har gjennomsnittlig to løpetider i året, men de har varierende syklus - fra hver fjerde til hver åttende måned er normalt.

Angående jukkingen til hannhunden deres, ville jeg gått inn og gjort noe med det oppdragelsesmessig. Lært han at det rett og slett ikke aksepteres - avbryt og avled, aldri la han være gris med tisper. Det kan selvfølgelig være mange årsaker, men hvis han er 14 måneder er det en "deilig" alder - det florerer av hormoner i kroppen, de er litt/mye i opposisjon, de skal teste grenser, de føler seg voksne, de oppdager damenes fortreffelighet - det er i denne alderen det er viktig å være våken for å få lagt et best mulig grunnlag for et bra hundehold de neste ti årene.

Avbryt og avled - men ikke gå i fella at jukking leder til ros og belønning, at jukkingen blir en måte å få oppmerksomhet. Passiviser ham da heller, slik at frihet og positiv respons blir noe han får når han oppfører seg.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kastrer.

Hvorfor lage hverdagen værre en den behøver? Når mopsen allerede uttrykker seg på den måten skulle jeg nå også tro at han vil slite ekstra under løpetiden. Han skal jo tydeligvis ikke brukes i avl.

Selv kastrerte jeg min Australske Terrier 6 år gammel (pga overdrevet markering).

Hunden var fortsatt den samme "gammle gode humørsprederen. Bare mindre stresset og markeringen stoppet (jeg har han ikke lengre)

Historier om hvor lett/vanskelig'/stressende osv osv det kan være med hann og hunn i samme hushold er mange.

Jeg har nettopp hørt om 2 tjuvparringer hos svært seriøse oppdrettere.

Selv skal jeg hente valp om 2,5 uker. Jeg har ei tispe. Jeg har SÅ lyst på en hanne.. men jeg ble igrunnen "bombadert" med advarsler fra flere hold (både av folk som driver oppdrett og andre som har prøvd). Kastrering på den eventuelle hannen jeg kunne fått var ikke aktuelt, han skal i avl (För-avtale). Det blir tispevalp på. (forøvrig hadde jeg en god plan rundt løpetidsproblematikken ved "bruk" av familie)

Feks i England kastrerer langt mere enn oss. Om du ser på disse hundeprogrammene som går pt: Victoria , Cæsar og "han jeg ikke husker navnet på".. Alle anbefaler kastrering.. spesielt der det er "blandings" hundehold. Dyrebeskyttelesen vet jeg nå er på gli og positiv til kastrering.

Men forøvrig så snakk med din veterenær. Selv ringte jeg rundt til 4 ulike vet kontorer for å høre ulike tanker rundt kastrering om du er i tvil. Alle var igrunnen positiv til kastrering.

Glemte å nevne at jeg er jo fôrvert for ei "førerhundkandidat". Hun er sterelisert. (mellom første og andre løpetid).

Hun har fortsatt en livlig og glad pesonlighet. Hun er ikke en hund som kryper eller setter seg lavest på rangstigen.

Dette er mine personlige erfaringer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jukking kan ha flere funksjoner. Får hunden din nok mental og fysisk stimuli sånn ellers i hverdagen? Selvstimulering er jo gjerne noe man tyr til hvis man er understimulert. Kan det være at du faktisk er med på å trigge jukking ved å kjefte og styre, slik at du gir atferden oppmerksomhet istedenfor å fjerne den? (Emma var inne på det samme) Kan du avlede jukkingen ved å gi hunden en sittkommando, eller pense den over på noe annet? Det er endel forsterkere i denne atferden som du må utkonkurrere. Det kan være vrient, men kluet her er å finne noe hunden syns er mer attraktivt enn jukking. Du må jo konstruere det, siden den selv har funnet ut at jukking er kult. Altså må du lære den hva den skal gjøre istedenfor å jukke. Forsterk alternativ atferd. Negativ straff kan jo også prøves. Det vil her si at det den jukker på forsvinner. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tisper har gjennomsnittlig to løpetider i året, men de har varierende syklus - fra hver fjerde til hver åttende måned er normalt.

Angående jukkingen til hannhunden deres, ville jeg gått inn og gjort noe med det oppdragelsesmessig. Lært han at det rett og slett ikke aksepteres - avbryt og avled, aldri la han være gris med tisper. Det kan selvfølgelig være mange årsaker, men hvis han er 14 måneder er det en "deilig" alder - det florerer av hormoner i kroppen, de er litt/mye i opposisjon, de skal teste grenser, de føler seg voksne, de oppdager damenes fortreffelighet - det er i denne alderen det er viktig å være våken for å få lagt et best mulig grunnlag for et bra hundehold de neste ti årene.

Avbryt og avled - men ikke gå i fella at jukking leder til ros og belønning, at jukkingen blir en måte å få oppmerksomhet. Passiviser ham da heller, slik at frihet og positiv respons blir noe han får når han oppfører seg.

Lykke til!

Det som er merkelig at han ikke jokker på andre tisper, elle de han har fått vært i sammen med. Men hadde han sammen med en annen han mops, og de jokka som bare det på hverandre. Hva greie er det liksom?

Takk for mange gode råd ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jukking kan ha flere funksjoner. Får hunden din nok mental og fysisk stimuli sånn ellers i hverdagen? Selvstimulering er jo gjerne noe man tyr til hvis man er understimulert. Kan det være at du faktisk er med på å trigge jukking ved å kjefte og styre, slik at du gir atferden oppmerksomhet istedenfor å fjerne den? (Emma var inne på det samme) Kan du avlede jukkingen ved å gi hunden en sittkommando, eller pense den over på noe annet? Det er endel forsterkere i denne atferden som du må utkonkurrere. Det kan være vrient, men kluet her er å finne noe hunden syns er mer attraktivt enn jukking. Du må jo konstruere det, siden den selv har funnet ut at jukking er kult. Altså må du lære den hva den skal gjøre istedenfor å jukke. Forsterk alternativ atferd. Negativ straff kan jo også prøves. Det vil her si at det den jukker på forsvinner. Lykke til.

Vi fikk ei lita ei for 5 mnd si ca, og føler jeg husker at han jukka før også, men ikke blitt bedre nå.. Så kan ha med mindre oppmerksomhet nå enn før, men som sakt han gjorde jo dette før vi fikk litla også. Men ja vi kjefter jo når han gjør det, så kanskje han liker å få den "negative" oppmerksomheten enn ingenting. Men føler nå vi koser med han også, men det har blitt litt mindre etter litla kom, så det må jeg prøve å skjerpe meg med.. Men blitt litt bedre nå hvor eldre hun blir.

Ellers takk for råd ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal få oss en tispe (dachs) og har en han hund (mops) fra før.. Vil jo ikke at de skal parre seg, men er det ok å kastrere under sånne omstendigheter?

Nei, det er ikke ok.

Dersom du ikke er villig til å ta jobben det er å ha hunder av forskjellig kjønn bør du droppe det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...